Культура Середньовіччя та Відродження (Семінарське заняття)

Про матеріал
Матеріал викладено у схемах та таблицях. Розкриває особливості культури Середньовіччя та Відродження. Даний матеріал може бути використаний учителями мистецтва та зарубіжної літератури
Перегляд файлу

 

 

 

Семінарське  заняття

 

Тема: Культура Середньовіччя та Відродження

 

План.

  1. Загальна характеристика культури Середньовіччя
  2. Вплив греко - римських традицій на розвиток  середньовічної культури
  3. Основні етапи періоду Відродження
  4. Досягнення періоду Відродження
  5. «Титани» епохи Відродження
  6.  Живопис культури Відродження

 

Основні завдання :

  • розкрити сутність понять середні віки, відродження
  • проаналізувати особливості середньовічної культури та культури Відродження ;
  • виявити досягнення епохи Відродження;
  • проаналізувати основні етапи розвитку епохи середньовіччя та Відродження

 

Основні поняття для засвоєння теми:

християнство,  теологія,  аскетизм, цивілізація, університет, іконопис,

книжкова мініатюра, готичний стиль, романський стиль.

 

 Проблемно - пошукові питання для дискусій:

  • Які хронологічні рамки займає період Середньовіччя?
  • Яку роль у житті народів Середньовічної Європи відіграла церква?
  • Які риси притаманні Візантійській культурі?
  • Який характер мала освіта та наука у Візантії?
  • Які риси характерні для візантійського мистецтва
  • Проаналізуйте концепцію гуманізму
  •  Порівняйте ідеал людини в епоху Середньовіччя та в період Відродження
  • Проаналізуйте картину «Монна Ліза»
  •  Основні теми та ідеї в живописі. Чому вони вчать?

 

Теми для рефератів:

  • Леонардо да Вінчі – митець свого часу
  • Творчість Мікеланджело
  • Антропоцентризм епохи Відродження.

 

Групова робота

  • Доберіть матеріал і створіть сторінку альбому „Мистецтво Середньовіччя”
  • Доберіть матеріал і створіть сторінку альбому „Живопис Відродження”
  • Доберіть матеріал і створіть сторінку альбому „ Скульптура Відродження”

 

  • Уявіть себе мистецтвознавцем. Оберіть одну  картину  або скульптуру епохи Відродження” ст. складіть текст для екскурсовода про даний шедевр.
  • Складіть комп’ютерну презентацію на тему „ Живопис Відродження”
  • Складіть комп’ютерну презентацію на тему „ Живопис Л да Вінчі”

 

Література:

  1.    Є.А.Подольська, В.Д.Лихвар, К. А Іванова  Культурологія:Навчальний посібник .- К., 2003 с.  103-117
  2. Кравець М. С. , Семашко О. М., Піча В. М. Культурологія:Навчальний посібник .- К., 2003 с.  240

 

Додатки

Опорні схеми

Середньовічний символізм

 

Середньовічний символізм – художній метод західноєвропейського мистецтва V-XIV/XV століть. Сюжети творів мистецтва та літератури цього періоду нерозривно пов’язані з християнською тематикою та символікою. Звідси і назва методу.

З прийняттям християнства у Київській Русі (988) художня культура розвивалася багато в чому аналогічно

 

  • Земне життя людини коротке, потойбічне – вічне
  • Земні страждання – шлях до вічного блаженства
  • Сенс життя – у подвижництві, аскетизмі, жертовності.
  • Осуд мислення, сумнівів, знання, гордині, тілесної краси та плотських радощів.
  • Утвердження гуманізму, співчуття, милосердя до принижених та знедолених, безмежної віри в Бога

 

Форми (жанри) середньовічного символізму

 

ФОЛЬКЛОР

ЛІТЕРАТУРА

Героїчні епоси

Церковна (клерикальна)

Мирська

(куртуазна, лицарська)

  • Ірландський епос (ІІІ-VIII століття)
  • Давньоскандинавський епос (ІХ-ХІІ століття)
  • Французький епос  – «Пісня про Роланда»  (ХІ століття)
  • Іспанський епос – «Пісня про мого Сида» (ХІІ століття)
  • Німецький епос – «Пісня про Нібелунгів»                   (бл. 1200)
  • Епос південних слов’ян – юнацькі (богатирські) пісні (ХІV століття)

Біблія

Житія

Патерики

Слова

Моління

Ходіння

Сказання

Гімни

Псалми

Лірика

Поезія міннезінгерів, вагантів, трубадурів.

Жанри: кансона, сирвента, плач, альба, пасторела, тенсона, балада.

Розмаїтість тематики

Романи

Античний цикл: «Роман про Трою»

Бретонський: «Історія королів Британії»

(ХІІІ століття);

«Трістан та Ізольда»… Артуровські романи. Романи про святого Грааля.

Лицарські романи

Відображення боротьби за національну незалежність. Прославляння героїв-захисників країни, васалів, вірних сюзерену

Утвердження етичних, моральних принципів християнського віровчення

Прославляння лицарства справедливості, поваги до жінки віри, вірності, доблесті, честі, любові

 


РОМАНСЬКЕ МИСТЕЦТВО ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ

(ХІ-ХIІ СТОЛІТТЯ)

 


ГОТИЧНЕ МИСТЕЦТВО ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ

(КІНЕЦЬ ХІІ-ХІV СТОЛІТТЯ)

 

СЕРЕДНЬОВІЧНА КАТОЛИЦЬКА ДОКТРИНА

ТА ГУМАНІЗМ  ХІV-ХVІ СТОЛІТЬ

 

СЕРЕДНЬОВІЧНА КАТОЛИЦЬКА ДОКТРИНА

 

ГУМАНІЗМ ХІV-ХVІ СТОЛІТЬ

 

У центрі Всесвіту стоїть Бог, а люди – його вірні слуги

 

У центрі Всесвіту стоїть людина, що спілкується з Богом як з абсолютом совісті

 

Людина виконує своє призначення, яке визначає Бог

 

Людина не залежить від волі небесних сил

 

Людина не існує сама по собі, вона лише частина великої спільності (роду, нації)

 

Людина – самоцінність і має право вільного вибору

 

Любов – високе релігійне почуття, звернене до Бога і до його волі

 

Любов поширюється не тільки на релігійну цінність, але й на людину

 

Повага людини до людини залежить від рівня в ієрархічній структурі суспільства

 

Повага людини до людини залежить  від результату якісної оцінки людини людиною

 

Життєві блага та пристрасті (їжа, вино, розваги, любов, плотські насолоди) вважалися диявольською спокусою

 

Життєві блага та пристрасті є необхідною частиною людського життя

 

ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ВІДРОДЖЕННЯ

 

Реалізм епохи Відродження XIV-XVI століття

 

Реалізм епохи Відродження зародився в Італії.

Повернення до найважливіших рис античного мистецтва на новій, вищій основі. Реалізм епохи Відродження відкрив індивідуальну людину і затвердив її міць і красу, розкріпачив особистість, позбавив людину пут середньовічного аскетизму. У розкріпаченні, що базувалося на принципі «роби, що бажаєш», полягала не тільки сила, але і слабість реалізму Відродження, тому що відривався простір для  активного самоздійснення будь-яких  задатків особистості: як добрих, так і злих

 

  • Світ не має потреби ні в якому потойбічному поясненні.
  • Прагнення показати світ таким, який він є, пояснивши усе зсередини.
  • Герой – титанічна особистість, вільна у своїх проявах.
  • Людина – «вінець природи»
  • Людина спроможна пізнати природу і створити гармонійне суспільство.
  • Любов як інтимне почуття – одна з вищих людських цінностей.
  • Любов до життя у всіх її проявах

 

Естетичні принципи реалізму Відродження

 

  • Реалістичний спосіб мислення.
  • Гуманістична позиція.
  • Утвердження особистісного початку.
  • Оптимістичність.
  • Прагнення до ідеального поєднується з утвердженням усього земного, плотського.
  • Широке використання казково-фантастичних елементів.
  • Гіперболізація

 


Образотворче мистецтво та архітектура

епохи Відродження в країнах Західної Європи

 






Проблемно - пошукові питання для дискусій:

  • Які хронологічні рамки займає період Середньовіччя?
  • Яку роль у житті народів Середньовічної Європи відіграла церква?
  • Які риси притаманні Візантійській культурі?
  • Який характер мала освіта та наука у Візантії?
  • Які риси характерні для візантійського мистецтва
  • Проаналізуйте концепцію гуманізму
  •  Порівняйте ідеал людини в епоху Середньовіччя та в період Відродження
  • Проаналізуйте картину «Монна Ліза»
  •  Основні теми та ідеї в живописі. Чому вони вчать?

 

Теми для рефератів:

  • Леонардо да Вінчі – митець свого часу
  • Творчість Мікеланджело
  • Антропоцентризм епохи Відродження.

 

Групова робота

  • Доберіть матеріал і створіть сторінку альбому „Мистецтво Середньовіччя”
  • Доберіть матеріал і створіть сторінку альбому „Живопис Відродження”
  • Доберіть матеріал і створіть сторінку альбому „ Скульптура Відродження”

 

  • Уявіть себе мистецтвознавцем. Оберіть одну  картину  або скульптуру епохи Відродження” ст. складіть текст для екскурсовода про даний шедевр.
  • Складіть комп’ютерну презентацію на тему „ Живопис Відродження”
  • Складіть комп’ютерну презентацію на тему „ Живопис Л да Вінчі”

 

Література:

  1.    Є.А.Подольська, В.Д.Лихвар, К. А Іванова  Культурологія:Навчальний посібник .- К., 2003 с.  103-117
  2. Кравець М. С. , Семашко О. М., Піча В. М. Культурологія:Навчальний посібник .- К., 2003 с.  240

Питання для самоконтролю

1. Період існування Візантії:

а) 325 р. до н.е. – 476 р. н.е.;

б) 395 р. н.е. – 1453 р. н.е.;

в) 330 р. н.е. –1261р. н.е.

2. Візантійська культура:

а) західна, католицька, латинська;

б) східна, православна, грекомовна;

в) руська, православна, слов'янська.

3. Політично-релігійний рух у Візантії в VIII-IX ст., спрямований проти культу ікон:

а) ісихазм;

б) іконоборство;

в) Реформація.

4. Перший християнський монастир у середньовічній Західній Європі:

а) Францисканський;

б) Константинопольський;

в) монастир Бенедикта.

5. Література західноєвропейського середньовіччя, присвячена оспівуванню рицарської честі, кохання:

а) куртуазна;

б) агіографічна;

в) похвальна.

6. Принцип світогляду, в основі якого лежить переконання про безмежні можливості людини, її здатність до досконалості, людяність:

а) гуманізм;

б) антропоцентризм;

в) геоцентризм.

7. Відомі твори Леонардо да Вінчі:

а) "Сікстинська капела", статуя Давида;

б) "Таємна вечеря", "Мона Ліза";

в) "Сікстинська мадонна", "Мадонна Конестабілє".

 

 

doc
Додано
8 жовтня 2021
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку