Критерії визначення результатів навчання Вступ до історії України та громадянської освіти

Про матеріал
Критерії визначення результатів навчання з предмету; Вступ до історії України та громадянської освіти. Розроблені відповідно Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5 – 6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти ( наказ Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 №289);
Перегляд файлу

Критерії визначення результатів навчання

Вступ до історії України та громадянської освіти

Загальні результати

 

Рівні досягнень

 

(додатки 16, 18 ДСБСО)

Високий 10-12 б.

Достатній 7-9 б.

Середній 4-6 б.

Початковий 1-3 б.

 

1.  Орієнтується в історичному часі, встановлює причинно- наслідкові зв’язки між подіями, явищами і процесами, діяльністю людей та її результатами в часі, виявляє зміни і тяглості в житті суспільства

 

 

орієнтується в

упевнено пояснює відмінності між

під час пояснення відмінностей між

припускається помилок, пояснюючи

не може пояснити відмінності між

історичному часі

одиницями вимірювання історичного

одиницями вимірювання історичного часу

відмінності між одиницями вимірювання

одиницями вимірювання історичного часу і

[ГІО 1.1]

часу і співвідносить їх (рік — століття —

і співвідношенням їх (рік — століття —

історичного часу і співвідношенням їх (рік

співвідношенням їх (рік — століття —

 

тисячоліття)

тисячоліття) подеколи припускається

— століття — тисячоліття)

тисячоліття)

 

розрізняє системи літочислення, наводить

помилок, не завжди впевнений/а у своєму

розрізняє системи літочислення, але не

розрізняє системи літочислення, але не

 

приклади кожної

виборі

може самостійно навести приклади кожної

може самостійно навести приклади кожної;

 

безпомилково розташовує події в

розрізняє системи літочислення, наводить

припускається помилок під час

припускається помилок під час

 

хронологічній послідовності, самостійно

приклади кожної

розташування подій у хронологічній

розташування подій у хронологічній

 

складає хронологічну таблицю

розташовує події в хронологічній

послідовності, не може самостійно

послідовності, не може самостійно скласти

 

установлює послідовність визначених

послідовності, водночас під час складання

скласти хронологічну таблицю

хронологічну таблицю

 

умовами завдання історичних подій за

хронологічної таблиці потребує допомоги інших осіб

лише з допомогою інших осіб установлює

не може встановити послідовність

 

допомогою лінії часу

послідовність визначених умовами

визначених умовами завдання історичних

 

не відчуває складнощів під час

здебільшого самостійно встановлює

завдання історичних подій за допомогою

подій за допомогою лінії часу, установити

 

установлення одночасності подій в

послідовність визначених умовами

лінії часу

одночасність подій в історичному просторі,

 

історичному просторі, тривалості їх, а

завдання історичних подій за допомогою

потребує допомоги інших осіб під час

тривалість їх, а також явищ, процесів та

 

також явищ, процесів та віддаленості їх

лінії часу

установлення одночасності подій в

віддаленість їх одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)

 

одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)

інколи відчуває складнощі під час установлення одночасності подій в історичному просторі, тривалості їх, а також явищ, процесів та віддаленості їх одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)

історичному просторі, тривалості їх, а також явищ, процесів та віддаленості їх одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)

розкриває взаємозв’язки

виявляє і розрізняє з допомогою вчителя

виявляє і розрізняє з допомогою вчителя

не може самостійно виявити й розрізнити

не може самостійно виявити й розрізнити

та тяглість суспільного

причини і приводи, результати і наслідки

причини і приводи, результати і наслідки

причини і приводи, результати й наслідки

причини і приводи, результати й наслідки

розвитку [ГІО 1.2]

історичних подій, явищ, процесів

історичних подій, явищ, процесів

історичних подій, явищ, процесів

історичних подій, явищ, процесів

 

повно, послідовно й логічно описує

послідовно й логічно описує перебіг

складає стислий опис (5-3 речення) про

відчуває суттєві труднощі під час

 

перебіг історичних подій та визначає

історичних подій та визначає тяглість в

перебіг історичних подій та визначає

наведення прикладів історичних пам’яток

 

тяглість в історичному процесі

історичному процесі, але в складеному

тяглість в історичному процесі,

та інших проявів присутності минулого в

 

самостійно наводить приклади історичних

опису бракує повноти

припускаючись помилок

сьогоденні - топоніміка, лексика,

 

пам’яток та інших проявів наявності минулого в сьогоденні - топоніміка, фольклор, соціальні практики тощо

переважно самостійно наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів наявності минулого в сьогоденні - топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо

наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні - топоніміка, фольклор, соціальні практики тощо

фольклор, соціальні практики тощо

виявляє і прогнозує

усвідомлено розрізняє природні,

диференціює природні, економічні,

не може розрізнити природні, економічні,

не може розрізнити природні, економічні,

суспільні (історичні)

економічні, політичні, соціальні,

політичні, соціальні, технологічні та

політичні, соціальні, технологічні та

політичні, соціальні, технологічні та

зміни [ГІО 1.3]

технологічні та культурні зміни та

культурні зміни та наводить приклади

культурні зміни й навести приклади

культурні зміни й навести приклади впливу

 

наводить переконливі приклади впливу

впливу цих змін на життя людини і

впливу цих змін на життя людини і

цих змін на життя людини і суспільства в

 

цих змін на життя людини і суспільства в

минулому і сьогоденні формулює уточнювальні, проблемні запитання щодо можливого впливу тих чи тих подій на життя суспільства, окремих груп людей

аргументовано пояснює взаємозв’язок між поглядами й потребами людей сьогодні і в минулому з подіями їхнього життя, станом суспільства

суспільства в минулому і сьогоденні

формулює уточнювальні запитання щодо можливого впливу тих чи тих подій на життя суспільства, окремих груп людей

відчуває труднощі під час пояснення взаємозв’язку між поглядами й потребами людей сьогодні і в минулому з подіями їхнього життя, станом суспільства

суспільства в минулому і теперішньому

формулює запитання за зразком або ключовими словами щодо можливого впливу тих чи тих подій на життя суспільства, окремих груп людей

відчуває труднощі під час пояснення взаємозв’язку між поглядами й потребами людей сьогодні і в минулому з подіями їхнього життя, станом суспільства

минулому і сьогоденні потребує допомоги інших осіб під час формулювання запитань щодо можливого впливу тих чи тих подій на життя суспільства, окремих груп людей

відчуває труднощі під час пояснення взаємозв’язку між поглядами й потребами людей сьогодні і в минулому з подіями їхнього життя, станом суспільства

2.Орієнтується в соціально- історичному просторі, виявляє взаємозалежність в розвитку суспільства, господарства, культури і навколишнього середовища

орієнтується в соціально-історичному просторі [ГІО 2.1]

усвідомлено виокремлює основні елементи карти, потлумачує їхнє значення, співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо)

зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів

розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти

визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій

локалізує розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані

здебільшого самостійно виокремлює основні елементи карти, потлумачує їхнє значення, співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо) зіставляє картографічну інформацію окремих історичних періодів

з допомогою інших осіб розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти, визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані

відчуває труднощі під час виокремлення основних елементів карти, пояснення їхнього значення, співвіднесення даних карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо) зіставляє картографічну інформацію окремих історичних періодів

з допомогою інших осіб розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти, визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження, положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій

позначає розміщення окремих, відомих об’єктів на карті, але не може прокласти уявні маршрути, визначити відстань

не може виокремити основні елементи карти, зіставити картографічну інформацію окремих історичних періодів

припускається помилок під час розрізнення відносно сталих і змінних об’єктів карти, позначення розміщення окремих, відомих об’єктів на карті

виявляє взаємодію природного і соціального середовищ [ГІО 2.2]

виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів)

виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах

наводить переконливі приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи

ініціює і бере участь у заходах зі збереження навколишнього середовища;

відчуває труднощі під час виявлення чинників, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів) виявляє (з допомогою вчителя) виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах, але не може аргументовано пояснити свій вибір

самостійно наводить приклади взаємодії людини та природи, водночас потребує допомоги інших осіб для пояснення впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі

бере участь у заходах зі збереження навколишнього середовища

не може виявити чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів) виявляє (з допомогою вчителя) виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах, але не може аргументовано пояснити свій вибір

наводить приклади взаємодії людини та природи, водночас потребує допомоги інших осіб для пояснення впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі бере участь у заходах зі збереження навколишнього середовища, але здебільшого як пасивний учасник

не може виявити чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів)

наводить приклади взаємодії людини та природи, водночас під час пояснення впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі відчуває серйозні труднощі

бере участь у заходах зі збереження навколишнього середовища, але здебільшого як пасивний учасник

орієнтується у громадському просторі та долучається до його формування [ГІО 2.3]

упевнено пояснює відмінності між громадським та особистим простором аргументовано пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сьогоденні, ілюструючи свою відповідь прикладами  під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку завжди дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них, спонукає інших осіб до такої поведінки

пояснює потребу доступності громадського простору для людей з особливими потребами або маломобільних груп населення

наводить приклади відмінності між громадським та особистим простором пояснює призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності, але не завжди може дібрати приклади під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них, спонукає інших осіб до такої поведінки пояснює потребу доступності громадського простору для людей з особливими потребами або маломобільних груп населення

відчуває труднощі під час пояснення відмінностей між громадським та особистим простором, а також призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності, але не завжди може дібрати приклади; під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку порушує визначені правила;

пояснює потребу доступності громадського простору для людей з особливими потребами або маломобільних груп населення

відчуває труднощі під час пояснення відмінностей між громадським та особистим простором, а також призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності, але не завжди може дібрати приклади; під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку порушує визначені правила;

пояснює потребу доступності громадського простору для людей з особливими потребами або маломобільних груп населення.


3.  Опрацьовує  критично інформацію історичного змісту  з різних джерел

знаходить і перевіряє інформацію [СЗО 4.2]

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в знайденій інформації

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію історичного змісту, здобуту в різних джерелах

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації історичного змісту в доступних джерелах;

здійснює під керівництвом учителя пошук інформації історичного змісту в доступних джерелах

добирає джерела історичної та суспільно значущої інформації [ГІО 3.1]

самостійно використовує для здобуття інформації різні пошукові системи, відбирає відомості за заданими критеріями, користується лексикографічними виданнями для з’ясування значення незнайомих слів

використовує для здобуття інформації окремі пошукові системи, відбирає відомості за деякими із заданих критеріїв, інколи користується лексикографічними виданнями для з’ясування значення незнайомих слів

з допомогою інших осіб здобуває інформацію, відбирає відомості лише за окремими з-поміж запропонованих критеріїв, не демонструє потреби з’ясовувати значення незнайомих слів

з допомогою інших осіб здобуває інформацію, відбирає відомості лише за 1 - 2 із пропонованих критеріїв, не демонструє потреби з’ясовувати значення незнайомих слів

аналізує та синтезує історичну та суспільно важливу інформацію [ГІО 3.2]

самостійно розрізняє тексти соціального та історичного змісту, виокремлює в них основне й другорядне пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, ужиті в пропонованих джерелах

формулює запитання різного типу до тексту/ медіатексту, візуальних джерел

самостійно визначає риси/ознаки історичних джерел, пояснює свій вибір формулює тему й походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації

визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)

здебільшого самостійно розрізняє тексти соціального та історичного змісту, виокремлює в них основне й другорядне пояснює значення термінів, понять, ужитих у пропонованих джерелах, водночас не завжди доцільно застосовує їх формулює запитання кількох типів до тексту/ медіатексту, візуальних джерел визначає окремі риси/ознаки історичних джерел

переважно правильно формулює тему й походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації

не завжди правильно визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)

припускається окремих помилок під час розрізнення текстів соціального та історичного змісту, виокремлює в них основне й другорядне пояснює значення окремих термінів, понять, використовуючи ключові слова й словосполучення, не завжди доцільно застосовує їх

формулює репродуктивні запитання до тексту/ медіатексту, візуальних джерел

визначає з допомогою інших осіб окремі риси/ознаки історичних джерел, відчуває

переважно неправильно формулює тему й походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації

неправильно визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)

припускається помилок під час розрізнення текстів соціального та історичного змісту, виокремлює в них основне й другорядне

не може пояснити значення термінів, понять й недоцільно застосовує їх формулює репродуктивні запитання до тексту/ медіатексту, візуальних джерел не може визначити риси/ознаки історичних джерел

неправильно формулює тему й походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації

неправильно визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Систематизує  і узагальнює соціальну та історичну інформацію, інтерпретує факти, явища, процеси з минулого і сучасного; формулює судження, гіпотезу

систематизує і узагальнює соціальну та історичну інформацію [ГІО 4.1]

розкриває основні питання теми, зміст понять/термінів, ілюструючи пояснення самостійно дібраними прикладами з різних джерел (тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження); порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури й пояснює їхнє значення

припускається поодиноких помилок під час розкриття основних питань теми, змісту понять/термінів, пояснення ілюструє прикладами переважно з 2-3 джерел (тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження);

з допомогою інших осіб порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури й пояснює їхнє значення

припускається значної кількості помилок під час розкриття основних питань теми, змісту понять/термінів, не може проілюструвати пояснення самостійно дібраними прикладами;

з допомогою інших порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури за 2­3 критеріями й відчуває труднощі під час пояснення їхнього значення

розкриває лише окремі питання теми, зміст деяких понять/термінів здебільшого з допомогою інших осіб, не може проілюструвати пояснення самостійно дібраними прикладами;

не може порівняти однотипні пам’ятки історії, природи та культури

добирає та оцінює аргументи [ГІО 4.2]

на основі узагальнення наведених фактів, здобутої в різний спосіб інформації, складає висловлення, формулює висновки й судження, зокрема про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси;

повно й аргументовано описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури

на основі узагальнення наведених фактів, здобутої в різний спосіб інформації складає висловлення, водночас відчуває труднощі під час висновування й формулювання суджень про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси

описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури

на основі узагальнення наведених фактів, здобутої в різний спосіб інформації складає висловлення про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси, для якого нехарактерні логічність, зв’язність, цілісність тощо неповно описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури

не може скласти висловлення про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси

неповно описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури

інтерпретує факти, явища, процеси з минулого і сучасного; формулює судження, гіпотезу [ГІО 4.3]

визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій і використовує для доведення своєї думки переконливі аргументи самостійно виявляє розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах.

відчуває труднощі під час з’ясування значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства

висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій, водночас відчуває брак аргументів для доведення своєї думки

переважно самостійно виявляє окремі розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах.

відчуває труднощі під час з’ясування значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства

з допомогою інших осіб висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій

лише з допомогою інших осіб виявляє розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах.

не може пояснити значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства не висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій

не може виявити розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах

 

 

 

 

 

вчиться вчитися [СЗО

4.1]

свідомо й продуктивно організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час, усвідомлено використовує потрібні допоміжні засоби для навчання,

самостійно визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації аналізує власний поступ, визначає причини успіхів та невдач, самостійно формулює прагнення й потреби у власному особистісному розвиткові та навчанні

здебільшого самостійно організовує власний освітній простір, почасти раціонально розподіляє час, доцільно використовує потрібні допоміжні засоби для навчання,

переважно з допомогою інших осіб визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації

відчуває труднощі під час аналізу власного поступу

з допомогою інших осіб організовує власний освітній простір, відчуває труднощі в розподілі часу, використовує лише окремі, добре відомі, засоби для навчання,

переважно з допомогою інших осіб визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації

відчуває труднощі під час аналізу власного поступу

лише з допомогою інших осіб визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації

не може визначити власний поступ

 


5. Толерантно діє, усвідомлюючи власну гідність і виявляючи повагу до інших осіб.

формує себе як особистість і частина соціуму, усвідомлює власну гідність [ПО 5.1]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

діє ефективно та самостійно [СЗО 4.3]

обґрунтовує унікальність і неповторність кожної людини

поводиться з повагою до гідності інших осіб

свідомо й самостійно розрізняє та ідентифікує локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними докладно описує та характеризує загалом себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо) обґрунтовує користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення освіти в житті людини

описує соціокультурні практики різних спільнот, до яких належить, порівнює їх з іншими (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо)

аргументовано й на конкретних прикладах пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю адаптує свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід

гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій

правильно визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них

дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб самостійно виявляє порушення права на особистий простір та протидіє цьому самостійно визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі, створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб

наводить приклади унікальності і неповторності кожної людини поводиться з повагою до гідності інших осіб

називає локальні, регіональні, національно-культурні спільноти

описує та характеризує загалом себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо)

пояснює на конкретних прикладах користь обміну досвідом та взаємонавчання

порівнює соціокультурні практики різних спільнот та власні (вподобання у їжі, способи привітання та звертання до людей, формули ввічливості тощо);

пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій;

здебільшого правильно визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них здебільшого дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб;

виявляє з допомогою дібраних самостійно прикладів порушення права на особистий простір з допомогою інших осіб визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі, створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, моделює кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб

з допомогою вчителя наводить приклади унікальності і неповторності кожної людини

відчуває труднощі при розрізненні локальних, регіональних, національно- культурних спільнот

неповно описує себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо)

висловлює припущення додо необхідності обміну досвідом та взаємонавчання; фрагментарно пояснює значення освіти в житті людини

пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю

уривчасто пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю

не може конструктивно взаємодіяти з новими людьми

визначає негативні емоції та інколи доцільно застосовує способи їх опановування та реакції на них

інколи дотримуєть вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб відбуває труднощі під час розповіді про свої потреби, бажання, інтереси та цілі, лише з допомогою інших осіб реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, не може змоделювати кроки задоволення власних потреб з урахуванням можливостей своїх та інших осіб

не може обґрунтувати унікальність і неповторність кожної людини припускається помилок у наведенні прикладів локальних, регіональних, національно-культурних спільнот фрагментарно описує себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо)

не може пояснити користь обміну досвідом та взаємонавчання

неповно й неаргументовано пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю;

виявляє труднощі при взаємодії з новими людьми, нових місць та ситуацій

інколи дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб відбуває труднощі під час розповіді про свої потреби, бажання, інтереси та цілі, бере пасивну участь у реалізації короткострокових планів щодо досягнення успіху

 

 

 

 

 

діє з урахуванням принципів прав людини, прав та обов’язків

громадянина [ГІО 5.2]

аргументовано пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини) обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми називає порядок дій у випадку порушення прав дитини

обґрунтовує необхідність захищати права

людини і громадянина та дотримуватися

обов’язків громадянина

визнає відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості  реалізації їх прав: обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини; наводить приклади протидії порушенням прав людини

припускається окремих помилок під час пояснення того, чому і якими правами від народження наділена кожна людина, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини)

обговорює важливість поваги прав

здебільшого правильно пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина;

за наведеними іншими особами прикладами пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини

відчуває труднощі в пояснення того, чому і якими правами від народження наділена кожна людина, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини) уникає обговорення важливості поваги

 

 

 

 

людини всіма людьми

(зокрема дитини)

прав людини всіма людьми

 

 

 

допускається поодиноких помилок у

бере участь, здебільшого пасивну, в

фрагментарно називає порядок дій у

 

 

 

визначенні порядку дій у випадку

обговоренні важливості поваги прав

випадку порушення прав дитини;

 

 

 

порушення прав дитини

людини всіма людьми

не може пояснити необхідність захищати

 

 

 

обґрунтовує необхідність захищати права

висловлює припущення щодо порядку дій

права людини і громадянина та

 

 

 

людини і громадянина та дотримуватися

у випадку порушення прав дитини;

дотримуватися обов’язків громадянина;

 

 

 

обов’язків громадянина

ігнорує відповідальність за свою

припускається помилок в обґрунтуванні

 

 

 

визнає відповідальність за свою поведінку,

поведінку, якщо вона призводить до

небезпеки замовчування порушення прав

 

 

 

якщо вона призводить до порушення

порушення гідності інших людей чи до

людини;

 

 

 

гідності інших людей чи до неможливості

неможливості реалізації їх прав

не може пояснити, як протидіяти

 

 

 

реалізації їх прав

наводить необґрунтовані приклади

порушенням прав людини

 

 

 

пояснює небезпеку замовчування

протидії порушенням прав людини

 

 

 

 

порушення прав людини

 

 

 

 

 

наводить приклади протидії порушенням прав людини

 

 

поважає розмаїття серед

наводить приклади етнічного, релігійного,

наводить типові приклади етнічного,

з допомогою вчителя наводить приклади

неповно наводить приклади етнічного,

людей,

протидіє та

культурного та іншого розмаїття в Україні

релігійного, культурного та іншого

етнічного, релігійного, культурного та

релігійного, культурного та іншого

запобігає

виявам

та світі в минулому і сьогоденні

розмаїття в Україні та світі в минулому і

іншого розмаїття в Україні та світі в

розмаїття в Україні та світі в минулому і

дискримінації та утисків

пояснює причини та наслідки розмаїття в

сьогоденні;

минулому і сьогоденні;

сьогоденні;

[ГІО 5.3]

 

сучасній Україні, аналізує культурне

виокремлює причини та наслідки

не може пояснити причини та наслідки

з допомогою вчителя наводить приклади

 

 

розмаїття України та світу

розмаїття в сучасній Україні, аналізує

розмаїття в сучасній Україні та світу

розмаїття в сучасній Україні та світі

 

 

зіставляє культури, їх цінності, традиції,

культурне розмаїття України та світу

здебільшого неправильно зіставляє

висловлює власне коротке судження про

 

 

спосіб життя

зіставляє культури, їх цінності, традиції,

культури, їх цінності, традиції, спосіб

культурне розмаїття та його цінність для

 

 

висловлює власне судження про культурне

спосіб життя;

життя;

суспільства

 

 

розмаїття та його цінність для суспільства,

висловлює власне судження про культурне

висловлює з допомогою інших осіб

неохоче взаємодіє з людьми з відмінними

 

 

виявляє зацікавленість переконаннями

розмаїття та його цінність для суспільства,

судження про культурне розмаїття та його

ідеями та цінностями

 

 

інших людей

виявляє зацікавленість переконаннями

цінність для суспільства

байдуже реагує на випадки дискримінації

 

 

узаємодіє з людьми з відмінними ідеями та

інших людей

відчуває труднощі при взаємодії з людьми

(зокрема утисків), булінгу (цькування) та

 

 

цінностями

з допомогою запитань виявляє труднощі

з відмінними ідеями та цінностями;

визначає їх наслідки для особи і групи осіб,

 

 

ідентифікує випадки дискримінації

при взаємодії з людьми з відмінними

визначає окремі випадки дискримінації

до якої ця особа належить

 

 

(зокрема утисків), булінгу (цькування) та

ідеями та цінностями;

(зокрема утисків), булінгу (цькування) та

не може пояснити ознаки мови ворожнечі

 

 

визначає їх наслідки для особи і групи

ідентифікує випадки дискримінації

визначає їх наслідки для особи і групи осіб, до якої ця особа належить;

байдуже реагує на випадки утисків,

 

 

осіб, до якої ця особа належить

(зокрема утисків), булінгу (цькування) та

насилля та вияви нерівності або

 

 

наводить історичні та сучасні приклади

визначає їх наслідки для особи і групи

неправильно наводить історичні та сучасні

несправедливості, не замовчує їх

 

 

виявів дискримінації та її подолання

осіб, до якої ця особа належить

приклади виявів дискримінації та її

 

 

 

виявляє мову ворожнечі

відчуває труднощі в наведенні історичних

подолання

 

 

 

та сучасних прикладів виявів

ігнорує прояви мови ворожнечі

 

 

 

конструктивно реагує на випадки утисків, насилля та вияви нерівності або

дискримінації та її подолання

замовчує випадки утисків, насилля та

 

 

 

несправедливості, не замовчує їх

з допомогою інших осіб реагує на випадки

вияви нерівності або несправедливості, не

 

 

 

 

утисків, насилля та вияви нерівності або несправедливості, не замовчує їх.

замовчує їх

 

поводиться етично [СЗО

самостійно визначає відмінності між

наводить приклади відмінності між

наводить приклади відмінності між

з допомогою вчителя наводить приклади

4.8]

 

людьми як ціннісну ознаку

людьми як ціннісну ознаку

людьми на основі власного досвіду

відмінності між людьми на основі власного

 

 

індивідуальності

індивідуальності

почасти толерантно ставиться до поглядів,

досвіду

 

 

толерантно ставиться до поглядів,

почасти толерантно ставиться до поглядів,

переконань, інтересів і потреб інших осіб,

намагається толерантно ставитися до

 

 

переконань, інтересів і потреб інших осіб,

переконань, інтересів і потреб інших осіб,

що не загрожують здоров’ю, безпеці і

поглядів, переконань, інтересів і потреб

 

 

що не загрожують здоров’ю, безпеці і

що не загрожують здоров’ю, безпеці і

доброту

інших осіб, що не загрожують здоров’ю,

 

 

доброту самостійно характеризує почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів

доброту з допомогою інших осіб характеризує почуття інших осіб і визнає їхнє право на вираження своїх почуттів

відчуває труднощі під час опису почуттів інших осіб

безпеці і доброту не може описати почуттів інших осіб

 


6. Дотримується демократичних  принципів, конструктивно взаємодіє і бере активну участь у житті громади та закладу

застосовує принципи та механізми демократії [ГІО 6.1]

самостійно аналізує правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини (зокрема недискримінації) та поваги до гідності людини

аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися

переконує інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини і поваги до гідності людини бере участь у виборах до органів самоврядування закладу освіти, аналізує та оцінює їх роботу

демонструє сміливість та рішучість в обстоюванні справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу дотримується принципів академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті

аналізує з допомогою інших осіб правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини та поваги до гідності людини за заданими критеріями

наводить приклади користі від дотримання спільних правил і законів;

дотримується поведінки, заснованої на повазі до прав людини і поваги до гідності людини

бере участь у виборах до органів самоврядування закладу освіти, обстоюванні справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу

інколи порушує принципи академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті

виявляє труднощі в поясненні необхідності правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини та поваги до гідності людини

з допомогою сторонніх осіб наводить приклади спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися

відчуває труднощі у поясненні потреби обстоювання справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу

здебільшого ігнорує принципи академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті

не може навести приклади правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини та поваги до гідності людини

не може пояснити потребу в обстоюванні справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу

порушує принципи академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті

співпрацює для досягнення результату діяльності [СЗО 4.7]

активно бере участь у груповій роботі, виконуючи із задоволенням різні ролі, ураховуючи індивідуальні особливості й потреби всіх учасників спільної діяльності, їхній емоційний стан, переконання, поведінку не відчуває труднощів під час установлення нових контактів; використовує різні способи й засоби задля досягнення поставленої мети

бере участь у груповій роботі, виконуючи окремі ролі, ураховує індивідуальні особливості й потреби не всіх учасників спільної діяльності, їхній емоційний стан, переконання, поведінку

інколи відчуває труднощі під час установлення нових контактів;

використовує добре відомі способи й засоби задля досягнення поставленої мети

участь у груповій роботі здебільшого пасивна й репродуктивна

відчуває труднощі під час установлення нових контактів;

використовує окремі способи й засоби задля досягнення поставленої мети

уникає участі в груповій роботі не може встановити нові контакти

відчуває труднощі під час вибору способів і засобів задля досягнення поставленої мети

бере участь у розв’язанні проблем спільнот [ГІО 6.2]

визначає, що влаштовує/ не влаштовує в знайомому оточенні

пропонує, як можна змінити те, що його не влаштовує

бере до уваги і зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить

визначає способи власної співучасті в житті класу/ закладу освіти/ родини/ місцевої спільноти

критично осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища

обговорює те, як громадяни та уряди можуть сприяти сталому розвитку

пропонує, як можна змінити те, що його не влаштовує

зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить

наводить приклади ризиків, які пов’язані із шкодою для навколишнього середовища висловлює власне судження про вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах

здебільшого долучається до заходів, які спрямовані на утвердження цінності

зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить

фрагментарно осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища

уникає участі у громадських заходах

здебільшого не долучається до заходів, які спрямовані на утвердження цінності незалежності і територіальної цілісності України

ігнорує у власній поведінці інтереси класної та інших спільнот, до яких належить

не може пояснити, як громадяни та уряди можуть сприяти сталому розвитку

з помилками наводить приклад впливу вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ

 

 

пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ

спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах

емоційно долучається до заходів, які спрямовані на утвердження цінності незалежності і територіальної цілісності України

незалежності і територіальної цілісності України

 

 

осмислює зв’язки між минулим і сучасним громадсько-політичним життям [ГІО 6.3]

пояснює, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи описує почуття, емоції та потреби, що мають інші люди

намагається зрозуміти краще своїх друзів, уявляючи, як та чи інша ситуація виглядає з їх погляду

зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці

визнає успіхи та досягнення інших осіб

пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) з допомогою вчителя

застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій розрізняє повноваження органів влади і приватних осіб

бере до уваги зміни, оцінює їх ризики та переваги для власного життя та життя спільноти

наводить приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками; пояснює їх вплив на людину, конкретні соціальні групи та суспільство в цілому в минулому та сьогоденні

аналізує, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи;

відчуває труднощі в описі почуттів, емоцій та потреб, що мають інші люди;

прагне зрозуміти краще своїх друзів, уявляючи, як та чи інша ситуація виглядає з їх погляду;

переважно зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці визнає успіхи та досягнення інших осіб пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода, права, право/ закон) з допомогою вчителя

застосовує відповідні поняття в описі історичних та сучасних дій та подій зіставляє повноваження органів влади і приватних осіб;

наводить приклади змін у житті суспільства, пояснює їх вплив на людину в минулому та сьогоденні

з допомогою вчителя визначає, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи

описує власні почуття, емоції та потреби не зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці

з помилками пояснює значення понять демократія, свобода, права, право/ закон

здебільшого не правильно застосовує відповідні поняття в описі історичних та сучасних дій та подій з помилками визначає повноваження органів влади і приватних осіб

не може самостійно навести приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками.

пояснює лише те, чого вдалося досягти під час виконання роботи описує власні почуття, емоції та потреби байдуже реагує на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці

припускається помилок у тлумаченні понять демократія, свобода, права, право/ закон)

з помилками застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій

помиляється у зіставленні повноважень органів влади і приватних осіб не може навести приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками в минулому та сьогоденні.

обстоює власні інтереси та інтереси інших осіб [СЗО 1.2]

свідомо й аргументовано обстоює власні інтереси та інтереси інших осіб, протидіючи проявам тиску, неповаги і приниження

здебільшого аргументовано обстоює власні інтереси, протидіючи проявам тиску, неповаги і приниження

відчуває брак аргументів і прикладів в обстоюванні власних інтересів

відчуває труднощі в обстоюванні власних інтересів

приймає рішення [СЗО 2.3]

моделює ситуації, під час яких потрібно прийняти рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту

свідомо приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб

аналізує ситуації, під час яких потрібно прийняти рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту

приймає рішення щодо надання самодопомоги та допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб

аналізує ситуації, під час яких потрібно прийняти рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту, але відчуває труднощі у прийнятті самого рішення

називає відповідні служби, до яких потрібно звернутися в разі небезпеки

називає відповідні служби, до яких потрібно звернутися в разі небезпеки

аналізує вплив

аргументовано пояснює наслідки впливу

наводить приклади наслідків впливу

з допомогою інших осіб пояснює наслідки

не може пояснити наслідки впливу

 

поведінки на здоров’я [СЗО 3.3]

індивідуальної поведінки на стан здоров’я

індивідуальної поведінки на стан здоров’я

впливу індивідуальної поведінки на стан здоров’я

індивідуальної поведінки на стан здоров’я

спілкується

конструктивно [СЗО 4.4]

доцільно застосовує вербальні і невербальні засоби спілкування для конструктивної комунікації

самостійно аналізує ситуації щодо доцільності застосування переконання, аргументовано пояснює їхні наміри самостійно розрізняє складники особистого простору, із повагою ставиться до особистого простору співрозмовників

здебільшого доцільно застосовує вербальні і невербальні засоби відповідно до ситуації спілкування

з допомогою інших осіб аналізує ситуації щодо доцільності застосування переконання

з допомогою інших осіб розрізняє складники особистого простору, із повагою ставиться до особистого простору співрозмовників

намагається ситуаційно доцільно використовувати вербальні і невербальні засоби, але припускається помилок

відчуває труднощі під час аналізує ситуації щодо доцільності застосування переконання

наводить приклади окремих складників особистого простору

використання вербальних і невербальних засобів здебільшого невиправдане й помилкове

не може визначити доцільність застосування переконання

з допомогою інших осіб наводить приклади окремих складників особистого простору

підтримує

доброчинність [СЗО 4.10]

вирізняє ознаки доброчинності, щиро виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги, аргументовано пояснює значення волонтерства

вирізняє з допомогою вчителя чи інших осіб ознаки доброчинності, виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги, відчуває подеколи труднощі під час пояснення значення волонтерства

вирізняє ознаки доброчинності, виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги

вирізняє ознаки доброчинності, виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шульга Олена Станіславівна
    Наталіє Анатоліївно! Дякую! Дуже гарна робота!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
716
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку