Загальні відомості Прізвище, ім'я, по батькові Князевич Наталія Михайлівна Дата народження 09.11.1975р. E-mail nataliaknuazevich13@gmail.com Освіта 2007-2012 Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника Спеціальність – «Біологія» 2019-2020 Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника Спеціальність – «Середня освіта (природничі науки)» Кваліфікаційна категорія - спеціаліст вищої категорії, старший вчитель Загальний стаж роботи - 27 років Стаж педагогічної роботи - 27 років Займана посада - вчитель біології
Чому я обрала саме цю проблему? Як прищепити учням інтерес до предмету? Як активізувати їх пізнавальну діяльність на уроці? Як зробити процес навчання більш результативним? Мабуть, ці й подібні питання постають перед кожним учителем і кожен з нас у процесі інтенсивних пошуків, роздумів і проб знаходить власний варіант рішення. На мою думку допоможе у вирішенні цих питань метод проектів.
Метод проектів Метод проектів завжди орієнтований на самостійну роботу учнів-індивідуальну, групову, парну, яку учні виконують протягом певного часу. Цей метод органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Якщо говорити про метод проектів як педагогічну технологію, то вона включає в себе сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своєю суттю.
Мета проектного навчання полягає в тому, щоб створити умови, за яких учні: 1) Самостійно і з бажанням отримують знання різних джерел; 2) Вчаться користуватися цими знаннями для вирішення пізнавальних і практичних завдань; 3) Набувають комунікативних умінь, працюючи у групах; 4) Розвивають у собі дослідницькі вміння: сюди входить визначення проблем, збір інформації, спостереження, експеримент, побудова гіпотез, узагальнення тощо.
Застосування методу проектів на уроці та в позаурочній роботі допомагає учневі: ■ набуттю ним життєвого досвіду, необхідного для розвитку та функціонування як його окремих компетенцій, так і життєвої компетентності в цілому; ■ участь вихованця в проектній діяльності сприяє формуванню вмінь та навичок, становленню життєвих принципів та цінностей, які в подальшому позитивно впливатимуть на його життєдіяльність; ■ сприяє розвитку ключових компетенцій учня.
Ознаки методу проектів Вихідним пунктом навчання мають виступати дитячі інтереси сьогодення. Шкільні проекти є ніби копіями різних боків господарського життя країни. Велике педагогічне значення має місце, яке відводить метод проектів принципу самостійності та роботі учня "від щирого серця". Увага дітей увесь час утримується напруженою, від них вимагається постійна активна робота, вони мають самі собі намітити програму занять та інтенсивно її виконувати для того, щоб успішно проробити одне завдання і переходити до іншого. Проект є поєднанням теорії й практики, він полягає не лише в постановці певного розумового завдання, а й у практичному його виконанні.
Етапи розробки методу проектів Вибір теми. Визначення мети. Розробка проекту-плану діяльності для досягнення визначеної мети. Вибір методів і засобів для роботи над проектом. Виконання проекту. Конкретна практична робота або низка практичних кроків до поставленої мети. Підбиття підсумків або презентація проекту проводяться як під час уроку, так і в позаурочний час.
Вимоги до використання методу проектів: наявність значущої в дослідницькому плані проблеми, яка вимагає інтегрованих знань; практична, теоретична і пізнавальна значущість результатів; самостійна діяльність учнів (індивідуальна, групова); структурне планування проекту із зазначенням поетапних результатів; використання дослідницьких методів.
Актуальність методу проектів Полягає в необхідності не тільки передавати учням суму знань, а й навчити їх здобувати ці знання самостійно, уміло використовувати їх для розв'язання пізнавальних і практичних задач; набуття комунікативних навичок і вмінь під час виконання різних соціальних ролей; ознайомлення з різними точками зору на одну проблему; Розвиває в учня вміння користуватися дослідницькими методами, збирати необхідну інформацію, факти, аналізувати їх з різних точок зору, висувати гіпотези, робити висновки.
Структура проектів 1. Вибір теми проекту, його типу, кількості учасників. 2. Визначення проблем, які потрібно дослідити в рамках проекту. 3. Розподіл завдань за групами, обговорення можливих методів дослідження, пошуку інформації, творчих розв'язків. 4. Самостійна робота учасників проекту за своїми індивідуальними та груповими планами. 5. Поетапне обговорення отриманих результатів у групах. 6. Захист проекту. 7. Колективне обговорення, експертиза, оголошення результатів, оцінювання роботи, формулювання висновків.
Оцінювання проекту 1.Значущість і актуальність проблеми, адекватність темі, що вивчається. 2.Коректність методів досліджень і обробки даних. 3.Активність кожного учасника відповідно до його індивідуальних можливостей. 4.Колективний характер рішень. 5.Характер спілкування, взаємодопомоги, взаємодоповнення учасників проекту. 6. Залучення знань з інших предметів. 7. Уміння аргументувати свої висновки. 8. Естетика оформлення результатів. 9.Уміння відповідати на запитання опонентів, лаконічність і аргументованість кожного виступу.
Використання методу проектів при вивченні екології . Позакласна робота Мета проекту: 1.Формувати екологічну культуру населення, розвивати свідоме ставлення до довкілля. 2. Вивчити екологічний стан села. 3. Поліпшити екологічний стан села. 4. Залучити дітей та місцеву владу до дослідницької та практичної діяльності. 5. Розвивати вміння досліджувати та аналізувати поставлену проблему, добирати відповідну літературу. 6.Виховувати любов до навколишнього середовища, свого села, небайдужість до його проблем.
Завдяки використанню методу проєктів розвивати в учнів пізнавальний інтерес, активність, системне мислення, формувати вміння приймати ефективні рішення, вміння працювати в команді; розвивати вміння застосовувати різні джерела та засоби отримання інформації з критичним оцінюванням її якості та достовірності; формувати навички здорового способу життя;
Талановиті діти Кажуть, що всі діти талановиті. І це щира правда! Все залежить від вчасно виявленого таланту і від його розвитку. Для того, щоб розвивати талант, потрібно створити умови, щоб іскра в душі дитини могла розгорітися. І це залежить від нас вчителів! Урок-проєкт «Особиста програма зміцнення здоров’я»
Висновок За допомогою проєктної технології на уроках біології та в позаурочній роботі можна ефективно формувати життєві компетентності учнів. Це досягається завдяки тому, що проєктна технологія надає учням можливість активно досліджувати та вивчати предмет, розвиває їхні навички та уміння у різних аспектах, зокрема, вміння працювати в команді, аналізувати та робити висновки, розв'язувати проблеми, презентувати свої думки та результати досліджень. Отже, можна зробити висновок, що проєктна технологія є ефективним засобом формування життєвих компетентностей учнів на уроках біології та в позаурочній роботі. Використання цієї технології допомагає забезпечити глибоке засвоєння знань, розвиток критичного мислення та навичок, які необхідні для успішного життя в сучасному світі.