«КРАЇНА ДИВ – КРАЇНА ТВОРЧОСТІ ТА СПОДІВАНЬ»
Позакласний захід
Класи: 4-ті та 5-А, навчально-виховний комплекс №10 м. Хмельницького
Вчителі: Козубай Людмила Іванівна, вчитель трудового навчання, вчитель-методист вищої категорії; Вороновська Надія Іванівна, вчитель світової літератури, вчитель-методист вищої категорії; Мельник Іван Олександрович, вчитель музичного мистецтва, вчитель-методист вищої категорії; Юрчак віктор Миколайович, вчитель образотворчого мистецтва, спеціаліст.
Тема: Втілення сюжету казки Л. Керролла «Аліса в Країні див» у різних видах мистецтва.
Мета заходу: створення умов для реалізації особистісно-орієнтованого підходу до навчання, виховання та розвитку особистості.
Дидактична мета :
Розвивальна мета:
Виховна мета:
Тип розробки: сценарій інтегрованого позакласного заходу з трудового навчання, світової літератури, музичного виховання та образотворчого мистецтва, який проводився в рамках «Дня відкритих дверей для майбутніх п’ятикласників» за програмою «Наступність: протягни руку майбутньому п’ятикласнику».
Використані джерела:
Льюїс Керрол. Аліса в Країні Чудес. Переклад з англійської Валентина Корнієнка за редакцією Івана Малковича. – К.: Видавництво Івана Малковича "АБАБАГАЛАМАГА", 2001.
Наочні засоби навчання: портрет письменника Льюїса Керролла, композиторів В. Висоцького та Ю. Воронюка; плакат з епіграфом заходу; виставка ілюстрацій до казки «Аліса в країні див» професійних художників та учнів 5-тих класів; виставка м’яких іграшок – героїв казки, виготовлених ученицями 5-тих класів; мультимедійна установка; авторські презентації вчителів.
Музикальний супровід: пісні з дискоспектаклю «Аліса в країні див», слова та музика В. Висоцького; пісня Ю. Воронюка «Аліса».
«… Алісо, казку давніх днів
Сховай до сивини
В тім тайничку, де бережеш
Дитячі любі сни,
Немов прочанин квітку з піль
Своєї сторони!»
Льюїс Керролл
Хід заходу
(Звучить музика В. Висоцького)
Налаштування на співпрацю за методикою творчої кінезіології.
Вчитель трудового навчання
Вітаю всіх дівчаток,
Вітаю всіх хлопчиків,
Вітаю всіх гостей,
Вітаю всіх колег і друзів,
Вітаю сьогоднішній день!
Дозвольте, дорогі діти й шановні гості, розпочати нашу цікаву та незвичайну зустріч. А зустрічаємось ми сьогодні з випускниками початкової школи та щиро вітаємо їх з переходом у 5-тий клас – середню шкільну ланку. Це – перехід на нову сходинку в системі освіти, дуже важлива і визначна подія в житті кожного учня.
Пролетить літо, і першого вересня веселий дзвінок покличе вас до 5-го класу. Вас навчатимуть суворі й справедливі, веселі й добрі вчителі, їх буде багато, і всі вони, звичайно, різні. Серед предметів, які ви будете вивчати, з’являться нові, але не менш цікаві, ніж вивчені вами.
Сьогодні познайомитися з вами та розповісти про свої предмети прийшли вчителі Юрчак Віктор Миколайович, вчитель образотворчого мистецтва; Мельник Іван Олександрович, вчитель музичного мистецтва; Вороновська Надія Іванівна, вчитель нового для вас, дуже цікавого предмета світова література і я, Козубай Людмила Іванівна, вчитель трудового навчання та технологій.
Звичайно, на уроках в початковій школі ви навчилися читати, писати, рахувати, переказувати тексти, писати твори та інше, а що очікує на вас в 5-му класі? Розповісти про це разом з нами прийшли учні 5-тих класів.
Отже, розпочинаємо та запрошуємо вас у світ цікавої казки Льюїса Керролла «Аліса в країні див».
Скажіть, будь-ласка, з чого починається кожен урок? (З привітання вчителя з учнями).
Вірно, а ми на початку уроку вітаємося особливим способом.
Кінезіологічна вправа «Перемінні рухи»:
Нехай привітаються ваші праві долоні;
Нехай привітаються ліві долоні;
Нехай привітаються праві коліна;
Нехай привітаються ліві коліна.
Нехай підморгне колезі ваше праве око;
Нехай підморгне колезі ваше ліве око.
Нехай посмішка друга підніме настрій;
А вуста зронять найкращі побажання до праці.
Спробуємо привітатися по-нашому? Об’єднайтеся в пари і уважно слухайте (діти виконують вправу). Молодці! Швидко опанували нове привітання. Ну що ж, починаються уроки.
Урок 1-ший. Світова література
На уроках світової літератури у п’ятикласників відбулися дивовижні знайомства з літературними героями. Найцікавіші з них – це персонажі одної відомої казки, а саме … (презентація №1, слайд №1). Правильно, це казка «Аліса в Країні див» англійського письменника, а насправді математика, Льюїса Керролла (презентація №1, слайд №2), яку він написав у 1876 році. Саме з цієї казки учні дізналися про дивні науки, яким навчалися герої Країни Див.
Надія Іванівно, допоможіть, будь ласка учням пригадати – що ж то були за науки?
Вчитель світової літератури
От такі науки вивчали герої Керролла. А ще в казці є багато цікавого та дивного, про що ви дізнаєтесь у 5-му класі.
А ще ми, користуючись текстом казки, створили «портрети» деяких героїв. Про це вам розкажуть учні 5-А класу.
1-а учениця. На ілюстраціях до казки про Алісу Дж. Тенніела, героїня зображена маленькою дівчинкою з довгим світлим волоссям, а в реальності у Аліси Ліделл було коротке темно-каштанове волосся з чубком над лобом. А ім’я Аліса – давньогерманського походження та означає «благородного походження». Таким чином, найкращі риси характеру героїні казки були передбачені її ім’ям (презентація №1, слайд №3).
2-ий учень. Чеширський кіт – позитивний та містичний персонаж казки, «земляк» автора, уродженця графства Чешир. Цей містичний кіт вміє посміхатися широкою, зубастою посмішкою, раптово зникати, залишивши по собі посмішку, а ще говорити – дивні речі:
«Аліса: Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?
3-я учениця. Білий Кролик з’являється на самому початку книги, він одягнений в жилет, дуже заклопотаний, дивиться на годинник та бурчить собі під ніс «Ах, я спізнююсь, спізнююсь!». Здивована Аліса біжить навздогін та падає в глибоку нору, де і починаються її пригоди у дивній Країні Див (презентація №1, слайд №5).
А як учні використали набуті знання, ви дізнаєтеся від Людмили Іванівни – вчителя трудового навчання.
Урок 2. Трудове навчання.
Вчитель трудового навчання
Діти, перед вами виставка м’яких іграшок, виготовлених учнями 5-А класу. Так от всі іграшки ми з дівчатками виготовили на уроках трудового навчання, використовуючи знання казки про Алісу.
Ми разом шукали Країну Див. Так де ж вона знаходиться? У норці кролика, у надрах Землі, в уяві, у мріях, у свідомості людини? Після прочитання казки стає зрозумілим, що Країна Див знаходиться уві сні, у нашій підсвідомості, у нашому розумі.
Багато великих відкриттів були зроблені уві сні. Так само і Аліса зробила власне, можливо, маленьке, але важливе відкриття та стала свідком див дивних: це її перетворення, посмішка Чеширського кота, дивне чаювання, час, що зупинився, та інші.
Світ див побудований на фантазії, грі, мрії, незвичайності. Так і наша з вами робота на уроках трудового навчання в темі «Виготовлення м’яких іграшок» була неможливою без вашої фантазії, бажання, а головне – великої любові до книжок та прагнення втілити власне бачення літературних образів у іграшки.
Дівчатка, будь ласка, розкажіть про ваші іграшки (короткі розповіді учениць з обґрунтуванням виробу образу виготовленої іграшки).
Аліса та її друзі вже багато років надихають людей на створення різних речей. Сьогодні в Інтернет-магазинах можна знайти костюми та відчути себе героями улюбленої казки і, навіть запросити друзів на справжнє чаювання (перегляд презентації №2).
Відкрию вам таємницю: я дуже заздрю людям, котрі мають талант до малювання. І, дивлячись на ті шедеври, які ви створили під керівництвом Віктора Миколайовича, я готова стати вашою ученицею. Подивіться, як наші учні зуміли втілити в життя свою творчу уяву.
Урок 3. Образотворче мистецтво. Вчитель образотворчого мистецтва
Перегляд ілюстрацій красномовно доводе, що кожен художник «бачить» свою Алісу. Так само і ви малювали Алісу своєї уяви.
Навіть уявити не можна, що би сталося з нашим життям, якби не було музики.
Урок 4. Музичне мистецтво. Вчитель музичного мистецтва
Звичайно, не тільки талановиті художники, поети, режисери, а і композитори були захоплені дивовижним твором про Алісу. Я хочу продовжити думку про те, що текст казки дуже придатний для роботи над нею композиторів. Ми з вами, діти, зупинимось на двох дуже цікавих роботах, авторами яких є російський поет і композитор Володимир Висоцький, який написав музику і слова радіоп’єси «Аліса в Країні див». Ви прослухаємо маленький уривок з дискоспектаклю на початку нашої зустрічі.
Твір був написаний в 1976 році. Це музична казка (дискоспектакль) на музику В.Висоцького за мотивами однойменної казки Льюїса Керролла, випущена студією «Мелодія» на двох грампластинках-гігантах.
Відомий актор С. Герасимов, декан акторського факультету МХАТ(у) був педагогом Висоцького, а у вільний час він писав сценарії і ставив як режисер казки для дітей. Одного разу він прочитав казку «Аліса в Країні див» і втратив спокій – захотів інсценувати і записати на грампластинку. З тих пір «Аліса в Країні див» виходить багатомільйонними тиражами. Він користувався такою популярністю, що майже кожен рік додруковували диски.
Крім того:
Другий композитор, який мовою музики переказав казку про Алісу –Юрій Воронюк. Його пісню «Аліса» ми зараз виконаємо (вокальна група 5-А класу виконує пісню Ю. Воронюка «Аліса»).
Вчитель трудового навчання
Отже, ви переконалися, що казка Л.Керролла «Аліса в Країні див» дійсно користується неабиякою популярністю, дивує читачів різного віку та надихає людей різних професій – літературознавців, співаків та композиторів, художників, майстрів м’якої іграшки – на створення авторських шедеврів за мотивами тексту «Аліси». На думку автора, тільки світ фантастичної плутанини, постійних змін і перевтілень, вільної гри і творчості здатен відкрити шлях до свободи розуму і уяви.
Думаю, що висловлю думку всіх присутніх: те, що представили учні 5-А класу – це чудово та заслуговує на ваші дружні оплески!
А ми, вчителі, впевнені, що за літо ви – наші майбутні п’ятикласники, обов’язково прочитаєте і казку про фантазерку Алісу та її дивних друзів, і інші художні твори і продовжите галерею малюнків, а також здивуєте нас новими іграшками, в яких втілите образи героїв книжок.
Гарного вам літа, веселих канікул, цікавих книжок та творчих ідей!