Кругообіг води в природі ( 2 клас)

Про матеріал
сформувати у дітей уявлення про кругообіг води в природі, ознайомити з тепловими процесами випаровування і конденсації; закріпити знання дітей про різні стани води і її властивості; розвивати спостережливість і допитливість,виховувати бережливе ставлення до природи
Перегляд файлу

Тема:  Кругообіг води в природі

Клас: 2-Б

Мета : сформувати у дітей  уявлення про кругообіг води в природі, ознайомити з    тепловими процесами випаровування і конденсації;

закріпити знання дітей про різні стани води і її властивості;

розвивати спостережливість і допитливість,виховувати бережливе ставлення до природи.  

Тип уроку:комбінований

 

Обладнання: предметні  малюнки,глобус,схема кругообігу води в природі,відеоуривок

 

Література:

 

Хід заняття

 

1. Організація класу

1.1Привітання

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

1.2 Перевірка готовності до заняття

Покладіть будь-ласка на край парти підручник з природознавства , зошит , ручку,олівець все зайве приберіть з парти

1.3 Перевірка постави

Сідаємо на свої місця, руки перед собою , спинки рівненько

 

2.Узагальнення спостережень за змінами в природі

-Діти а зараз відкриваємо свої щоденники погоди

 -  Яка зараз пора року?(Осінь)

— Який місяць?(Жовтень) Зверніть будь-ласка увагу на дошку який у нас тут гарний місяць жовтень.

— Яке число?(18.10.2016)

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади?

    -  А  чи знаєте ви якісь народні прикмети про погоду для нашого жовтня місяця?

  • Теплий жовтень – до морозної зими.
  • Сильні і тривалі холоду – до суворої зими.
  • Грім у жовтні віщує безсніжну, коротку і м’яку зиму.
  • На початку місяця подув південний вітер – до швидкої сухої погоди, західний – до мокрої, північний – до холоднечі.
  • З якого числа у жовтні вдарять морози, з такого числа в квітні наступного року почнеться тепла погода.
  • З якого числа у жовтні піде сніг, з того числа весна відкриється у квітні.
  • Якщо жовтень запорошен снігом, весною сніг довго не зійде з полів.
  • Перший сніг випадає за сорок днів до справжньої зими.
  • У жовтні місяць у колах – наступне літо буде сухе.

- Так молодці тож  ми з вами відмітили температурні показники на сьогоднішній день.

 

2. Перевірка  знань умінь та навичок учнів

— Про які властивості води ви знаєте?

— Як утворюється хмара? (Відповіді учнів.)

— З чого складається хмара? (З важких крапель води.)

— Продовжте речення.

Вода — це… (рідина) .

Без води не буде… (життя на Землі).

— А ще говорять, що вода це — мандрівниця.

 

3.Перегляд фрагменту мультфільму «Капітошка» . Відгадування учнями загадки з метою визначення теми уроку.

 

- Діти, я знаю що ви всі любите дивитися мультики. Я пропоную вам переглянути невеличкий фрагмент вже відомого вам мультфільму і сказати про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці.

 

(фрагмент зупиняється на тому місці де Капітошка підстрибує на грибочку і потім зникає з екрану …).

 

(Малюнок Капітошки з’являється на дошці.)

 

 

- Діти, хто це потрапив до нашого класу? (Капітошка).

 

- А насправді це що? (Краплинка води).

 

Якось Вовчик запитав Капітошку:

 

- Якщо ти не звірятко, як я, то що ти таке? У відповідь Капітошка загадав загадку:

 

- Я є те, що пливе і ллється,

Іноді невидимим здається.

Бува, як скло, крихка й тверда

Звичайна, підкажіть,

 

                                                                                (вода)

 

 

- Про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці? (Відповіді дітей).

 

Дійсно, ми поговоримо про воду.

 

- Як ви вважаєте, чи все ми знаємо про воду?

 

-Сьогодні ми дізнаємося більше про воду її властивості . Та взагалі про кругообіг води вприроді.

 

3.1 Робота над загадками

 

  • А зараз давайте з вами відгадаємо загадки від нашого Капітошки

 

• На дворі переполох

З неба сиплеться горох .

З’їла 6 горошин Ніна,

А тепер у неї ангіна. (Град)

• Без крил по небу літає,

Ніхто її не б’є, а вона плаче. (Хмара)

• Не дід, а сивий,

Не спить, а стелиться,

Вкриває землю й океан,

А звуть його… (туман).

• Надворі горою,

А в хаті водою. (Сніг)

• Зоряна зоряниця, молода дівиця,

Гуляти ходила, сльозу зронила.

Місяць бачив — не підняв,

Сонце встало — і підняло. (Роса)

• Хто найдовші нитки має,

Небо й землю вмить єднає? (Дощ)

• В нас зимою білим цвітом

Сад зацвів, неначе літом. (Іній)

• Росте вона додолу головою,

Росте вона холодною имою

А тільки сонечко засяє —

Вона заплаче й помирає. (Бурулька)

 

-Усі ці загадки — про воду. Тож виходить, що вода — чарівниця. Вона вміє бувати різною.

Учні відгадують загадки і малюнки відгадок прикріплюють до малюнка Капітошки, створюючи асоціативний кущ.

 

Підводимо підсумок:

 

Річка, дощ – це вода в рідкому стані.

Лід, град, сніг – це вода в твердому стані.

Туман, хмара, пара – це вода в газоподібному стані.

 

3.2. Демонстрування. Модель кругообігу води

Багато води на планеті. Йдуть дощі, тануть сніги, льоди. Утворюються струмочки. Вони впадають у річки. Річки несуть свої води в моря.

— Чому ж моря не переповнюються і не виходять з берегів?

— Зараз я продемонструю вам дослід, і ви самі вирішите, хто має рацію.

Нагріватимемо воду, над якою закріплена тарілка з льодом. Спостерігаємо. Що відбувається з водою? (Вода кипить, йде пара. Пара піднімається до тарілки. Нижня її сторона стає вологою, на ній з’являються крапельки води, які починають падати вниз.)

— Звідки з’явилися крапельки води? (Утворилися з пари.)

— Чому вони утворилися? (Пара, стикаючись з холодним предметом, знову перетворилася на воду.)

— Зробіть висновок (Вода нагрілася, стала випаровуватися, тобто перетворюватися на пару. Пара від зіткнення з холодним предметом знову перетворилася на воду. Вийшов кругообіг.)

Вивішують картку зі словом «КРУГООБІГ».

— Які слова сховалися в цьому слові? (КРУГ і ОБІГ)

— ОБІГ — обертання.

— Так відбувається і в природі. Крапелька-чарівниця увесь час перетворюється.

— Щоб це сталося, яка умова має бути виконана? (Сонце, холодне повітря)

Отже, повинна помінятися температура

— Чи можна сказати, що вода обертається по колу? (Так)

Цей процес називається кругообіг води в природі. Він відбувається безперервно: десь вода випаровується, десь випадає у вигляді опадів.

— Так чому ж моря не переповнюються і не виходять з берегів? Куди зникає вода моря? (Вода випаровується, перетворюється на пару.)

— А чому досі вся вода не випарувалася з поверхні Землі? (Високо над Землею повітря дуже холодне. Стикаючись з ним, пара знову перетворюється на воду й опускається на Землю у вигляді дощу, снігу і граду. Відбувається кругообіг води в природі.)

 

3.3 Фізкультхфилинка

Щось не хочеться сидіти (встати і вийти з-за парт),

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз (потягування),

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки (ходьба на місці),

Вище руки підніміть (підняти руки, прогнути спину назад)

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз. (плескати в долоні),

За роботу — все гаразд!

3.4 Робота в групах

 

Об’єднайтеся в групи за станом води. Малюнки хмаринок, сніжинок, краплинок. Групи працюють над деформованими реченнями.

 

1 група «хмаринки» - поверхні, річок, морів, океанів, Сонце, нагріває.Вода, Сонця, під дією, випаровується.

 

2 група «сніжинки» - високо, Пара, вгору, піднімається. перетворюється, води, Вона, на краплини.

 

3 група «краплинки» - хмару, випадають, Утворивши, краплинки, як  дощ. Просочується, попадає, в річки, моря, океани, Вода, в грунт.

 

Відповідь :

(Сонце нагріває поверхні річок, морів, океанів. Вода під дією Сонця випаровується.

 

Пара піднімається високо вгору. Вона перетворюється на краплини води.

 

Утворивши хмару краплинки випадають як дощ. Вода попадає в річки, моря, океани, просочується в грунт).

 

3.5 Слухання оповідання «Подорож краплинки»

 

Була зима. Блищав сніг. Маленький хлопчик гуляв морозного ранку на вулиці і побачив на розі будинку бурульку. Вона була дуже гарна. А може, вона солодка, подумав хлопчик, і йому дуже захотілося її посмоктати. Він узяв палку і влучив у бурульку. Бурулька впала, хлопчик радів, схопив бурульку і хотів посмоктати, але бурулька заговорила до нього.

— Не бери мене до рота, не треба, я розкажу тобі багато цікавого.

— Ти, мабуть, чарівна бурулька?

— Так, я зачарована, я заморожена і дуже дякую, що ти врятував мене. І я прошу тебе: не губи мене, я надзвичайно люблю стрибати, як ти, скрізь бігати і ніколи не сидіти на місці.

Я була веселою краплинкою води і плавала зі своїми сестричками по річках і морях. Усі звали мене невгамовною, вітер не давав мені ні хвилинки спокою. Чого він хотів від мене — не знаю. Він здіймав страшні хвилі. Я, маленька краплинка, тікала від нього. Якось тихого літнього дня вітер виплеснув мене на берег на гаряче каміння. Я обернулася парою і полинула в небо.

Високо над землею я літала в білій хмарі, мені було весело. Коли ж раптово знову налетів вітер, я швидко падала на землю дощем і напувала її. Я не боялася потрапити на землю, адже я там рухалася, жила і знову виринала на світ веселим джерелом.

Потім із сестричками потрапила у довгі, темні труби. Там дуже багато води.

Нічого страшного, нічого страшного, говорили старші сестрички, — це звичайний водопровід, і скоро ми виллємося на білий світ.

Там я здружилася з багатьма сестричками, ми багато говорили між собою і розповідали про себе. Одні розповідали, як їх наливали у паровози, підігрівали, і як вони, обернувшись на пару, рухали поїзди. Інші розповідали, що вже не раз їх узимку закривали в труби, щоб опалювати будинки. І якби не вони, то люди помер ли б.

Але ось раптом відчинили кран, мене налили в чайник, у звичайний великий чайник, і поставили на електричну плиту.

— Що зі мною буде? Що зі мною буде? Так гаряче! Так гаряче! — заплакала я разом із сестричками. Та я швиденько-швиденько підібралася до кінчика чайникового носа і легкою парою знялася вгору і вилетіла з іншими подругами крізь кватирку.

Ой, лишенько, та надворі знову був вітер, і який сердитий, холодний! Він тепер служив у білої Зими. Вона йому тільки слово мовила — підхопив мене і вже білою сніжинкою я упала на дах будинку. Я дивилася на своїх подружок сніжинок, які кружляли в повітрі, заздрила їм, плакала, і сльозинки мої замерзли. Я зробилася знов холодною крижаною бурулькою.

Бурулька замовкла, і хлопчик почув, як вона тане в його руках.

— Трішечки тепла — і я знову оживаю, знов іду далі. Дякую за тепло твоїх рученят. Згадай мене, коли плаватимеш у річці, коли побачиш росу і золотий дощик.

Ось така історія трапилася з краплинкою

 

— Про що розповіла бурулька хлопчикові?

— Які історії трапилися з бурулькою?

Під час розповіді вчитель відкриває малюнки хмари, крапельок, струмочка, моря, сонця, пари. Виходить схема «Кругообіг води в природі».

— Розкажіть про подорож крапельки води, користуючись схемою

 

3.6  Розв’язування природничих задач

2) Поміркуйте, чи є кругообіг води взимку. (Відповіді учнів.)

— Чи може вода випаровуватися при низьких температурах? (Ні)

— Для чого хазяйки взимку вивішують випрану білизну на вулицю? (Сушити)

— Підніміть руки, чиї батьки сушать узимку білизну на вулиці.

— Висихає? (Так)

Отже, вода випаровується і в мороз

У природі в газоподібний стан вода може переходити не лише з рідкого, але і з твердого: зі снігу і льоду.

— Узимку у вигляді чого повертається вода на землю? (У вигляді снігу)

А сніг — це вода. Отже, кругообіг води нескінченний.

- Якби хмари були червоними, якого кольору були б калюжі?

- Чому влітку після дощу калюжі висихають швидше, ніж восени?

 

3.7. Гра «Павутинка».

 

- Обєднайтеся в одне спільне коло.

- Складіть казку про краплинку - мандрівницю за початком:

 

- На червоній троянді жила маленька краплинка…

 

(Учні передають клубочок синіх ниток один одному, складаючи казку по реченню.

 

4.Підсумок уроку

 

З яким чудом природи ми сьогодні ознайомилися?

— Так звідки ж береться вода, яка ллється з неба? (Вода випаровується із землі, в небі остигає, випадає у вигляді опадів.)

— Чому море ніколи не переповнюється? (Постійно відбувається кругообіг води.)

— Що допомагає кругообігу води в природі? (Сонце, рух повітря допомагають кругообігу води в природі.)

 

5.Домашнє завдання

docx
Додав(-ла)
Шеман Лилия
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку