Як привчити учня до читання

Про матеріал
Не тільки в школі, але і удома, в сім'ї, ми учимо дітей любити книги! Напевно, немає батьків, які не хотіли б навчити своїх дітей швидко і виразно читати, прищепити інтерес до читання, бо роль книги в житті величезна. Добра книга і вихователь, і вчитель, і друг. Недаремно у всі часи великі люди закликали до читання: "Щоб виховати, тут потрібні безперервна денна і нічна праця, вічне читання". (А.П. Чехов) Інтереси нинішніх маленьких дітей часто зводяться до телевізора, електронних іграшок, комп'ютерних “стрілялок”. Тому книги відходять на задній план. А батьки б'ються над тим, щоб навчити і примусити дитину читати. Але як, коли навколо стільки спокус?
Перегляд файлу

Батьківський збір

"Про виховання у дітей інтересу до читання"

 

Не тільки в школі, але і удома, в сім'ї, ми учимо дітей любити книги! Напевно, немає батьків, які не хотіли б навчити своїх дітей швидко і виразно читати, прищепити інтерес до читання, бо роль книги в житті величезна.

Добра книга і вихователь, і вчитель, і друг. Недаремно у всі часи великі люди закликали до читання:

"Щоб виховати, тут потрібні безперервна денна і нічна праця, вічне читання". (А.П. Чехов)

Інтереси нинішніх маленьких дітей часто зводяться до телевізора, електронних іграшок, комп'ютерних “стрілялок”. Тому книги відходять на задній план. А батьки б'ються над тим, щоб навчити і примусити дитину читати. Але як, коли навколо стільки спокус?

Після обстеження 100 тисяч 15-річних підлітків в 32 європейських країн німецькі учені прийшли до висновку, що чим більше учні користуються комп'ютерами в школі і удома, тим гірше їх результат у вивченні мов і математики. В той же час наявність удома у учнів великої бібліотеки позитивно впливає на успіхи в школі. Удома комп'ютери дуже часто відволікають дітей від домашнього завдання. І в школах, де заняття проходять на комп'ютерах, учні показують гірші результати.

Щоб книга допомогла дати дитині заряд добра і світлого погляду на світ, батьки повинні дотримуватися двох правил відносно дитини: по-перше, виховувати маленького читача особистим прикладом, по-друге, нічого не робити за дитину, якщо він все уміє робити сам.

Основна умова успішного формування дитини – читача в сім'ї – ця єдність книжкового оточення і книжкових інтересів дітей і батьків.

В будинку повинні бути книги – і у дорослих, і у дітей, оскільки “будинок без книг, подібний тілу, позбавленому душі”. Істина, яка була відома стародавнім римлянам.

Книги повинні бути різноманітними і необхідними. На полицях необхідно розмістити: книги-довідники, науково-популярну літературу, любимі в сім'ї книги для дорослих і дітей

2. Робота за правилами для читання

Необхідно прочитати правила для читання і пригадати, які з них виконує ваша дитина, які - ні.

Коли діти осягають ази читання, необхідно допомогти їм навчитися читати нашвидку, грамотно, виразно, оскільки невміння читати позначається не тільки на успішність, але і на загальному розвитку дітей.

3. Читання ситуації і прослуховування відповідей дітей в записі на магнітофоні

Ситуація: Одна з мам розказувала:

" Вова не любив читати, лінувався, А через те, що мало читав, не міг навчитися швидкому читанню. Вийшло щось подібне до зачарованого кола. Що робити? Тоді я стала вибирати цікаві книги і читати йому на ніч. Звичайно домовлялася, що кінчимо ранісінько свої справи і я йому почитав. Він забирався в ліжко і з нетерпінням чекав, коли я прийду. Читали і обидва захоплювалися: Що далі? Вже пора світло гасити, а він: "Матуся, ну будь ласка, ну ще одну сторіночку!". Звичайно, наступного вечора він чекав. А коли не міг дочекатися, дочитував розповідь до кінця сам. І вже не я йому, а він говорив: "Прочитай обов'язково".

Відповіді дітей на питання: яку книгу ви читали недавно удома, з ким? (запис)

Чи читаєте ви книги своїм дітям? Чи бувають у вашому будинку сімейні читання? Можливо чи, сімейне читання і чи потрібне воно? Давно помічено, поки дитина мала, дорослі із захватом читають йому книжку. Але дитина пішла в школу, і батьки зітхають з полегшенням: тепер сам читатиме. А через 8-10 років ми часто стаємо учасниками діалогу:

Ну, як книга?

Нічого, нормально - байдуже відповідає син або дочка.

І батьки із здивуванням відчувають, що між ними і дітьми стіна нерозуміння. Уникнути подібних сцен допомагає сімейне читання. Дуже важливо, щоб ваша дитина навчилася любити книги, читати їх, визначати ідею твору, здобувати інформацію з тексту. Але як ви зрозуміли, за один день всього цього не доб'єшся. Це велика сумісна праця вчителів, батьків і дітей. Батьки постійно повинні показувати свій інтерес до книг. В сім'ї потрібно знайти 20–30 хвилин для сумісного читання і обговорення прочитаного.

Розпитайте свого малюка:

1. Ти любиш слухати, коли тобі читають?

Ви і самі без праці відповісте на це питання, варто постежити: Як слухає ваша дитина? Чи задає він питання після читання? Чи намагається поговорити про прочитане? Чи хоче виказати свою думку про почуте?

2. Чи є книга, яка тобі особливо сподобалася?

Що дитина може розказати про свою улюблену книгу? Чи пам'ятає сюжет, героїв, ідею? Чи може прочитати уривок напам'ять? Чи пам'ятає назву книги? Чи називає прізвище письменника?

І якщо ваша дитина відповіла на всі питання – вважайте, що ви отримали за зданий іспит оцінку “5”. Успіхів вам у вашій творчості!

4. Музична пауза

- Прослуховувати початок музичного уривка, продовжити..

- Про що книжка? Автор?

5. Знайомство з пам'яткою " Як обговорювати з дитиною прочитане?"

ПАМ'ЯТКА

З'ясуйте перед читанням або під час читання важкі слова.

Запитайте, чи сподобалося дитині прочитане. Чим? Що нового взнав?

Попросіть його розказати про головного героя, головну подію. Які слова і вирази запам'яталися? Чому навчила книга?

Запропонуйте дитині намалювати картину до вподобаного епізоду, вивчити уривок, якщо цей вірш.

6. Розмова про техніку читання

- Послухаємо читання дітей різного рівня (запис на магнітофоні).

Техніка читання або побіжність читання в освітньому процесі має важливе значення, оскільки слабо читаючий учень, перейшовши в середню ланку, а потім – в старше, тонутиме в потоці інформації. Побіжність читання не прийде сама собою, її потрібно розвивати.

В початковій школі учні освоюють таке читання, яке складається з читання вголос і читання мовчки (про себе). Читання вголос призначено для слухачів, тому воно повинне бути цілими словами, чітким, виразним, без невиправданих пауз, безпомилковим і виразним. Читання мовчавши (про себе) – це читання “очима”. Якщо темп читання мовчки не перевищує темпу читання вголос, то воно ще не склалося. Якщо спостерігається шепітне читання і ворушіння губами, значить, учень ще не оволодів навиком читання про себе, але він знаходиться на перехідному етапі.

Ці форми читання доповнюють і збагатили один одного. Навчати дітей необхідно і читанню вголос, і читанню про себе. Особливо важче навчити читанню вголос, тому що в цьому процесі беруть участь мова, слухові і зорові аналізатори, мислення і пам'ять. На швидкість читання впливають багато чинників: рівень мовного розвитку, поле читання, постановка дихання, характер тексту, шрифт, чіткість друку. Швидкість темпу читання залежить від можливостей розумового розвитку дитини. Тому слідує його розвивати шляхом вправ і гімнастикою артикуляції. Можна використовувати різноманітні види читання. Це читання вголос голосно і упевнено, читання поволі і тихо, читання пошепки.

Добрий ефект в цій роботі приносять вправи з скоромовками, загадками, лічилками, прислів'ями. При роботі над скоромовками необхідно долати всі важкі звукосполучення. Важливо вимовляти складне слово по складах, хай в повільному темпі, але вимовляти без яких-небудь утруднень і обмовок. Спочатку беззвучно, потім пошепки і поволі, потім вголос і швидко, але чітко.

Другокласники знаходяться в такому віці, коли можна добитися оптимальної швидкості читання. Діти тільки навчилися читати, і тому їм цікавий процес читання. Якщо буде упущений час, то і до кінця 4 класу деякі діти не зможуть досягти необхідного мінімуму 90 слів в хвилину.

За один місяць середній приріст слів повинен складати не менше 8–10 слів в хвилину.

Існує деякі прийоми, які допомагають оволодіти навиками збіглого читання:

1. Проведення щоденних тренувань, читати якомога частіше.

2. Самовиміри.

3. Читання перед сном.

Якщо швидкість читання досягла 40–50 слів в хвилину і далі не росте, то таке читання може стати стійким і труднопрохідним. У такому разі необхідно використовувати багатократне читання коротких уривків тексту. Читати можна щодня три уривки по три рази підряд. Робиться це так. Учень читає незнайомий текст протягом однієї хвилини, при цьому визначається кількість слів, наприклад – 51. Потім він читає цей же уривок другий раз, і знову визначається кількість слів, їх – 56. Читається третій раз цей же уривок. Вимір слів збільшується, їх – 60. Якщо читати, таким чином, щодня по три уривки, то надбавка швидкості читання за два тижні складе 10 – 15 слів в хвилину, а значить, у учня збільшилася швидкість читання.

Вибір тексту для вимірів швидкості читання повинен відповідати наступним вимогам:

Текст повинен бути незнайомим, але слова повинні бути всі знайомі.

Чисельників бути не повинне.

Прикметників повинне бути мало.

Короткі слова теж потрібно враховувати.

7. Виступ психолога

Виступ психолога на тему: “Причини труднощів в читанні молодших школярів”. (Додаток 2)

8. Психологічний практикум

Магнітофонний запис з відповідями дітей на питання: хвалять або лають вас батьки під час читання?

Ситуація:

Дитина поволі і невиразно читає. Мати говорить з обуренням: “Скільки я тебе учила, хіба так читають? Дивися, як треба!” А дитина? Один втягує голову в плечі, інший ображається, взагалі відмовляється читати, третій - стає байдужим до читання. Як ви оцінюєте поведінку матері?

Висновок: Буду терпимий до того, що на перших порах діти можуть і помилятися, і читати поволі, тихо. Це зараз нам здається все просто. Ми забули, як в дитинстві нам нелегко давалося читання. Коли ми показуємо цю "простоту" дитині, ми поступаємо нечесно по відношенню до нього. Наберемося терпіння, щоб не відбити у нього бажання читати. Хай він радіє кожному прочитаному слову, гордиться всяким успіхом в подоланні труднощів.

Питання-Ситуація:

Трохи прочитавши, Сергій утомлено говорить: " Не хочу більше читати". "Читай, кому говорю!" вимагає матір. "Ну, мам", благає Сергійко. Кому говорять, читай!" - майже кричить мати. Не "кричи на мене!" - грубить син. Як уникнути конфлікту?

Висновок. Якщо учень не любить читати, то необхідний режим щадного читання. Дитина прочитає невелику частину тексту і після цього одержує короткочасний відпочинок. Після відпочинку наступну частину читає і т.д.

9. Розучування ігор для дітей

Ті батьки, які не знаходять часу на те, щоб прочитати з дитиною, пограти, не стежать за тим, як дитина читає, що він читає, руйнують любов до книги і читання. В той же час батькам необхідно поклопотатися і про те, щоб правильно організувати дитині робоче місце, привчити його до елементарної культури поведінки під час читання, бувати з дитиною в книгарні – купувати і розглядати йому книги. Відвідувати з дитиною читальний зал і бібліотеку, допомогти дитині приохотитися до відвідин бібліотеки, тому що в середній ланці учню щепити любов до цього заняття буде вже пізно.

Робота з книгою багата і різноманітна як формою, так і його змісту. Борг кожного педагога - навчити дітей любити книгу, відчувати потребу в ній, розуміти її. В навчанні, вихованні і розвитку дитини величезну роль грає книга. Але книга учить тільки тоді, коли дитина уміє з нею працювати, уміє читати в істинному значенні цього слова, тобто розуміє прочитане, від цього багато в чому залежить і його вихованість, і розумовий розвиток. Потрібно пам'ятати, що робота ця дуже важлива і її потрібно проводити систематично. Тому, наскільки дружно ми будемо нею займатися, залежить майбутнє наших дітей: якими вони виростуть дорослими читачами, і якими людьми. Підтвердженням сказаного можуть служити слова З. Лупана: “Прищепити дитині смак до читання - кращий подарунок, який ми можемо йому зробити”.

 

doc
Додано
27 березня 2020
Переглядів
621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку