Корекційно – розвивальна програма щодо розвитку емоційної компетентності та емпатійних здібностей «Подорож в країну емоцій»

Про матеріал
Мета даної програми: розвиток емпатійних здібностей та емоційної компетентності дітей закладу. Завдання програми: - сприяти створенню сприятливої емоційної атмосфери та довіри між учасниками; - визначити особистісні риси вихованців; - проаналізувати емоційні стани вихованців; - допомогти протистояти негативним впливам соціального оточення; - розвивати навички спілкування; - навчати прийомів саморозслаблення; - формувати морально – етичні уявлення; - навчитися контролювати і спостерігати за власними емоціями та почуттями інших людей. - навчитися розпізнавати та виражати власні емоційні стани;
Перегляд файлу

КЗ «Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей»

Запорізької обласної ради

 

 

 

 

 

Корекційно – розвивальна програма щодо розвитку

емоційної  компетентності та емпатійних здібностей

 «Подорож в країну емоцій»

 

 

 

 

 

Укладач:

Практичний психолог

Якушина Ю.Ю.

 

 

 

 

 

 

Оріхів

2018 р.

Корекційно – розвивальна програма для дітей середньої  групи «Подорож до країни емоцій». Укладена Якушиною  Ю. Ю. практичним психологом КЗ  «Оріхівський обласний центр соціально – психологічної реабілітації дітей» Запорізької обласної ради, в 2018 році.

Реалізація даної програми відбувається на базі даного закладу.

Кількість сторінок –  26.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дана програма призначена для групової корекційної роботи з дітьми середньої  групи,  які схильні до девіантних проявів поведінки, мають низький рівень адаптації до суспільства, негативними рисами характеру, низькою самооцінкою, проблемами в розумінні та вираженні власних емоцій, високим рівнем стурбованості, що  викликає потребу забезпечення психологічного супроводу.

 

 

Пояснювальна записка

 

Шлях пошуку істини з проблеми емпатії пропонували такі вчені, як А. Е. Айві. А.А. Бодальов, В. В. Бойко, А.А. Борисова, Т.П. Гаврилова Ю.Б. Гіппенрейтер, Ю.А. Менджеріцкая А.К. Нитченка, А.Б. Орлов, Т.І. Пашукова, К. Роджерс, А.П. Сопіков та ін Розрізняють емоційну емпатію, засновану на механізмах проекції і наслідування моторних та афективних реакцій іншої людини; когнітивну емпатію, що базується на інтелектуальних процесах (порівняння, аналогія і т. п.), і предикативну емпатію, виявляється як здатність людини передбачати афективні реакції (див. Афект) іншого в конкретних ситуаціях. В якості особливих форм емпатії виділяють співпереживання - переживання суб'єктом тих же емоційних станів, які відчуває інша людина, через ототожнення з ним, і співчуття - переживання власних емоційних станів із приводу почуттів іншого.
Важливою характеристикою процесів емпатії є виявлення видів розуміння іншої людини. До вже відомих: ідентифікації, прийняттю ролей, децентрації, рефлексії та ін проявам психіки пошук триває в напрямку розуміння емпатії як прояви чуттєвої мудрості.
Виділимо кілька напрямків визначень емпатії:
- Знання про внутрішній стан, думках і почуттях іншої людини;
- Переживання емоційного стану, в якому знаходиться інший;
- Активність по реконструкції почуттів іншої людини з допомогою уяви; роздуми про те, як людина повів би себе на місці іншого (прийняття ролі);
- Прикрість у відповідь на страждання іншої людини; орієнтована на іншу людину емоційна реакція, відповідна поданням суб'єкта про благополуччя іншого і ін
Психолог Карл Роджерс визначає емпатію наступним чином: Бути в стані емпатії означає сприймати внутрішній світ іншого точно, зі збереженням емоційних і смислових відтінків. Як ніби стаєш цим іншим, але без втрати відчуття «начебто». Так, відчуваєш радість або біль іншого, як він їх відчуває, і сприймаєш їх причини, як він їх сприймає. Але обов'язково повинен залишатися відтінок «начебто»: як ніби це я радію або засмучуюся.
Емпатія як ефективний інструмент спілкування та емоційного відгуку виникла вже на ранніх періодах появи психічного життя, від елементарних рефлкекторних реакцій до вищих особистісних форм. Уміння співпрацювати, ладити з оточуючими і адаптуватися в суспільстві було необхідно для виживання первісних суспільств.
Прояв емпатії спостерігається вже на перших етапах онтогенезу: поведінка немовляти, який, наприклад, розплакався у відповідь на сильний плач лежачого поруч «товариша», демонструє один з перших видів емпатійного реагування - недиференційоване, коли дитина по суті ще не здатний відокремити свій емоційний стан від емоційного стану іншого. Доведено, що емпатичних здібностей зростає зі збільшенням життєвого досвіду.

Мета даної програми: розвиток емпатійних здібностей та емоційної компетентності дітей закладу. 

Завдання програми:

- сприяти створенню сприятливої емоційної атмосфери та довіри між учасниками;

- визначити особистісні риси вихованців;

-  проаналізувати емоційні стани вихованців;

- допомогти протистояти негативним впливам соціального оточення;

- розвивати навички спілкування;

- навчати прийомів саморозслаблення;

- формувати морально – етичні уявлення;

-  навчитися контролювати і спостерігати за власними емоціями та почуттями інших людей.

- навчитися розпізнавати та виражати власні емоційні стани;

Цільова група: корекційно – розвивальна програма розрахована на дітей середньої  групи (7 – 12 років).

Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: бесіди, модельовані ситуації, мозковий штурм, робота в парах, малих групах, елементи казкотерапії, рефлексія, вправи на активізацію та візуалізацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 1.     Подорож  в країну емоцій

1. Привітання «Ромашка імен»

Мета: знайомство, усвідомлення кожного з них суб’єктом групи, створення позитивної психологічної атмосфери.

Психолог  пропонує на раніше заготовлених ромашках з паперу відповісти на наступні запитання:

1. Написати власне ім’я

2. Чи подобається власне ім’я

3. Як  вас називають вдома

4. Як би вам хотілось щоб вас називали товарищі.

5. Як звучить ваше повне ім’я.

 2.  Правила групи

Мета: встановлення принципів взаємодії в групі, налагодження конструктивної роботи, усвідомлення особливостей спілкування в групі.

Психолог на фліп – чарті записує запропоновані учасниками правила роботи.

3. Казка про емоції

Мета: ознайомлення з різними видами емоцій, розвиток творчої уяви.

Перш ніж розпочати вправу психолог проводить із дітьми коротку бесіду про те, чи знають вони, що таке емоції, які бувають емоції.

Усі емоції які називають діти, записує на фліп – чарті. Потім їх обговорюють, ділять на негативні та позитивні.

Наступним кроком є складання казки з використанням слів, записаних на фліп – чарті. Психолог починає розповідати казку словами «Колись давно…», а решта дітей по колу продовжують розповідь, додаючи по одному реченню. Речення мають бути змістовно пов’язані між собою.

4. Вправа «Тренуємо емоції»

Мета: сприяти тренуванню і розвитку емоційної сфери.

Психолог пропонує відтворити певні емоційні стани:

А) Насуптеся я к

Осіння хмаринка;

Розлючена людина;

Зла чарівниця;

Б) Усміхніться як:

Кошеня на сонечку;

Саме сонечко;

Буратіно;

Хитра лисиця;

Радісна дитина;

Неначе ви щойно побачили диво.

В) Позліться, як:

Дитина в якої забрали іграшку;

Два барани котрі зустрілися на мосту;

Людина яку штовхнули в транспорті чи на вулиці

Г)Налякайтеся, як:

 Дитина котра загубилася в лісі

Заєць, котрий побачив вовка

Кошеня на якого гарчить собака.

Д) Втоміться, як:

тато коли приходить з роботи

Людина яка підняла важке,

Мурашка що потягнула гілочку

Є) Відпочиньте як:

Мама після роботи

Дитина котра багато працювала, але допомагала мамі

Конячка що привезла тяжкий вантаж.

5. Вправа «Рукавички

Мета: згуртованість колективу, вміння працювати в парах, вміння домовитись.

Психолог розкладає по кімнаті рукавички з однаковим орнаментом, але не розмальованим. Діти розходяться по кімнаті, шукаючи свою «пару». Хто знайшов пару, якнайшвидше намагаються однаково розфарбувати рукавички за допомогою трьох олівців.

В цей час психолог спостерігає як діти організовують спільну роботу в парі, як ділять олівці, як при цьому домовляються.

6. Рефлексія

В Давній Японії був такий обряд, коли корабель відправляється в плавання, мандрівників та екіпаж проводжали всі родичі. Від проводжаючих до  самого корабля тягнулись стрічки. Корабель відчалював від берега, стрічки розривались. Одна частина залишалась на кораблі, інша – в руках у проводжаючих. Частинки стрічки зберігались до повернення корабля на Батьківщину. Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 7. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 2. Збудуємо казковий дім

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи.

3. Вправа «Казковий дім»

Мета: формування відчуття єдності групи.

Діти за допомогою м’яких модулів будують казковий будинок. Але перш ніж покласти обраний кубик дитині слід назвати якусь позитивну емоцію. Тільки після цього можна покласти деталь.

Рефлексія:

1. Чи всім подобається дім?

2. Чи хотіли б ви в ньому жити, якби він був справжнім?

3. Що нового ви дізнались про своїх товаришів?

4. Чи хотіли б ви жити з ними в цьому будиночку?

4. Вправа «Відкинь втому якнайдалі»

Мета: зниження рівня емоційної напруги, стурбованості.

Встаньте, поставте широко ноги, зігніть їх в колінах, зігніть тіло та опустіть руки, розправте пальчики, схиліть голову до грудей. Легко покачайтеся в різні сторони, вперед, назад. А зараз  різко тряхніть головою, руками, ногами, тілом. Ви відкинули всю свою втому. Молодці!

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

Заняття 3. В гостях у чарівниці радості

 1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил групи

3. Мозковий штурм

Психолог пропонує дітям відповісти на запитання «Що таке радість?»

Записує відповіді на фліп – чарті.

4. Вправа «Намалюю радість»

Мета: розвиток творчої уяви, уваги, релаксація.

Психолог пропонує дітям намалювати сюжет до будь – якої смішної, радісної історії. Намальовані роботи прикріплюють та обговорюють.

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Заняття 4. Подолаємо наш страх

 1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується

2. Повторення правил групи

3. Вправа «Мій страх»

Психолог пропонує дітям намалювати власний страх. Діти розповідають чого вони бояться більш за все. Потім рвуть малюнки на дрібні шматочки та викидають до сміттєвого кошика.

4. Вправа «Знайди друга»

Мета: активізація учасників.

Психолог пропонує одній половині учасників зав’язати очі та знайти друга, тобто впізнати за допомогою рук, Потім коли друг знайшовся, гравці міняються ролями.

 5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 5. Знай дорослий і дитя – гнів погане почуття

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується

2. Повторення правил групи

3. Вправа «Чарівний мішечок»

Мета:

Психолог пропонує дітям відповісти який у них зараз настрій, що вони відчувають. Потім психолог показує дитині мішечок і каже що він чарівний, і в нього можна скласти всі свої непотрібні почуття, наприклад, гнів, образу, злість, страх тощо. Потім психолог зав’язує мішечок і пропонує викинути його в сміттєвий кошик.

 4. Вправа «Доторкнись до…»

Всі гравці одягнені по різному. Психолог дає команду: «Доторкніться до … синього» Всі повинні зорієнтуватися та знайти у учасників в одязі щось синього кольору.

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

Заняття 6. Промінчики доброти

 1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується

2. Повторення правил роботи.

 3. Вправа «Стежинка доброти»

На раніше підготованих бланках дітям пропонується їх заповнити. Потрібно вписати у кружечки добрі вчинки за тиждень.

 

4. Вправа «Добра істота»

Станьте будь ласка, в коло візьміться за руки. Ми – одна велика і надзвичайно добра казкова істота. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо разом. Коли ми вдихаємо – робимо крок уперед, а на видих – назад. Вдих – вперед, видих – назад. Але ця тваринка не тільки вдихає, в неї ще й чітко та рівно б’ється велике і надзвичайно добре серце. Стук – крок уперед, стук – крок назад і т.д.

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

Заняття 7. Ми подружились зі щастям

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

 2. Повторення правил групи

3. Вправа «Рецепти для щастя»

Психолог запитує у дітей: що таке щастя? Відповіді фіксує на фліп – чарті. Психолог пропонує уявити дітей що вони потрапили на планету, де живуть дуже нещасливі люди. Вони ходять сумні, часто плачуть. Давайте разом придумаємо для них рецепти для досягнення щастя і запишемо їх на плакаті.

4. Вправа «Поділися своїм щастям»

Мета: мобілізувати увагу дітей, розвивати доброзичливість, підвищувати настрій групи.

 Кожен учасник по черзі говорить , що для нього щастя, ділиться цим із учасником праворуч.

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

Заняття 8. Там де панує любов

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи

3. Вправа « Світ без тебе…»

Мета: формувати почуття власної неповторності, цінності.

Діти утворюють коло, у центр якого запрошують одного з учасників. Йому говорять слова – компліменти, розпочинаючи фразу так: «Світ без тебе був би нецікавий, тому що ти…».

4. Вправа «Розфарбуємо любов’ю»

Мета: створити у групі атмосферу взаємної любові, доброзичливості.

Учасники об’єднуються в пари. Ведучий повідомляє, що необхідно створити атмосферу взаємної любові.               Для цього пропонується розфарбувати одне одного кольорами любові, ніжності, добра, ласки… Психолог показує як це можна зробити. Таким чином розтоплюються кристали недовіри Необхідно назвати колір, який обраний для розфарбовування.

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

Заняття 9. Ти мій друг, і я твій друг.

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3. Вправа «Правила дружби»

Мета: формувати в учасників дружні відносини, виробити правила дружніх стосунків.

Психолог пропонує уявити, що вони потрапили у країну надзвичайно дружніх мешканців, яка називається Френдляндія. Ця країна на звичайно хороша і красива. Вам кортить довідатись, у чому секрет такого процвітання Правил Великої Дружби. Давайте ми з вами складемо свої Правила Великої Дружби. Психолог записує запропоновані варіанти на ватмані.

4. Вправа «Поварята»

Мета: активізувати учасників.

Всі стають в коло – це каструля. Зараз будемо готувати суп. Кожен придумує собі, чим він буде. ( м'ясо, картопля, морква, цибуля, капуста, петрушка і т.д.) Ведучий викрикує по черзі, що він хоче покласти в каструлю. Пізнавший себе встрибує в коло, наступний бере за руки попереднього. Доки всі компоненти не опиняться в колі, гра продовжується.

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

Заняття 10. Умієш помилятись, умій і поправлятись.

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.  Вправа «Незакінчене речення»   

Мета: ознайомлення з поняттям «провина».

Дітям пропонується продовжити речення «Я почуваюся винним, якщо…»                                               

4. Казкотерапія «А серце тобі нічого не наказало?»

 Андрійко прийшов зі школи й побачив засмучену маму. Він поклав портфель і сів до столу. Чекає обіду.

- А тата відвезли до лікарні,- сказала мама. – Захворів наш батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, схвилюється. Та син був спокійним, непохитним.

Мама здивовано подивилася на Андрійка.

- А нам завтра до лісу йти, - сказав Андрійко. – Завтра неділя…

Учителька наказала, щоб усі діти прийшли до школи о сьомій годині ранку.

 - І куди ж ти завтра підеш?

- До лісу… Адже учителька наказала.

- А серце тобі нічого не наказало? – запитала мама і заплакала…

 5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

Заняття  11. За перемогу вам подяка, хвала і почесть вам усяка.

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.   Вправа «Продовж речення»

Мета: ознайомлення з поняттям вдячність

Психолог пропонує дітей продовжити наступне речення «Я дякую, коли…»

4. Вправа «Я буду вдячним»

Психолог зачитує рядки віршика

Я горобця люблю за що?

Бо він на мене схожий.

Він рідний край, хоч сніг, хоч дощ,

Не кине знає кожен.

Чим можна допомогти зимуючим пташкам? Як вони відчувають нашу вдячність?

- зробити годівнички

- підготувати корм на всю зиму

- щодня підгодовувати

- не лякати, не ображати пташок

- говорити з ними

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

Заняття 12. Ведмедик нездужає, потурбуємось про нього, і він одужає.

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.  Вправа «Продовж речення»

Мета: ознайомлення з поняттям «турбота», «турбота про рідних».

Психолог пропонує продовжити речення «Мені подобається турбуватися про…», «Коли я виросту, я буду турбуватися…»

4. Вправа  «Хто про нас турбується?»

Психолог задає питання дітям, люди яких професій турбуються про нас із вами? (Лікар, пожежник, двірник, будівельник та ін.)

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття  13. Хто скупий і жадібний, той з дружбою не в злагоді

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.  Вправа «Яка дівчинка найкраща?»

Мета: ознайомлення з поняттям «жадібність», як негативним почуттям.

Перша дівчинка ділиться з дітьми фломастерами;

Друга дівчинка їсть цукерки й нікого не пригощає;

Третя дівчинка разом із подружками шиє одяг для ляльки.

 4. Казкотерапія «Цар і  вечірня зоря»

Жив собі цар. Був він найбагатшим царем у світі. Комори його наповнені різним добром. Скрині по вінця засипані золотом і коштовностями. Найзеленіші сади, найкращі палаци, найбільші поля, найглибші озера належали йому одному.   Якось сидів цар на балконі й оглядав свої володіння. На небі зайнялася вечірня зоря. Спочатку червоним полум’ям вона освітила усе небо. Потім засяяла яскраво та осяяла усе небо. Вона була такою красивою, що неможливо було відвести від неї погляд. Люди втішено милувалися нею.Не тішився зорею тільки цар. Думка, що зірка належить не лише йому, а всім, мучила його серце. Від цієї думки він захворів і швидко помер.

Яким був цар? Що ще може належати не одній людині, а всім людям?

5. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

 6. Прощання  Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

Заняття 14. Не так вже боляче буває, коли вам хтось та співчуває

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.  Мозковий штурм

Що таке співчуття?

Як можна виявити співчуття дуже стареньким людям, інвалідам, жебракам?

Коли вам боляче хто вам допомагає почуватися краще?

Як можна назвати людей, які допомагають?

4. Вправа «Продовж речення»

Психолог пропонує продовжити речення власними думками «Я співчуваю, коли…»

5. Казкотерапія «Співчуття і доброта»

Хлопчики у дворі розпочали гру у схованки.

  • Юрчику, побіжімо швидше, залізьмо у той великий ящик – там нас ніхто не знайде.

Юрчик щодуху побіг до ящика, але несподівано спіткнувся, упав і розбив ногу. Він голосно заплакав. Федько підбіг до Юрчика.

  • Заспокойся будь ласка, Юрчику. Потерпи. Зараз я покличу твого тата. Ось, побачиш усе буде добре.

Із під’їзду вийшов Юрчиків тато:

- Опануй себе, синку. Ти ж чоловік, а чоловіки повинні завжди триматися. Ану ж покажи, що в тебе там? Які дрібниці! Зараз ми промиємо ранку, перев’яжемо коліно – і все минеться, а поки що тримайтеся. Терпи козак – отаманом будеш! До весілля заживе!

6. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

7. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття  15. Не гріх із гордістю знатися, коли є чим пишатися.

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.  Вправа «Продовж речення»

Психолог пропонує продовжити речення власними думками  «Я пишаюся собою коли…»

4. Казкотерапія «Лебеді»

Лебеді зграєю летіли з холодних країв у теплі землі. Вони летіли через море. Летіли вони день і ніч, і другий день, і другу ніч, вони летіли над водою, не відпочиваючи. На небі світив повний місяць, і лебеді далеко внизу під собою бачили синяву води.

Усі лебеді утомилися, махаючи крилами, проте вони не зупинялися і летіли далі. Попереду летіли старі, сильні лебеді, позаду летіли молодші і слабші. Один молодий лебідь летів позаду усіх. Він дедалі більще втрачав сили. Птах змахнув крилами і не міг летіти далі. Тоді він розпустивши крила, пішов униз. Лебідь дедалі ближче опускався до води, а товариші його далі й далі біліли в місячному сяйві.

Лебідь опустився на воду і склав крила. Море сколихнулося під ним і погойдало його. Зграя лебедів ледь біліла тонкою рискою на світлому небі. І ледь чутно було в тиші, як дзвеніли їхні крила. Коли вони зовсім зникли з – перед очей, лебідь загнув назад шию і закрив очі. Він не рухався, і лише море підіймало й опускало його.

Удосвіта легкий вітерець почав колихати море. І вода билася у білі груди лебедя. Лебідь відкрив очі. На сході червоніла вранішня зоря, і місяць, і зорі зблідли. Лебідь зітхнув, витяг шию і змахнув крилами по воді. Він підіймався вище й вище й полетів над схвильованими хвилями.

- Чи може молодий лебідь пишатися своїм вчинком?

5. Вправа «Чим можуть пишатися тварини і птахи?»

Що можна сказати про папугу, Папуга собою пишається у нього барвисте вбрання. Чи достатньо гарного вбрання для справжньої гордості?

 6. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

7. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Заняття 16. Прожену я геть образу – стану радісним одразу!

1.  Щосили скажи «Привіт усім»

Мета: налаштувати учасників на роботу.

Усіх учасників просять голосно прокричати привітання. Кількість разів визначає тренер, доки група не активізується.

2. Повторення правил роботи групи

3.   Вправа «Продовж речення…»

Психолог пропонує закінчити незакінчене речення «Я ображаюся якщо…»

4. Казкотерапія «Соромно перед соловейком»

Оля та Ліда, маленькі дівчатка, пішли до лісу. Після важкої дороги сіли на траву відпочити й пообідати.

Дістали з торбиночки хліб, масло, яйця. Коли дівчата пообідали, неподалік від них затьохкав соловейко. Оля з Лідою боялися поворухнутися.

Соловейко обірвав свою пісню.

Оля зібрала рештки своєї їжі та шматки паперу й кинула під кущ.

Ліда загорнула в газету шкаралупу з яєць та крихітки хліба і поклала у торбинку.

- Навіщо ти береш із собою сміття? – сказала Оля. – Кинь під кущ. Ми ж у лісі. Ніхто не побачить.

- Соромно… перед соловейком, - стиха відповіла Ліда.

 5. Поради «Якщо тебе образили»

Не звертай уваги на того, хто тебе дражнить, адже розумна людина такого б не сказала.

Відійти від того, хто тебе ображає, і швидко походити, побігати, пострибати на одній нозі, позайматися на спортивному знарядді.

Умити обличчя, руки, шию холодною водою.

 Якщо поряд є дерева – притулитися до дерева хребтом або обличчям і долонями. Яке дерево для цього найкраще? Визначити «своє» дерево можна у прохолодну пору. Пізньої осені, ранньої весни піднесіть розкриті долоні до дерева на відстані 3-5 см. Якщо відчуєте тепло, це дерево – ваш друг. Найчастіше це береза, дуб, каштан, тополя.

6. Вправа «Намалюю я образу»

Психолог пропонує дітям намалювати власну образу. По закінченні малювання, діти говорять про всі свої власні образи. Потім знищують малюнки, таким чином знищуючи образи.

 7. Рефлексія

Сьогодні ми закінчуємо свою подорож, але мені хотілося б з вами ще зустрітися. Візьміться за стрічку. Від тих хто тримає червону стрічку – мені б хотілося почути, що сподобалось та не сподобалось їм сьогодні. Синю – що нового та цікавого ви дізнались на занятті. Зелену –  наскільки корисною була для вас наша зустріч.

8. Прощання

Діти хором говорять:«Хай нам завтра пощастить!»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література


1. О. Вознюк, Є. Романенко, “Психоаналітичні методи корекції негативних емоційних станів у школярів” – “Психолог”, №5 (247), 2007.

2. Выготский Л.С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка // Вопросы психологии 1966. № 6.


3. Т.А. Данилина, В.Я. Зедгенидзе, Н.М. Степина. В мире детских эмоций. Изд-во АЙРИС ПРЕСС, М.,2004.

4. Игры: обучение, тренинг, досуг/Под ред. В.В. Петрусинского – М., 1994.

5. Кононко О.Л. Соціально-емоційний розвиток особистості. – К.: Освіта. – 1998. – 245С.

6. Приходько Ю.О. Формирование положительных взаимоотношений в детском коллективе – М., 1998.

7. Рахматшаева В.Р. Грамматика общения – М., 1995

8. Слободяник Н.Л. Формирование эмоционально-волевой регуляции у учащихся начальной школы. Изд-во АЙРИС ПРЕСС. М. 2004.

9. Соколова.О.А. Мир общения. Этикет для детей младшего школьного возраста. Изд-во КАРО, СПб, 2005.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 січня 2022
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку