Сучасні дітки, хоч і захоплюються всілякими гаджетами і технологіями, та все ж не менше за нас люблять погратися в пісочку. Крім того, від такого заняття вони отримують дійсно величезну користь. Тому мотивуйте свою дітвору грати в пісочниці, придумуйте нові ігри і заняття – всі вони, навіть самі нехитрі, розвиватимуть дитину.
Пісок – відмінний інструмент для розвитку тактильних відчуттів дитини. Тому гарною ідеєю будуть як ігри в пісочниці на свіжому повітрі, так і заняття з кінетичним піском вдома в негоду. І, звичайно ж, пляжний пісочок! Нехай дитина грає з сухим піском, вологим, грубим і дрібним. Все це подарує їй більше досвіду і буде ефективно розвивати дотик і моторику.
Вологий пісок найкраще підходить для дитячої творчості, адже з нього можна ліпити всілякі фігурки і форми, використовуючи тільки лише ручки або додаткові матеріали – відерця, пасочки, лопатки і граблі. Щоб ці розвиваючі творчі ігри з піском були ще цікавішими, запропонуйте дитині і додаткові матеріали – камінчики, мушлі, маленькі прапорці і іграшки, палички і соломинки.
Кожен раз, коли людина робить щось руками, це сприяє розвитку творчості і бажанню поговорити. Ігри з піском часто використовуються і в терапії дітей та підлітків – граючи з ним, вони краще розкриваються і йдуть на розмову. Пісок подобається всім діткам, тому він – прекрасний спосіб стимулювати малюка до соціалізації. Під час таких ігор діти вчаться спілкуватися, ділитися, знаходити компроміси, стимулюють один одного до спілкування і творчості, а також під час гри навчаються тій чи іншій соціальній ролі.
Пісок – один з найбільш поширених інструментів терапії. Як і малювання, пісок допомагає фахівцям налагодити контакт з дитиною, а дітлахам – розкритися, розповісти більше, показати те, про що важко говорити. Дитина може зобразити за допомогою піску подію, що її травмувала, або, наприклад, показати, яким було її життя до такої події, а яким стало після. Крім того, часто малечі навіть просто легше спілкуватися, перебираючи в руках пісочок.
Ігри з піском також позитивно впливають на фізичне здоров’я малюків. У медицині є навіть окремий розділ – псамотерапія (прогрівання піском). Велику користь для здоров’я дає ходіння босоніж по піску. До того ж, пісок позитивно впливає на емоційну сферу дитини, він заспокоює нервову систему, знижує тривожність, стабілізує психіку. Для цього є низка завдань і вправ – малювати на вологому піску пальчиком, робити відбитки долоньки, занурювати руки в пісок, пересипати його з долоньки в долоньку, трамбувати в якусь ємність, шукати заховані у піску речі, іграшки. Такі ігри ще й корисні для розвитку дрібної моторики, координації рухів, тактильних відчуттів і сенсорного розвитку загалом. Якщо заздалегідь просіяти і пофарбувати пісок у різні кольори, то дитячі малюнки будуть цікавішими і яскравішими, а якщо насипати у прозору скляночку кольоровий пісок шарами – ви отримаєте неповторний сувенір на пам'ять.
У побуті можна використовувати піднос чи коробки з-під цукерок для пісочних ігор.
Ігри та завдання
з пісочної анімації для дітей дошкільного віку.
1. Ігри для розвитку тактильно-кінестетичної чутливості і дрібної моторики рук та зниження психо-емоційного напруження
2. Пізнавальні ігри
3. Художньо-мовленнєві ігри
“Що відчуваєш?”(Опис дітьми своїх відчуттів під час взаємодії з піском). “Казки Піщаної країни”(моделювання з піску казкових сюжетів з використанням дрібних предметів, розповідання казок та оповідань за змістом).
4. Ігри на розвиток комунікативних якостей
5.Ігри на розвиток творчого потенціалу
Художньо-естетична діяльність
Гра «Тематичний світ»
Таким чином можна пропрацювати актуальну проблему. Дітям дається інструкція, наприклад, побудувати світ «Мій дитячий садок», «Моя школа» і т. д. (залежно від проблематики). Між фігурами можна вести діалоги, програвати мініспектаклі життєвих подій.
Гра «Сімейна гра»
Беруть участь всі члени сім’ї, вони будують спільний світ, що відображає їх реальну сімейну ситуацію. Потім світ «оживає» – протягом 5-10 хвилин пропонується пожити в цьому світі, проаналізувати свої почуття. Потім родина будує «ідеальний світ», враховуючи потреби кожного, далі проводиться обговорення, вибираються ті мініатюри, які могли б бути помічниками для досягнення ідеальних стосунків у сім’ї. Ця гра допомагає знайти компроміс для всіх членів сім’ї і сприяє гармонізації відносин.
Гра «Чарівний пісок»
Мета: розвиток тактильно-кінетичної чутливості, зняття емоційної напруги.
Інструкція: “Перед тобою пісок. Хочеш занурити в нього руки? (Відповідь дитини). Опусти руки в пісок і розкажи про свої відчуття (теплий, сухий, розсипається, тече крізь пальчики). Пропусти між пальчиками. Відчувається тепло власних рук? Які спогади (почуття) охоплюють тебе? Щось можеш пригадати?
Давай виконаємо такі вправи:
• ковзай долонями по поверхні піску, виконуючи зигзагоподібні і кругові рухи (як машинки, змійки);
• виконай ті ж рухи, поставивши долоню на ребро;
• зроби відбитки кулачків; ребрами долонь зроби химерні візерунки на поверхні піску; знайди схожість з іншими предметами (ромашка, сонечко, травинка, дерево, їжачок);
• пройдися по поверхні піску кожним пальцем по черзі правою і лівою рукою (можна групувати пальці по два, три, чотири і т. д.)
• пограй на поверхні піску, як на клавіатурі піаніно або комп’ютера
• занур в сухий пісок кисті рук і починай ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф
• звільни руки від піску, не здійснюючи різких рухів, тільки ворушачи пальцями і здуваючи піщинки
Запитання після вправи: що ти відчував при роботі з піском? Тобі було приємно чи ні?
Гра “Відбитки наших рук”
На рівній поверхні піску дитина і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук: внутрішньою і зовнішньою стороною. Важливо затримати руку на піску, злегка вдавивши її, і відзначати свої відчуття. Дорослий починає гру, розповідає про свої відчуття: “Мені приємно. Я відчуваю прохолоду (або тепло) піску. Коли я рухаю руками, я відчуваю маленькі піщинки. А що відчуваєш ти?”
Гра “Пісочний дощик”
Психолог: “В нашій пісочниці може йти незвичайний пісочний дощик і дути пісочний вітер. Це дуже приємно. Ви самі можете влаштувати такий дощик і вітер.”
Інструкція: дитина повільно, а потім швидко сипле пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню дорослого, на свою долоню.
Потім із закритими очима дитина кладе долоню на пісок, а дорослий сипле пісок на один з пальчиків. Дитина повинна вгадати, на який саме. Гра сприяє регуляції м’язового напруги.
Гра “Незвичайні сліди”
Мета: розвиток тактильної чутливості.
“Йдуть ведмежата” – дитина кулачками і долонями з силою натискає на пісок.
“Стрибають зайці” – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись в різних напрямках.
“Повзуть змійки” – дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
“Біжать жучки-павучки” – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками один з одним – “жучки вітаються”).
Гра “Змійки”
Мета: зняти емоційне напруження
Інструкція: візьми Змійку за голову або хвіст і проведи по піску. Тепер візьми мотузку так, як ручку, плавно пройди по зміїному сліду. Потім можна взяти Змійку за голову і малювати візерунки: кружечки, петельки, палички.
Гра «Занурення рук в пісок»
Занурення під керівництвом дорослого всієї кисті в пісок, а потім обережне розкопування кожного пальця дорослим. Дана гра спрямована на підвищення тактильних відчуттів і на подолання страхів.
Наведені ігри та вправи — лише частина всіх форм сендплею (пісочної гри), бо неможливо представити їх у повному обсязі.
Практичний психолог
ЗДО №1 «Сонечко»
Гомівка Г.В.