Кросворд – нестандартна та водночас зручна форма роботи з школярами, яку можна використати як один з самостійних прийомів перевірки знань школярів та для активізації їх пізнавальної діяльності. Даний прийом дозволяє виявити глибину знань дитини та рівень засвоєння теоретичного матеріалу, а також спонукати до опрацювання додаткової літератури. Водночас в ході роботи учень одержує позитивні емоції, оскільки кросворди є різновидом ігрової діяльності. Може використовуватись в ході організації дистанційного навчання школярів середньої вікової категорії, для індивідуальної самостійної роботи та змагання в малих групах. Запропонована розробка містить тематичні кросворди «Безпека в природі», «Безпека дітей в Інтернеті» та «Довкілля, в якому ми живемо».
Тема «Безпека в природі»
Запитання
По горизонталі: 1 – неконтрольований процес горіння, який викликає загибель людей, знищення матеріальних цінностей; 2 – хімічна речовина, отримана з живих чи мертвих мікроорганізмів, що використовуються для вироблення імунітету до збудників цієї хвороби у тварин і людей; 3 – неотруйна змія середнього розміру, що має жовті плями з обох боків голови; 4 – навколишнє середовище людини; 5 – тимчасове приміщення з натягнутої на каркас тканини; 6 – захворювання, викликане дією на організм отрут різного походження; 7 – пошкодження тканин організму, викликане дією високих температур, хімічних речовин або електричного струму; 8 – місце тимчасового розташування людей; 9 – вільний від навчання або праці час; 10 – представник павукоподібних, перенощик енцефаліту.
По вертикалі: 1 – пересування на поверхні води, у воді, під водою; 3 – риба, яка може здолати значну відстань від однієї водойми до іншої сушею; 11 – сильний крик, галас; 12 – небезпечна подія техногенного характеру, що створює загрозу для життя і здоров ‘я людей; 13 – непотрібні відходи, що утворюються в результаті життєдіяльності людини; 14 – отруйний гриб з яскраво – червоною з білими крапинками шапкою; 15 – недогоріле обвуглене або тліюче поліно.
Відповіді:
По горизонталі: 1 – пожежа; 2 – вакцина; 3 – вуж; 4 – довкілля; 5 – намет; 6 – отруєння; 7 – опік; 8 – табір; 9 – дозвілля; 10 – кліщ.
По вертикалі: 1 - плавання; 3 – вугор; 11 – ґвалт; 12 – аварія; 13 – сміття; 14 – мухомор; 15 – головешка.
Тема «Безпека дітей в Інтернеті»
Запитання
По горизонталі: 1- інформаційне суспільство; 2- змістове наповнення електронних ресурсів; 3 – особа, яка поширює (повідомляє) недостовірну інформацію; 4- програма пошукових систем, яка аналізує та індексує сторінки (скорочено від «робот»); 5 – зловмисна комп’ютерна програма, яка розповсюджується шляхом копіювання себе в інші програми; 6 – графічний символ відображення емоцій; 7 - особа, яка зламує інформаційну мережу чи систему; 8 – інтернет – шахрайство, для здійснення якого використовується технологія передачі мовного сигналу; 9 – особа, яка грає комп’ютерні ігри; 10 – переважно вигадане ім’я, яким називає себе користувач Інтернету на різноманітних чатах, форумах тощо; 11 – розлад у психіці, що супроводжується великою кількістю поведінкових проблем і в загальному полягає у нездатності людини вчасно вийти з мережі; 12 – автор блогу; 13 – програма для знаходження заражених файлів одним із відомих вірусів; 14 – збереження файлів з Інтернету на комп’ютері; 15 – небажане повідомлення електронної пошти; 16 – активний користувач мережі, громадянин Інтернету (від анг. «netizen»); 17 – незаконна програма, що ламає захист іншої; 18 – «обличчя» користувача у віртуальному світі.
За умови вірних відповідей на запитання «По горизонталі» гравець зможе у виділених вертикальних клітинках прочитати термін, який вказує на назву політики, що впроваджується для забезпечення гарантій того, що ризики для інформаційної безпеки знаходяться під контролем.
Відповіді
По горизонталі: 1 – інтернет; 2 – контент; 3 – дезінформатор; 4 – бот; 5 – вірус; 6 – емограма; 7 – хакер; 8 – вікінг; 9 – геймер; 10 – нік; 11 – залежність; 12 – блогер; 13 – детектор; 14 – завантаження; 15 – спам; 16 – нетизянин; 17 – кряк; 18 – аватарка.
По вертикалі: інформаційна безпека.
Тема «Довкілля, в якому ми живемо»
Запитання
По горизонталі: 2 – зарості багаторічних дерев’янистих кущів; 5 – прозора безбарвна рідина, яка у чистому вигляді не має запаху і смаку; 6 – ділянка землі, де вирощують плодові дерева та кущі; 9 – зелений масив з алеями, водоймами, скульптурними прикрасами, рекреаційна зона; 10 – лампа, що має значно більшу світлову віддачу та сприяє заощадженню електроенергії; 11- велика ділянка, заросла деревами; 13 – рух ногою вперед; 14 – штучно створений матеріал на основі синтетичних або природних полімерів; 16 – сукупність засобів пересування людей, вантажів і т.д.; 17 – глибока довга западина, що виникла внаслідок вимивання ґрунту та пухких осадових порід потоками води.
По вертикалі: 1 – навчальний заклад; 2 – родючий перегнійний грунт темного кольору; 3 – термопластичний насичений полімер, легший за воду, що використовується для пакування виробів; 4 – великий пасажирський літак або морське судно; 7 – літній заміський будинок; 8 – постійний водяний потік з природною течією по руслу; 9 – ділянка землі, що використовується під посіви; 12 – відходи виробництва та споживання; 15 – свійська тварина родини котячих.
Відповіді
По горизонталі: 2 – чагарник; 5 – вода; 6 – сад; 9 – парк; 10 – енергозберігаюча; 11 – ліс; 13 – крок; 14 – пластик; 16 – транспорт; 17 – яр.
По вертикалі: 1 – школа; 2 – чорнозем; 3 – поліетилен; 4 – лайнер; 7 – дача; 8 – річка; 9 – поле; 12 – сміття; 15 – кіт.