Конспект заняття для старшокласників, присвячений публічному виступу

Про матеріал
Розробка присвячена розвитку ораторських здібностей для старшокласників, які беруть участь у предметних турнірах, конкурсах-захистах наукових робіт Малої академії наук, лідерів учнівського самоврядування та усіх, хто хоче покращити навички публічного виступу.
Перегляд файлу

 

План-конспект заняття «Технологія вдалого виступу»

(cтаршокласники, члени МАН)

Мета :

  • підготувати учнів до виступу на конкурсі-захисті наукової роботи
  • розвивати навички ораторського мистецтва, самоорганізації, володіння собою в стресовій ситуації
  • відпрацювати вміння правильно структурувати і подавати виступ

Обладнання:

 демонстраційна дошка, маркери, фліп-чарти,  заготовки бланків, секундомір

Хід заняття. Психолог. Доброго дня усім присутнім.  Метою нашого сьогоднішнього заняття є психологічна підготовка до серйозного випробування – захисту наукової роботи з обраного вами предмету. Ви здійснили експериментально-дослідну роботу, належним чином оформили її, але за умовами конкурсу вам ще потрібно за 8-10 хвилин виступити і захистити її. Це життєвий іспит, де випробовуються найрізноманітніші риси людини – від ораторського мистецтва та мистецтва пантоміми до якостей пам`яті та вміння зберігати спокій і впевненість. Адже вдалий виступ залежить як від ваших знань,   так і від психологічно правильної їх подачі. Про це ми сьогодні і поговоримо.

 Вправа „Асоціації”. Назвіть слова, образи, асоціації, які виникають у вас, коли ви думаєте про захист наукової роботи (ланцюжком за спільним початком: „Захист наукової роботи – це...”). Задіяні всі присутні.

Психолог: Отже, ми бачимо, якими різними є відповіді учасників. Кожен варіант по-своєму правильний, адже дрібниць тут не буває. Переважно ваші асоціації пов’язані з тривогами, невпевненістю у своїх силах. Саме слово „захист” ніби передбачає „напад” – боротьба між грізною і могутньою комісією і слабким учнем, тобто вами. Дуже важливо змінити цей настрій на конструктивний. Важливо від установки „комісія зі своїми запитаннями проти мене” до установки „ми з комісією проти питання”. Думайте не про бали, а про тему розмови, наче ви зустрілися з досвідченим старшим колегою, який присвятив усе життя вивченню цих проблем. Як тільки ви припините бачення комісії як суперника, ситуація зміниться на вашу користь.

   Психологи, спеціалісти по іміджу дають нам цікаві рекомендації. Перед виступом корисно скласти контрольний список, схожий на ті, якими користуються пілоти авіалайнерів, відмічаючи важливі пункти перед вильотом:

  • я впевнено відповідаю
  • моя зовнішність в порядку
  • я можу дивитися в очі слухачам
  • вираз мого обличчя, мої жести дружелюбні
  • у мене світла голова
  • я говорю логічно
  • наводжу важливі приклади... тощо.

Таким чином, позитивне психологічне налаштування  - справа серйозна.

Вправа „Самонавіювання”. Спробуйте переконати себе за такою схемою:

Я вдало виступлю на захисті

Тому що...

Я вдало виступлю на захисті

Навіть якщо...

Я вдало виступлю на захисті

Не зважаючи на...

Я вдало виступлю на захисті

Так, що...

Я вдало виступлю на захисті

Завдяки...

Я вдало виступлю на захисті

Так само, як і...

Я вдало виступлю на захисті

Разом з...

Я вдало виступлю на захисті

Спираючись на...

Я вдало виступлю на захисті

Бо прагну...

(Учні по черзі придумують закінчення спільної для всіх фрази, бланки знаходяться на столах). Можливо, ці висловлювання стануть дієвою формулою вашого оптимістичного настрою на захисті. Отже, психологічну підготовку проведено,  аутотренінг здійснено. Чому ви ще приділите увагу перед виступом? (можливі відповіді учнів: зовнішньому вигляду, повноцінному харчуванню, сну, продумуванню основних елементів виступу, репетиції тощо). Обговорення.Можливо, ви назвали психологічних компонентів навіть більше, ніж інтелектуальних.  А тепер перейдемо до самого виступу. Ще римські оратори говорили, що промова повинна мати:

  1. Екзордіум – кілька вступних зауважень щодо теми виступу
  2. Експозиція – визначення поняття, характеристика обсягу і важливості теми
  3. Кауза -  логічні аргументи, що підтверджують правильність судження
  4. Сіміле – подібні явища в інших сферах, аналогії
  5. Екземплюм – приклади з історії й повсякденного життя
  6. Тестимоніум – висловлювання славетних людей, авторитетні судження
  7. Конклюзіо – висновки, їх використання.

Вправа „Фішка”. Психолог. У мене в руках 2 червоні магніти. Подумайте і скажіть: які 2 психологічні „фішки” ви б відмітили у цьому списку? Які компоненти виступу з точки зору ефективності впливу на слухачів ви можете назвати як найяскравіші? (учні називають і вмотивовують різні варіанти, прикріплюючи магніти до названих частин.) Найбільш обґрунтована відповідь – головними є з психологічної точки зору початок і кінець. Це психологічний закон „чинника межі” – найкраще запам’ятовуються, мають найбільший ефект перший і останній елементи будь-якого ряду інформації.

   Вправа „Промова-експромт”. Зараз ми пограємо в таку гру. Напишіть на смужках паперу будь-який іменник – предмет, явище, абстрактне поняття з оточуючої дійсності. Перемішаємо їх. Хтось один від  групи  витягне папірець. Дотримуючись основних правил побудови виступу, розкажіть „бліц-промову” за цією темою упродовж 1 хв. (Психолог фіксує час секундоміром, кожна група обирає представника, який навмання витягає тему і виступає). За кожним виступом – обговорення сильних і слабких сторін виступу.

   Психолог. Ми з вами змогли потренуватися у публічному виступі. Чи кожна людина може бути оратором? Єдиної відповіді на це запитання не існує. Одні вважають, що для цього необхідні природні здібності, інші стверджують, що якості майстра слова набуваються, розвиваються, виховуються. А в недалекому майбутньому приміряти цю роль на себе доведеться вам усім. Отож якби вас попросили скласти пам’ятку виступаючому, які поради ви б включили в неї?

Вправа „Пам’ятка виступаючому”. Учні по групах заповнюють бланки „Пам’ятка виступаючому”, по черзі зачитують їх. Психолог доповнює відповіді ксероксними матеріалами.

   Психолог. Отже, у підсумку заняття давайте виведемо формулу вдалого виступу.

Вдалий виступ

                                       Інтелектуальна і психологічна готовність

 

впевненість в собі

                        знання предмета                

                                                зовнішній вигляд  контакт зі слухачами      структурована

                                                                                                                          доповідь

 

Відповіді учнів записуються на дошці, обговорюються.

Психолог. Як відомо,  початок і кінець виступу мають бути ефектними. Запропонуйте, яким може бути закінчення захисту?

Існує декілька способів завершити свій виступ:

  1. Підбити підсумки усього сказаного, повторивши основні положення вступу
  2. Закликати до конкретних дій
  3. Зробити слухачам комплімент
  4. Пожартувати, викликавши сміх
  5. Створити кульмінацію
  6. Процитувати доречні поетичні рядки.

Успіхів і вдалих виступів!

 

docx
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку