Спеціальні історичні дисципліни. 5.1. Що вивчають спеціальні історичні дисципліни? 5.2. Що таке історична пам’ятка? Відкриття в історії та історичні відкриття. 5.3. Про етноніміку

Про матеріал
Спеціальні історичні дисципліни. 5.1. Що вивчають спеціальні історичні дисципліни? 5.2. Що таке історична пам’ятка? Відкриття в історії та історичні відкриття. 5.3. Про етноніміку та етнографію. Презентація для навчання в школах. Презентація призназначена для 6 класу, Досліджуємо історію і суспільство.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

§ 5. Спеціальні історичні дисципліни. Тема урока

Номер слайду 2

Згадайте...— що таке родовід;— які етнографічні райони України вам відомі.

Номер слайду 3

Як ви розумієте...— значення слів «дисципліна», «наука»?

Номер слайду 4

Чи знаєте ви, що... --точна кількість спеціальних історичних дисциплін невідома, їх налічують від 50 до 80;— у назвах багатьох наук (дисциплін) є частки, що походять з грецької мови, до прикладу, «філо» — любов, «логос» — слово, «графо» — пишу, «етнос» — народ, «німікос» — ім’я, «софія» — мудрість?

Номер слайду 5

5.1. Що вивчають спеціальні історичні дисципліни?

Номер слайду 6

Робота з історичними джерелами — складна праця, бо правильно прочитати та зрозуміти їх, довести справжність непросто. Науковці неодноразово натрапляли на підробки — окремі документи чи навіть речі, створені випадково чи зі злим умислом, що видавалися при цьому за справжні джерела. Подібна практика відома майже два тисячоліття. Так, ще давні римляни досліджували тексти давньогрецького філософа Платона. На підставі знань про його художній стиль й особливості писемної мови вони визначали, чи ці писання справжні, чи хтось підробив їх. Способів перевірки історичних джерел є багато. Допомагають історику спеціальні історичні дисципліни — окремі науки, що досліджують історичні джерела та за допомогою критичного аналізу (докладного розгляду усіх елементів) визначають, чи не є перед нами підробка. Системно перевіряти історичні джерела порадив французький дослідник Жан Мабільйон понад триста років тому. Він запропонував використовувати окрему дисципліну — дипломатику, що сприяла встановленню оригінальності документів. Жан Мабільйон

Номер слайду 7

Пізніше на підставі дипломатики постали інші історичні дисципліни. За допомогою сфрагістики визначають справжність або підробку печаток. Нумізматика — для тих, хто займається вивченням монет та монетної справи. Палеографія — дисципліна, яка досліджує особливості розвитку письма. Генеалогія вивчає історію родів, родин, сімей. Усі види гербів допомагає досліджувати геральдика. Епіграфіка призначена для вивчення написів на монументальних об’єктах (пам’ятниках, надгробках тощо). Монети Давнього Рим. Аркуш праці «Держава» Платона, перекладений латиною

Номер слайду 8

Спеціальні історичні дисципліни пов’язані з іншими науками. Наприклад, історики тривалий час сумнівалися в тому, чи «Київські глаголичні листки», написані майже тисячоліття тому, справжні. Лише хімічний аналіз чорнила, зроблений київськими спеціалістами, встановив, що пам’ятка відповідає своєму періоду.

Номер слайду 9

Машина часуІз нумізматики. Найстарішою монетою у світі вважають лідійський статер, йому понад 3200 років. До складу монети входив електрум — суміш срібла із золотом. Цар Аліатт, при якому почалося карбування грошової одиниці, встановив чітку норму ваги для монети — 168 зерен пшениці (близько 14 г).

Номер слайду 10

1. Чому виникла потреба в появі спеціальних історичних дисциплін? 2. Яка наука лягла в основу спеціальних історичних дисциплін? Коли вона виникла? 3. Яку спеціальну історичну дисципліну ви хотіли б вивчати?

Номер слайду 11

5.2. Що таке історична пам’ятка? Відкриття в історії та історичні відкриття

Номер слайду 12

Дослідження справжності дає змогу виокремити історичні пам’ятки, тобто такі джерела, що заслуговують довіри. Відзначимо, що поняття «історична пам’ятка» має також інше значення. Так називають споруди, місця чи предмети, які пов’язані з видатними особами чи визначними історичними подіями. Кожен регіон має свої відомі пам’ятки історії. Наприклад, збережені замки чи фортеці, монастирі, церкви, синагоги, театри, монументи, мечеті, оригінальні витвори мистецтва. Усі вони є частиною історичної пам’яті (пригадайте, що це таке), їх охороняють відповідно до чинного законодавства. Осіб, що нищать пам’ятки, називають вандалами. Так звалося одне із племен, яке захопило Рим, пограбувало та знищило мистецькі шедеври величного міста.

Номер слайду 13

Машина часуІсторичні пам’ятки нищить не тільки час. Під час російсько-української війни російські війська руйнують архітектуру українських міст, стріляють по церквах і театрах, спалюють книжки і викрадають картини з музеїв. Ці злочини вороги чинять, намагаючись стерти історичну пам’ять українців. Щоб зберегти пам’ятки від руйнування, їх обкладають піском, вогнетривкими матеріалами, розробляють цифрові паспорти і 3 D-моделі, вивозять цінні експонати в більш безпечні місця. Найцінніші пам’ятки маркують міжнародним знаком «Блакитний щит», який свідчить про посилений охоронний статус. Знищення таких об’єктів є прямим воєнним злочином проти культурної спадщини..

Номер слайду 14

Під час роботи історики можуть зробити справжнє відкриття — віднайти в музеї, архіві чи під час розкопок предмет, документ або будь-яке інше невідоме раніше джерело. Наприклад, успіх сприяв англійській археологині Кейтлін Кеньйон, яка в 1952-1958 роках досліджувала руїни Єрихона, одного із найстарших міст у світі (йому понад 9 тисяч років). Вона змогла довести, що територія міста мала перерву в заселенні на майже 300 років! Лише після такого терміну люди знову повернулися до цього місця. Кейтлін Кеньйон під час археологічних досліджень

Номер слайду 15

Тож існують відкриття в історії, але є також історичні відкриття, які змінювали світ. До прикладу, «винайдення» землеробства зумовило перехід людей до осілого способу життя, формування сталих поселень, ретельнішого заняття ремеслами тощо. Деякі відкриття були випадковими. Так, мореплавець Христофор Колумб 1492 року відкрив Америку, шукаючи морський шлях до багатої Індії. Він вірив, що Земля має форму кулі, тож, щоб досягти берегів Індії, вирішив від Іспанії плисти на захід. Висадившись на берег в Америці, Христофор Колумб не сумнівався, що прибув до Індії, тому навіть місцеве населення назвав індіанцями. Про те, що зроблено історичне відкриття, здогадалися пізніше.

Номер слайду 16

1. Що таке історичні пам’ятки? 2. Чому важливо берегти історичну пам’ять? 3. Що, на вашу думку, важливіше для досягнення історичного відкриття: ретельна та наполеглива праця чи щасливий випадок?

Номер слайду 17

5.3. Про етноніміку та етнографію

Номер слайду 18

Тож Христофор Колумб назвав невідомий йому народ індіанцями. Це «ім’я» настільки сподобалось європейцям, що вони (так само, як і сучасні американці) досі користуються ним. Сам того не знаючи, видатний мореплавець долучився до розвитку етноніміки (від грецького «етнос» — народ та «німікос» — ім’я) — спеціальної історичної дисципліни, яка досліджує назви народів. «Зашифрована» в назвах інформація може бути ключем до розуміння етнічних територій того чи іншого народу, основних його господарських занять, визначення назв окремих племен тощо. Олена Пчілка, світлина 1896 року

Номер слайду 19

Побут, обряди та звичаї народів досліджує окрема наука етнографія (від грецького «етнос» — народ і «графо» — писати). Також етнографи вивчають фольклор — усну народну творчість. Олена Пчілка, мама Лесі Українки, була чудовим етнографом. Вивчаючи особливості народної пісні на Волині, вона вказувала на місцеві мовні особливості. Її робота — вагомий внесок до розуміння мови та історії нашого народу.

Номер слайду 20

1. Що вивчають етноніміка та етнографія? 2. Про що можна довідатися, досліджуючи назви народів? 3. Як звичаї, традиції та фольклор можуть допомогти під час історичних досліджень?

Номер слайду 21

Вправа «Словничок»Укладіть таблицю-словник спеціальних історичних дисциплін зі стовпцями «Назва дисципліни» і «Що вивчає?».

Номер слайду 22

Перевірте себе. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі. Укладіть таблицю «Спеціальні історичні дисципліни». Складіть перелік найвагоміших історичних відкриттів, використовуючи додаткові джерела інформації. Розкажіть або запишіть свої міркування на тему: «Історичні пам’ятки».  Вправа «Toolbox». Створіть toolbox (коробку з інструментами — інформаційними картками) з новими поняттями теми. Продумайте правила гри в класі, використовуючи картки Toolbox. Вправа «Історична пам’ять». Об’єднайтеся в групи. Намалюйте плакат, який привернув би увагу до збереження пам’яток історії вашої місцевості.

Номер слайду 23

Використані джерелаhttps://images.app.goo.gl/d3 Cx. T7 NVGv. Vfh3gw6https://uahistory.co/pidruchniki/vasylkiv-explore-history-and-society-integrated-course-6-class-2023/5.phphttps://images.app.goo.gl/y. KEMYTs. Ku. Niqw. Ef36https://images.app.goo.gl/X43 JS48drayd. Bcku6https://images.app.goo.gl/4jwek. Qkts. KQmvs4z6

pptx
Додано
24 січня
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку