«Вступ до історії України та громадянської освіти»
5 клас (35 годин) ІІ семестр
(за програмою О. Гісема, О. Мартинюка)
№
|
Клас |
Клас |
Клас |
Тема уроку |
Очікувані результати навчання |
Розділ ІІІ. Дослідження суспільства та історії. Інформація. Історичні джерела
|
|||||
13 |
|
|
|
Інформація, її властивості і форми. Текст і медіатекст.
|
- Знати, що таке інформація, історичні джерела та якими є їхні види, як змінювалися способи нагромадження й пошуку інформації впродовж розвитку суспільства; - розуміти, у чому полягають і як застосовуються наявні способи нагромадження й пошуку інформації; - усвідомлювати, чим розрізняються факт і судження; - використовувати терміни й поняття «усні джерела», «речові джерела», «археологія», «музейний предмет», «писемні джерела», «аудіовізуальні джерела», «історичні джерела», «артефакт», «літопис», «експонат», «експозиція», «музей», «архів», «міф», «легенда», «пам’ятка», «пам’ятник», «аналіз інформації», «достовірність», «факт», «судження», «систематизація»; - розрізняти джерела інформації за видами (матеріальні/нематеріальні, первинні/вторинні, текстововізуальні тощо); - добирати інформацію за заданими критеріями та використовувати для цього рекомендовані пошукові системи; - розрізняти тексти історичного й соціального змісту, виокремлювати в них основне і другорядне та формулювати запитання різних видів до тексту, медіатексту та візуальних джерел; - застосовувати критерії визначення достовірності інформації; - розпізнавати прояви маніпулювання інформацією; - визначати ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми); - порівнювати однотипні пам’ятки історії, природи та культури й пояснювати їх значення; сформулювати висновок, судження на основі наведених фактів; - визначати придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя/вчительки; - описувати та характеризувати за певним алгоритмом пам’ятки природи, історії та культури; - послідовно викладати інформацію, будуючи виступ із дотриманням структури; - виявляти розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасності на конкретних прикладах; - застосовувати критерії визначення достовірності інформації; - добирати приклади, які розкривають зміст терміна або теми; - правильно використовувати для розкриття питання інформацію з різних джерел;
|
14 |
|
|
|
Історичні джерела та їхні різновиди
|
|
15 |
|
|
|
Робота з інформацією та історичними джерелами.
|
|
16 |
|
|
|
Збереження інформації та історичних пам’яток. Пам’ятники
|
|
17 |
|
|
|
Практичне заняття. Систематизація соціальної та історичної інформації. Розрізнення історико-культурних пам’яток, осіб, соціальних об’єктів та явищ за певними ознаками
|
|
18 |
|
|
|
Узагальнення з розділу ІІІ. Тематичний контроль.
|
|
Розділ ІV. Історія як наука і навчальний предмет. Історичне мислення |
|||||
19 |
|
|
|
Історія як наука і навчальний предмет. |
- Знати, що вивчає історія України і чому вона є складовою європейської та світової (всесвіньої) історії; - знати видатних українських істориків, їхніх внесок у дослідження історії України; - розуміти, яку роль відіграє людина в історії; у чому полягає історичне мислення; як історики виявляють і передбачають суспільні (історичні) зміни; - усвідомлювати зміст чинників, від яких залежить життя людини й суспільства; - розрізняти спільне й відмінне в історії як науці та навчальному предметі; - розрізняти природні, економічні, політичні, соціальні, технологічні та культурні зміни в житті людини й суспільства в минулому та сьогоденні; - використовувати терміни й поняття «гуманітарні науки», «історія», «історичні факти, подія та процес», «історичне явище», «всесвітня історія»; - встановлювати причину, привід, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів; - наводити приклади історичних пам’яток, проявів минулого в топоніміці, лексиці, фольклорі, соціальних практиках; - наводити приклади впливу природних, економічних, політичних, соціальних технологічних і культурних змін на життя людини й суспільства в минулому та сьогоденні; - послідовно викладати інформацію, будувати виступ із дотриманням певної структури; - виокремлювати головне і другорядне в тексті.
|
20 |
|
|
|
Історичні факти, події, явища та процеси. Історичний образ. |
|
21 |
|
|
|
Історичне мислення. Причинно-наслідкові зв’язки. |
|
22 |
|
|
|
Практичне заняття за розділом ІV. |
|
23 |
|
|
|
Узагальнення за розділом ІV. Тематичний контроль. |
|
Розділ V. Орієнтування в історичному часі та просторі |
|||||
24 |
|
|
|
Календарний та історичний час. |
- Знати, як відбувається відлік часу в історії; - розуміти, як розташувати події в хронологічній послідовності; - знати, що таке історична карта та яку інформацію можна за нею отримати; - розуміти відмінності одиниць вимірювання історичного часу (рік — століття — тисячоліття — ера) і співвідносити їх; - розуміти, як встановлюється одночасність, тривалість і віддаленість подій; - уміти працювати з історичною картою; - розкривати перебіг історичних подій, використовуючи карту та інші джерела інформації; - будувати лінію часу, встановлювати за нею послідовність, тривалість і віддаленість історичних подій, явищ та процесів; - розрізняти системи літочислення, пояснювати їх на прикладах; - розташовувати події в хронологічній послідовності й створювати хронологічну таблицю; - використовувати поняття й терміни «хронологія», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «історична періодизація», «історична карта», «картосхема», «контурна карта», «історико-географічний регіон», «територіальні межі», «державний кордон», «простір життєдіяльності»; - виокремлювати основні елементи історичної карти та пояснювати їх значення; - розрізняти сталі та змінні об’єкти карти; - визначати орієнтацію об’єктів щодо сторін світу, суб’єкта спостереження; - зіставляти інформацію, отриману з історичної карти та інших джерел, і створювати уявлення про історичну подію; - визначати на карті розташування культурно-історичної пам’ятки або місце, де відбулася певна подія; - позначати розміщення об’єктів, визначати відстань, прокладати маршрути на історичній карті. |
25 |
|
|
|
Географічний та історичний простір. |
|
26 |
|
|
|
Українська держава на історичних картах у різні часи свого існування. Історико-етнографічні регіони України. |
|
27 |
|
|
|
Практичне заняття за розділом V. |
|
28 |
|
|
|
Узагальнення за розділом V. Орієнтування в історичному часі та просторі. Тематичний контроль. |
|
Розділ VI. Права людини і громадянина. Демократія |
|||||
29 |
|
|
|
Права людини і громадянина. Права дитини. |
- Знати основні права людини, зокрема дитини, механізми їх реалізації та захисту; - протидіяти та запобігати проявам дискримінації та утисків, зважаючи на те, що всі люди різні; - знати визнані стандарти доброчесної поведінки; - усвідомлювати важливість поваги до прав людини в суспільстві; - розуміти причини, прояви та наслідки культурного різноманіття в сучасній Україні; - усвідомлювати необхідність протидії утискам, насиллю (булінгу), проявам нерівності або несправедливості; небезпеку замовчування порушень прав людини; - використовувати терміни й поняття «права людини», «права дитини», «громадянин», «дискримінація», «булінг»; - правильно діяти у випадку порушення прав дитини; - визнавати відповідальність за свою поведінку, якщо вона призводить до порушення гідності інших людей або перешкоджає здійсненню їхніх прав; - аргументувати власну позицію щодо конкретних життєвих ситуацій; - застосовувати механізми розв’язання конфліктних ситуацій; - переконувати інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини та її гідності; - обґрунтовувати необхідність захищати право людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина; - наводити приклади протидії порушенням прав людини, етнічного, релігійного, культурного та іншого різноманіття в Україні та світі в минулому або сьогоденні; - висловлювати власне судження про цінність для суспільства культурного різноманіття, виявляти зацікавленість переконаннями інших людей та взаємодіяти з ними; - наводити приклади дискримінації, булінгу, їхні наслідки для людини та групи, до якої вона належить, і пропонувати шляхи їх подолання; - вирізняти прояви «мови ворожнечі»; - конструктивно реагувати на випадки утисків, насилля, проявів нерівності або несправедливості, не замовчуючи їх; - аналізувати й оцінювати роботу самоврядування закладу освіти та обстоювати справедливість у його середовищі; - дотримуватися принципів академічної доброчесності; - брати участь у розв’язанні проблем різних спільнот, беручи до уваги інтереси їхніх представників |
30 |
|
|
|
Протидія порушенню й замовчуванню порушенням прав людини і громадянина. |
|
31 |
|
|
|
Демократія: принципи та механізми. |
|
32 |
|
|
|
Практичне заняття за розділом VІ. Права людини і громадянина. Демократія. |
|
33 |
|
|
|
Узагальнення за розділом VІ. Тематичний контроль. |
|
34 |
|
|
|
Підсумкове заняття. |
|