КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА ПРОГРАМА
ДЛЯ УЧНІВ 5-8 КЛАСІВ
«Крокуємо до успіху»
Практичний психолог
Алексейчик Тетяна Іванівна
ХАРКІВ
2022
Пояснювальна записка.
У даний час все більше викликає до себе інтерес проблема зв'язку почуттів і розуму, емоційного та раціонального, їх взаємодії і взаємовпливу. Емоційний інтелект - це явище, яке об'єднує в собі вміння розрізняти і розуміти емоції, керувати власними емоційними станами та емоціями своїх партнерів по спілкуванню. Область вивчення емоційного інтелекту є порівняно молодою і налічує трохи більше двох десятиліть. Однак сьогодні цією проблемою займаються фахівці вже по всьому світу. Серед них Р. Бар-Он, К. Кеннон, Л. Морріс, Е. Оріоль, Д. Карузо , Д. Голман та інші. Вперше термін "емоційний інтелект " був ужитий у 1990 році Дж. Мейєром і П.Саловеєм. Одне з визначень емоційного інтелекту, сформульоване цими авторами, звучить як "здатність ретельного осягнення , оцінки і вираження емоцій ; здатність розуміння емоцій і емоційних знань ; а також здатність управління емоціями , яка сприяє емоційному і інтелектуальному зростанню " особистості.
Особливу важливість і актуальність розвиток емоційного інтелекту набуває в дошкільному і молодшому шкільному віці, оскільки саме в ці періоди йде активне емоційне становлення дітей, вдосконалення їх самосвідомості, здатності до рефлексії та децентрації ( вміння стати на позицію партнера, враховувати його потреби і почуття). Робота з розширення емоційного інтелекту доцільна і з підлітками , які відрізняються високою сензитивностью і гнучкістю всіх психічних процесів, а також глибоким інтересом до сфери свого внутрішнього світу.
Сьогодні в Канаді та Європі відкриті цілі інститути, які займаються проблемою взаємозв'язку емоцій та інтелекту, а також створені окремі програми для розвитку емоційного інтелекту дітей.
Навіщо потрібно розвивати емоційний інтелект? У педагогів і психологів може виникнути справедливе питання : а чому так важливо розвивати емоційний інтелект? Відповідь дають численні дослідження вчених, які свідчать про те, що низький рівень емоційного інтелекту здатний привести до закріплення комплексу якостей, названого алекситимією. Алекситимія - утруднення в усвідомленні та визначенні власних емоцій - підвищує ризик виникнення психосоматичних захворювань у дітей і дорослих. Таким чином, вміння розбиратися у власних почуттях і керувати ними є особистісним фактором, що зміцнює психологічний і соматичне здоров'я дитини. Крім того, дослідники встановили, що близько 80 % успіху в соціальній та особистій сферах життя визначає саме рівень розвитку емоційного інтелекту, і лише 20 % - всім відомий IQ - коефіцієнт інтелекту, що вимірює ступінь розумових здібностей людини. Цей висновок учених перевернув у середині 90- х років XX століття погляди на природу особистісного успіху та розвитку людських здібностей . Виявляється, що вдосконалення логічного мислення і кругозору дитини ще не є запорукою його майбутньої успішності в житті. Набагато важливіше, щоб дитина опанувала здібностями емоційного інтелекту, а саме:
• вмінням контролювати свої почуття так, щоб вони не "переливалися через край";
• здатністю свідомо впливати на свої емоції;
• вмінням визначати свої почуття і приймати їх такими, які вони є (визнавати їх);
• здатністю використовувати свої емоції на благо собі і оточуючим;
• умінням ефективно спілкуватися з іншими людьми, знаходити з ними спільні точки дотику;
• здатністю розпізнавати і визнавати почуття інших, представляти себе на місці іншої людини, співчувати йому.
Як можна розвивати емоційний інтелект у дітей? Можливі два підходи до розвитку емоційного інтелекту: можна працювати з ним безпосередньо, а можна опосередковано, через розвиток пов'язаних з ним якостей. Сьогодні вже доведено, що на формування емоційного інтелекту впливає розвиток таких особистісних якостей, як емоційна стійкість, позитивне ставлення до себе, внутрішній локус контролю (готовність бачити причину подій, що відбуваються в собі, а не в оточуючих людях і випадкових факторах) і емпатія (здатність до співпереживання). Таким чином, розвиваючи ці якості дитини, можна підвищити рівень його емоційного інтелекту.
Мета програми: розвиток емоційного інтелекту учнів, формування здорової, адекватної поведінки в суспільстві, розвиток вміння орієнтуватися і адаптуватися в соціумі.
Завдання:
Очікуваний результат: після проходження програми учні зможуть визначати свої емоції і приймати їх такими, які вони є (визнавати їх), умітимуть ефективно спілкуватися з іншими людьми, знаходити з ними спільні точки дотику, розпізнаватимуть і визнаватимуть почуття інших, умітимуть представляти себе на місці іншої людини, співчувати їй.
Дана програма розрахована для учнів середньої школи (5-8 класи). Вона складається з 9 занять (зручно для проведення «годин психолога»).
Структура заняття:
При реалізації програми використовуються такі форми і методи роботи:
- Ігри;
- Вправи;
- Арт-терапевтичні техніки;
- М'язова, дихальна релаксація;
- Етюди;
- Бесіди.
Тематичний план
№ з/п |
Тема заняття |
Кількість годин |
|
Подорож у країну емоцій. |
1 |
|
Чарівний світ емоцій. |
1 |
|
Коли людина сердиться. |
1 |
|
Веселкові емоції. |
1 |
|
Я тебе розумію. |
1 |
|
Власні та чужі емоції. |
1 |
|
Ми різні, але схожі. |
1 |
|
Різноманітний світ емоцій. |
1 |
|
Чарівний кошик емоцій. |
1 |
Заняття 1. Подорож у країну емоцій.
Мета: створювати умови для кращого знайомства учасників, створити сприятливий психологічний клімат, ознайомити учнів з основними емоціями.
Вправа «Знайомство» (10 хв).
Мета: знайомство учасників, усвідомлення кожного з них суб’єктом групи, створення позитивної атмосфери.
Учням пропонується продовжити фразу: «Мене звати…, якби я був казковим персонажем, то напевно був би …».
Вправа «Правила нашої групи» (10 хв).
Мета: налагодження конструктивної роботи, встановлення принципів взаємодії в групі.
Учням пропонується озвучити правила роботи, які б допомогли їм добре почуватися під час занять (доброзичливість, повага один до одного, конфіденційність, активність, щирість…).
Усі правила записуються на ватмані та вивішуються на початку кожного заняття. (Правила можна змінювати та доповнювати).
Вправа «Основні емоції» (20 хв).
Мета: ознайомлення дітей з основними емоціями.
Учасники (за бажанням) отримують картки, на яких записані емоційні стани: радість, гнів, огида, провина, страх, цікавість, сум, презирство, здивування, і показують емоційний стан. Всі інші намагаються відгадати емоцію.
Психолог записує емоції на дошці в два стовпчики:
1 - радість, цікавість, здивування.
2 - гнів, огида, провина, страх, сум, презирство.
Обговорення:
1. Що допомагало показувати емоційні стани?
Висновок: емоція – це реакція людини на подію або предмет.
2. Чому так розділені емоції?
Висновок:
- немає позитивних і негативних, гарних і поганих емоцій, є емоції адекватні та неадекватні;
- емоції з 1-го стовпчика позитивно впливають на здоров’я, а з другого – негативно.
Рефлексія (5 хв).
Заняття 2. Чарівний світ емоцій.
Мета: розвивати вміння правильно виражати свої емоції та розпізнавати емоції інших.
Вправа «Іподром» (5 хв).
Мета: налаштування на роботу, створення довірливої атмосфери в групі, створення позитивного настрою.
Діти за інструкцією повторюють рухи ведучого:
Діти ми завітали до іподрому, зараз ми почуємо які звуки створюють коні, коли біжать по:
мостовій (бити кулачками в груди),
піску (розтирати долоні),
болоті (плескати руками по щоках),
дорозі (плескати долонями по стегнах).
Вправа «Різні прояви емоцій» (10 хв).
Мета: розвиток емоційної сфери.
Психолог просить дітей:
Усміхнутися як:
Позлитися як:
Скривитися як:
Налякатися як:
Здивуватися як:
Обговорення:
Вправа «Нестрашні страхи» (25 хв).
Мета: робота з емоцією страху (з’ясувати причини виникнення страхів).
Учням пропонується:
Обговорення:
1. Ваші враження від малюнків.
2. Чи всі однаково сприймають «страшних героїв»?
3. Від чого це залежить?
Рефлексія (5 хв).
Заняття 3. Коли людина сердиться.
Мета: робота з емоцією гніву, агресії, формування внутрішнього локус-контролю.
Вправа «Комплімент» (5 хв).
Мета: створення позитивного настрою, довірливої атмосфери в групі.
Діти по черзі роблять один одному компліменти.
Вправа «Сердитка»(25 хв).
Психолог демонструє учням малюнок Сердитки (Громова Т.В. «Країна емоцій»), а учні продовжують фразу: Сердитка сердиться, тому що… і зазначають ступінь гніву.
Обговорення:
Коли людина сердиться?
Чи завжди винна людина на яку хтось розсердився?
Як треба реагувати на агресію?
Вправа «Вивільнення гніву» (10 хв).
Мета: корекція емоційного стану.
Психолог зазначає, що якщо емоція виникла, то вона безслідно не зникає і залишається в тілі людини до тих пір, поки власник цієї емоції не «звільнить» її.
Є багато способів вивільнення гніву без заподіяння шкоди: розірвати папір на дрібні шматочки, побити подушку, зробити активні фізичні вправи, голосно поспівати…, ми зараз опануємо ще одним дієвим способом. Уявіть, що ви ведмідь, якого розбудили взимку, він розсердився і почав гарчати. (Демонстрування «грудного» гарчання). Діти по черзі повторюють.
Рефлексія (5 хв).
Заняття 4. Веселкові емоції.
Мета: розвивати вміння правильно виражати свої емоції та розпізнавати емоційні стани інших, розвиток емпатії.
Вправа «Позичалки» (10 хв).
Мета: підвищення самооцінки, створення позитивного настрою.
Учасникам пропонується у свого сусіда зліва позичити якусь якість чи рису характеру.
Вправа «Мавпа» (15 хв).
Мета: розвиток уміння розпізнавати емоції виражені пантомімікою .
Учасники групи розбиваються на пари.
Інструкція: . «Один з учасників пари буде "дзеркалом" , а другий - "мавпою ". "Мавпа", опинившись перед«дзеркалом», веде себе досить вільно: її міміка, пантоміміка, жестикуляція дуже різноманітні. "Дзеркало" повторює якомога точніше всі рухи , вирази обличчя "мавпи "». Через три - чотири хвилини тренер пропонує партнерам помінятися ролями.
Обговорення:
Вправа «Відгадай емоцію» (15 хв).
Мета: розвиток уміння розпізнавати емоції виражені жестами.
Учні отримують картки з назвами емоцій. Їх завдання: повернувшись до групи спиною, показати рухами тіла емоцію. Інші діти відгадують емоції.
Обговорення:
Рефлексія (5 хв).
Заняття 5. Я тебе розумію
Мета: розвиток емпатії, розвиток уміння розуміти емоційні стани інших людей.
Вправа «Відгадай мій настрій» (15 хв).
Мета: формування вміння давати зворотний зв'язок, розвиток навичок розуміння стану інших.
Кожен член групи вибирає собі партнера і потім протягом 3-4 хв. в усній формі описує його стан, настрій, почуття, бажання в даний момент. Той, чий стан описує партнер, повинен або підтвердити правильність припущень, або спростувати їх. Робота може відбуватися як в парах, так і в загальному колі.
Обговорення:
Вправа «Телефонна розмова» (15 хв).
Мета: розвиток уміння по рухах, позі, міміці визначати почуття іншої людини.
Учасники групи сідають півколом. Перед ними в центрі стоїть стілець.
Інструкція: «Зараз на цей стілець по черзі будуть сідати деякі з нас і "говорити" по уявному телефону. При цьому вони не будуть вимовляти жодного слова вголос. ( Попередньо тренер домовляється з 3-4 учасниками групи. Одного з них тренер просить «поговорити» по телефону з дитиною , іншого - з учителем , третього - з другом і т.д.) Наше завдання - постаратися зрозуміти, з ким і про що йде розмова».
Кожна розмова триває близько хвилини. Після цього тренер просить спостерігали висловити припущення, з ким і про що говорили. На наступному етапі обговорення тренер може поставити запитання: « На які ознаки ви орієнтувалися, визначаючи, з ким розмовляла (наприклад) Таня ? ». з цим питанням краще звернутися до тих учасників групи , які дали правильні відповіді на першому етапі обговорення.
Рефлексія (5 хв).
Заняття 6. Власні та чужі емоції.
Мета: розвиток навичок усвідомлювати свій емоційний стан та розпізнавати емоційні прояви.
Вправа «Мій образ» (20 хв).
Мета: навчитися усвідомлювати свої емоції.
Учням пропонується намалювати свій настрій. Інші учасники намагаються відгадати намальовані емоції.
Обговорення:
1.Що було складніше усвідомлювати свої емоції чи відгадувати чужі?
Вправа «Веселий зоопарк» (20 хв).
Мета: розвиток навичок пізнавання зовнішніх емоційних проявів.
Учасники об’єднуються в групи по троє. У трійках домовляються, хто стане першим гравцем, хто - другим, хто - третім. Тільки після цього вони отримують інструкцію ведучого щодо власне завдання. Перший гравець повинен задумати будь-яку тварину, третій - будь-яку емоцію. Після цього вони « на вушко » повідомляють другому гравцеві задумане. А той повинен пройти по аудиторії так, як рухається тварина, що переживає цю емоцію. Суперникам потрібно здогадатися, що це за тварина і що вона переживає.
Обговорення:
Рефлексія (5 хв).
Заняття 7. Ми різні, але схожі
Мета: розвиток емпатії та рефлексії.
Вправа: «Карусель» (25 хв).
Мета: формування навичок швидкого реагування при вступі в контакти, розвиток емпатії і рефлексії.
У вправі здійснюється серія зустрічей, причому кожного разу з новою людиною.
Завдання: легко увійти в контакт, підтримати розмову і попрощатися .
Члени групи встають за принципом "каруселі" , тобто обличчям один до одного і утворюють два кола: внутрішній нерухомий і зовнішній рухливий.
Приклади ситуацій :
Перед вами людина, яку ви добре знаєте, але досить довго не бачили. Ви раді цій зустрічі ...
Перед вами незнайомий чоловік. Зустрітися з ним ...
Перед вами маленька дитина, вона чогось злякалась. Заспокойте її.
Після тривалої розлуки ви зустрічаєте друга, ви дуже раді зустрічі ...
Час на встановлення контакту і проведення бесіди 3-4 хвилини. Потім ведучий дає сигнал і учасники тренінгу зсуваються до наступного учасника .
Вправа «Ми різні, але схожі» (15 хв).
Мета: розвиток уміння знаходити спільне та відмінне для всіх.
Учасники групи об’єднуються в пари і сідають один проти одного.
Інструкція: «Ця вправа складається з двох частин або етапів. На першому етапі партнери по черзі говорять один одному фразу, що починається зі слів: "Ти такий (така ) ж, як я, у тебе ...". Один з вас починає, потім - другий, потім знову перший і т.д. при цьому треба дивитися один одному в очі, намагатися говорити тим же голосом, що і партнер, підлаштовуючись під його темп, тембр, висоту голосу, інтонацію. На другому етапі вправи, приблизно через п’ять хвилин після початку роботи, ви будете також по черзі говорити один одному по одній фразі, що починається зі слів: "Я дуже відрізняюся від тебе, я ... " ». Тренер може попросити когось з учасників разом з ним продемонструвати, як має проходити вправа.
Обговорення:
Рефлексія (5 хв).
Заняття 8. Різноманітний світ емоцій.
Мета: Усвідомлення свого місця в житті, особливостей своєї взаємодії з іншими, розвиток уміння розпізнавати емоції незнайомих людей.
Вправа «Шлях довіри» (20 хв).
Мета: зміцнення довіри всередині групи, покращення відносини між учнями.
Інструкція: Розійдіться по двоє. Я хочу вам запропонувати гру, яка називається «Шлях довіри». Полягає вона в наступному: один з вас двох надягає пов'язку на очі так, щоб нічого не бачити. Другий буде ведучим. Коли ти ведучий - ти повинен провести «сліпого» по приміщенню так, щоб він відчував себе спокійно і впевнено. Через п'ять хвилин я подзвоню дзвіночком - тоді ви помінялися ролями . А ще через п'ять хвилин я подзвоню ще раз - і тоді ви повертаєтеся назад в коло, і ми поговоримо про те , що ви пережили під час прогулянки. Перед початком домовтеся з партнером , як він вас буде вести: за руку або якось по-іншому.
Обговорення:
1. Як ти почувався, коли був «сліпим» ?
2. Чи вів тебе твій «поводир» дбайливо і упевнено?
3. Як ти себе відчував у ролі поводиря ?
4. Що ти робив , щоб викликати і зміцнити довіру свого партнера?
5. Коли тобі було краще: коли ти вів або коли тебе вели ?
Вправа «Розпізнай емоцію» (20 хв).
Учасникам пропонується розпізнати емоції з фото.
Рефлексія (5 хв).
Заняття 9. Чарівний кошик емоцій.
Мета: повторення різних видів емоцій.
Вправа-руханка «Макарони» (5 хв).
Мета: створення позитивного настрою.
Учасники повторюють рухи за ведучим.
Вправа «Казкова подорож» (30 хв).
Мета: повторити різні види емоцій, розвиток творчої уяви.
Дітям пропонується скласти казку. Початок казки: «Одного разу дівчинка Орися пішла до лісу по ягоди». Учасники по ланцюжку продовжують казку додаючи по 1-2 речення, враховуючи емоцію, яку кожен учасник отримав (Громова Т.В. «Страна Эмоций»).
Обговорення:
Рефлексія (10 хв).
Бібліографія: