КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ – ВМІЛЕ ВІДПОВІДАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ, ЩО ДОЗВОЛЯЄ ЛЮДИНІ ФОРМУЛЮВАТИ НАДІЙНІ ВІРОГІДНІ СУДЖЕННЯ
Супрун Мирослава Дмитрівна,
вчитель початкових класів
Посухівського навчально-виховного комплексу
«Дошкільний навчальний заклад-
загальноосвітня школа І-ІІ ступенів»
Уманської районної ради
Черкаської області
КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ – ВМІЛЕ ВІДПОВІДАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ, ЩО ДОЗВОЛЯЄ ЛЮДИНІ ФОРМУЛЮВАТИ НАДІЙНІ ВІРОГІДНІ СУДЖЕННЯ
Освітня система в Україні повинна сприяти реалізації основних завдань суспільно-економічного та культурного розвитку суспільства. Головне завдання вчителів – виховати дитину, яка вміє спочатку самостійно вчитися, а потім самостійно та творчо працювати і жити. В школі учень повинен навчитися самостійно формувати мету та шляхи її досягнення. Цього досягти значно важче, ніж навчити читати,писати та лічити.[2, с.7]
Завдання вчителів початкової школи полягає в тому, щоб з перших днів навчання у школі створити атмосферу для формування пізнавального інтересу в учнів та розуміння мети вивчення шкільних предметів;підтримувати пізнавальну активність учнів;спонукати учнів до порівняння отриманої інформації з особистим досвідом; розвивати критичний спосіб мислення.
Що передбачає поняття «критичне мислення»? Це здатність дитини чітко виділити проблему,яку необхідно розв'язати; самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно побудувати свої думки, навести переконливу аргументацію; здатність мислити мобільно; бути відер і одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції.
Ніхто не може мислити за людину, висловлювати її думки та переконання. Мислення стає критичним,якщо носить індивідуальний характер. Критичне мислення досить часто починається з постановки проблеми. Початок розв'язання проблеми – це збирання інформації про неї. Закінчення процесу критичного мислення – це прийняття рішення, яке дозволить оптимально розв'язати поставлену проблему. Дитина живе в соціумі. Тому доводити свою позицію вона має в спілкуванні. В результаті спілкування дитина поглиблює свою позицію або може щось змінити в ній.
Можна виділити ознаки дитини, яка мислить критично:
Звичайно, критичне мислення формується поступово, воно є результатом щоденної кропіткої роботи вчителя і учня, з уроку в урок, з року в рік. Не можна виділити чіткий алгоритм дій вчителя з формування критичного мислення в учнів. Але варто звернути увагу на певні умови, створення яких здатне спонукати і стимулювати учнів критично мислити, а саме:
На мою думку,вчитель,що мислить і живе за шаблонами,не зможе розвинути у дітей здатність милити критично. У свої діяльності я керуюсь принципом вільного висловлення думок, цього я вимагаю і від учнів. Мислити нестандартно можна і під час уроків, і в позаурочний час. Пропоную декілька видів прийомів,методів та технологій,які, на мою думку, сприяють розвитку комунікабельних навичок учнів,спонукають їх до висловлювання власного бачення і вирішення поставлених цілей на власний розсуд.
«Активне слухання» - формуються навички активного слухання та висловлювання власних думок. За допомогою цієї вправи можна акцентувати увагу учнів на важливості вдосконалення цих навичок для навчальної діяльності та життя. Розвиток цієї навички також є важливим для ефективного партнерства учнів під час групової чи парної роботи.[3,с.39]
«Незакінчені речення» - оперативне залучення учнів до діяльності, взаємодія, можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими, вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо. [3,с.66]
«Коло ідей» - вирішення гострих суперечливих питань, створення списку ідей і залучення всіх учнів до обговорення власного питання. [3, с.83]
«Робота в парах» - технологія сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватися, критичного мислення, вміння переконувати і вести дискусію. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. [3, с.91]
«Безперервна шкала думок» - розвиває в учнів навички прийняття особистого рішення та вдосконалення вміння аргументувати свою думку. Розглядаючи полярні точки зору з проблеми, що дискутується, учні знайомляться з альтернативними позиціями;прогнозують,які наслідки буде мати та чи інша точка зору для окремих людей; навчаються на практиці відстоювати свою позицію, вислуховувати думки інших; отримують додаткові знання з теми, що вивчається. [3, с.121]
Критичне мислення має розвиватися і в школі, і в родині, і в суспільстві. Завдання вчителя – допомогти дитині мислити. Найкращим стимулятором для розвитку критичного мислення є аналіз прочитаних творів.
Розробка уроку читання для 4 класу
Тема:Добре серце не буває ніколи горде.
Матеріал уроку. Ганс Крістіан Андерсен «Гидке каченя» (уривки)
Мета:формування ключових компетентностей:
вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально – виховного процесу;
загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту;
соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;
громадянської – раціонально використовувати час, поважати думку інших;
здоров'язбережувальної– попередити стомлюваність очей, сприяти формуванню правильної постави;
інформаційно – комунікативної – вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати інформацією, переносити набутий життєвий досвід у нову ситуацію;
формування предметних компетентностей – ознайомити учнів з особистістю славетного казкаря; допомогти дітям усвідомити складний шлях пізнання себе і навколишнього світу; відпрацьовувати способи та якість читання.
Обладнання:комп'ютер, проектор, проектна дошка, маски героїв казки, ілюстрації до казки
Тип уроку:комбінований.
Форма проведення :урок – мандрівка «В пошуках істини».
Конкретизовані навчальні цілі уроку
Когнітивні рівні |
Конкретизовані навчальні цілі |
Перелік запитань – завдань |
Навчально – методичне забезпечення |
Знання |
Учень: - називає назву, автора твору; - визначає головну думку казки |
-Поясніть, як ви розумієте виділені речення. -Як по іншому можна назвати казку? |
Підручник |
Розуміння |
Учень: - Формулює запитання за змістом прочитаного; -відповідає на запитання за змістом прочитаного; Готує запитання для уявного діалогу з автором (на роль автора обирають учня) |
-Дайте правильну відповідь на запитання. -Поставте одне одному запитання як за змістом прочитаного, так і за темою уроку.
Які запитання ви б поставили «авторові» твору?
Запитайте «автора» |
Завдання до наступного уроку |
Застосування |
Учень виразно, інтонаційно читає і переказує казку та її частини |
-Прочитайте казку до кінця -Перекажіть частину казки від імені одного з героїв |
Підручник Маски |
Аналіз |
Учень зіставляє малюнок з текстом |
-Розгляньте малюнки до казки. Які епізоди зображені? -А які малюнки намалювали ви? |
Підручник
Малюнки учнів |
Синтез |
Учень бере участь у дискусії «Моя точка зору» |
Запитання для обговорення. Розв'язання проблемних ситуацій |
|
Оцінювання |
Учень висловлює оцінні судження про долю гидкого каченяти |
Технологія «Мікрофон» Рефлексія уроку |
Слайд 17 |
Хід уроку
І. Організаційна частина
Любі діти! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
ІІ. Відтворення і корекція опорних знань.
1.Вступне слово вчителя.
-Сьогоднішній урок хочу розпочати словами «Добре щире серце не буває ніколи горде». Саме про таке серце, про любов і безкорисливість йдеться у казках Ганса Крістіана Андерсена.(слайд 1)
Мабуть, немає такої людини. Яка б не читала і не слухала казок. Казка – це символ дитинства та родинного затишку. Одним із найбільш відомих казкарів світу є датський письменник Г.К.Андерсен. (слайд 2). Твори, написані ним, стали справжнім святом для дітей. Невипадково Міжнародний дитячий день книги відзначають у день народження письменника - казкаря 2 квітня.
Г.К.Андерсен був людиною неординарною. У 17 років він вступив до школи. Пізно, звісно, але, як з'ясувалося, і в цьому віці можна навчатися. Андерсен був колоритною особистістю, це стосувалося і поведінки, і зовнішності. Він завжди викликав в оточуючих посмішку: з довгим носом, надзвичайно худий, незграбний. Але долі Андерсена можна позаздрити. Першу книжку він видав ще в юності. Уже в 30 років письменник заробляв літературною працею, а в 40 років став всесвітньо відомим. Він товаришував з усіма видатними людьми того часу, спілкувався з монархами. Старість провів у пошані і славі. На жаль, Андерсен не зазнав родинного щастя, але любив повторювати: «Я приношу користь світу, а в цьому є сенс мого життя».
2.Читання «переплутанок» слів.
-Відновіть назви казок, які обмінялися частинами своїх слів. (слайд 3)
(Русавочка, Дюймолонька, Дика королева, Снігові лебеді)
-Хто автор цих казок?
-А до яких казок ці ілюстрації? (слайд 4)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
-А на сьогоднішньому уроці ми повинні проаналізувати міжособистісні відносини між героями казки Г.К.Андерсена «Гидке каченя». Разом з головним персонажем казки каченям шукатимемо істину - хто є хто, відчуємо його страждання, відчай, радість і душевний спокій.
ІV. Робота над темою уроку
Місце народження(слайд 5)
Каченя. Я народилося на старому хуторі, обведеному високою канавою. У гнізді, біля самої води, під величезними лопухами, одного дня я з'явилося на світ, а перед цим з яєць повилуплювалися мої братики та сестрички, маленькі каченята.
Похід до канави(слайд 6)
Каченя. Я трішки відрізнялось від інших каченят – було більше і кольором інше. Але плавало в річці я найспритніше. Мама – качка дивилася на мене якось дивно, думала, що я індича.
Пташиний двір(слайд 7)
Каченя. А потім нас, діток, мама повела на пташиний двір. І я зрозуміло, що мене ніхто не любить…
Качка. Це неправда! Я тебе любила! Я визнала, що ти моє рідне дитя, що ти гарно гребеш лапками, рівно тримаєшся на воді. І справді нічогеньке, коли до тебе добре придивитися!
Я,навіть, насварила одну качку – забіяку, яка скубнула тебе за потилицю.
Вчитель.
-А хто найстарший на вашому пташиному подвір'ї? (стара качка з клаптиком на нозі)
-Які дарунки вона приймала? (риб'ячу голівку)
-Які ще птахи були? (кури, індики)
-Якими рисами вони були наділені? (глузливі, забіяки, зверхні, нахабні, жорстокі)
-Це персонажі з негативними рисами. А хто з героїв казки ставився позитивно до каченяти? (качка - мама, стара качка)
-Чи любила дівчина каченя?
-Чому гидке каченя вирішило втекти?
-А що було б, якби воно залишилося на подвір'ї?
У бабусі(слайд 8)
Каченя. Я не витримало знущань на пташиному дворі і втекло. Але на цьому мої сумні пригоди не закінчились…
1.Читання уривка в особах.
-Прочитайте в особах уривок від слів «Уже на ніч……» до слів «…всі тварини зневажали»
-Чому не виникло взаєморозуміння між каченям, бабусею, куркою та котом? (бабуся була старенькою людиною, мала поганий зір, не зуміла розгледіти, що це маля і чекала від нього яєць; курка думала, що істота, яка не вміє нести яйця, не має права голосу; кіт вважав, що каченя не має права мати власну думку, бо воно не вміє вигинати спину, воркотіти та пускати іскри. Ці персонажі були з обмеженим кругозором, тому не змогли зрозуміти бажань і страждань каченяти)
2. Самостійне опрацювання казки до кінця
Зустріч з прекрасними птахами(слайд 9)
Каченя. А потім я побачило красивих птахів.
Вчитель.
-Прочитайте опис птахів.
-Які прикметники використано в описі?
-Прочитайте, які почуття пережило у цей момент каченя?
-Як ви розумієте вислів «а коли випливло – було як не своє»?
-Прочитайте рядки з казки, як каченя ставилось до чудових птахів.
Фізкультхвилинка
Незвичайне перетворення(слайд 10)
Каченя. А потім була зима така холодна, така холодна! Але надто сумно розповідати про всі мої пригоди і нещастя, що трапились тієї суворої зими.
Вчитель.
-А я вам зараз зачитаю уривок, що не ввійшов до вашого підручника (читання уривка зі збірки казок Г.К.Андерсена, ст.63)
-Що трапилось одного весняного дня? Прочитайте опис саду, в який потрапило каченя.
-Поміркуйте, чому каченя охопив незвичайний сум, коли воно побачило трьох лебедів?
-Яке рішення воно прийняло? Прочитайте його думки.
-Яке перетворення трапилось з гидким каченям?
-Чи були використані чари?
-Чи змінилось серце птаха? Доведіть рядками твору.
-Поміркуйте разом над змістом виділених речень.
-Яка головна думка казки?
-А як ви гадаєте, якби гидке каченя вилупилося у лебединому гнізді, чи було б воно гордим?
V. Робота над характеристикою дійових осіб(слайди 11, 12. 13)
-Впишіть у таблички дійових осіб та риси, позитивні чи негативні, які їм притаманні.
VI. Робота над характеристикою головної дійової особи(слайд 14)
-Хто є головною дійовою особою?
-Як каченя ставиться до себе? А до навколишнього світу?
VII. Складання діафільму на тему «Гидке каченя»(слайд 15)
-Розгляньте малюнки до казки, що в підручнику. Які епізоди казки зображені?
Вам було дано завдання намалювати малюнок до епізоду, який припав до душі. (виставка малюнків)
VIII. Підсумок уроку
-Ми закінчили роботу над казкою. Яке враження справила на вас казка?
-А як по-іншому можна було б її назвати?
-Кожна казка для дітей – це життєва історія людей. Чи могли б бути такі відносини між людьми, як між героями казки?
-Каченя зазнало принижень через свою зовнішність. Чи є зовнішність найважливішою в житті людини? А що головне?
-Які права було порушено відносно каченяти іншими дійовими особами?
(Право вільно висловлювати свої погляди – курка і кіт.
Всі рівні у правах, ніхто не повинен їх ущемляти – пташиний двір.
Ніхто не повинен бути жертвою насильства або війни – пташиний двір.
Особлива турбота про біженців – бабуся.
Право на любов і спілкування – мама – качка.
Ніхто не повинен бути скривджений і зневажений – пташиний двір.)
-Не зважаючи на часті життєві негаразди, які випали на долю автора казки Г.К.Андерсена, йому судилося велике щастя бути улюбленцем свого народу. (слайд 16). Пам'ятник Русалоньці є символом всієї Данії. До самої старості Андерсен залишався чистосердечною дитиною, яка вміла ловити душі людські – і дитячі, і дорослі.
ІХ. Оцінювання.
Х. Домашнє завдання(слайд 17)
Скласти уявний діалог з автором, сформулювати по 5 запитань за змістом прочитаного.
Список літератури
1. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій –Харків «Основа» 2011-С.57 - 63
2. Освітні технології – Київ «А.С.К.»2002- С.7 – 27
3.Пометун О.Енциклопедія інтерактивного навчання – Київ , 2007