Завдання пошукового характеру за твором
Джеремі Стронґа «Гармидер у школі»
(школярі намагаються розпізнати, про який твір йде мова за мінімальною кількістю подій, фактів, другорядних героїв)
( завдання з теорії літератури)
На кольоровому папері написані слова для розпродажу.
Повість - літературний прозовий твір середньої форми, довший за оповідання, але коротший за роман, під відповідною назвою поширений у слов'янських мовах та країнах.
Сюжет твору - система подій в художньому творі, в ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея. Оскільки події подаються у розвитку, в основі сюжету лежить конфлікт.
Головний герой - персонаж, який у різних видах мистецтва грає провідну роль, зазвичай протиставляється антагоністові.
Персона́ж (фр. personnage, від лат. persona — маска, роль, особа) - діюча особа, істота мистецького (художнього) твору: міфу, книги, образотворчого мистецтва, спектаклю, кінофільму, гри, або публіцистики.
Жанр твору - це зразок, за яким будується текст будь-якого літературного твору. Жанр являє собою сукупність певних ознак, які дозволяють віднести літературний твір до роду епосу, лірики чи драми.
Тема твору - це коло подій, життєвих явищ, представлених у художньому творі, у тісному зв'язку з проблемами, які з них постають і потребують осмислення.
Ідея - основна думка про змальовані у творі явища, висвітленню якої підпорядковані всі образи і художні засоби твору.
Художні засоби виразності - прийоми та засоби, які автор художнього твору використовує, оповідаючи історію.
Композиція твору - побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї.
Учні за вибором «викуповують» терміни, поняття, даючи їм визначення.
( спробуйте виконати список незвичних літературних завдань)
Мотивація: якщо ж ви зможете виконати якнайбільше завдань, збільшиться вірогідність здійснення сміливих літературних відкриттів, поява нових книжкових знайомств та розширення читацьких горизонтів. Спробуйте. Це весело!)
1. Знайдіть у бібліотеці книгу Джеремі Стронга.
2. Створіть вдома комфортний куточок для читання.
3. Перечитайте її.
4. Виберіть, яку сторінку ви б хотіли перечитати ще раз.
5. Спробуйте скласти розповідь про улюблений епізод книги, або напишіть вірш.
6. Прочитайте створену історію рідним чи друзям.
7. Прочитайте веселі чи кумедні історії про вчителів чи директора із книги на уроці зарубіжної літератури для однокласників та свого вчителя.
8. Створіть добірку улюблених цитат із твору.
9. Прочитайте дану книгу в кафетерії.
10. Послухайте аудіозаписи автора книги «Гармидер у школі». Чи таким ви уявляли для себе його голос?
11. Напишіть креативний меседж на аркуші паперу й залишіть його між сторінками книги.
12. Перечитайте улюблений уривок книги вголос.
13. Напишіть відгук про прочитану книгу.
14. Влаштуйте вечірку – бенефіс читання книги для друзів.
15. Створіть колаж чи малюнок за мотивами прочитаної книги.
16. Спробуйте підібрати мелодію для цієї книги.
17. Виконайте одне із завдань, яке ви зустріли на сторінках книги.
(від англ. сліпий)
(спонукає учнів до логічного мислення, розвиває зв’язне мовлення)
Алгоритм роботи:
• розділений на кілька частин текст роздається членам групи;
• кожен опрацьовує одну - дві частини і повідомляє їх зміст;
• учні разом вирішують, у якій послідовності потрібно об’єднати уривки, щоб вийшов зв’язний текст;
• зміст уривку переказують. До нього можна ставити запитання, але не читати.
Завдання:
Метафори — зціпити «щелепи, що, здавалося, він скреготів зубами з тихою люттю»; понижував голос до «замогильного шепоту»; «Діти кричали, верещали і гасали навсібіч, мов кульки у кліпері»;
епітети — «З машини вискочила невисока постать», «Це прекрасні діти, і вони точно виконували те, про що я їх просила»; «Його вибухи люті були непередбачувані».
звертання - «Містере Шрапнелю, я вже давно не мала такого задоволення від візиту до вашої школи»;
окличні речення — «Я її (мишу – автор) побачив! – тріумфуюче вигукнув він і кинувся за звірятком»; «Ми ж можемо принаймні поприбирати це заради неї!»; «Доброго ранку! – закричала вона ще звіддаля. – Який прекрасний ранок! Лілія Гармидер. Як ся маєте?»; «Як би я хотіла, щоби міс Гармидер залишилася у нас назавжди. Вона просто надзвичайна!»; «Адже ж це зовсім не погано – бути не таким, як усі!»
питальні речення - «Як багато хороших ідей! А що, якби я випробувала один із цих винаходів?»; «…але чому б то часом і не обійняти когось, коли ти щасливий?»; «Як ми можемо працювати над темою «Птахи», не розуміючи принципів польоту?»; «Який же він, мабуть, дивак, якщо дозволяє правилам аж так керувати життям?»
антитеза — «директор виявив, що безпомічно борсається у воді, почав волати про допомогу» - ««обережно всівся у ванну і взяв весло», запросив Лілію «прокататися з ним навколо басейну»; «Вчителька справляла враження дуже дивної, проте водночас із нею було якось напрочуд легко і приємно»; «Тут завжди було так нудно – і все через оті ваші гидотні розклади. Звичайно, розклади – річ корисна і необхідна, але ви надто перегинали палку. Щодо цього класу, то він робить честь вашій школі… Можу вас запевнити, що я збираюся написати вельми сприятливий відгук».
Метод для проведення словникової роботи як випереджуюче індивідуальне або групове завдання для кращого розуміння нових слів, понять у шести площинах:
1) значення слова;
2) походження;
3) спільнокореневі слова;
4) сполучення зі словом;
5) синоніми, антоніми, омоніми;
6) афоризми або прислів’я зі словом.
Наприклад:
1) Лексичне значення слова. Радість - почуття задоволення, втіха, приємність.
2) Походження слова. Радість - це слово праслов’янське, воно зберігається зараз у східнослов’янських та західнослов’янських мовах. Наука свідчить, що спочатку у слова «радість» був префікс съ, який колись, вірогідно, мав значення «хороший, гарний», і корінь - рад - , той самий, що в словах рада, радіти, радісний.
3) Спільнокореневі слова: радісний, радіти.
4) Сполучення слів: радіти щастю, душею радіти, відчувати велику радість, душа серце радується (співає); пити радість; нести радість.
5) Синоніми, антоніми, омоніми: веселий, радісний, життєрадісний, превеселий, зраділий, утішливий, відрадний, благовісний; сумний, невеселий, понурий, зажурений.
6) Афоризми або прислів’я з даним словом.
Прислів’я:
(метод застосовується для розвитку мислення як хвилинка розминки на уроці)
Спочатку учням дається набір різних речей: паперова веселка, паперові літачки, різні за розміром клунки, іграшкова миша, різнокольорові ручки та олівці, пазли, деталі іграшок.
Кожна група дітей обирає предмет, записує його назву або придумує її. Далі учні описують предмет і малюють його. Записують у два стовпчики запитання та варіанти відповіді на них.
(«Але що таке діти для містера Шрапнеля? Він командував школою, немов своєю власною приватною армією. Тут було місце для всього – і все мало своє місце. Тут був час для всього і на все»)
Після проведення роботи кожна група презентує результати свого дослідження.
• Прослуховування аудіозапису фрагментів книги Джеремі Стронга «Гармидер у школі».
• Короткий коментар.
(Штрихи до правил, штрихи до думок, штрихи, що дозволяють перевірити словниковий запас школярів, їх уміння бачити і застосовувати частини мови, складати тематичні складні (красиві!) речення).
Штрихи пишуться за наступними правилами:
1-й рядок. 1 іменник.
2-й рядок. 2 прикметники.
3-й рядок. 3 дієприкметники.
4-й рядок. 4 дієслова.
5-й рядок. 5 прислівників (чи дієприслівників)
6-й рядок. Складносурядне або складнопідрядне речення по темі.
Наприклад:
Радість.
П’янка, весела, щира.
Чарівлива, всеохоплююча, дурманна.
Веселить, повчає, хвилює, торжествує.
Зачаровуючи, надихаючи, перевтілюючи, граючи, обіцяючи.
Всеохоплююча радість переповнює учнів та деяких вчителів Далендонської початкової школи, коли у них починає працювати міс Гармидер.
Вчителька пані Гармидер - це неперевершений персонаж! Вона добре ставиться до своїх учнів, і вони віддячують їй своєю прихильністю. Уроки у пані Гармидер відрізняються від інших нудних та обтяжливих уроків, бо проходять не за зубрінням, а за цікавим пізнанням і знайомством з навколишнім світом. А школярі завдяки її оригінальному підходу не лише здобувають нові знання, але й вчаться підтримувати одне одного, розвивають в собі командний дух, стають справжніми друзями і зближуються з товаришами.
Штрих – мінус. Хоч саму вчительку не зовсім можна назвати вдалим прикладом для наслідування (вона й сама може втрапити в халепу, не дуже охайна і навіть трохи розсіяна), але вона наче магніт притягує до себе дітей. Усі труднощі, які трапляються на шляху в учнів, вона долає разом з ними, а отже - показує, що конфлікт поколінь може бути не таким вже й конфліктом. Поступово перетягуючи всіх дорослих «на світлу сторону», пані Гармидер сповна заслуговує на звання шкільного супергероя, і разом з нею школярам вже не будуть страшними ні старшокласники, ні строга завучка!
Алгоритм роботи:
Завдання:
Чимборасо - це гра - подорож он-лайн енциклопедією Вікіпедія в пошуках цікавих фактів, про які ви (і бажано ніхто з оточуючих) ніколи не чули. Придумав цю просту, але дуже корисну гру англійський поет і письменник Рівз.
Чимборасо - сучасний синонім ЕВРИКА!
Правила гри
1.Відкрийте Вікіпедію.
(Учитель призначає «точку входу» в гру, тобто ключове слово початку подорожі, яке треба ввести в рядок пошуку Вікіпедії. Це – «Джеремі Стронг»).
2. Читайте статтю Вікіпедії до тих пір, поки не відкриєте для себе щось нове, поки не з'явиться новий термін, виділений гіпертекстом, який є посиланням на наступну статтю. Бажано, щоб відкритий факт (нове знання) викликало б здивування навіть у ваших батьків, якби ви їм розповіли про нього. Таким чином, ваше завдання знайти новий термін і більше довідатися про нього.
3. Виділіть з прочитаної статті один або кілька цікавих фактів, які вас здивували, стали для вас відкриттям.
4. Кожен крок своєї подорожі Вікіпедією, кожен новий термін записуйте на сторінці слайду презентації.
5. На цій же сторінці слід розмістити фотографії – скріншоти фактів, які найбільш вразили тебе, які ти відкрив для себе.
Через двадцять – двадцять п’ять хвилин віртуальної подорожі Вікіпедією, учитель надає слово кожному учневі для короткого повідомлення про найцікавіші факти-терміни, які він дізнався.
Слайд у презентації повинен бути заповнений.
Всі разом її розглядають, прослідковують логічний ланцюжок особистих відкриттів кожного учня, намагаються знайти думку, яка об'єднує всю інформацію.