8-й клас
Історія України
(52 год., 1,5 год. на тиждень)
Оновлена навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 6 – 11 класи»
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Коригування |
Примітка |
Тема 1. УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У XVI – перша половина XVII ст. |
||||
1 |
Статус українських земель у складі Королівства Польського, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Московського царства в першій половині XVІ ст. |
|
|
|
2 |
Люблінська унія 1569 р. та її вплив на українське суспільство. |
|
|
|
3 |
Соціальна структура суспільства в Україні XVІ ст. (магнати, шляхта, духовенство, містяни, селяни). Литовські статути. |
|
|
|
4 |
Практичне заняття. Виокремити у витягах з Литовських статутів норми, в яких втілено ідеї рівності вільних людей перед законом, особистої недоторканності, юридичного захисту прав вільної («шляхетної») особи, особистої відповідальності перед законом. |
|
|
|
5 |
Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування. |
|
|
|
6 |
Криза православної церкви в XVІ ст. Реформаційний та контрреформаційний рухи в Україні. Пересопницьке Євангеліє. Книговидання. Василь-Костянтин Острозький. |
|
|
|
7 |
Церковні собори в Бересті 1596 р. Розкол православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Боротьба за відновлення православної ієрархії. Реформи митрополита Петра Могили. |
|
|
|
8 |
Культурно-освітнє життя. Єзуїтські колегії, Острозька академія, братські школи. Київська (Києво-Могилянська) колегія. |
|
|
|
9 |
Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво XVІ – першої половини XVІІ ст. |
|
|
|
10 |
Практичне заняття. Здійснити уявну подорож-екскурсію до історико-культурних пам’яток XVІ – першої половини XVІІ ст., визначити цінності та норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
|
|
|
11 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У XVI – перша половина XVII ст.»(різнорівневі завдання). |
|
|
|
Тема 2. СТАНОВЛЕННЯ КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.) |
||||
12 |
Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Перші Січі. Дмитро Вишневецький. |
|
|
|
13 |
Запорозька Січ – козацька республіка. Реєстрове козацтво. Становлення козацького стану. |
|
|
|
14 |
Практичне заняття. Описати (на основі джерел) повсякденне життя представників різних станів українського суспільства, військове мистецтво, традиції й побут козацтва, облаштування Січі. |
|
|
|
15 |
Козацькі повстання кінця ХVІ ст. |
|
|
|
16 |
Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний. Військо Запорозьке і Хотинська війна. |
|
|
|
17 |
Козацько-селянські повстання 20–30-х років ХVІІ ст. «Ординація Війська Запорозького». |
|
|
|
18 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми «СТАНОВЛЕННЯ КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)»(різнорівневі завдання). |
|
|
|
Тема 3. Козацька революція середини XVII ст. і війна за суверенітет козацької держави другої половини ХVІІ ст. |
||||
19 |
Передумови козацької революції. Богдан Хмельницький. Козацько-кримський союз. Події 1648–1649 рр. Зборівський договір. |
|
|
|
20 |
Події 1650–1651 рр. Битва під Берестечком і Білоцерківський договір. Іван Богун. |
|
|
|
21 |
Битва під Батогом. Молдавські походи. Облога Жванця. |
|
|
|
22 |
Українська козацька держава – Військо Запорозьке. Адміністративно-територіальний устрій. Соціально-економічні реформи. |
|
|
|
23 |
Зовнішня політика: у пошуку союзників. Українсько-московський договір 1654 р. Воєнно-політичні події 1654–1655 рр. Віленське перемир’я. Українсько-шведсько-трансильванський союз. |
|
|
|
24 |
Практичне заняття. Розробити порівняльну характеристику особистісних якостей, політичних позицій, військово-політичної діяльності Богдана Хмельницького,Івана Богуна, Яреми Вишневецького, Адама Кисіля та ін. (на вибір учня/учениці, вибір обґрунтувати). |
|
|
|
25 |
Іван Виговський. Гадяцька угода. Україно-московська війна. Конотопська битва. |
|
|
|
26 |
Початок Руїни. Юрій Хмельницький. Розкол Гетьманської держави. Павло Тетеря та Іван Брюховецький. Андрусівське перемир’я. |
|
|
|
27 |
Петро Дорошенко. Спроби об’єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини. Дем’ян Многогрішний. |
|
|
|
28 |
Іван Самойлович. Чигиринські походи. Бахчисарайський мир. «Вічний мир». Правобережне козацтво в останній чверті ХVІІ ст. |
|
|
|
29 |
Узагальнення. Тематичне оцінювання з теми "Козацька революція середини XVII ст. і війна за суверенітет козацької держави другої половини ХVІІ ст." (різнорівневі завдання). |
|
|
|
Тема 4. Козацька Україна (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – кінця ХVІІІ ст. |
||||
30 |
Модель і структура козацької держави: територія, устрій, військо, судочинство. Зміна політичної еліти (зі шляхетської на козацьку). |
|
|
|
31 |
Особливості козацького господарювання. Правове і соціальне становище селянства, його категорії. Міста і їхні спільноти, практики самоврядування. Міське господарство |
|
|
|
32 |
Етнічні та релігійні групи. Становище православної церкви та її духовенства. |
|
|
|
33 |
Правобережне козацтво. Слобідська Україна. Запорожжя (Військо Запорозьке Низове).Іван Сірко. |
|
|
|
34 |
Практичне заняття. Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, територіальні межі Запорожжя (Війська Запорозького Низового). |
|
|
|
35 |
Тематичний контроль з теми "Козацька Україна (Гетьманщина) другої половини ХVІІ – кінця ХVІІІ ст." |
|
|
|
Розділ 5. УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст. |
||||
36 |
Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення. |
|
|
|
37 |
Пилип Орлик і його Конституція. Нова Січ. Спроба реформування |
|
|
|
38 |
Практичне заняття. Проаналізувати зміст «гетьманських (договірних) статей», Гадяцької угоди, Конституції Пилипа Орлика; визначити на цій основі устрій української гетьманської держави |
|
|
|
39 |
Гетьманщина за урядування Данила Апостола і Кирила Розумовського. |
|
|
|
40 |
Остаточна ліквідація Росією політичної та адміністративної автономії Гетьманщини і Слобідської України. |
|
|
|
41 |
Ліквідація Росією Запорозької Січі. Політична культура козацької старшини, «Історія русів» як її квінтесенція. |
|
|
|
42 |
Гетьманщина як частина Речі Посполитої. «Перезаселення» українських земель і ліквідація правобережного козацтва. |
|
|
|
43 |
Опришківський рух. Гайдамаки. Конфесійне питання як привід для Російської імперії втрутитись у політичне життя Речі Посполитої (шляхетські конфедерації та «Коліївщина»). |
|
|
|
44 |
Практичне заняття.Визначити (використовуючи витяги з козацьких літописів ХVІІ–ХVІІІ ст.) способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет козацької держави. |
|
|
|
45 |
Грекокатолицька церква як ресурс української ідентичності. |
|
|
|
46 |
Українські території як вузол протиріч між Російською та Османською імперіями. Становище Кримського ханства і його анексія Російською імперією. Імперська політика Росії щодо Півдня України. |
|
|
|
47 |
Становище Закарпаття. Закарпатські русини в загонах опришків і куруців. Руси-українці під владою молдавських господарів. |
|
|
|
48 |
Поділи Речі Посполитої. Зміни у приналежності західноукраїнських земель та Правобережної України. |
|
|
|
49 |
Розвиток української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст |
|
|
|
50 |
. Практичне заняття. Скласти порівняльно-хронологічну таблицю з назвами населених пунктів Півдня України, яким змінили найменування в результаті анексії Росією. |
|
|
|
51 |
Узагальнення. Тематичний контроль з теми «УКРАЇНА ТА РАННЬОМОДЕРНІ ІМПЕРІЇ ХVІІІ ст..»(різнорівневі завдання). |
|
|
|
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ РАННЬОГО НОВОГО ЧАСУ |
||||
52 |
Особливості суспільно-політичного життя України ХVІ – ХVІІІ ст. Здобутки українського суспільства. Внесок України у формування європейської цивілізації . Підсумкове узагальнення. |
|
|
|