«Культурна людина-яка вона є?»

Про матеріал
План-конспект даної етичної бесіди , створений з метою формувати стійку потребу розвитку свого рівня загальної культури; сприяти самоаналізу власної життєдіяльності, вчинків, рис характеру; розвивати культуру спілкування, вміння слухати, висловлювати свою думку, поважати думку іншого. Дана бесіда розрахоана для дітей 7-9 класу.
Перегляд файлу

1

1

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМА: «Культурна людина-яка вона є?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала :

 

Величко Марія Олексіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький  – 2020

 

 

 

 

Мета: формувати стійку потребу розвитку свого рівня загальної культури; сприяти самоаналізу власної життєдіяльності, вчинків, рис характеру; розвивати культуру спілкування, вміння слухати, висловлювати свою думку, поважати думку іншого.

Завдання:

  • поглибити розуміння сутності морально етичних понять «культура», «культурна людина»;
  • розбудити почуття відповідальності за свої вчинки, повагу до людей які мають високий рівень культури, інтерес до шляхів розвитку рівня культури;
  • переконати у важливості культури людини для досягнення визнання серед інших;
  • формувати прагнення постійно самоудосконалювати свій рівень культури взаємодії з оточуючими;

Форма проведення:  етична бесіда.

Цільова аудиторія : учні 7-8 класі

Обладнання і наочність: сценарій  етичної бесіди, вислови про культуру та правила культури поведінки ,  дошка крейда;

Попередня підготовка:  пошук інформації ,планування , ознайомлення з методичними рекомендаціями щодо проведення години спілкування,підготувати вислови на дошці,друк необхідної інформації;

Використанні джерела інформації для підготовки заходу:

1. Педагогічна майстерність учителя: навчальний посібник (за ред. проф.     В.М. Горинькової , С.Т. Золотухіної . – Вид: 2-е випр. і доп. – Харків: “ОВС”, 2006.

2. Середюк Г.М. Педагогічний пошук класного керівника. – Друге вид., доп. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 120 с.

 

 

Хід заходу:

 

«Головний принцип культури поведінки:

поважай людей і поводься з ними так,

як ти хочеш, щоб поводилися з тобою».

 

І. Вступна частина.

На дошці записані вислови про культуру поведінки:

Вислови про культуру поведінки:

Ідеал культурної людини, як відзначав А.С.Швейцер, "Є не що інше, як ідеал людини, який в будь-яких умовах зберігає справжню людяність"

Як ви розумієте ці слова?

(Відповідь учнів)

Підсумок обговорення: Культура – це міра людяності в людині.

 А, що для вас означає «культурна людина», яка вона, що її відрізняє від некультурної людини?

 (Відповіді учнів)

Підсумок обговорення: культура багатозначне поняття яке характеризує й освіченість людини, її ставлення до інших людей, норм, традицій середовища, що виявляється в її поведінці, спілкуванні тощо. Культурну людину супроводжують: привітність, вихованість, тактовність.

 Тому поширеним є твердження «Головний принцип культури поведінки: поважай людей i поводься з ними так, як ти хочеш, щоб поводилися з тобою».

Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Аргументуйте?

Чи всі оточуючі вас люди керуються цим принципом?

Чи завжди вам вдається керуватися цим принципом у буденному житті? Що заважає?

Чи достатньо керуватися цим принципом щоб вас сприймали – як культурну людину?

Отже сьогодні, ми здійснимо спробу розібратися в тому, як різняться культурні й некультурні люди, як до них ставляться оточуючі, що взагалі впливає на культурний рівень людини.

 

ІІ. Основна частина.

Отже, особиста культура проявляється у безлічі різних ситуацій щоденного життя.

Давайте спробуємо оцінити культуру людей в різних ситуаціях.

Ось кілька прикладів:

  1. Микола має високі досягнення в навчанні, при цьому відмовляється або зверхньо спілкується з однокласниками, наголошуючи, що вони не варті його уваги.

Як вважаєте це культурна людина? Аргументуйте?

(освіченості недостатньо для того, щоб бути культурною людиною)

Які можуть бути наслідки, якщо учень не зміниться?

(несприйняття оточуючими, ускладнення міжособистісної взаємодії при виконанні групових завдань тощо)

Щоб ви могли порадити учню в дані ситуації?

(ціннісне ставлення до людей, повага, формування адекватної самооцінки)

  1. Дівчинка завжди вітається зі своїми сусідами та бажає їм гарного дня. Досить часто вона любить поспілкуватися з ними на різні теми, вона дуже уважно слухає їх та не перебиває.

На вашу думку чи правильно робить дівчинка? Чи є в її діях щось некультурне?

  1. Учень, щоб вдаватися дорослим почав вживати лихослів’я серед друзів. Більшість друзів на це не реагували,  а дехто навіть «наслідував» його. З часом це стало його звичкою, і як наслідок лихослів’я почало проскакувати і розмовах з батьками та вчителями.
  • Діти , як ви вважаєте , якби друзі робили йому зауваження , це б якось вплинуло на учня ?(Так, він би більш слідкував за своєю лексикою та це б не стало його звичкою)
  • Як ми  можемо допомогти учню подолати цю «звичку»?( звернутися до авторитету учня , залучити учня на мовний гурток , тощо)
  • Які поради ми можемо дати учням , які «наслідували» хлопця ?(читати більше літератури , відвідати  на різні культурні заходи ,тощо)
  • Сергій, був із заможної сім’ї, відрізнявся особливим лоском в одязі й зовнішньому вигляді, мав витончені манери. Одного дня після уроків запросив Катю до кафе. Каті заздрили всі однокласниці. На наступний день всі запитували Катю як вони провели час. Вона відповіла, що Сергій її розчарував… З ним зовсім нецікаво… Він нічого не читає, в нього всі розмови, що йому купили чи куплять батьки…
  • Чи культурно вчинила Катя розповівши всім , що Сергійко «зовсім нецікавий»?(на мою думку ні , можливо у когось із дівчат інтереси з Сергійком співпадуть )
  • На вашу думку культурна людина повинна мати гарні манери чи бути начитаною та цікавою ?(я вважаю , що культурна людина повинна  мати гарні манери  і бути цікавою , щоб с нею було про що поспілкуватися та можна було щось обговорити )

Дякую всім за відповіді , ми добре розібралися з ситуаціями . То ж пропоную   зараз обговорити декілька питань :

- Що ж таке культура?

( Це охайність i ввiчливiсть , чуйнiсть i скромнiсть, смак i культура мови. I це не вродженi  властивостi  людини. Людина не народжується з ними, вона набуває їx в процесi  життя. Кожен при бажаннi  може виробити в coбi будь-яку рису характеру.

Я вважаю, що культура – це щось особливе. I стати культурною людиною справа нелегка. Тут потрiбно  не тiльки бажання, а й постiйна праця, наполегливiсть, воля.

 

Завдання в мікрогрупах:

А зараз я пропоную вам поділитись на невеличкі мікрогрупи для спільного  завдання.

Наше завдання  «сформулювати портрет культурної людини »та обґрунтувати його.

Після того як ви виконаєте його ми з вами поспілкуємось , що є спільного і відмінного в кожному «портреті культурної людини» та зробимо загальній «портрет»

(Культурна людина, в першу чергу, повинна бути охайною.

Культурна людина перш нiж щось сказати, подумає. Адже в народi говориться: «Слово - не горобець, вилетить – не спiймаєш » . Тому в розмовi з iншими слiд добирати такi слова, якими краще можна висловити свою думку, почуття. Слова ввічливості : прошу, будь ласка, добрий день, до побачення, вибачте i інші є цiнним надбанням людства. Тому всi , при потребi , повиннi вживати їx у своєму мовленнi. )

- Але iнколи трапляються випадки, коли хтось образить тебе i, щоб показати свою культуру, каже: «Вибачаюся». Чи правильно вiн вживає це слово?

(Hi, тому що в «вибачаюся» означає, що вiн сам себе вибачає. У такiй ситуацiї потрiбно казати: прошу вибачити або пробачте, перепрошую. )

Культурна людина завжди скромна, вона не вихваляє себе, не прагне до чогось надзвичайного, до слави, яку не може осягти. Бо, як говориться в прислiв’ї: «3рiлий колос з зерном до Землi гнеться, а порожнiй угору пнеться».

  • Як проявляється культура в шкільному середовищі?( вітання з вчителями , поважати думку кожного , не перебивати при розмові, не вживання слів «паразитів» при однолітках та людей старших за віком та ін….. )
  • Чого більше культури чи безкультурності  в нашому шкільному житті?

Обґрунтуйте свою думку.

  • Що потрібно для того, щоб стати культурним?

(На мою думку, для того, щоб стати культурною людиною потрібно постійно працювати над собою, слідкувати за своєю поведінкою. Але перш за все повинно бути бажання)

  • Чи допомагає культура людині досягти успіху, визнання серед інших людей? Чому?

 ( Так, звісно потрібні, тому, що культурна людина – приклад нормальної культурної людської поведінки.   Ми так часто зустрічаємося з хамством, грубістю, непристойним висловлюванням, потрібно з цим боротися.  Ви майбутнє покоління, тому саме від вас залежить, якими будуть ваші діти, культурними чи некультурними. )

  • Хто для вас є взірцем культурної людини? (учні висловлюють власні думки)
  • Чи вчать бути культурними кінофільми , телесеріали ?  (на сьогоднішній день повчальних фільмів дуже мало , вони залишися в далеких 90-х роках , в сучасних телесеріалах мало того , що вчить бути нас культурним , тому краще сходити на якийсь культурний захід , або ж сходити в театр на якусь вистану , а також можна самим спланувати та поставити виставу)

Жити серед людей – це значить вдосконалювати себе щоденно, бо тільки в боротьбі зі своїми недоліками i слабинками може народитися прекрасне: i доброта, i чуйність, i чесність, i знання, i духовність.

Жити серед людей - не просто. В суспільстві кожен відіграє певну роль. Потрібно постійно вчитися поводити себе згідно з прийнятими нормами поведінки.

Відомий педагог В. О. Сухомлинський заповідав молоді: «Умій відчувати поряд з собою людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ – радість, горе, біду, нещастя. Думай i відчувай, як твої вчинки можуть відбитися на душевному стані іншої людини. Не причиняй своїми

вчинками, своєю поведінкою болю, переживань іншим людям. Умій підтримати того, у кого горе. Пам'ятай, що воно може бути i у тебе. Умій виховати себе так, щоб ти ненавидів хамство, некультурність, неввічливість».

А зараз пропоную Вам послухати притчу

Притча про доброту і ввічливість

Одного разу до вчителя бойових мистецтв прийшов юнак і попросив дозволу навчатися в нього. — Навіщо тобі це? — запитав майстер. — Хочу стати сильним і непереможним. — Тоді стань ним! Будь добрий з усіма, ввічливий і уважний. Доброта і ввічливість принесуть тобі повагу інших. Твій дух стане чистим і добрим, а значить, сильним. Уважність допоможе тобі помічати щонайтонші зміни, це дасть можливість уникати зіткнень, а значить, виграти поєдинок, не вступаючи в нього. Якщо ж ти навчишся запобігати зіткненням, то станеш непереможним. — Чому? 13 — Тому що тобі ні з ким буде битися. Юнак пішов, але через декілька років повернувся до Учителя. — Що тобі потрібно? — запитав старий майстер. — Я прийшов поцікавитися вашим здоров’ям і дізнатися, чи не потрібна вам допомога. І тоді Учитель узяв його за учня. — Що ж таке ввічливість? (Це моральність, прояв поваги, готовність зробити послугу.) Ввічливість — моральна якість людини, для якої повага до людей є повсякденною нормою поведінки і звичним способом поводження з оточуючими. Сьогодні ми з вами з’ясуємо, якою має бути кожна людина і як треба діяти в різних ситуаціях. Ми часто чуємо: «Будь завжди ввічливим! Як це неввічливо! Він — ввічлива людина».

  • Яку людину називають ввічливою?
  • Які слова обов’язково мають бути присутніми в мовленні ввічливої людини?

1)Робота в групах: Давайте складемо власну азбуку ввічливості. На кожну букву алфавіту придумаємо ввічливі слова. Робота з цією азбукою допоможе нам стати культурнішими і вихованішими.

По скільки ж слів у вашій азбуці? (Похвалити тих, у кого вийшла найдовша азбука.)

2 ) Анкетування учнів

 А зараз пропоную вам вiдповiсти на невеличку анкету. Вiдповiдати

на неї треба «так» або «ні».

1. Чи можна примусити людину бути доброю?

2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?

3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?

4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?

5. Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі?

6. Чи легко бути добрим?

7. Чи можна доброту порівняти iз сонцем?

8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?

 Порахуйте, яких вiдповiдей у вас виявилося бiльше: «так» чи «ні».

Якщо більше вiдповiдей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарiвнi лiки, здатна вилікувати вiд суму, скрути, безпорадкостi. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ.

Поспішайте творити добро, вчіться співчувати. Не намагайтеся комусь зробити зло, причинити біль. Пам’ятайте! Як ви ставитеся до цього світу, таким боком і до вас світ повернеться.

Якщо ви зростете добрими людьми, то буде і вам всюди добре. Коли будете робити зло, то і до вас світ повернеться жорстокістю і злом. Не забувайте про це ніколи. Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.

ІІІ. Заключна частина.

Тож давайте підсумуємо все і з’ясуємо, які риси характеру нам потрібно в собі розвивати , а яких потрібно позбутися.

Що потрібно робити щоб стати культурнішими?

- тактовність, тобто поводитися треба так, щоб нікому не завдати прикрощів , болю, не образити, не скривдити;

- скромність, тобто вміння не ставити себе вище за інших, не принижувати нікого, тверезо оцінювати себе й свої вчинки;

 

Які риси характеру нам потрібні , щоб бути культурною людиною ? Давайте закріпимо те , що ми сьогодні дізналися  :

  • почуття гідності, тобто самоповаги;
  • чесність;
  •  правдивість;
  •  уміння дотримати слова;
  • точність;
  •  акуратність
  • вихованість

Яких рис характеру треба позбутися , щоб стати культурною людиною?

  • егоїзм, тобто надмірне самолюбство;
  •  заздрість;
  • зазнайство;
  • підлабузництво i недбальство;
  •  неточність;
  •  неохайність;
  • Схильність говорити неправду.

Самовиховання - головний шлях удосконалення характеру. Не

списуйте  свої погані вчинки на характер: ми самі його творці.

Щоб стати по-справжньому культурною людиною, треба розширювати свій моральний кругозір, самим сіяти красиве і добре. Як сказав один поет:" Не позволяй душе лениться …Душа обязана трудиться и день, и ночь, и день, и ночь…" Будьте невтомними в пошуку, примноженні і утвердженні прекрасного!

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Биковець Вікторія
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додав(-ла)
Марія Величко
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
5990
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку