Індивідуальне корекційно-розвиваюче заняття для
учня 1 класу з моторною алалією
Тема: Розвиток аналітико-синтетичної діяльності, кінестетичного локомоторного, мануального, пальцевого праксису; формування вміння узгоджувати власні рухи з мовленням; закріплення знань про складову структуру слова.
Мета навчальна: вчити активно супроводжувати дії мовленням; закріпити знання про складову структуру слова; вчити впізнавати об’ємні предмети на дотик, називати їх; продовжити вчити виконувати різноманітні вправи за інструкцією вчителя, виконувати сортування предметів за заданими параметрами в заданому темпі.
Мета корекційно-розвивальна: розвивати орієнтацію в просторі, мислення, пам’ять, увагу дитини; збільшувати рівень мовленнєвої активності на занятті. Напрацьовувати вміння відчувати та правильно відтворювати людські емоції, інтонації голосу.
Мета виховна: виховувати активність та зацікавленість на занятті, спонукати дитину до оцінювання власних досягнень як передумови уміння навчатися впродовж життя; вчити радіти власним успіхам.
Мета соціалізуюча: напрацьовувати вміння використовувати додаткові жести та різноманітні емоції з метою покращення якості спілкування. Вдосконалювати здатність реагувати мовними засобами на різноманітні явища та події в житті, як основну компетентність учня Нової української школи.
Тип: індивідуальне заняття
Вид: комплексне
Обладнання: Атрибути до гри «Чарівний мішечок» (мішечок з різноманітними на дотик дрібними предметами), ілюстрації за методикою Новікової-Іванцової Т.М., атрибути до Д\г «Збери слова зі складів», аудіо-записи активної та заспокійливої музики, мультимедійний програвач, 4 аркуші паперу А4 або 4 невеликі газети, дзеркало, малі масажні м’ячі.
Приміщення – сенсорна кімната.
Тривалість заняття – 30 хв.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організаційна частина
1. Привітання з рухами:
Вушка прислухайтесь,
Очки – придивляйтесь,
Носик – глибше дихай,
Ротик – посміхнись.
Спинки розправляйтесь,
Ручки піднімайтесь,
Нумо до роботи
Дружно всі взялись!
2. Гра-вправа «Познайомимось!»
Вчитель пропонує дитині вимовити своє ім’я тихо, голосно, весело, повільно, швидко, ніжно тощо).
Примітка. Завдання можна виконувати, сидячи. Можна дати дитині дзеркало. Вчитель також може приймати участь у грі.
3. Знайомство з планом заняття.
Вчитель пропонує дитині план у вигляді карток. Коротко описує що будемо робити.
|
|
|
|
|
|
ІІ. Основна частина
Вчитель: - що ж, друже, до старту! Почнемо з налаштування на правильне дихання .
- Вправа «Вушко»
В.п.: встати прямо, ноги вужчі за ширину плечей. Злегка нахилити голову, праве вухо йде до правого плеча – голосний, короткий вдих носом. Потім злегка нахилити голову вліво, ліве вухо йде до лівого плеча – вдих. Трохи похитати головою, наче комусь в думках говорите: «Ай-ай-ай!». Дивитися перед собою. Вдихи і видихи робити одночасно з рухами.
- Вправа «Долоньки» (з малими масажними м’ячиками).
В.п.: встати прямо, зігнути руки в ліктях (лікті вниз), в долоньки взяти по м’ячику, показати їх педагогу. Робити голосні, короткі і ритмічні вдихи носом і одночасно стискати в долоньках м’ячики. Підряд робити 4 ритмічних вдихи носом. Потім опустити руки – пауза 3-4 сек., повільний видих. Вправу повторити.
1. Ходьба по сенсорній доріжці з промовлянням.
В залежності від розвиненості мовлення промовляти можна: «Один, два, три, чотири»; «і раз, і раз»; «о-па, о-па».
2. Вправа в сухому басейні на сортування кульок під рахунок з промовлянням.
Дитині пропонуються дві сітки для збирання кульок. Дається завдання: в першу сітку збирати сині кульки, в другу – червоні. Робота починається по команді. Дитина закидає кульки в сітки та одночасно примовляє «І – раз!».
Під час ускладнення цієї вправи пропонується викладати кульки обома руками одночасно. При подальшому ускладненні - кульки в сітках чергувати. Вчитель рахує до десяти. Дитина закидає в сітки поперемінно то сині то червоні кульки. Якщо завдання виконано правильно – в кожній сітці буде по 5 синіх та 5 червоних кульок.
3. Вправи на розвиток складової структури слова.
Виконуються з набивним м’ячем та малим циліндром. .
1) Відпрацювання фрази «Я кочу». Дитина починає промовляти фразу «Я ко-…». На склад «-чу!» штовхає набивний м’яч. Останній склад вимовляється наголошено з підсиленням голосу.
2) Відпрацювання фрази «Я іду». Дитина починає промовляти фразу і робить два кроки на кожен склад - «я і-…». На склад «-ду!» - переступає через вузький циліндр. Останній склад вимовляється підсилено, наголошено.
4. Вправа за методикою Новікової - Іванцової Т.М.
Відпрацювання фрази «Я іду» з іншими словами: «Міша іде, ляля іде, зая, іде, котя іде…»
5. Вправа «Чарівний мішечок».
В мішечку дрібні іграшки різної текстури ( тканинні, залізні, пластмасові, дерев’яні тощо). Перший раз дитині демонструються всі іграшки. Дитина бере в руку кожну іграшку, називає, виставляє в ряд. Наступного разу дитина дістає з мішечка задану вчителем іграшку, називає, виставляє в ряд.
6. Дидактична гра «Збери слова зі складів».
Вчитель допомагає дитині правильно скласти слова ( не більше 3-х). Потім спряжено та почергово промовляє з дитиною ці слова, відпрацьовуючи правильну складову структуру слова та уникаючи пропусків складів. Для підсилення ефекту слова можна відплескувати в долоні (три оплески на три склади).
ІІІ. Рефлексія.
ІV. Підсумок заняття.
1. Перегляд розкладу заняття. Усвідомлення гарно виконаної роботи. Комплімент та подяка дитині.
2. – Що тобі сподобалось на занятті?
3. Побажання та настанови щодо вимови дитини на занятті.
4. Прощання.
Бажано застосовувати тактильні прощання (потискання руки, обійми) з метою підтримки гармонійних та довірливих стосунків з дитиною.
Додатки:
Корисні посилання:
1