Кубики Рорі – мистецтво цікавої розповіді та крок до розвитку творчого мислення

Про матеріал
Використання кубиків Рорі як іноваційного методу розвитку творчої особистості школярів.
Перегляд файлу

Кубики Рорі – мистецтво цікавої розповіді та крок до розвитку творчого мислення

    Я використовую кубики Рорі як іноваційний метод розвитку творчої особистості школярів. Актуальною тенденцією сьогодення в освіті є перехід від накопичених знань до формування життєво важливих компетентностей. Важливим є вдале поєднання знань з особистісними якостями, трансформування їх у практичну діяльність. Наше завдання - створити учневі такі умови, де б він займав позицію активно діючого суб’єкта діяльності.

   Гра – найкомфортніша умова для всебічного розвитку дитини. Вона супроводжує людину протягом життя. У грі ми навчаємось взаємодії з соціумом, вмінню будувати відносини з людьми, ділитися, поступатися. Гра допомагає виявляти витримку та передбачає успішну взаємодію з оточуючим світом. Як писав А.С.Макаренко: «У дитини є жага гри, і треба її задоволняти. Необхідно не тільки дати їй час пограти, а й заповнити цією грою все життя дитини. Все її життя – це гра. У грі дитина вивчає та розуміє світ, в якому вона живе. Вона набирається досвіду, коли відчуває речі на дотик, виявляється правою в одних питаннях та помиляється щодо інших».

   Як зазначав В.О.Сухомлинський: «Я тисячу разів переконувався, що, наповнюючи світ фантастичними образами, створюючи ці образи, діти відкривають не лише красу, але й істину. Без казки, без гри дитина не може жити. Без казки оточуючий світ перетворюється в красиву, але все ж намальовану на полотні картину. Вона змушує цю картину ожити. Казка – це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови».

   Скільки ж радості та позитивних емоцій отримує дитина, коли сама є автором. Вона відчуває свою єдність з художником, переживає радість, почуття творця – дуже цінні для мовленнєвого розвитку. Створюючи історію-казку, дитина може вільно висловлювати свої думки, враження, почуття, своє ставлення до оточуючих, виявити свої мовленнєві здібності.

   Кубики Рорі вдало поєднують в собі гру та історії. Через гру дитина будує фундамент для успішного майбутнього, адже створює собі незвичайні мрії. Ставши дорослішими, стають «генераторами» ідей і новаторами.

   Кубики Рорі – як «острів безпеки» серед труднощів, як ключ до цінних знань, як мистецтво.

«Кубик Рорі» що це?

   Кубики Рорі  або Rory’s Story Cubes вигадав ірландський тренер з креативного мислення і творчого вирішення проблем Рорі О’Коннор у 2004 році.   А вже у 2011 вони стали лідером продажів на сайті Amazon.com у категорії «Ігри та іграшки». І хоча задумувалися кубики як інструмент пошуку нестандартних рішень для дорослих, згодом їх почали застосовувати і для навчальних ігор з дітьми. З того часу кубики стали справжнім бестселлером розвивальних ігор. Їх можна використовувати на уроках будь-якого предмету й у позакласній роботі для розвитку творчого й гнучкого мислення, зв’язного мовлення, навичок співпраці та інших компетенцій.

   І так, це 9 кубиків, і на кожній їх грані найрізноманітніші картинки: піраміди, черепахи, фонтани, ключі, книги і багато іншого. Існує багато наборів по три кубики Рорі в кожному: «Звірі», «Медицина», «Космос», «Кам’яний вік», «Казки», «Порятунок», «Спорт», «Середньовіччя» та інші. А також серії з дев’яти кубиків: «Дії», «Подорожі», «Фантазія», універсальні. Гравцеві варто просто кинути кубики на поверхню, сказавши: «Одного разу…» і одразу почати створювати історію, використовуючи 9 символів на гранях кісток-кубиків.

Використання Кубиків Рорі в освітньому процесі

На уроках

Кубики можна застосовувати на уроках з будь-яких предметів. Помістіть їх у непрозорий мішечок чи капелюх. Кожна дитина витягує один кубик та обирає будь-яке із зображень на ньому для обговорення.

Запропонуйте учням використати малюнок та асоціації, які він викликає, для відповіді на запитання. Наприклад: «Яку книгу мені нагадує намальоване на кубику? Кого з вчених чи письменників? Яка історія життя цієї людини?», «Яку країну з тих, що ми вивчали на географії, нагадує малюнок? Де я хотів би побувати та чому?», «Якою я бачу школу майбутнього? Який предмет з тих, що в ній має бути, нагадує зображення?», «З якою темою з біології асоціюється кубик?», «Яку історичну подію нагадав малюнок?».

Якщо ж ви використовуєте їх на уроках англійської мови: “What country is it?”, “Which book is it?”, “Which school do I imagine in the future?”, “Which historical period is it?”

Який ефект?

Дитина відпрацьовує навички імпровізації та гнучкість мислення, коли поєднує обране зображення і свою відповідь. Окрім цього, індивідуальні відповіді допомагають дітям закріпити адекватну самооцінку. Адже учнів запитують, слухають та ставлять їм уточнювальні запитання. Також гра допомагає дітям подолати невпевненість у собі. Бо учні засвоюють матеріал через гру, у комфортний для них спосіб.

Діти таким способом вдосконалюють свій лексичний запас, долають «бар’єр» висловлювання думки та починають сміливо говорити.

Під час класних годин та позакласних заходів

Кубики можуть стати в пригоді класним керівникам та вчителям-предметникам: під час класних годин чи після екскурсій, шкільних конкурсів та інших знакових для учнів подій.

Передайте кубики дітям і запропонуйте по черзі кожному обрати те зображення, яке буде його власною відповіддю на запитання: «Що мені найбільше запам’яталося з нашої екскурсії?», «Що сподобалося з виступу однокласників, які взяли участь у конкурсі чи святі?». Або просто: «Який у мене зараз настрій?».

Існує також варіант для колективного застосування кубиків. Для цього поділіть клас на групи по дев’ять учнів. Кожен отримає по одному кубику з набору. Попросіть когось з міні-груп кинути кубики на парту. Так вибудується дев’ять зображень, на перший погляд не поєднаних між собою. Запропонуйте дітям скласти кубики в певній послідовності так, щоб розповісти смішну чи страшну гостросюжетну історію про:

  • підготовку до контрольної;
  • спільну поїздку в інше місто;
  • події навчального семестру, що запам’яталися найбільше, тощо.

Який ефект?

Дуже важливо давати дітям можливість говорити про свої почуття. Не всі діти можуть цілком усвідомити запитання: «Як ти почуваєшся?». А от про настрій чи власні враження говорити простіше. Коротенькі, навіть 20-секундні відповіді вчать дітей основам культури почуттів. Водночас це навчає учнів слухати інших, співпереживати та вибудовувати безоцінкове ставлення до емоцій інших людей. І, звичайно, ця вправа допомагає згуртувати клас.

За НУШ (Нова українська школа) кожен урок має містити ключові компетентності, виховний елемент, і це має бути прописано в плані заняття. В пригоді вам стануть кубики з цією вправою.

Якщо ж ви вчитель англійської мови, то уявіть, як вправа впливає на розвиток говоріння. Так ви не лише можете перетворити урок на розвагу, але з неймовірним комунікативним ефектом навчити учнів говорити про свої почуття, настрій, враження англійською мовою.

Під час мозкового штурму

Мозковий штурм, або brainstorming, – це те, для чого і були створені кубики. Тож не варто нехтувати цією властивістю методики. Запропонуйте класу сісти в три кола, роздайте кожній групі по набору кубиків і поставте перед ними чітке завдання: вигадати номер чи сценарій для шкільного конкурсу, продумати відеоролик-презентацію класу.

Після того як діти переглянуть зображення на всіх сторонах кубика, можна почати обговорювати ідеї, пропонувати варіанти вирішення завдання. Також треба, щоб у кожній групі хтось одразу нотував ідеї, цінні зауваження та коментарі.

Який ефект?

У школах діти нечасто мають змогу освоїти такий формат співпраці, як дискусії в міні-групах, тому це буде цікавим експериментом. Такі ігри також дозволяють розвивати гнучкість та вміння домовлятися. Із кожною наступною спробою зростає впевненість дітей у власних сильних сторонах. За допомогою візуальних інструментів мозок починає шукати нестандартні рішення й тренується пристосовуватися до нових умов.

До того ж ті діти, які зазвичай не дуже активні на уроках і лише зрідка висловлюють свою думку, включаються в груповий процес, почуваються частиною колективу. Крім того, вони вчаться висловлювати принаймні найпростіші ідеї, адже головна вимога – кожному сказати мінімум по реченню.

Під час важливих розмов

Трапляється, що дітям немає з ким обговорити події, які відбуваються в країні чи їхньому населеному пункті. Але це не означає, що вони перестають їх цікавити, викликати тривогу чи здивування. Тож необхідно навчити дітей висловлювати думку про актуальні теми.

Перемішайте всі наявні кубики в одному мішечку чи капелюсі та запропонуйте обговорити той, що є відповіддю на запитання: «Яка з останніх подій в Україні чи світі викликає у мене подив?».

Також методика допомагає у профорієнтації. Нехай кожен обере те зображення, яке відповідає на запитання: «Що я вмію робити найкраще?».

Можна запропонувати обрати кубик, що асоціюється з одним зі слів: «кар’єра», «щастя», «освіта». Нехай діти пояснять, що вони вкладають у ці слова і чому саме цей кубик обрали.

Який ефект?

Завдяки таким іграм у дітей з’являється площина для дискусій. І не лише для тем, обмежених певними дисциплінами. Це дуже важливо, щоб виховати мислячих особистостей. Такі методики розвивають критичне мислення, допомагають краще зрозуміти себе та однокласників. Тому зближують дітей.

Ви навіть можете використовувати Кубики Історій як гадальні кісточки. Поставте їм запитання: «Що вас чекає на уроці?», – і дайте завдання весело знайти відповідь за допомогою кубиків.

При цьому абсолютно не важливо, чи користуєтеся ви одним з рекомендованих авторами правил або придумали свої власні. Головне, щоб усім було цікаво та радісно, а це Кубики Історій гарантують.

Тому якщо ви хочете не лише розвинути та вдосконалити комунікативні здібності учнів як українською, так і англійською, а й згуртувати своїх учнів, створити неймовірну атмосферу в аудиторії, створити виховний елемент уроку, тоді не гайте часу, а запасайтеся кубиками.

Через Плеймаркет можна завантажити на телефон безкоштовний додаток STORY DISE.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Матеріали для друку
Інкл
Додано
23 квітня 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку