КТП "Вступ до історії України та громадянської освіти" ІІ семестр 2023/2024

Про матеріал
Календарно-тематичне планування до підручника "Вступ до історії України та громадянської освіти" / О.В. Гісем, О.О. Мартинюк - Харків : Вид-во "Ранок", 2023.
Перегляд файлу

«Вступ до історії України та громадянської освіти»

 5 клас (35 годин) ІІ семестр

(за програмою О. Гісема, О. Мартинюка)

 

 

Клас

Клас

Клас

Тема уроку

Очікувані результати навчання

 

Розділ ІІІ. Дослідження суспільства та історії. Інформація. Історичні джерела

 

13

 

 

 

Інформація, її властивості і форми. Текст і медіатекст.

 

- Знати, що таке інформація, історичні джерела та якими є їхні види, як змінювалися способи нагромадження й пошуку інформації впродовж розвитку суспільства;

- розуміти, у чому полягають і як застосовуються наявні способи нагромадження й пошуку інформації;

- усвідомлювати, чим розрізняються факт і судження;

- використовувати терміни й поняття «усні джерела», «речові джерела», «археологія», «музейний предмет», «писемні джерела», «аудіовізуальні джерела», «історичні джерела», «артефакт», «літопис», «експонат», «експозиція», «музей», «архів», «міф», «легенда», «пам’ятка», «пам’ятник», «аналіз інформації», «достовірність», «факт», «судження», «систематизація»;

- розрізняти джерела інформації за видами (матеріальні/нематеріальні, первинні/вторинні, текстововізуальні тощо);

- добирати інформацію за заданими критеріями та використовувати для цього рекомендовані пошукові системи;

- розрізняти тексти історичного й соціального змісту, виокремлювати в них основне і другорядне та формулювати запитання різних видів до тексту, медіатексту та візуальних джерел;

- застосовувати критерії визначення достовірності інформації;

- розпізнавати прояви маніпулювання інформацією;

- визначати ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми);

- порівнювати однотипні пам’ятки історії, природи та культури й пояснювати їх значення; сформулювати висновок, судження на основі наведених фактів;

- визначати придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя/вчительки;

- описувати та характеризувати за певним алгоритмом пам’ятки природи, історії та культури;

- послідовно викладати інформацію, будуючи виступ із дотриманням структури;

- виявляти розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасності на конкретних прикладах;

- застосовувати критерії визначення достовірності інформації;

- добирати приклади, які розкривають зміст терміна або теми;

- правильно використовувати для розкриття питання інформацію з різних джерел;

 

14

 

 

 

 

Історичні джерела та їхні різновиди

 

15

 

 

 

Робота з інформацією та історичними джерелами.

 

16

 

 

 

Збереження інформації та історичних пам’яток. Пам’ятники

 

17

 

 

 

Практичне заняття. Систематизація соціальної та

історичної інформації. Розрізнення історико-культурних пам’яток, осіб, соціальних об’єктів та явищ за певними ознаками

 

18

 

 

 

Узагальнення з розділу ІІІ.

Тематичний контроль.

 

Розділ ІV. Історія як наука і навчальний предмет. Історичне мислення

19

 

 

 

Історія як наука і навчальний предмет.

- Знати, що вивчає історія України і чому вона є складовою європейської та світової (всесвіньої) історії;

- знати видатних українських істориків, їхніх внесок у дослідження історії України;

- розуміти, яку роль відіграє людина в історії; у чому полягає історичне мислення; як історики виявляють і передбачають суспільні (історичні) зміни;

- усвідомлювати зміст чинників, від яких залежить життя людини й суспільства;

- розрізняти спільне й відмінне в історії як науці та навчальному предметі;

- розрізняти природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни в житті людини й суспільства в минулому та сьогоденні;

- використовувати терміни й поняття «гуманітарні науки», «історія», «історичні факти, подія та процес», «історичне явище», «всесвітня історія»;

- встановлювати причину, привід, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів;

- наводити приклади історичних пам’яток, проявів минулого в топоніміці, лексиці, фольклорі, соціальних практиках;

- наводити приклади впливу природних, економічних, політичних, соціальних технологічних і культурних змін на життя людини й суспільства в минулому та сьогоденні;

- послідовно викладати інформацію, будувати виступ із дотриманням певної структури;

- виокремлювати головне і другорядне в тексті.

 

20

 

 

 

Історичні факти, події, явища та процеси.

Історичний образ.

21

 

 

 

Історичне мислення. Причинно-наслідкові

зв’язки.

22

 

 

 

Практичне заняття за розділом ІV.

23

 

 

 

Узагальнення за розділом ІV. Тематичний контроль.

Розділ V. Орієнтування в історичному часі та просторі

24

 

 

 

Календарний та історичний час.

- Знати, як відбувається відлік часу в історії;

- розуміти, як розташувати події в хронологічній послідовності;

- знати, що таке історична карта та яку інформацію можна за нею отримати;

- розуміти відмінності одиниць вимірювання історичного часу (рік — століття — тисячоліття — ера) і співвідносити їх;

- розуміти, як встановлюється одночасність, тривалість і віддаленість подій;

- уміти працювати з історичною картою;

- розкривати перебіг історичних подій, використовуючи карту та інші джерела інформації;

- будувати лінію часу, встановлювати за нею послідовність, тривалість і віддаленість історичних подій, явищ та процесів;

- розрізняти системи літочислення, пояснювати їх на прикладах;

- розташовувати події в хронологічній послідовності й створювати хронологічну таблицю;

- використовувати поняття й терміни «хронологія», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «історична періодизація», «історична карта», «картосхема», «контурна карта», «історико-географічний регіон», «територіальні межі», «державний кордон», «простір життєдіяльності»;

- виокремлювати основні елементи історичної карти та пояснювати їх значення;

- розрізняти сталі та змінні об’єкти карти;

- визначати орієнтацію об’єктів щодо сторін світу, суб’єкта спостереження;

- зіставляти інформацію, отриману з історичної карти та інших джерел, і створювати уявлення про історичну подію;

- визначати на карті розташування культурно-історичної пам’ятки або місце, де відбулася певна подія;

- позначати розміщення об’єктів, визначати відстань, прокладати маршрути на історичній карті.

25

 

 

 

Географічний та історичний простір.

26

 

 

 

Українська держава на історичних картах

у різні часи свого існування.

Історико-етнографічні регіони України.

27

 

 

 

Практичне заняття за розділом V.

28

 

 

 

Узагальнення за розділом V. Орієнтування

в історичному часі та просторі.

Тематичний контроль.

Розділ VI. Права людини і громадянина. Демократія

29

 

 

 

Права людини і громадянина. Права дитини.

- Знати основні права людини, зокрема дитини, механізми їх реалізації та захисту;

- протидіяти та запобігати проявам дискримінації та утисків, зважаючи на те, що всі люди різні;

- знати визнані стандарти доброчесної поведінки;

- усвідомлювати важливість поваги до прав людини в суспільстві;

- розуміти причини, прояви та наслідки культурного різноманіття в сучасній Україні;

- усвідомлювати необхідність протидії утискам, насиллю (булінгу), проявам нерівності або несправедливості; небезпеку замовчування порушень прав людини;

- використовувати терміни й поняття «права людини», «права дитини», «громадянин», «дискримінація», «булінг»;

- правильно діяти у випадку порушення прав дитини;

- визнавати відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей або перешкоджає здійсненню їхніх прав;

- аргументувати власну позицію щодо конкретних життєвих ситуацій;

- застосовувати механізми розв’язання конфліктних ситуацій;

- переконувати інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини та її гідності;

- обґрунтовувати необхідність захищати право людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина;

- наводити приклади протидії порушенням прав людини, етнічного, релігійного, культурного та іншого різноманіття в Україні та світі в минулому або сьогоденні;

- висловлювати власне судження про цінність для суспільства культурного різноманіття, виявляти зацікавленість переконаннями інших людей та взаємодіяти з ними;

- наводити приклади дискримінації, булінгу, їхні наслідки для людини та групи, до якої вона належить, і пропонувати шляхи їх подолання;

- вирізняти прояви «мови ворожнечі»;

- конструктивно реагувати на випадки утисків, насилля, проявів нерівності або несправедливості, не замовчуючи їх;

- аналізувати й оцінювати роботу самоврядування закладу освіти та обстоювати справедливість у його середовищі;

- дотримуватися принципів академічної доброчесності;

- брати участь у розв’язанні проблем різних спільнот, беручи до уваги інтереси їхніх представників

30

 

 

 

Протидія порушенню й замовчуванню порушенням прав людини і громадянина.

31

 

 

 

Демократія: принципи та механізми.

32

 

 

 

Практичне заняття за розділом VІ. Права людини

і громадянина. Демократія.

33

 

 

 

Узагальнення за розділом VІ.

Тематичний контроль.

34

 

 

 

Підсумкове заняття.

 

 

 

 

doc
Додано
22 січня
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку