У квітах є і загадка, і диво,
Цілющі ліки, і легенди є.
Вивчайте квіти і живіть щасливо,
Любіть довкілля і життя своє.
Тема Короткі історичні відомості про виникнення та застосування паперу. Види та
особливості гофрованого паперу. Виготовлення штучних квітів з гофрованого
паперу
Практична робота Розрізняти інструменти, прилади та матеріали для виготовлення
штучних квітів з гофрованого паперу; працювати з гофрованим папером;
підбирати папір за кольором і розміром; виготовляти штучні квіти з
гофрованого паперу
Мета:
навчальна формувати вміння узагальнювати та систематизувати знання про гофрований
папір, працювати з гофрованим папером та виготовляти штучні квіти з нього
розвиваюча розвивати екологічну грамотність, уміння розуміти та раціонально
користуватися природними ресурсами, здатність і бажання дотримуватися
здорового способу життя, художній смак, творче мислення, дрібну моторику
виховна виховувати любов до природи, усвідомлення ролі навколишнього
середовища для життя і здоров’я людини, естетичні смаки, вміння відчувати
та розуміти прекрасне, повагу до традицій українського народу, працювати
в колективі, бажання дотримуватися правил безпечної праці
Ключові слова: штучні квіти, гофрований папір
Наочність: інструкційні картки, малюнки штучних квітів із гофрованого паперу, зразки
штучних квітів із гофрованого паперу
Інструменти і матеріали: гофрований папір, дріт, ножиці дерев'яні шпажки, лінійка,
олівець, клейовий пістолет або клей ПВА, пензлик, гумка, фломастери,
серветки для рук, ватні подушечки
Тип уроку Комбінований
Структурні елементи уроку
I Організаційний момент
I I Виявлення знань і вмінь учнів
I I I Актуалізація опорних знань
IY Мотивація навчальної діяльності
Y Повідомлення теми уроку
YI Визначення мети для учнів на урок
YII Вивчення нового матеріалу
YIII Осмислення учнями вивченого матеріалу
IХ Формування умінь та навичок учнів
Х Рефлексія
ХI Завдання додому
ХII Прибирання робочих місць
I Організаційний момент
Діти, мені хотілося б почути, з яким настроєм ви сьогодні підготувалися до уроку
(метод мікрофона):
* І знову ранок! Новий день настав!
* Чудовий чи не дуже – нам судити.
* Один мислитель так колись сказав:
* «Ми самі настрій маємо творити!»
I I Виявлення знань і вмінь учнів
Звичайно, діти, наш настрій – штука мінлива і залежить від безлічі факторів. Але тільки в наших силах зробити його не просто хорошим, а чудовим, чудесним і неповторним. Для цього кожен з нас використовує свої прийоми.
Сьогодні я хочу вам, діти, поділитися своїм невеличким секретом: часто для підняття настрою собі, своїм близьким, рідним людям, друзям і просто знайомим я виготовляю штучні квіти з гофрованого паперу та дарую їх. У вас, діти, теж буде чудовий настрій, коли ви будете виготовляти штучні квіти з гофрованого паперу. І вийде відмінний результат, якщо ми пригадаємо з вами знання та вміння, які ви здобули на попередньому уроці та добре засвоїте матеріал сьогоднішнього уроку.
Учитель: * Яке значення мають квіти в житті людини?
* Які ви знаєте сфери застосування штучних квітів?
* Які інструменти та матеріали необхідні для виготовлення штучних квітів?
* З якого матеріалу ви вже вмієте виготовляти штучні квіти?
I I I Актуалізація опорних знань
Отже, ви знаєте, що своїми руками можна виготовляти штучні квіти та вмієте їх робити з двохстороннього паперу
IY Мотивація навчальної діяльності
Кожна людина має бажання прикрасити своє помешкання квітами, а, особливо, це хочеться зробити ранньою весною, коли з першими променями теплого сонечка з’являються тендітні, ніжні перші квіти: підсніжники, проліски, крокуси, горицвіт, ряст, медуниця, фіалка, барвінок, нарцис, маргаритки. Ці прекрасні квіти страждають із – за людської підступності. Незаконна торгівля ними привела до того, що деякі їх види знаходяться на межі зникнення, а деякі занесені до Червоної книги. Тому кожен раз, коли ви зважитеся купити на вулиці у торгівців букетик квіточок чи піти до лісу, пам’ятайте про те, що ви також будете причетні до загибелі прекрасної флори нашої планети.
Не зривайте квітку, любі діти,
Хай милує серце ніжний цвіт.
Цій красі ви будете радіти
Й добрими ітимете у світ.
З квіткою і людям легше жити,
То ж милуйтеся, але її не рвіть…
Всі квіточки вимагають нашої турботи та уваги, тому замість живих букетів краще власноруч виготовити квіти із гофрованого паперу.
Y Повідомлення теми уроку
Короткі історичні відомості про виникнення та застосування паперу. Види та
особливості гофрованого паперу. Виготовлення штучних квітів із гофрованого паперу
YI Визначення мети для учнів на урок
Знати: Короткі історичні відомості про виникнення та застосування паперу. Види та
особливості гофрованого паперу. Технологію виготовлення штучних квітів із
гофрованого паперу
Вміти: Розрізняти інструменти, прилади та матеріали для виготовлення штучних квітів
з гофрованого паперу; працювати з гофрованим папером; підбирати папір за
кольором і розміром; виготовляти штучні квіти з гофрованого паперу
YII Вивчення нового матеріалу
Діти, на сьогодні вам було завдання підготувати кілька повідомлень. Хотілось би розпочати з коротких історичних відомостей про виникнення паперу
Короткі історичні відомості про виникнення паперу
Понад дві тисячі років тому в Давньому Китаї вперше почали виробляти папір. Винахідник Цай Лунь у 105 році придумав спосіб робити папір із кори шовковиці. Її мочили у воді й товкли разом із ганчір’ям та попелом. Цю суміш клали на раму – сито, розгладжували камінцями і висушували. Спосіб виготовлення паперу китайці тримали в секреті від чужоземців цілих п’ять століть.
Але ще за п’ятсот років до китайців єгиптяни навчилися робити схожий на папір матеріал із розплющених стебел папірусу. Папірус – це болотяна трав’яниста рослина, що росте на берегах річки Ніл. Тому у багатьох сучасних мовах слово «папір» походить від єгипетського слова «папірус».
Найдавніші папери, датовані ХІY століттям, зберігаються в Центральному державному інституті археології у Львові.
Хоча з того часу процес виробництва паперу дуже змінився та його й донині виготовляють із деревини. Зараз як і в давнину папір роблять із паперової маси, але сировиною для неї служить подрібнена деревина хвойних порід дерев – сосни, ялини, ялиці. Рослинні волокна складаються з міцного матеріалу – целюлози, тому папір відзначається міцністю.
Вищі сорти паперу для друкування банкнот і важливих документів роблять із бавовняного та лляного ганчір’я. Папір із такої деревини виходить дуже гладенький та міцний.
Застосування паперу
Сьогодні папір використовують скрізь. Шпалери на стінах, газети і журнали, упаковки, поштові марки, текстура на меблях, грошові купюри, серветки, рушники, картон, мотузки, посуд, одяг – все це виробляють з паперу. Сучасні технології дозволяють виробляти папір з властивостями деревини, металу і скла. У Швеції навчилися робити з паперу, навіть, меблі.
Але найголовніше застосування паперу, як і раніше, залишаються книги. Алішер Навої ще в давні часи сказав: «Папір – крила, на яких розносяться по світу думки мудреців». Підтвердженням його слів є створена у Києві в Софійському соборі перша бібліотека в нашій країні. Заснував її князь Ярослав Мудрий. В бібліотеці налічувалося близько 950 книг і всі вони були написані від руки.
В наш час при виготовленні упаковок та у виробництві картону, для створення декоративних букетів, гірлянд, композицій, подарункового упакування, наповнювачів для коробок і сумок, декоративних елементів у приміщеннях, носіїв реклами різного характеру часто використовують гофрований папір.
Гофрований папір також являється чудовим матеріалом для рукоділля, хоча з’явився він не так давно. Прийнято вважати, що цей папір був винайдений у Великобританії в 1856 році. Там його застосовували як підкладку для капелюхів.
Види гофрованого паперу
Існують різні види гофрованого паперу, що розрізняються по товщині, за кольором та фактурою, тому що паперова промисловість випускає величезний асортимент цього продукту.
Серед величезного числа різних видів гофрованого паперу можна виділити основні:
* гофрований - більш великий розмір гофри, використовується для упакувань
* крепований – дрібний малюнок гофри, дуже м’який і приємний на дотик,
може бути різних кольорів, ідеально підходить для творчості
* Е – Флют - 1,6 мм
* В – Флют - 3,2 мм
* А – Флют - 4.8 мм
* індивідуальна висота флют - вироблення по спеціальному замовленню
* рулонний (більш зручна і економічна в використанні, але при транспортуванні
та зберіганні займає багато місця)
* листовий (дає можливість оптимізувати простір, легше зберігати)
Гофрований папір може бути найрізноманітніших форм і випускатися під конкретні вимоги. Тому може характеризуватися різною вагою і формою. Друкують на ньому дуже рідко, робиться це тільки під замовлення. Але якщо потрібно передати на поверхню матеріалу малюнок або напис, то зробити це дуже легко, швидко, без проблем. Зображення може бути як чорно – білим так і кольоровим.
Часто гофрований папір називають «флютинг» або «лайнер». Але такі назви не використовуються в нормативній документації. Такий вид гофрованого паперу для упаковки досить грубий, шорсткий і не настільки естетичний зовні, як матеріал для ручних виробів.
Особливості гофрованого паперу
Використання гофрованого паперу безпечно для навколишнього середовища. Це екологічний матеріал. Так як він не забруднює навколишнє середовище то і є чудовою альтернативою пухирчатій плівці та іншим виробам на основі пластмаси. Ним вдається заповнити порожні місця і забезпечити ефект «подушки», що збереже від пошкоджень продукт, який знаходиться в середині.
Папір абсолютно безпечний для здоров’я людей та тварин. Він переробляється природним шляхом, але можна його використовувати і як вторинну сировину. Часто гофрований папір роблять з макулатури та інших відходів, що не просто дуже вигідно, але й допомагає позбутися сміття.
Гофрований папір, крім вищеописаних, має ряд таких вагомих переваг: невисока ціна, що дає можливість економити кошти; досить щільний, тому не псується під час транспортування або зберігання; мало важить, завдяки чому з ним простіше працювати, використовуючи в різних цілях.
Структура гофрованого паперу дозволяє створювати об’ємі композиції. Матеріал добре тримає форму і підходить для оформлення букетів. Щоб створити свою неповторну квітку знадобиться зовсім небагато часу.
YIII Осмислення учнями вивченого матеріал
Гра «Додатковий бал»
* Де вперше і коли почали виробляти папір?
(Вперше папір почали виробляти понад дві тисячі років тому в Давньому Китаї)
* У якому році і хто вперше придумав спосіб робити папір із кори шовковиці?
(Цай Лунь у 105 році придумав спосіб робити папір із кори шовковиці)
* З чого в наш час виготовляють папір?
(Зараз, як і в давнину, папір роблять із паперової маси, але сировиною для неї
служить подрібнена деревина хвойних порід дерев – сосни, ялини, ялиці.)
* З чого виготовляють папір для друкування банкнот і важливих документів?
(Вищі сорти паперу для друкування банкнот і важливих документів роблять із
бавовняного та лляного ганчір’я)
* Де можна застосовувати папір?
(Сьогодні папір використовують скрізь: шпалери на стінах, газети і журнали,
упаковки, поштові марки, текстура на меблях, грошові купюри, серветки,
рушники, картон, мотузки, посуд, одяг)
* Де і коли був винайдений гофрований папір?
(Прийнято вважати, що гофрований папір був винайдений у Великобританії в
1856 році)
* Які види гофрованого паперу ви знаєте?
(За розміром, по висоті флют та за типом поставки)
* Які ви можете назвати особливості гофрованого паперу?
(Це екологічний матеріал, абсолютно безпечний для здоров’я людей та тварин)
А тепер, діти, перейдемо до практичної частини уроку. Якщо ви будете наполегливо працювати, проявляти активність і старанність, то обов’язково у вас вийдуть чудові штучні квіти з гофрованого паперу.
IХ Формування умінь та навичок учнів
Вимоги до практичної роботи
* Аналіз завдань практичної роботи
* Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами
* Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно –
гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи
* Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними картками
* Контроль учителя з метою виявлення знань та вмінь учнів
* Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)
* Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів
Практична робота
Інструкційна картка №1
Технологічна послідовність виготовлення квітів – крокусів
з гофрованого паперу
Наша група учнів, користуючись інструкційною карткою, буде виготовляти з гофрованого паперу квіти крокуси. Оригінальні букети крокусів з гофрованого паперу ми будемо використовувати для прикраси приміщень. Вони здатні надати атмосферу свята будь – якому житлу.
Крокус або шафран є родом клубне луковичних трав’янистих рослин. В диких умовах ця рослина зустрічається в Південній, Центральній і Північній Європі, на території Близького Сходу, Середземномор’’я, Центральної та Малої Азії.
Крокуси воліють рости в лісах, степах і на луках. Є опис 80 видів цієї рослини, а також 300 сортів. Назва «крокус» походить від грецького слова, яке перекладається як «волокно», «нитка». Назва «шафран» походить від арабського слова, що в перекладі означає «жовтий». Це тому, що рильця квіток саме такого забарвлення. Згадку про цю рослину було знайдено ще в єгипетських папірусах. Писали про крокуси як лікарі так і філософи.
У наші дні така рослина теж користується великою популярністю у садівників, тому що вона входить в число найбільш красивих первоцвітів (ранніх весняних квітів). Але мало хто знає, що існує велика кількість видів таких рослин, цвітіння яких припадає на осінь.
Технологічна послідовність виготовлення квітів – крокусів
з гофрованого паперу
сантиметра
кольору
Інструкційна картка №2
Технологічна послідовність виготовлення квітів – калли
з гофрованого паперу
Наша група буде виготовляти з гофрованого паперу квіти калли, користуючись інструкційною карткою. Калла – елегантна квітка, яка має дивний аромат ванілі. Калли називають ще Зантедексія на честь Ф. Зантедексія – італійського ботаніка, який у ХІХ столітті знайшов цю квітку на берегах південної Африки, а дикорослий вид калли називають Білокрильник болотяний або образки.
Калли – це квіти, які складаються з єдиної пелюстки, мають біле або різнокольорове забарвлення. Поети, описуючи красу калл, називають її «тропічними метеликами».
З давніх – давен люди помітили, що якщо в будинку цвітуть калли, то вони оберігають його від сімейних негараздів та сварок. Калли завжди були талісманом подружнього щастя. Тому вони дуже часто присутні в букеті нареченої.
А ще ці дивні квіти можуть передбачити зміну погоди. Якщо квітка широко розкривається – слід чекати дощу. А якщо єдина пелюсточка міцно притиснута до жовтої свічки – погода буде сонячна.
Технологічна послідовність виготовлення квітів – калли
з гофрованого паперу
Виготовлення листків для калли
Виготовлення серединки для квітки
Це є основа для середини
Виготовлення квітки
Оформлення стебла
попередньо змастивши його клеєм
* Підбиття підсумків практичної роботи
Демонстрація робіт
Х Рефлексія
Учитель: Що нового ви дізналися на уроці?
(Метод мікрофона)
* Короткі історичні відомості про виникнення паперу
* Де застосовується папір
* Які особливості має гофрований папір
* Які є види гофрованого паперу
Учитель: Чого навчилися?
(Метод мікрофона)
* Виготовляти квіти – крокуси з гофрованого паперу
* Виготовляти квіти – калли з гофрованого паперу
Діти, я вдячна всім вам за співпрацю і розуміння. Ви були старанними і відповідальними в оволодінні новими знаннями і практичними вміннями під час виготовлення штучних квітів з гофрованого паперу. Молодці!
Бажаю вам, діти, успіхів постійних
І знань бажаю вам міцних, надійних.
Щоб їх змогли в житті застосувати
І будь – які вершини підкоряти!
ХI Завдання додому
На наступному уроці ми продовжимо з вами виготовляти штучні квіти, але це квіти будуть із фольги. Візьміть із собою фольгу, дріт, ножиці дерев'яні шпажки, лінійку, олівець, клей ПВА або клейовий пістолет, пензлик, гумку, фломастери, серветки для рук
ХII Прибирання робочих місць