Корисні копалини та заповідні місця рідного краю.
Корінь слова. Спільнокореневі слова.
Тема: Корисні копалини та заповідні місця рідного краю.
Корінь слова. Спільнокореневі слова.
Мета: розширити та узагальнити знання учнів про корисні копалини Донбасу, про заповідні місця рідного краю. Повторити і систематизувати знання учнів про споріднені слова, слова-синоніми та будову слова.
Розвивати мовлення дітей, творче мислення, уяву, спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; уміння працювати в групах; збагачувати словниковий запас учнів. Шляхом групової роботи виховувати взаємоповагу, почуття відповідальності за успіх спільної роботи.
Виховувати любов до рідного краю, інтерес до самостійної експериментальної роботи, бережне ставлення до природи, любов до рідного краю. Бажання знати про нього більше.
Тип уроку: заочна мандрівка.
Обладнання: презентація ( на диску), картки для самостійної роботи у групах.
Хід уроку
І. Організація класу |
(слайд 1)
|
ІІ. Актуалізація опорних знань Підсумки фенологічних спостережень |
(сл. 2) (сл.3) |
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вже осінь ходить гаєм, Одягає в жовті шати всі гаї. Кращої пори в душі немає, Як немає кращої землі.
Вона увесь світ годує, а сама нічого не їсть. (земля)
|
(сл. 4,5)
|
Вправа «Асоціації» Заплющіть очі. Назвіть перше, що спадає на думку, коли ви чуєте слово «ЗЕМЛЯ» це назва нашої планети, на якій ми живемо; це суходіл, як протиставлення водному і повітряному простору; це країна, держава і взагалі. Якась велика територія.
|
(сл. 6)
|
(Діти закривають очі, під музику «сідають» в автобус) Школярику, сідай в шкільний автобус, Рушай у путь, дивись і пам’ятай: Об’їдем ми всю нашу Україну. Знай, бережи. Люби свій рідний край.
|
(сл. 7)
|
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Тоді, поїхали… на нас чекає цікава екскурсія. Подорож наша буде довгою, адже наша країна дуже велика.
|
|
V. Сприймання і усвідомлення теми уроку. І. Зупинка каліграфічна. |
|
Хвилинка каліграфії. та наф рф то гі лля ву нафта торф вугілля
2. Зупинка «Подумай і скажи» Вправа «Мікрофон»
|
(сл. 8)
|
|
(сл. 9-14) |
Під час «Мозкової атаки» вчитель відкриває аркуш паперу на якому намальований круг.
Учень виконує завдання, називаючи графічні позначки частин слова: закінчення, основа, корінь, префікс, суфікс слова.
|
|
3. Зупинка «Подумай і познач». Робота в зошиті. Записати слова. Виділити корінь у словах. Робота в четвірках. Складання речень (усно).
Колективна робота. Взаємоперевірка
Робота з підручником с.55. Читання правила.
|
(сл. 15-17)
(сл. 18) |
4. Зупинка «Донецьк» - А ось Донецьк. Що то за піраміди височать над містом? Це терикони біля шахт. Їх у області 105. Кажуть, що у шахтах видобувають з-під землі чорне золото. Що ж воно таке? Це кам'яне вугілля. А як називається професія людей, що працюють у шахтах?
|
(сл. 19-20) |
Шахтар, шахтарський (Розбір за будовою. Скласти речення. Підкреслити головні слова.)
|
|
(Складання асоціативного куща: вугілля – електрика, метал, смола, пігулка, тепло, парфуми, барвник для кулькової ручки, нафталін). Дійсно, все це виготовляють за допомогою кам’яного вугілля.
|
(сл. 21) |
5. Зупинка «Слов'янськ» - Перед нами місто Слов'янськ. Тут виготовляють олівці і добувають кам'яну сіль. Її не тільки вживають у їжу, а й роблять з неї соду, соляну кислоту. Багато солі у соляних озерах біля міста. |
(сл. 22)
|
Давайте пригадаємо приказки та прислів’я про сіль. ( Разом треба пуд солі з'їсти. Недосол на столі, пересол на спині. Зустрічати хлібом-сіллю.)
|
(сл. 23) |
VІ. Хвилинка відпочинку.
|
(сл. 24) |
6. Зупинка «Святогірськ» - А ось і місто Святогірськ. Тут, за легендою, могутній Святогор перед тим, як померти, заповідав свою силищу Іллі Муромцю. Тут розташований один з найдавніших у нашій країні Святогірський монастир, який стоїть на березі річки Сіверський Донець. А ще у Святогорську є крейдяні гори з численними печерами. Чому гори називають крейдяними? Навіть у люті морози у печерах, де раніше жили монахи, природним шляхом підтримується нормальна температура.
|
(сл. 25)
|
Словниковий калейдоскоп. (робота в групах) |
(сл. 26-27) |
VІІ. Узагальнення і систематизація знань. |
(сл. 28-39) |
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання. |
|
1