Тема уроку: Корисна і здорова їжа. "Як козак їсть, так і працює".
Завдання і мета: з'ясувати сутність понять «здоров'я» та «здоровий спосіб життя»,
«здорова їжа»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу
життя дітей з метою попередження небезпечної поведінки; розвивати вміння
роботи в групах; формувати життєву компетентність та громадянську
самосвідомість на засадах козацької спадщини, патріотизм, культуру почуттів і спілкування, громадянськість, виховувати толерантне ставлення один до одного;бажання вести здоровий спосіб життя.
Інтегрований урок- тренінг
з «Основ здоров`я» та «Літературного читання»
3 клас
Тема уроку: Корисна і здорова їжа. "Як козак їсть, так і працює".
Завдання і мета: з'ясувати сутність понять «здоров'я» та «здоровий спосіб життя»,
«здорова їжа»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу
життя дітей з метою попередження небезпечної поведінки; розвивати вміння
роботи в групах; формувати життєву компетентність та громадянську
самосвідомість на засадах козацької спадщини, патріотизм, культуру почуттів і спілкування, громадянськість, виховувати толерантне ставлення один до одного;бажання вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: авторучки, аркуші паперу форматів А4, А1, маркери,
фломастери, кольоровий папір, інформаційні повідомлення, невеличкі різноколірні аркуші паперу для об'єднання учнів у групи.
I. Організаційний момент. Емоційне налаштування класу
С-1
II. Вітання
(учитель звертається до учнів, які стоять у колі)
-Поміняйтеся місцями з тими, хто:
• сьогодні поснідав; .
• займається у спортивних секціях;
• робить ранкову зарядку;
• зараз почуває себе здоровим на 100 %;
• одягнений у спідничку;
• носять окуляри;
• вважає, що здоров'я — це не тільки відсутність хвороб, а й здорові думки, вчинки, і гарний настрій.
III. Знайомство
Учням пропонується протягом 3 хвилин відповісти на запитання:
• Чим ти любиш займатися?
• На кого хочеш бути схожим?
IV. Гра «Острів мрій»
Необхідно звернути увагу учнів на те, що в цій грі всі мрії стають реальністю. Проте кожен учень повинен обрати тільки одну мрію з усіх: «Здоров'я», «Багатство», «Слава», «Кохання»,«Родина», «Україна».
( все кріпиться на дошку)
Це вікторина на зразок «запитання — відповідь». На запитання «Про що ти мрієш?» відповідають по черзі всі, до кого зверта¬ється вчитель, на відповідь дасться кілька секунд. Усі відповіді записуються на дошці у відповідних категоріях. Декого з учнів можна попросити пояснити свій вибір. Можна поцікавитися, чому окремі учні не обрали мрію «Здоров'я», обговори ти, чому ставлення до здоров'я впливає на здійснення будь-якої мрії. Потім учитель пропонує визначення поняття здоров'я Всесвітньої організації охорони здоров'я: «Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад».
V. Вправа «Квітка здоров'я»
С-2
Учні об'єднуються у 2 групи (хлопці та дівчата), кожна з яких отримує завдання: розробити модель здоров'я, виходячи з власного бачення цієї проблеми.
Завдання для учнів — під час презентацій фіксувати фактори, які формують здоров'я, і фактори, які йому школять. Важливо, щоб учні розповідали, що вони відчували, коли створювали модель здоров'я, що — коли руйнували, і що — коли їхню модель було зруйновано. Важливі також запитання: «Чи можна відновити те, що вже зруйновано?», «Чи буде це мата той самий вигляд?», «Що легше—запобігти руйнуванню чи відновити?».
Обов'язковий висновок після вправи: зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо, і від нас самих залежить, що ми оберемо — шлях до здоров'я чи, навпаки.
С-3-4
VI. Гра «Подарунок»
Учні стають у коло. їм пропонується зробити подарунок своєму
сусідові справа, а саме: подарувати йому гарний настрій за допомо-
гою міміки й жестів, потім всі разом виконують фізхвилинку.
VII. Вправа «Здорова їжа»
С-5
Перегляд відео «Здоров’я»
VIII. Ігрова вправа «Спірні твердження»
Вправа дає можливість кожному учаснику з'ясувати свої погляди на проблемуспоживання шкідливих продуктів харчування.
Матеріали: 4 великих аркуші паперу з надписами «повністю згоден», «згоден, але з певними обмовленнями», «абсолютно не згоден», «не знаю».
Ці аркуші слід прикріпити до чотирьох стін кімнати. Учитель зачитує спірні твердження, пов'язані з даною проблемою. Учасники повинні підійти до того аркушу, на якому відображено їхню думку стосовно цього твердження. Учасників просять пояснити, чому вони обрали саме ці твердження. Після пояснень різних поглядів учасникам надається можливість перейти до аркушів, які тепер більше відповідають їхній позиції.
Твердження
• прострочені продукти харчування не можуть зашкодити здоров’ю.
• відмова від шкідливої їжі збереже здоров’я і продовжить життя.
• краще купувати корисні продукти харчування, ніж дорогі ліки.
• дана проблема стосується тільки дорослих.
• підлітки не дбають про власне здоров’я, споживаючи шкідливі продукти харчування.
IX. Вправа "Похід у магазин"( в групах)
С-6
Завдання: вибрати і написати 10 корисних та 10 шкідливих для здоров’я продуктів харчування.
Обговорення.
• Чи важко було відмовитись від смачних, але шкідливих продуктів харчування?
• Назвіть свої улюблені продукти харчування, що приносять користь для здоров’я.
X. "Як козак їсть, так і працює"
С-7
Відео «Запорізький марш»
За Дніпровськими порогами,
За південними дорогами,
За степами за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильну,
Цінували волю вільну,
Україну свою рідну
Як зіницю берегли.
- Хто такі козаки? (вони боронили народ і рідну українську землю від ворогів)
- Від кого обороняли свою рідну землю? (від турків і татар)
– Яку зброю носили козаки? (Шаблі, пістолі).
–Як козаки голили собі голову? (На голові залишали чуб на “оселедець”).
– Діти, а як ви думаєте, хто був за головного на Січі?(гетьман або кошовий отаман)
– А яких гетьманів нашої славетної України ви знаєте? (Іван Сірко, Дорошенко,
Дмитро Сагайдачний, Богдан Хмельницький…)
- Які риси характеру були притаманні козаку? (добродушність, безкорисливість, щедрість, щирість, дружелюбність. Особливо козаки цінували власнусвободу)
- Що найбільше любили козаки? (свою землю, Україну і волю).
- Де жили козаки? (на Запорізькій Січі)
- Отже ми з вами пригадали як, де і чому гуртувалися українські козаки-запоріжці.
-Як ви гадаєте, а чи дбали козаки про своє здоров’я? А чому?
Недаремно кажуть, що "Як козак їсть, так і працює".
Я приготувала для наших козачат дуже смачні овочі та фрукти. Зараз ми побачимо, хто швидше їх відгадає, а потім і впорається з ними.
( діти вгадують з закритими очами овочі та фрукти за формою, запахом та смаком)
XІ. Вправа «Козацьке господарство»
- впізнати на дотик які сільськогосподарські культури знаходяться в мішечках, назвати їх. Вказати вид заняття(землеробство )
- впізнати з закритими очами овочі та фрукти за запахом та смаком;
- на малюнках зображені тварини, обрати тих, котрі розводили запорізькі козаки. Вказати вид заняття(скотарство)
XІІ. Вправа «Козацькі прислів'я» ( в групах)
-з’єднати частини;
-пояснити зміст;
Козацькому роду нема переводу.
Хліб та вода — то козацька їда.
Де козак – там і слава.
Було б пшоно, а каша буде.
Без їжі і віл не потягне.
З неба хліб не падає.
Чим хата багата, тим і гостям рада.
Найсмачніший хліб од свого мозоля.
За волю, за віру, за честь України
Ми будемо стояти усі до загину,
Нехай небезпека чатує навколо,
Та друзів своїх ми не зрадим ніколи.
А недруги наші нехай пам'ятають -
У чеснім бою козаки не втікають.
Чи горе навколо, чи радість буяє,
Козак добрим людям завжди помагає.
XІІІ. Заключне слово вчителя
Здоров'я — це найбільша цінність кожної людини. Важливо
знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров'ю, призводять до хвороб, депресій, деградації особистості, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. На початку уроку кожен із вас назвав свої захоплення, розкрив свою заповітну мрію.
(Звертає увагу на дошку, де це все прикріплено)
Про це все можна сказати, що будь-яка людина може все це мати , і будь-яка людина може все це втратити. Пам'ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір, будьте гідними нашим пращурам. Будьте здорові!
XIV. Рефлексія
С-8
http://jivimorazomblo.blogspot.com/2017/11/blog-post_10.html