КОРЕКЦІЙНІ ІГРИ З РОЗВИТКУ УВАГИ ДОШКІЛЬНЯТ
Корекційна гра «Відміть фігури». (4 – 5 років)
Мета : тренувати здатність дитини до стійкості уваги.
Матеріал : лист з намальованими декількома рядами фігурок.
Хід.
Запропонувати дитині продивлятися кожну строку листочка та заштриховувати кола і прапорці по мірі того, як вони з’являються, зустрічаються.
Корекційна гра «Заборонене слово». (4 – 5 років)
Мета : розвивати опосередковану довільну увагу дитини та винахідливість.
Хід.
Суть гри є такою – ведучий задає запитання, а гравці відповідають. Відповіді можуть бути різними, тільки не можна вимовляти одне заборонене слово, наприклад, слово «ні». Попередьте малюка, що треба бути дуже уважним, оскільки ви намагатиметесь його підловити. Після цього можна задавати питання – «Ти спиш у ванній?», «Сніг білий?» тощо. Дитина повинна знайти таку форму відповіді, щоб виконати правила гри. Гру можна ускладнити, якщо ввести одночасно 2 – 3 заборонених слова. Цікавою може вийти гра, якщо ввести таке заборонене слово, як «не знаю».
Корекційна гра «Ранкова гімнастика». (4 – 5 років)
Мета : розвивати вміння дітей переключати увагу.
Хід.
Дорослий виконує вправи, а дитина повинна повторювати вправи одночасно за ним. Оберіть які – небудь три дії, наприклад, - присідання, стрибок, піднімання рук вгору. Виконуйте вправи у різній послідовності, двічі кожну і швидко переходьте від однієї вправи до іншої… це розвиває переключення уваги дитини та її довільні процеси.
Корекційна гра «Серветка». (4 – 5 років)
Мета : збільшувати обсяг уваги дитини.
Матеріал : однокольорові площинні геометричні фігури, кольоровий аркуш паперу.
Хід.
Дитина повинна викласти орнамент із однокольорових геометричних фігур. Зробіть аплікацію – зразок «серветку», на який дитина буде орієнтуватися. Щоб дитина могла зробити свою «серветку», запропонуйте їй папір і такі самі геометричні фігури, як на зразку. Обов’язково роздивіться з дитиною зразок, назвіть геометричні фігури та їх розташування на папері. Першу серветку дитина може оздобити, дивлячись на зразок, а інші – по пам’яті.
Корекційна гра «Дзеркало». (4 – 5 років)
Мета : вчити дитину уважно слідкувати за рухами дорослого і копіювати їх. Сприяти розвитку переключення уваги.
Хід.
Дорослий пропонує дитині бути його дзеркалом і повторювати всі показані рухи. Ви піднімаєте одну руку – дитина теж, ви топаєте двома ногами – дитина теж, ви махаєте однією рукою – дитина теж тощо. Ця гра дає великі можливості варіювати дії, які пропонуються дитині. Спочатку краще давати нескладні зразки рухів. Потім, коли дитина навчиться з легкістю копіювати їх, можна запропонувати їй певну послідовність рухів.
Корекційна гра «Порівняй предмети». (4 – 5 років)
Мета : розвиток, збільшення обсягу уваги дитини.
Матеріал : пара іграшок (ведмедик та заєць, дві машинки, два м’ячики тощо).
Хід.
Поставте пару іграшок перед дитиною. Спочатку дитина повинна сказати, чим схожі іграшки, а потім – чим вони відрізняються. Наприклад, ведмедик і зайчик схожі тим, що вони пухнасті, у них є лапи, оченята, вушка… а відрізняються тим, що ведмедик великий, а зайчик маленький, ведмедик коричневий, а зайчик – білий тощо. Можна називати ознаки по черзі з дитиною. Також можна порівнювати більш схожі іграшки – дві різні машинки, два різних м’ячика.
Корекційна гра «Що змінилось?» (4 – 5 років)
Мета : розвивати стійкість уваги дошкільнят.
Матеріал : 3 – 4 іграшки (контрастні, а згодом - схожі).
Хід.
Поставте на стіл 3 – 4 іграшки і дайте дитині роздивитися їх протягом 1 – 2 хвилин. Потім дитина закриває очі, а дорослий закриває іграшку. Дитина ж повинна відповісти : «Що змінилось?». Гру можна ускладнити:
Корекційна гра «Заборонений рух». (4 – 5 років)
Мета : тренування опосередкованої довільної уваги дитини.
Хід.
При виконанні завдання потрібно орієнтуватися тільки на вербальну інструкцію дорослого, незалежно від того, що він реально демонструє. Дорослий послідовно дає одну з двох команд – «вухо» чи «ніс». За командою дитина повинна торкнутися відповідно вуха чи носа. Дорослий теж виконує цю команду, немов демонструючи, що повинна виконувати дитина. Але через деякий час дорослий починає спеціально помилятися (каже «вухо», а береться за ніс). Завдання ж дитини – виконувати лише те, що говориться. При цьому команди даються врізнобій і в різному темпі. Варіант цієї гри – «великани та карлики». За цими командами потрібно встати чи присісти.
Корекційна гра «Не пропусти!». (4 – 5 років)
Мета : збільшувати стійкість уваги дітей.
Хід.
Інструкція дитині : «Якщо почуєш назву овочу, лясни в долоні 1 раз. Увага, почали! М’ячик, книга, огірок, машина, морква, яблуко, тарілка, картопля і т.д.» можна запропонувати дитині реагувати таким чином і на назви інших класифікаційних груп – одяг, посуд, меблі тощо.
Корекційна гра «Знайди такий самий!» (4 – 5 років)
Мета : збільшувати обсяг уваги дошкільнят.
Матеріал : картки із зображенням однакових предметів, які розташовані серед інших предметних малюнків.
Хід.
Запропонувати дитині знайти однакові предмети на малюнку і аргументувати свій вибір.
Корекційна гра «Де помилився Буратіно?» (4 – 5 років)
Мета : розвивати стійкість уваги дітей.
Матеріал : картки з малюнками.
Хід.
Перед початком гри скажіть дитині : «Мальвіна хотіла навчити Буратіно малювати гарні візерунки. Вона намалювала візерунок і сказала йому намалювати такий же самий. Але Буратіно весь час відволікався, і в нього виходило то правильно, то неправильно. Будь ласка, покажи, де помилився Буратіно». Дитина повинна знайти «помилку» і аргументувати свою відповідь.
Корекційна гра «Будь уважний!» (4 – 5 років)
Мета : розвивати здатність до переключення уваги.
Хід.
Запропонувати дитині уважно слухати слова, які дорослий буде вимовляти, і плескати в долоні кожного разу, коли серед слів будуть названі тварини : «Увага! Почали – шкаф, собака, ліжко, потяг, горобець, машинка, книга, ворона, корова тощо». Якщо дитини помиляється, просить почати спочатку, повторіть дану серію слів. Тепер же нехай дитина встає кожного разу, коли дорослий назве рослину. Повторіть, що треба не хлопати, а вставати, і реагувати не на тварину, а на рослину : «Увага! Почали – дорога, тигр, береза, пшениця, літак, троянда, заєць, дуб, лялька, гриб, школа, ромашка…» чи змогла дитина не переплутати завдання? Чи не плескала у долоні в другій серії? Чи не реагувала на тварини, замість рослин? Якщо здатність до переключення гарна, то помилок може бути 1-2. такі вправи корисні для розвитку уваги, тренування її переключення. Таким чином можна складати аналогічні завдання та проводити їх з групою в ігровій формі. Наприклад, запропонуйте дітям піднімати руку, коли серед слів зустрінуться професії (водій, лікар). В іншій серії запропонуйте дітям присідати, коли ви будете називати казкових персонажів тощо.
Корекційна гра «Паралельний рахунок предметів» (5 – 6 років)
Мета : розвиток здатності до переключення уваги.
Матеріал : картки – матриці.
Хід.
Дитина повинна послідовно рухатися від предмета до предмета і вести їх рахунок таким чином – одна квітка, два м’яча, дві груші …
Корекційна гра «Цифри по порядку» (5 – 6 років)
Мета : тренування стійкості уваги, закріплення кількісного рахунку.
Матеріал : таблиця з цифрами, що розташовані у випадковому порядку.
Хід.
Дитині потрібно відшукувати і називати цифри по порядку від більшої до меншої чи навпаки, вказуючи на них олівцем.
Корекційна гра «Чим відрізняються малюнки?» (5 – 6 років)
Мета : розвиток обсягу, стійкості уваги та спостережливості.
Матеріал : дві сюжетні картинки, які відрізняються 15 ознаками.
Хід.
Запропонуйте дитині уважно роздивитися обидві картинки. Завдання : «Знайди як можна швидше всі відмінності однієї картинки від іншої».