Тетяна КОСТЕНКО
ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ АГРОТЕХНІЧНОГО КОЛЕДЖУ
У статті узагальнено окремі аспекти розвитку творчого потенціалу студентів агротехнічного коледжу, визначено зміст, уточнено сутність та структуру творчого потенціалу майбутніх фахівців-аграрників.
Ключові слова: творчий потенціал, студент, фахівець, творча діяльність, здатність, компонент.
Постановка проблеми. Стрімкий науково-технічний прогрес, процеси глобалізації та євроінтеграції, перебудова економічної системи в країні зумовлюють необхідність запровадження інноваційної моделі розвитку аграрного сектору економіки, що потребує суттєвої модернізації вітчизняної системи професійної освіти, зокрема аграрно-технічної. У зв’язку з цим важливим завданням агротехнічних коледжів є пошук інноваційних підходів до здійснення фундаментальної професійної підготовки техніків-механіків.
У державних освітніх документах [4; 6; 8; 9] визначено, що метою сучасної освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності, вказано на необхідність розвитку творчих здібностей студентів, формування у майбутніх аграрників умінь і навичок самореалізації. Розв’язання вказаних завдань вимагає нової методології підготовки фахівців- аграрників. Відповідно, виникає потреба внесення змін до змісту, методів, форм навчання студентів, зокрема майбутніх техніків-механіків, на засадах цілеспрямованого розвитку творчого потенціалу особистості. Саме тому формування творчого потенціалу майбутніх фахівців-аграрників є надзвичайно актуальною проблемою.
Аналіз останніх досліджень і публікацій.
Феномен творчого сенсу життя людини, що виявляється у її життєдіяльності, з давніх часів досліджується філософами, соціологами, психологами, педагогами. Проблема творчості висвітлена у фундаментальних працях вітчизняних та зарубіжних учених, зокрема за такими напрямами:
Слід зазначити, що творчі професійні якості, технічне мислення, креативність, задекларовані положеннями компетентнісної концепції у професійній освіті, переважно, лишаються поза увагою педагогічної громадськості як в перебігу навчання, так і при державній атестації випускників. Наразі актуальними з цього приводу є думки М. Згуровського [5]: «На жаль, у нашій системі освіти процвітає так звана репродуктивна методика навчання, сенс якої в одному слові «повтори»… У багатьох країнах уже давно ведеться конструктивна або інноваційна методика, ключем для розуміння суті якої слугує слово «створи». Саме від якості творчої діяльності інженерно-технічних фахівців-аграрників залежить, в цілому, виробництво продукції рослинництва, тваринництва та її переробка.Таким чином, творча самореалізація фахівця є визначальною умовою його успішної професійної діяльності, зокрема, технічної.
Мета дослідження полягає в узагальненні окремих аспектів розвитку творчого потенціалу майбутніх техніків-механіків, конкретизації змісту та уточненні структури даного феномену.
Виклад основного матеріалу.
Поняття «творчий потенціал» стало вживатися на теренах вітчизняного наукового поля в 90-х роках минулого століття. У словниках потенціал (від лат. рotential – сила) визначають як можливість, засіб, джерело, що може бути використано для досягнення мети. Важливим є те, що потенціал співвідноситься з тією роботою, яка ще не виконана, але може бути зробленою.
У сучасній науковій літературі відсутня єдність думок учених щодо суті творчості як наукового феномена поряд з чисельними спробами схарактеризувати це багатоаспектне явище. Творчість тлумачиться як продукт, діяльність, засіб, процес тощо. Найчастіше учені при визначенні творчості притримуються таких родових понять, як діяльність, стан, процес, аспект, форма казуальності, функція свідомості, функція особливого органу, дар Божий, особлива форма ірраціональності [2]. Будь-яке нове визначення розкриває нову межу творчості, наближаючи до глибинних, істинних знань цього складного явища.
Наведене положення говорить про те, що у структурі особистісного потенціалу фахівця є, поряд з творчим потенціалом, інші групи властивостей і якостей (рис. 1.), які забезпечують можливість йому (фахівцю) бути суб’єктом професійної діяльності, зокрема: 1) професійні знання, уміння, навички, якості, що обумовлюють професійну компетентність фахівця (кваліфікаційний потенціал); 2) креативні здібності, що виявляються у творчих рисах професійної діяльності (творчий потенціал); 3) інтелектуальні, пізнавальні здібності (освітній потенціал); 4) працездатність (психофізіологічний потенціал); 5) здатність до співробітництва, готовність до роботи в команді, володіння комунікативними якостями (комунікативний потенціал); 6) ціннісно-мотиваційна сфера, основними показниками якої є потреби, почуття, цінності, переконання, ідеали, риси характеру, прагнення розвивати творчі здібності (моральний потенціал) [3].
Рис. 1. Складові особистісного потенціалу
Досить поширеними є дослідження, автори яких вивчають творчий потенціал з позицій інтегративного підходу (О. Алєксєєва, С. Глухова, Г. Глотова, Л. Яренчук, О. Попова, П. Кравчук, О. Матюшкін, А. Саннікова та ін.). Особливо цінним, на нашу думку, є розгляд представниками цієї концепції творчого потенціалу не як сукупності окремих якостей, а як системного динамічного утворення, що виражається у ставленні (позиції, установці, спрямованості) людини до творчості.
Нам імпонують ідеї учених, які в межах організаційно-діяльнісного підходу розглядають творчий потенціал як якість, що характеризує міру можливостей людини здійснювати творчу діяльність (Альтшуллер Г., Жураковський В., Колесникова О., Кравчук П., Мартинюк І., Моляко В., Посталюк Н., Риндак В. та ін.). Зокрема, чітко і конкретно визначає творчий потенціал відомий український психолог В. Моляко [9]. Учений переконливо пов’язує це особистісне утворення з синтезом творчих можливостей людини, її здатностями здійснювати творчу діяльність в цілому.
Слід зазначити, що не зважаючи на різноманітність напрямів вивчення творчого потенціалу, більшість дослідників переконані у тому, що творчі здатності, як і інші особистісно-психологічні властивості людини, піддаються розвитку. Ефективність творчого процесу залежить від певних факторів (правові і моральні норми, вимоги людини до самої себе, її інтелект, задатки тощо), а також від тих, що створюються для реалізації творчого потенціалу особистості.
На основі аналізу підходів учених щодо вивчення творчих можливостей людини, характерні ознаки (риси) творчого потенціалу пов᾿язуємо з такими положеннями:
- це властивість особистості, що має інтегрований характер, внутрішній ресурс людини щодо розв᾿язання нестандартних завдань;
- здатність виконувати творчу діяльність, органічно притаманна кожній людині;
- творчий потенціал як міра можливостей людини здійснювати творчу діяльність крім здатності, характеризується готовністю до творчого самоздійснення (потреби, мотиви, ціннісні орієнтації);
- феномен має системний характер, володіє усіма атрибутами цілеспрямованої системи, що саморозвивається, самоорганізується;
- ядром творчого потенціалу є здатність особистості створювати оригінальне, нове, що ґрунтується на методологічних знаннях.
Таким чином, у нашому дослідженні творчий потенціал майбутнього техніка-механіка визначаємо як інтегративну властивість особистості, органічно притаманну кожній людині як внутрішній ресурс, системна здатність і готовність виконання творчої технічної діяльності через актуалізацію процесів творчої самореалізації засобами методологічного знання.
На основі аналізу підходів учених до характеристик творчого потенціалу особистості [10] та результатів власного наукового пошуку виокремлюємо такі змістові складові цієї потенційної здатності і готовності майбутнього техніка-механіка:
Аналіз наведених вище змістових складових переконує, що в структурі творчого потенціалу маємо виділити такі взаємообумовлені та взаємозалежні компоненти:
Зміст мотиваційно-ціннісного компоненту передбачає сформованість ціннісних орієнтацій студента на оволодіння методологічними знаннями, пристрасного бажання займатися технічною творчістю, сформованість потреби у систематичній творчій діяльності, розвинутої мотивації самоактуалізації (метамотивація), прагнення студента оволодіти новими знаннями, зокрема технічними, настанову на творчий саморозвиток, прагнення до новаторства, налаштованість на перетворення «технічного» світу. Цей компонент виконує функцію стимулювання творчої діяльності майбутнього техніка-механіка.
Ефективно здійснювати творчий процес і, відповідно, розвивати власний творчий потенціал може студент, який володіє глибокими методологічними знаннями, творчими здібностями і уміннями, сукупністю способів і прийомів генерування нових знань та уміннями їх реалізувати безпосередньо в творчій технічній діяльності.
Когнітивно-діяльнісний компонент творчого потенціалу майбутнього техніка-механіка передбачає добір відповідних прийомів розв’язання творчих, зокрема технічних, проблем, сформованість знань і умінь орієнтуватися в інформаційних потоках (відбирати, обробляти, зберігати та продуктивно використовувати науково-технічну інформацію), умінь організовувати особисту творчу діяльність та працювати в умовах невизначеності. У структурі творчого потенціалу майбутнього техніка-механіка когнітивно-діяльнісний компонент виконує технологічну, інструментальну функцію.
Ефективність творчої діяльності студента прямо залежить від інтелектуальних і креативних здатностей студента. Ці здатності особистості у структурі творчого потенціалу нами виділено як інтелектуально-креативний компонент. Виконуючи безпосередньо інтелектуально-творчу функцію, цей складник передбачає: високий рівень загального (сприймання, розуміння, швидкість оцінювання і вибору шляхів розв’язання) та технічного інтелекту; розвинуте логічне, образне мислення; динамічність, оригінальність мислення; здатність того, хто навчається, концентрувати творчі зусилля; схильність до доведення гіпотез; готовність до інновацій, орієнтацію на нове; інтелектуальна «розкутість» студента тощо.
Особистісно-рефлексивний компонент слугує одним із провідних компонентів творчого потенціалу майбутнього техніка-механіка, він прямо пов’язаний з такими творчими якостями, як: стійкість, впевненість, наполегливість, антиконформізм; пізнавальна самостійність; вольові та світоглядні якості; ініціативність; відповідальність; натхнення; схильність до доведення гіпотез, неперервного аналізу. Цей компонент відображає оцінне ставлення того, хто займається творчістю, зокрема технічною, до перебігу й результатів творчої діяльності і передбачає: крім того, що майбутній технік-механік має володіти вказаними особистісними якостями, він повинен виявляти високий рівень самооцінки, здійснювати саморегуляція творчої діяльності, мати адекватна самооцінку, розвинену «Я»-концепцію [1] та рефлексивну культуру, уміти порівнювати досягнуті творчі результати з наміченими цілями і завданнями тощо. Виокремлені у структурі творчого потенціалу майбутнього техніка-механіка компоненти досить умовні: вони тісно взаємоповязані та поєднані у цілісний інтеграційний конструкт (рис. 2).
Рис. 2. Структурні компоненти творчого потенціалу майбутнього техніка-механіка
Висновки та перспективи подальших досліджень. В умовах агротехнічного коледжу форми технічної творчості за своїм змістом, методами і технологіями здійснення мають цілеспрямовано ускладнюватися в перебігу підготовки техніків-механіків, перманентно виводити студентів на вищі рівні розвитку їх творчих здатностей.
Визначені у дослідженні зміст та структурні компоненти (мотиваційно-ціннісний, когнітивно-діяльнісний, інтелектуально-креативний та особистісно-рефлексивний) творчого потенціалу мають бути для нас тим орієнтиром, що актуалізує розробку критеріально-діагностичного апарату дослідження, спрямовує науковий пошук на обґрунтування теоретичних і методичних аспектів формування цієї важливої цілісної властивості особистості майбутнього техніка-механіка.
Після висвітлення структурних складових творчого потенціалу студентів варто вивчити досвід організації творчої діяльності майбутніх техніків-механіків в умовах навчально-виховного процесу аграрних коледжів. На цих аспектах зупинимо свою увагу у подальших матеріалах нашого дослідження.
В статье обобщены отдельные аспекты развития творческого потенциала студентов агротехнического колледжа, определено содержание, уточнена сущность и структура творческого потенциала будущих специалистов-аграрников.
Ключевые слова: творческий потенциал, студент, специалист, творческая деятельность, способность, компонент.
This paper summarizes some aspects of development of creative potential of students of the agricultural College, to determine the content, clarified the nature and structure of creative potential of future specialists to the farmers.
Keywords: creativity, student, professional, creative activity, ability, component.
Література