Тема: Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно,у яких викривається війна). Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.
Мета: ознайомити учнів з творами живопису, музики, кіно,у яких викривається війна;показати весь жах і жорстокість війни та її наслідки для людства; визначити символи та їх значення для розкриття ідеї повісті В.Бикова «Альпійська балада», повторити вивчене про баладу та її ознаки, пригадати вивчені балади; виховувати в учнів почуття поваги до історичного минулого своєї рідної землі.
Обладнання: інсталяція на тему «Пам’ятаймо! Борімося за мир!», підручники, ілюстрації картин, відео презентації.
ХІД УРОКУ
І. Оргмомент
ІІ. Емоційне налаштування.
«Я тебе ненавиджу, війна!»
С. Галябарда
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Розмістити в логічному порядку дати, фото та текст. (1939, К. Галчинський «Лист з полону», «Пісня про солдатів Вестерплятте», Б. Окуджава «До побачення, хлопчики», В. Биков «Альпійська балада»,8 травня, 1945, 2014)
2. Крок у літературу
3.Журналістське дослідження «Що знають учні нашої школи про війну?»
4. Слово вчителя
А тепер спробуймо і ми відповісти на деякі питання.
Складання асоціативного ряду. (Стікери)
- А що, на вашу думку, найстрашніше на війні? (смерть, втрата людини, яку любиш чи кохаєш).
Слухання пісні «Мальви» у виконанні Ані Лорак
Бесіда за прослуханим:
Погляд художників на війну
(перегляд картин на тему війни)
1. «Обли́ччя війни́» — картина іспанського художника Сальвадора Далі, написана у 1940—1941 роках, коли Далі жив в Каліфорнії (США).[2]
На фоні пустелі зображене спотворене жахом обличчя, яке кусають змії. В картині використаний ефект оптичної ілюзії — образи множаться: у обличчя замість очей і рота черепи, у яких також замість очей і рота черепи.
Картина була написана не просто так. Вона – символ того, що існує нескінченний цикл смертей, і його неможливо зупинити. Типові для художника похмурі жовті тони надають роботі ще більшої зневіри. Картина символізує собою концентраційні табори, які забрали життя у мільйонів людей.
2. Борис Щербаков Зло світу. Вік XX»
Що ж вражає відразу, коли дивишся на картину? На уламках зруйнованих будинків сидять кілька людей. Усі вони у повному розпачі. Можливо, уламки, що залишилися, нещодавно служили їм будинком. Там вони їли, пили, розмовляли один з одним, раділи чомусь світлому, а іноді й сварилися. Це було їхнє сімейне вогнище. У цій ситуації важко щось пояснювати, чим стала для них війна? Насамперед вони втратили рідну домівку, тепер вони приречені на голод та злидні. До того ж, невідомо, чи всі залишилися живими. Можливо, хтось загинув. Що станеться з цими людьми тепер. Що їм робити? Як жити далі?
3.«Апофеоз війни» — один з найяскравіших творів В. Верещагіна. На картині зображено піраміду з людських черепів на тлі зруйнованого міста і обвуглених дерев, серед розпеченого степу; навколо піраміди літають ворони. Усі деталі картини, у тому числі жовтий колорит полотна, символізують смерть і спустошення. Картина має присвяту: «Присвячується всім могутнім завойовникам: минулим, теперішнім, майбутнім».
Літературний словник:
Апофеоз – возвеличення людини чи події, урочисте завершення події. Тут, сарказм, скоріше застереження всім, хто розпочинає війну.
Слово вчителя: так, війна – це жахіття.
(Балада – це ліро-епічна пісня сумовитого характеру з драматично напруженим сюжетом, в якій йдеться про фантастичні, незвичайні події або життєві конфлікти
Ознаки балади у творі
А тепер спробуймо знайти і пояснити в повісті образи-символи.
Мак – символ краси та молодості, символ крові, пролитої в боях, символ пам’яті.
Небо – символ Бога, проведіння, сили, що керує світом, справедливість, вічність, краще, що є в людини.
Імена: Джулія – Джульєтта, Іван – Божа милість, узагальнене ім’я росіянина.
Образ провалля, на краю якого опинилися герої – символ смерті, що перекреслює усі надії та сподівання на порятунок.
Проблемне ?
Перегляд інсталяції та визначення її ідеї.
Виразне читання вірша.
Сонце всміхнулося, в хаті неділя,
Пташка співає - чує весну,
Берці в кутку і не дзвонить будильник,
Щастя - коли ти не йдеш на війну!
Легко торкнуся цілунком до скроні,
Тихо на вушко щось розкажу,
Ангел небесний нас охоронить,
Сон твій сьогодні я бережу!
Щастя - коли ти не йдеш на війну!
ІV.Підсумок уроку
V. Домашнє завдання (на вибір)