Круглий стіл "Знання прав не звільняє від обов'язків"

Про матеріал
Знання прав не звільняє від обов’язків Мета: розширити знання дітей про їхні права; сприяти розумінню того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати обов’язки.
Перегляд файлу

                                   Знання прав не звільняє від обов’язків

Мета: розширити знання дітей про їхні права; сприяти розумінню того, що необхідно не лише знати свої права, але й сумлінно виконувати обов’язки.

       Учитися жити по закону, поважати                                                                                      закон і виконувати його, людина повинна з малих літ, з родини, дитячого садка, школи.

Рибінський Є.М.

Вступне слово соціального педагога. У нашому закладі вже стало традицією проводити тижні, місячники правового виховання І я ,як соціальний педагог школи, беру в цьому  активну участь.

 Останнім часом діти отримують достатню кількість інформації про свої права. Це питання є дуже важливим і інформація ,яку діти отримують від нас дорослих у різних, доступних для їхнього віку способах, дійсно допомагає. Але часто трапляються такі випадки, коли діти дуже добре знають свої права, але при цьому порушують права інших дітей і навіть дорослих. На мою думку, причиною цього є недостатнє розуміння своїх обов’язків, які супроводжують кожне право. Звісно, дітям приємніше вимагати дотримання своїх прав від дорослих, ніж докладати зусиль до виконання своїх обов’язків.

Слайд 1. Де ви дізнаєтесь про права дитини? ( від батьків, від вчителів, із ЗМІ?)-діаграма

Слайд 2. Чи порушуються права дитини в Україні ?( діаграма)

Соціальний педагог. Рівень знань дітей про свої права не можна вважати достатнім. Хоча поінформованість дітей про свої права є досить високою, ця інформативність поверхова. Дітям не вистачає уявлення та розуміння, що означає те чи інше право, яким чином воно має бути забезпечено, звідси і порушення прав інших дітей, дорослих і невиконання своїх обов’язків, які супроводжують кожне право.

Слайд 3. Тенденція. Дітям приємніше вимагати дотримання своїх прав від дорослих, ніж докладати зусиль до виконання своїх обов’язків.

1-й читець

«Я маю право!»- скрізь лунає

Права свої ж бо знає дітвора!

Та все ж частіше забуває -

«Обов’язки виконувати пора!»

 

 

2-й читець

Куди не глянь - одні розумні!...

Усе, що хочеш, говори

А де ж поділися слова літературні?

По коридорах чуються лайки

3-й читець

І де ж повага до усіх довкола,

Чому ніхто не хоче зрозуміть?

Права для всіх одні єдині,

 Не має права: інших не любить!

Соціальний педагог. Давайте ж згадаємо про документ, в якому записані права дитини

 Інформаційне повідомлення «Конвенція ООН про права дитини»

Слайд 5.Загальна декларація прав людини.

Слайд 6.Ст.1.  Конвенції ООН про права дитини.

Соціальний педагог. Для чого потрібні права?

Вправа « Ми знаємо свої права»(діти отримують роздруківку прав дитини, записаних у Конвенції, та прав, яких у ній нема. Необхідно визначити справжні права, надані дітям державою.)

  1. Усі діти мають право на любов і турботу.
  2. Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та хот доги.
  3. Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати.
  4. Усі діти рівні у своїх правах.
  5. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни.
  6. Кожна дитина може нецензурно висловлюватись, якщо вона того захоче.
  7. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
  8. Жодна дитина не повинна мити посуд.
  9. Усі діти мають право на освіту.
  10. Кожна дитина має право користуватися будь-яким шкільним приладом без дозволу вчителя.
  11. Особлива турбота - дітям-інвалідам.
  12. Усі діти мають право на повноцінне харчування.
  13. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
  14. Особлива увага дітям, які перебувають у конфлікті з законом.
  15. Особлива увага дітям - біженцям .
  16. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
  17. Кожна дитина має право відмовлятися від обіду.
  18. Усі діти мають право на медичну допомогу.
  19. Усі діти мають право на вільне спілкування.
  20. Діти ,які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист.
  21. Особлива турбота дітям без сімей.
  22. Жодну дитину не можна  примусово залучити до праці.
  23. Усі діти мають право на інформацію.
  24. Жодну дитину не повинно бути принижено чи ображено.
  25. Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко.
  26. Жодна дитина не повинна бути об’єктом сексуальних домагань.
  27. Кожна дитина має право на свободу совісті, думки, релігії.
  28. Кожна дитина має право безкоштовно розважатись.

 

Вправа «Рими - роздуми»Що я знаю про свої права?»

1-й читець

Слова Достоєвського вам нагадаю

Про те що «щастя всього світу

Не варто жодної сльозини

На щоці невинної дитини!»

2-й читець

Від щастя дітей і майбутнє залежить,

Суспільству про них піклуватись належить:

Багатодітним сім’ям - дати допомогу,

Талановитим дітям - виявитись змогу!

3-й читець

Положення Конвенції ООН-

Реальність, а не гарний сон.

Права свої знати повинна

В нашій країні кожна дитина!

4-й читець

Я маю права незалежно від статі,

Від кольору шкіри, від мови і віри,

Багата чи бідна,

Я маю право - і веду себе гідно!

5-й читець

Я маю право на життя!

Я маю право на ім’я!

Я маю право на країну

І знати рідну Батьківщину.

6-й читець

Я маю право на батьків,

 Я можу вільно говорити,

Читати ,слухати, дивитись..

Мене не мають права бити!

 

7-й читець

Навчатись в школі право маю,

Співати, танцювати, грати…

Якщо нікому це не заважає-

Я маю право так відпочивати!

8-й читець

Я маю право на житло,

На їжу, лікування.

Не дай Бог буду без батьків -

То на державне піклування.

9-й читець

Багато маю прав - не спорю!

Та пам’ятаю вислів про «дай жабі волю..»

Потрібно і інших права поважати,

Для цього і треба закони нам знати!

10-й читець

     На жаль, в Україні - немало проблем,

Пов’язаних з правом дитини.

Я маю надію, що вирішить їх

В близькому майбутньому кожна родина!

Мозковий штурм «Як я розумію поняття»обов’язок»?(кожен учасник по черзі висловлює свою думку, дає власне визначення поняття « обов’язок».)

Обов’язок - це…

Слайд 8. Виконання своїх обов’язків є першочерговим завданням кожної людини і лише воно може бути гарантом доброго ставлення одне до одного, дотримання прав особистості.

Вправа «Знаю права та обов’язки»(кожна команда отримує роздруківку певних прав. Завдання : враховуючи ці права, визначити відповідні обов’язки)

Вправа»Вільний мікрофон»

Соціальний педагог. Сьогодні до вас завітав інспектор кримінальної поліції  у справах дітей…. У вас є нагода отримати відповіді на запитання, які вас хвилюють:

  • Чи може кожна людина жити так, як хоче? Що для цього потрібно?
  • Чи справедливе твердження:»Моє життя: як хочу,  так і живу?»
  • Що важче: будувати життя чи пристосовуватися до нього?( слова епіграфа)
  • Основний документ, що засвідчує особу – це паспорт. А як називається документ, який говорить про кримінальну відповідальність за скоєний злочин?

  ( кримінальний кодекс)

  • Що робити і до кого звертатися, коли порушуються права підлітка?

  ( батьки, вчитель, соціальний педагог, директор, поліція)

  • Які є взагалі правоохоронні органи на території України?( поліція, адвокатура, прокуратура, С Б У)
  • З якого віку можна притягнути до відповідальності?(14 років)
  • Де відбувають покарання особи віком до 18 років?( виправно-трудова колонія)

 

Соціальний педагог. Ми вдячні вам за відповіді на наші запитання.

 Діти! Кожна людина, від президента до дитини, має нести відповідальність за свої вчинки, якщо вона прагне бути творцем свого майбутнього. Цього можна досягти, несучи відповідальність за власну поведінку та власні вчинки. Лише так ви можете зробити правильний вибір, досягти своєї мети і відкрити для себе нові можливості, замість того, щоб це за все вирішував хтось інший.

        Слайд 9.»Необхідно знати»

  • Наша відповідальність у майбутньому залежить від рішень, які ми приймаємо сьогодні.
  • Ми є або творцями своєї долі, або пливемо за течією

 

Вправа»Оратор»

Уяви ситуацію» у напівзатопленому човні сидять 3 людини: президент країни, відомий учений і п’ятирічна дитина. Рятувальний жилет лише один. Кого треба рятувати?( Відповіді учнів)

Соціальний педагог . Немає прав без обов’язків, а обов’язків без прав. Який документ регламентує ваші обов’язки як учнів гімназії? ( Статут гімназії)

   «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?»- ці слова, на жаль ,часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.

Зараз, діти, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання - визначити, чому той чи інший герой неправий .Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?

Інсценування 1.

Мати. Скільки можна казати тобі – після одинадцятої години ти маєш провести своїх гостей. Ваша жахлива музика дратує всіх !

Син. Але ж мамо! Ти все одно не спиш у цей час. До того ж , я маю право на відпочинок! (У даному випадку поведінка сина утискує права і свободи інших членів родини, що є порушенням порядку.)

Інсценування 2

Учитель(звертається до учня). Скажи, будь-ласка, чому ти не готовий до уроку?

Учень .Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки. Вони мені нецікаві.

Учитель. Але шкільну програму ти маєш вивчити.

Учень. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви занадто суворі.

Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.

Учень. Це не грубість , а моя думка. Я маю право  вільно висловлювати свої погляди з будь - яких питань, що стосуються мене.

(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи)

Інсценування 3

Мати . Доню, я йду на роботу. Будь – ласка, прибери у своїй кімнаті, помий посуд після себе, сходи в магазин.

Донька. Але ж , мамо, у мене завтра контрольна!

Мати. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.

Донька. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь – якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.

( У Конвенції йдеться мова не про щоденну хатню, посильну для дитини, роботу, а про економічну експлуатацію дітей та прийом їх на роботу. Самообслуговування не може стати на заваді здобуттю освіти.)

Вправа «Потік запитань»

Соціальний педагог.  Зараз у вас , діти, є можливість звернутися до наших гостей і поставити їм запитання, які вас цікавлять.( гості надають відповіді на питання)

 

 

1. Чи маю я право обирати навчальний заклад для здобуття освіти?

Так, ти можеш навчатися у будь-якому на­вчальному закладі, що належить до системи загальної середньої освіти. Таке право тобі га­рантоване державою. Зазвичай питання про ви­бір навчального закладу діти вирішують разом з батьками. Однак де б ти не навчався, ти маєш здобути певний обсяг знань і умінь, що визначе­ний Державним стандартом загальної середньої освіти.

 

2. Чи маю я право перейти до іншої школи?

Так, за умови, що твої батьки не заперечу­ють. Щоб перейти до іншої школи, тобі необхід­но отримати згоду її адміністрації (у школі ма­ють бути вільні місця), а також надати певні до­кументи: твою особову справу, завірену підписом директора й печаткою школи; медичну картку; виписку поточних оцінок із предметів, завірену печаткою школи (останній документ необхідний, якщо ти переходиш до іншої школи під час на­вчального року).

3. Наприкінці семестру в нас часто буває кіль­ка контрольних на день. Чи порушуються в цьому разі наші права?

Так, порушуються. В один день можна про­водити не більше двох контрольних робіт. Не ре­комендується проводити контрольні роботи в по­неділок та п'ятницю. Заступник директора з на­вчальної частини має заздалегідь скласти роз­клад контрольних робіт і довести його до відома учнів.

4. У яких випадках я маю право пропустити заняття в школі?

Ти маєш право пропустити заняття в шко­лі через хворобу або через сімейні обставини. У першому випадку, якщо хвороба триває біль­ше одного дня, після одужання ти повинен нада­ти класному керівникові довідку від лікаря або дільничного фельдшера. Пропускати заняття че­рез сімейні обставини можна з таких причин:

  • необхідність доглядати за хворим членом родини або маленькою дитиною — за умо­ви, що цього не можуть зробити інші члени родини;
  • неможливість залишити квартиру (ремонт замка, комунікацій);
  • необхідність придбання одягу або взуття — за умови, що вихідний день батьків збіга­ється з навчальними заняттями дитини.

У будь-якому разі, крім екстремальних ситуа­цій, батьки повинні заздалегідь письмово попере­дити класного керівника про відсутність дитини в школі. В екстремальних ситуаціях треба зате­лефонувати класному керівникові або надіслати

 смс- повідомлення.

5. Чи мають право учні бігати на перервах?

Учні на перервах мають право бігати на шкіль­ному подвір'ї, якщо це не загрожує їхньому жит­тю й здоров'ю. Шкільними коридорами бігати не

варто, оскільки можна впасти, отримати травму або мимоволі завдати її комусь іншому.

6. Чи маю я право не брати участь у чергуван­ні по школі?

Ні, не маєш. Згідно з Положенням про за­гальноосвітній навчальний заклад, учні загально­освітнього навчального закладу залучаються до різних видів суспільно корисної праці відповідно до статуту та правил внутрішнього розпорядку з урахуванням віку, статі, фізичних можливос­тей учнів, норм і правил особистої гігієни та охорони здоров'я. Зазвичай Рада школи встанов­лює порядок чергування по школі, згідно з яким класи, починаючи з 8-го, забезпечують дисциплі­ну на перервах, а після уроків виконують вологе прибирання шкільних приміщень. Кожний клас може вносити свої пропозиції щодо порядку чер­гування.

7. Чи маю я право не носити шкільної форми, якщо вона мені не подобається?

Ні. Якщо в статуті школи записано пункт про шкільну форму, то її потрібно носити обов'язково. Однак школярі мають можливість обирати фасон шкільної форми: перед тим, як його затвердить шкільна рада, учні обговорюють його у класах і з батьками, У результаті молодша, середня і стар­ша школа отримують свої варіанти шкільної фор­ми — відповідно до віку учнів. Якщо в статуті школи не визначено єдиної шкільної форми, то вказується приблизний набір одягу відповідно до пори року. У будь-якому випадку до школи не можна ходити у пляжних капцях, халатах, май­ках, дуже довгих або дуже коротких спідницях чи платтях.

8. Чи маю я право відмовитися від харчування в шкільній їдальні?

Так. Харчуватися в шкільній їдальні чи ні, вирішує учень разом із батьками. Однак, при­ймаючи рішення, слід узяти до уваги таке: від­відування шкільної їдальні дозволяє дотримува­тися раціонального режиму харчування, продук­ти в їдальні завжди свіжі, страви збалансовані за основними поживними речовинами; до того ж у шкільній їдальні заборонено використовувати синтетичні харчові добавки, кісткові бульйони, некип'ячене молоко.

9. Чи маю я право перебувати в навчальному кабінеті до початку уроків або під час перер­ви?

Так, але тільки з дозволу вчителя, бо в кож­ному кабінеті має здійснюватися провітрюван­ня, вологе прибирання — тоді учні до класу не заходять. В інший час учитель може дозволити учням бути в класі під час перерви, якщо вони добре себе поводять.

10. Чи маю я право заходити до кабінету за від­сутності в ньому вчителя, якщо двері кабі­нету відчинені?

Учні мають право заходити до навчального кабінету тільки з дозволу чи за розпорядженням учителя - предметника, чергового вчителя або ад­міністрації школи.

11. Чи маю я право пересаджуватися з одного місця на інше?

Пересаджуватися з одного місця на інше мож­на тільки з дозволу вчителя і тільки перед уро­ком або на його початку. Якщо учень самовільно пересаджується з одного місця на інше під час уроку — це серйозне дисциплінарне порушення.

12. Чи маю я право взяти книжку в шкільній бібліотеці, якщо попередню я загубив?

Ні. Щоб продовжити користуватися шкіль­ним бібліотечним фондом, тобі необхідно відшко­дувати завдані бібліотеці збитки: компенсувати вартість книжки, яку ти загубив, або принести до бібліотеки іншу книжку, яка може замінити втрачену.

13. Учителі вимагають, щоб я та інші дівчата підбирали і закріплювали довге волосся у за­чіску. Чи не утискають вони таким чином наші права?

Існують санітарні норми, відповідно до яких волосся не повинне закривати очі під час на­вчальної роботи. Попроси когось із друзів тебе сфотографувати (наприклад, на мобільний теле­фон), коли ти пишеш або читаєш з розпущеним волоссям, і поглянь на фото. Напевно, ти переко­наєшся, що вчителі мають рацію. Вони не пору­шують ваших прав, а бережуть ваше здоров'я.

14. Чи маю я право не відвідувати заняття під час епідемії грипу, якщо я ще не хворів, а в школі (класі) карантину немає?

Під час епідемії грипу ти маєш право не від­відувати заняття, якщо:

а) занедужав;

б) за сімейних обставин;

в) на карантин закрито твій клас;

г) на карантин закрито твою школу.

15. Чи маю я право відмовитися проходити мед­огляд у школі?

Ні. Медичний огляд — це плановий захід. Медкомісія щороку оглядає непарні класи. Таким чином, кожний клас проходить медогляд кож­ні два роки. До складу медичної комісії входять шкільний лікар, хірург, отоларинголог, окуліст, інші лікарі. Якщо в учня виявляють якісь захво­рювання, йому дають направлення до дитячої по­ліклініки.

16. Чи маю я право ходити до школи з мобільним телефоном?

Ходити до шкоди з мобільним телефоном мож­на, однак його необхідно вимикати перед почат­ком уроку — це наказ Міністерства освіти і на­уки України. Користування телефоном на уроці є дисциплінарним порушенням. Якщо ти скорис­таєшся телефоном на уроці, учитель має зробити тобі зауваження усно або в письмовій формі.

17. Чи маю я право не піти до школи у день сво­го народження?

Ні. Навчання в школі — не тільки твоє пра­во, але й обов'язок. Уяви, що дорослі не ходи­тимуть на роботу в день свого народження — це може спричинити багато неприємностей, напри­клад, до магазину не привезуть свіжий хліб, гро­мадський транспорт їздитиме з великими інтер­валами, у їдальні не виявиться чистого посуду або взагалі буде нічого їсти.

18. Чи маю я право відмовитися від прибирання території школи, якщо в мене дуже дорогий одяг і взуття?

Ні. Прибирання території чи приміщен­ня школи — це плановий захід, про дату його

проведення учнів інформують заздалегідь. Щоб не забруднитися і не зіпсувати дорогі речі, тобі лише потрібно відповідним чином підготуватися: у зазначений день узяти до школи робочий одяг. Що  того ж, прибирання території — це, як пра­вило, прибирання сухого листя, гілок, які зовсім не обов'язково притискати до себе.

 

19. На уроках я піднімаю руку, бажаючи дати відповідь на поставлене запитання, але вчи­тель запитує мене дуже рідко. Чи порушу­ються цим мої права?

Ні, оскільки норми щодо кількості усних від­повідей не встановлені. До того ж не завжди вчи­тель може на уроці запитати всіх бажаючих — це залежить від обсягу матеріалу, плану уроку, активності інших учнів класу. Однак усі учні класу повинні мати оцінки за усні відповіді.

20. Чи маю я право перездати невдалу тематич­ну атестацію?

Ні, перездати можна тільки семестрову або річну оцінку за предметом. Однак якщо ти ста­ранний і сумлінний учень, але під час написан­ня тематичної атестації погано себе почував і це негативно вплинуло на оцінку, то вчитель може піти тобі назустріч.

 

21. Чи можуть мене відрахувати зі школи за прогули?

Прогули є неприпустимим дисциплінарним порушенням. Адміністрація школи і класний ке­рівник зобов'язані з'ясувати, чому учень не хо­дить до школи, переконати його змінити свою поведінку, допомогти учневі вирішити проблеми, що заважають йому навчатися в школі. Якщо поведінка учня, його ставлення до навчання не змінюються — до вирішення проблеми підклю­чаються служби у справах неповнолітніх.

22. Чи маю я право не відшкодовувати збитки за розбите мною скло в класі?

Якщо ти не хочеш або не маєш можливості відшкодувати збитки, адміністрація школи може вимагати відшкодування збитків від твоїх бать­ків і навіть звернутися з позовом про таке від­шкодування до суду.

23. Чи має право хтось з однокласників брати речі з мого портфеля без мого дозволу?

Ні, це є порушенням твого права власнос­ті. Тобі слід обов'язково обговорити цю ситуа­цію з класним керівником, батьками, одноклас­никами.

24. Мій сусід по парті регулярно списує у мене письмові роботи. Чи порушує він мої права?

Так, порушує. Твої письмові роботи — це твоя інтелектуальна власність. Твоє авторське право охороняється законом. Якщо хочеш допомогти своєму товаришеві, спробуй пояснити йому тему уроку. До того ж, допомагаючи у такий спосіб, ти сам краще засвоїш навчальний матеріал.

25. Чи маю я право називати однокласників на прізвиська, якщо вони називають на прізвись­ко мене?

Кожна людина має ім'я, по батькові, прізви­ще. Звертатися до людини на прізвисько без її згоди — це ознака безкультур'я й моральна дис­кримінація. Намагайтеся не реагувати, коли до вас звертаються не так, як треба. Називати одно­класників на прізвиська не варто.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Картки (права дитини, які записані у Конвенції, та права, яких  немає.)

 Усі діти мають право на любов і турботу.

 

 Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та хот доги.

 

 Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати.

 

 Усі діти рівні у своїх правах.

 

Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни.

 

Кожна дитина може нецензурно висловлюватись, якщо вона того захоче.

 

Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.

 

Жодна дитина не повинна мити посуд.

 

Усі діти мають право на освіту.

 

Кожна дитина має право користуватися будь-яким шкільним приладом без дозволу вчителя.

 

Особлива турбота - дітям-інвалідам.

 

Усі діти мають право на повноцінне харчування.

 

Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.

 

Особлива увага дітям, які перебувають у конфлікті з законом.

 

Особлива увага дітям - біженцям .

 

Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.

 

Кожна дитина має право відмовлятися від обіду.

 

Усі діти мають право на медичну допомогу.

 

Усі діти мають право на вільне спілкування.

 

Діти ,які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист.

 

Особлива турбота дітям без сімей.

 

Жодну дитину не можна  примусово залучити до праці.

 

Усі діти мають право на інформацію.

 

Жодну дитину не повинно бути принижено чи ображено.

 

Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко.

 

Жодна дитина не повинна бути об’єктом сексуальних домагань.

 

Кожна дитина має право на свободу совісті, думки, релігії.

 

Кожна дитина має право безкоштовно розважатись.

 

 

  • Чи може кожна людина жити так, як хоче? Що для цього потрібно?

 

  • Чи справедливе твердження:»Моє життя: як хочу,  так і живу?»

 

  • Що важче: будувати життя чи пристосовуватися до нього?

 

  • Основний документ, що засвідчує особу – це паспорт. А як називається документ, який говорить про кримінальну відповідальність за скоєний злочин?

  

 

  • Що робити і до кого звертатися, коли порушуються права підлітка?

 

 

  • Які є взагалі правоохоронні органи на території України?

 

  • З якого віку можна притягнути до відповідальності?

 

  • Де відбувають покарання особи віком до 18 років?

 

 

 

docx
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
1229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку