Кроссенс захоплює як Кубик Рубика: склавши одну сторону, хочеться скласти всі!
Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів».
Ця унікальна ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору технічних наук, художнику і філософу Володимиру Бусленко. Кроссенс уперше був надрукований у 2002 році у журналі «Наука і життя». Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Він являє собою асоціативний ланцюжок, замкнутий у стандартне поле із дев’яти квадратів-картинок (як у грі «Хрестики-нулики»).
Зображення розташовують так, що кожна картинка має зв'язок із попередньою і наступною, а центральна поєднує за змістом зразу декілька картинок. Завдання того, хто розгадує кроссенс – знайти асоціативний зв'язок між сусідніми (тобто тими, що мають спільний бік) картинками. Зв’язки в головоломці можуть бути і поверхневими, і глибокими.
Починати розгадувати кроссенс можна з будь-якої картинки, що розпізнається, але центральним є квадрат під номером 5. Центральна картинка, за бажанням автора, може бути пов’язана за змістом зі всіма зображеннями в кроссенсі. Але зазвичай потрібно встановити зв’язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8 8-7, 7-4, 4-1 («основа»), а також по центральному хресту між квадратами 2-5, 6-5, 8-5 и 4-5 («хрест»).
Рис.1. Різновиди розшифрування крос сенсу: по спіралі; зв'язок з головним поняттям; по периметру і по хресту.
Таким чином, кроссенс є сукупністю дванадцяти (за числом сусідніх пар) асоціативних головоломок. Відповідь не завжди є однозначною, але в більшості випадків ті, хто відгадують, знаходять однаковий ланцюжок асоціацій.
Якщо образи на зображеннях прості і логічні, то для розгадки кроссенсу треба лише знання фактів. У такому разі правильна відповідь одна і тематика конкретна.
При створенні кроссенсу можна скористатися таким алгоритмом:
Для полегшення створення кроссенсу зручно спочатку кожен квадрат заповнити словом (словосполученням) із вибраної теми (рис.1), а потім замінити його асоціативною картинкою.
Біблія – книга життя
|
Планета Земля
|
Африканський континент-колиска людства |
Сучасний світ, сучасні технології
|
Сучасна людина |
Океан, який омиває Африку |
Люди на планеті Земля |
1859 рік, праця Ч. Дарвіна «Походження видів» |
Кругосвітня потодорож Чарльза Дарвіна на кораблі «Бігль» |
Рис. 2. Схема кроссенсу «Еволюція людини»
Рис.3. Кроссенс «Еволюція людина»
Відповідь: 1 – 2 - Біблія – книга життя – планета Земля – все живе живе на ній 2 – 3 – Планета Земля – Африканський континент – вважають батьківщиною людства 3 – 6 – Африка – океан – омиває африканський континент 6 – 9 – океан - корабель «Бігль» - кругосвітня подорож. 9– 8 – Кругосвітня потодорож Чарльза Дарвіна на кораблі «Бігль», як результат праця «Походження видів». 8 – 7 – природні і соціальні фактори впливають на розвиток людини 7 – 4 – крім природних і соціальних факторів на розвиток людини впливають сучасні технології. 4 – 5 – Сучасна людина.
Оскільки основне значення кроссенсу – це певна загадка, ребус, головоломка, тому він є гарною формою нетрадиційної перевірки знань із теми.
Застосування крос сенсу на уроці різноманітне, його можна використати:
Для вчителя кроссенс
Робота з кроссенсом відображає глибину розуміння учнями вивченої теми. Разом із тим кроссенс сприяє розвиткові логічного, образного і асоціативного мислення, уяви; прояву нестандартного мислення і креативності;
розвиває можливість самовираження.
Рис. 4. Функції кроссенсу
Під час розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення предмету.
Тому кроссенс – головоломка нового покоління, яка поєднує в собі найкращі якості зразу деяких інтелектуальних розваг: загадки, ребусу, головоломки. Кроссенс є прекрасним засобом розвитку логічного і творчого мислення учнів.
Метод «кроссенс» можна поєднати із такими інтерактивними методами, як:
Кроссенс захоплює як Кубик Рубика: склавши одну сторону, хочеться скласти всі!!!
Розглянемо один і той самий кроссенс, але в різних варіаціях.
Відповідь: 1 – 2 - Роберт Гук відкрив мікроскоп. 2 – 3 – Під мікроскопом він розглядав кору дуба. 3 – 6 – Він побачив комірки, які назвав «клітинами». Вони були оточені клітинними стінками. 6 – 9 – Директор керує підприємством. 9– 8 – Так ядро керує клітино. 8 – 7 – 1839 рік опублікована клітинна теорія М.Шлейдена і Т.Шванна 7 – 4 – Всі живі організми складаються з клітин. 4 – 5 – клітина – структурна одиниця життя.
Моє ноу-хау з кроссенсом. Дітям роздаю набір картинок і пропоную скласти з них кроссенс і дати йому назву. Картинок більше дванадцяти, тому у дітей є вибір. При цьому клас ділю на малі групи по 3 – 4 учні. Це одночасно і творче завдання , і дидактична гра, яка дітям дуже подобається.
18 картинок, з яких можна скласти щонайменше п’ять кроссенсів: «Клітина», «Мікроскоп», «Тварина», «Рослина», «Клітинна теорія» (Додаток А).
Список використаних джерел
http://nataboyko.blogspot.com/2018/03/blog-post_50.html#more
https://www.nkj.ru/archive/articles/5105/
https://infourok.ru/tehnologiya-krossens-na-urokah-himii-3747162.html
https://multiurok.ru/files/metod-krossens.html
http://www.myshared.ru/slide/765510
https://uk.wikipedia.org/wiki/4
Додаток А
Набір картинок для складання кроcсенсу
|
|
|
|
|
|
1839 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|