Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно,у яких викривається війна). Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.

Про матеріал
Тема уроку: Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно,у яких викривається війна). Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. Мета: ознайомити учнів з творами живопису, музики, кіно,у яких викривається війна;показати весь жах і жорстокість війни та її наслідки для людства; визначити символи та їх значення для розкриття ідеї повісті В.Бикова «Альпійська балада», повторити вивчене про баладу та її ознаки, пригадати вивчені балади; виховувати в учнів почуття поваги до історичного минулого своєї рідної землі.
Перегляд файлу

Тема: Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно,у яких викривається війна). Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.

Мета: ознайомити учнів з творами живопису, музики, кіно,у яких викривається війна;показати весь жах і жорстокість війни та її наслідки для людства; визначити символи та їх значення для розкриття ідеї повісті В.Бикова «Альпійська балада», повторити вивчене про баладу та її ознаки, пригадати вивчені балади; виховувати в учнів почуття поваги до історичного минулого своєї рідної землі.

Обладнання: інсталяція на тему «Пам’ятаймо! Борімося за мир!», підручники, ілюстрації картин, відео презентації.

ХІД УРОКУ

І. Оргмомент

ІІ. Емоційне налаштування.

  1. Слухання пісні «Я ненавиджу війну» на слова С. Галябарди.
  2. Вибір учнями епіграфа уроку, опираючись на текст пісні.
  3. Запис епіграфа в зошити та на дошці.

                                                                        «Я тебе  ненавиджу, війна!»

                                                                                                С. Галябарда

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Крок в історію
  • Створення історико-літературного ланцюжка-схеми.

Розмістити в логічному порядку дати, фото та текст. (1939, К. Галчинський «Лист з полону», «Пісня про солдатів Вестерплятте», Б. Окуджава «До побачення, хлопчики»,   В. Биков «Альпійська балада»,8 травня, 1945, 2014)

  • Запитання для повторення за схемою.
  • коли почалася Друга світова війна?
  • Від кого боронили свої землі народи?
  • Коли закінчилася ця війна?
  • Який день травня є Днем пам’яті та примирення?
  • Про що дата 2014?

2. Крок у літературу

  • Які письменники писали про війну?
  • Визначте тему поезії «Лист з полону»
  • Яким солдатам  присвятив свій вірш Галчинський?
  • З ким прощається ліричний герой у поезії Б. Окуджави?

3.Журналістське дослідження «Що знають учні нашої школи про війну?»

4. Слово вчителя

А тепер спробуймо і ми відповісти на деякі питання.

  • З чим асоціюється у вашій уяві слово ВІЙНА?

Складання асоціативного ряду. (Стікери)

- А що, на вашу думку, найстрашніше на війні? (смерть, втрата людини, яку любиш чи кохаєш).

Слухання пісні «Мальви» у виконанні Ані Лорак

Бесіда за прослуханим:

  • Що символізують мальви у пісні?
  • Як ви розумієте вислів: «багато мальв насіяла війна»?
  • Що найстрашніше для матері ?

 

Погляд художників на війну

(перегляд картин на тему війни)

  • короткий аналіз картин  попередньо підготовленими  учнями.

1. «Обли́ччя війни́» картина іспанського художника Сальвадора Далі, написана у 1940—1941 роках, коли Далі жив в Каліфорнії (США).[2]

На фоні пустелі зображене спотворене жахом обличчя, яке кусають змії. В картині використаний ефект оптичної ілюзії — образи множаться: у обличчя замість очей і рота черепи, у яких також замість очей і рота черепи.

Картина була написана не просто так. Вона – символ того, що існує нескінченний цикл смертей, і його неможливо зупинити. Типові для художника похмурі жовті тони надають роботі ще більшої зневіри. Картина символізує собою концентраційні табори, які забрали життя у мільйонів людей.

2. Борис Щербаков Зло світу. Вік XX»

Що ж вражає відразу, коли дивишся на картину? На уламках зруйнованих будинків сидять кілька людей. Усі вони у повному розпачі. Можливо, уламки, що залишилися, нещодавно служили їм будинком. Там вони їли, пили, розмовляли один з одним, раділи чомусь світлому, а іноді й сварилися. Це було їхнє сімейне вогнище. У цій ситуації важко щось пояснювати, чим стала для них війна? Насамперед вони втратили рідну домівку, тепер вони приречені на голод та злидні. До того ж, невідомо, чи всі залишилися живими. Можливо, хтось загинув. Що станеться з цими людьми тепер. Що їм робити? Як жити далі?

Авторские галереи - Щербаков Борис Валентинович / Зло мира. Век ХХ /  Живопись [История] | Краска, Художники, Картины

3.«Апофеоз війни» — один з найяскравіших творів В. Верещагіна. На картині зображено піраміду з людських черепів на тлі зруйнованого міста і обвуглених дерев, серед розпеченого степу; навколо піраміди літають ворони. Усі деталі картини, у тому числі жовтий колорит полотна, символізують смерть і спустошення.  Картина має присвяту: «Присвячується всім могутнім завойовникам: минулим, теперішнім, майбутнім».

Апофеоз війни, 1871 - Василь Верещагін - WikiArt.org

 

Літературний словник:

Апофеоз – возвеличення людини чи події, урочисте завершення події. Тут, сарказм, скоріше застереження всім, хто розпочинає війну.

Слово вчителя: так, війна – це жахіття.

  • А чи можливе серед цього жаху, смертей, вибухів таке просте, але таке прекрасне почуття кохання?
  • А твір якого письменника підтверджує вашу думку?
  • Згадаймо ключові моменти твору (перегляд відео).
  • Чому твір називається «Альпійська балада»?
  • А що таке балада?
  • Які балади ми в вами вивчили?

(Балада – це ліро-епічна пісня сумовитого характеру з драматично напруженим сюжетом, в якій йдеться про фантастичні, незвичайні події або життєві конфлікти

ознаки балади

Ознаки балади у творі

А тепер спробуймо знайти і пояснити в повісті образи-символи.

Мак – символ краси та молодості, символ крові, пролитої в боях, символ пам’яті.

Небо – символ Бога, проведіння, сили, що керує світом, справедливість, вічність, краще, що є в людини.

Імена: Джулія – Джульєтта, Іван – Божа милість, узагальнене ім’я росіянина.

Образ провалля, на краю якого опинилися герої – символ смерті, що перекреслює усі надії та сподівання на порятунок.

 

Проблемне ?

  • А яке слово є антитезою до слова «війна»?
  • Складання ланцюжка миру. (Асоціації зі словом)
  • Чи актуальна тема війни і миру для нас ? Чому?

Перегляд інсталяції та визначення її ідеї.

 

Виразне читання вірша.

 

Сонце всміхнулося, в хаті неділя,
Пташка співає - чує весну,
Берці в кутку і не дзвонить будильник,
Щастя - коли ти не йдеш на війну!
Легко торкнуся цілунком до скроні,
Тихо на вушко щось розкажу,
Ангел небесний нас охоронить,
Сон твій сьогодні я бережу!
Щастя - коли ти не йдеш на війну!

 

ІV.Підсумок уроку

  • Який життєвий урок ви винесли для себе із нашого заняття?

V. Домашнє завдання (на вибір)

  • Створити сенкан зі словами   мир, війна
  • Створити листівку «Я ненавиджу тебе, війна!»
  • Написати лист солдатові на передову.

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
30 березня 2022
Переглядів
1993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку