Корінь слова. Спільнокореневі слова

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з поняттям «спільнокореневі слова»; вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок № 100

Тема: «Корінь слова. Спільнокореневі слова».

Мета: ознайомити  учнів  з  поняттям  «спільнокореневі  слова»;  вчити  знаходити  серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: презентація, відео файл.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент

(1 слайд)

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Мовна розминка (2 слайд)
  • Які бувають речення за метою висловлювання?
  • Який знак ставиться в кінці розповідного; питального; спонукального речень?
  • Які бувають речення за інтонацією?
  • Які бувають головні члени речення?
  • Як підкреслюється підмет і присудок?
  • Що називається іменником?
  • Що називається прикметником?
  • Як підкреслюється іменник, прикметник, дієслово?
  • Що називається дієсловом?
  1. Каліграфічна хвилинка (3 слайд)

«Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки».

д   б   у

  • Утворити і записати поряд слово з цих букв. (дуб)
  • Чи можна поділити це слово для переносу?  Чому?
  • Змініть слово дуб так, щоб у ньому стало  два склади. Запишіть його, поділяючи на склади для переносу. (дубок)
  • На яке питання відповідають слова  дуб, дубок? Що це за слова? (іменники)
  • Змініть слово дуб так, щоб воно стало прикметником і відповідало на питання який? (дубовий). Запишіть, поставте наголос.
  • З одним із цих слів складіть і запишіть речення. Підкресліть  в ньому головні  слова.
  1. Створення проблемної ситуації.
  • Що цікавого ви помітили в написанні цих слів? Як називаються слова дуб, дубок, дубовий?
  1. Повідомлення теми і мети уроку

(4 слайд)

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке спільнокореневі слова, чому їх так назвали; що таке корінь і як його виділяти. Будемо розвивати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, згадаємо, як треба ставитися до природи.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Робота з підручником

Вправа 377 (5 слайд)

  • Розгляньте малюнки.
  • Який це листок? (кленовий листок)
  • З якого дерева листок? (з клена)
  • А як назвати саджанець клена? (кленок)
  • Діти, хто з вас допомагав саджати дерева?
  • Діти,  що ви будете робити, коли побачите, що ламають дерева, обривають листя?
  • Як ви гадаєте, що відчуває зламана гілка?
  • В народі кажуть: «Не піднось на природу руку – буде тобі і твоєму онуку».

(6 слайд)

- Запишіть слова  в тому порядку, в якому подано малюнки.      

Клен, кленок, кленовий листок

  • Поміркуйте, від якого слова утворилися слова  кленок і кленовий?
  • Як ви гадаєте, чи можна ці слова назвати «родичами», «рідними» словами?  Чому? ( Вони утворилися від одного слова)
  • Раз вони рідні,  їх  і назвали спорідненими словами.
  • Знайдіть у записаних словах  спільну частину. Позначте її дужкою.
  • Запам’ятайте,  ця спільна частина і робить їх спорідненими. Саме  її називають коренем слова.
  1. Хвилинка-ерудита (7 слайд)
  • А чи знаєте ви, що слово корінь – це багатозначне слово. Подумайте, що воно може означати?
  • Корінь – це орган рослини, без якого вона не зможе жити.
  • Зуб також має корінь.
  • На уроках математики ми почали знаходити корінь рівняння.
  • Корінь – це початок чого-небудь. Наприклад, кожен людський рід має свої корні – дідуся та бабусю.
  • А сьогодні на уроці ми дізналися, що корінь – це… (8 слайд). Його позначають дужкою.
  1. Робота над правилом. (9 слайд)
  • Прочитайте правило на сторінці 143.
  • Чому споріднені слова ще називають спільнокореневими?
  1. Гра "Саджанець".
  • Діти, давайте зробимо добру справу –  посадимо сьогодні перший саджанець.

Робота в парах (10 слайд)

  • Вам треба придумати споріднені  слова з коренем сад. Чим більше слів, тим густіше листя, тим швидше виросте наше деревце.
  • В народі кажуть: «Посадив дерево – себе прославив, посадив сад – рід прославив».
  1. Фізкультхвилинка (11 слайд)
  1. Узагальнення і систематизація знань
  1. Вправа 378 . Гра «Знайди зайве» (12 – 13 слайди)
  • Прочитайте слова. Чи є серед них споріднені?
  • А які слова не є спорідненими з ними? Чому?
  • Випишіть споріднені слова, позначте в них корінь.
  1. Тренажер «Розпізнай споріднені слова» (14-17 слайди)
  • Гуска, гусак, шпак, гусеня, гусочка.
  • Гуска, гусінь, гусочка, гусак, гусеня.
  • Гриб, грибний, маслюк, грибник, грибочок.
  • Малинка, малина, калина, малиновий, малинник.
  • Ялина, ялиночка, сосна, ялинковий, ялиночка.
  1. Вправа 379 (18 слайд)
  • Самостійно спишіть слова і підкресліть в споріднених словах корінь

Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися.

Висновок: спільнокореневі слова належать до різних частин мови.

  1. Гра «Чарівники». (18 слайд)

Від поданих слів утворити спільнокореневі слова. Один учень добирає слова, що позначають ознаку предмета і відповідають на питання який? Інший учень – слова, що позначають дію предмета та відповідають на питання що робить?  

         Старість  -    старий                старіє

         Розум   -        розумний           розуміє 

         Риба  -           рибний,              рибачити

  1. Творча робота. Розвиток зв’язного мовлення. (19-20 слайд)
  • Прочитайте текст картках. Доповніть його спільнокореневими словами  з коренем –зим-.

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/13078/content/1.JPG

Додаток: узимку, зимове, зимою, зимувати

  • Прочитайте утворений текст.
  • Як можна продовжити цю розповідь?
  • Чи любите  ви зиму? Чим вона вас приваблює?
  • Чим ви полюбляєте  займатися цієї пори року?
  1. Підсумок уроку
  1. Метод «Мікрофон».  

Продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»

  • Що корінь – це (спільна частина споріднених слів)
  • Споріднені слова ще називають   ( спільнокореневими )
  • Щоб правильно виділити корінь, треба … (підібрати споріднені слова)
  • Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи, нема лісу - … ( посади )
  1. Домашнє завдання

Вправа 382. Вивчити правило на стр. 143.

docx
Додано
19 липня 2019
Переглядів
10601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку