Білий капелюх: інформація. Білий капелюх пов'язаний із інформацією. Одягаючи білий капелюх, ми запитуємо: "Яка інформація у нас є?"; "Яка інформація нам потрібна?"; "Як нам одержати відсутню інформацію?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію. Інформація про соціалізацію: *етапи соціалізації; *інститути соціалізації; *роль соціалізації у школі.
Роль школи в успішній соціалізації учнів. Сучасна школа має: Готувати учнів до змін. Розвивати в них мобільність, динамізм, конструктивність, гнучкість. Вчити самостійно розв'язувати проблеми в різних сферах діяльностіВикористовувати в процесі навчання соціальний і власний досвід. Головною метою для вчителя постає:виховання в учнів навичок самостійності, які дозволять їй у майбутньому реалізовуватися в повсякденній життєдіяльності, умінь вирішувати проблеми та проблемні ситуації; розвиток умінь орієнтуватися в проблемних ситуаціях реального життя та їх вирішувати.
Жовтий капелюх: логічний позитив Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній позитивні сторони. Визначати позитивні риси процесу соціалізації у школі
Якщо роботу по соціалізації учнів у школі буде організовано правильно, то діти отримають найважливіші вміння і навички соціально активної особистості : наявність навичок самоумінь (навичок самоосвіти, самооцінювання, самоаналізу власних дій); сформованість інтересів і потреб особистості, націленої на певний аспект соціальних цінностей; сформованість соціальної поведінки, яка характеризується рефлексією особистості на соціум, що породжує їхню взаємообумовленість; ознайомленість із соціальним простором; наявність таких якостей, як працездатність і цілеспрямованість; уміння враховувати точку зору інших людей, толерантно ставитися до їхніх думок; уміння працювати в команді, здатність до участі у спільному прийнятті рішень; здатність брати на себе відповідальність і приймати рішення в проблемних ситуаціях.
Чорний капелюх: критика Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Чорний капелюх вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Що може заважати впровадженню соціалізації у школі?Коли соціалізація може бути невдалою?
Проблеми соціального виховання в школі Суперечність між соціалізацією та індивідуалізацією Протиріччя між нормами і правилами поведінки та “філософією життя” Суперечність між виховним ідеалом і реальним соціумом Набуття соціального досвіду, спроектованого в майбутнє, відбувається “сьогодні”, але часто “вчорашніми “ методами. Невдалою соціалізація може бути у випадку дуже сильного впливу на малюка засобів масової інформації, телебачення або інтернету у дітей –сиріт. У них немає тих основних навичок і вмінь, які дозволять правильно вести господарство, розпоряджатися матеріальними засобами і навіть власним часом у дітей з обмеженими можливостями (недостатня кількість необхідних допоміжних засобів для повноцінної соціалізації; недостатність уваги та спілкування; упущення на етапі ранньої соціалізації таких дітей, коли вони починають сприймати себе зовсім не так, як це повинно бути) у дітей із неблагополучних сімей коли родина надмірно опікується малюком
Червоний капелюх: почуття та інтуїція. Червоний наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний капелюх пов'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти. Висловте почуття, які у вас викликає робота над проблемою соціалізації
Зелений капелюх: креативність Зелений капелюх - капелюх енергії, творчості. Під зеленим капелюхом ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний прикладає творчі зусилля. Запропонуйте, як у виховній роботі школи можна реалізовувати процес соціалізації
Зв′язок з Концепцією національно-патріотичного виховання учнівської молодіРезультатом успішної соціалізації дитини можна вважати її готовність до виконання соціальних ролей: Я – успішний учень, у дорослому житті – успішний працівник; Я – система громадянських компетентностей, у дорослому житті - свідомий громадянин; Я – система ціннісних ставлень, у дорослому житті – успішний сім’янин. Таким чином на концептуальному рівні державою визначено суспільно важливе завдання для освітян - забезпечити розбудову такого освітнього простору, у якому особистість з раннього дитинства усвідомлювала б свою суспільну значущість і через систему ціннісних ставлень набувала досвіду взаємодії з соціумом.
Синій капелюх: організація процесу Синій капелюх використовується для розгляду самого процесу мислення: "Чого ми досягли на даний момент?". Синій капелюх використовується або на початку обговорень, щоб вирішити, чого ми хочемо досягти в результаті мислення, або його можна використовувати, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте.
2.Інноваційні якості особистості: відчуття нового та здатність до пошуку нестандартних рішень 1. Здатність ставити перед собою завдання різного рівня складності, виконання якихрозраховано на різні терміни: вміння, бажання, потреба і здатність ставити мету та будувати власну життєву траєкторію та складати плани досягнення успіху на різний термін.3. Креативність,тобто творче сприйняття навколишньої дійсності4. Здатність до рефлексії та аналітичні здібності: вміння оцінювати обставини; бачення та розуміння своїх переваг і недоліків; вміння аналізувати ставлення оточуючих до своєї діяльності.5. Комунікативні навички:знання правил спілкування, терпимістьу стосунках з людьми6. Емоційний розвиток особистості:здатність адекватно реагувати на різні зовнішні впливи7. Прилучення до цінностей світової культури: розвинене почуття гордості за національні досягнення в скарбниці світової культури Завдання вчителя – сформувати успішну соціально компетентну особистість
«Мій рідний край»Досліджений і розроблений екскурсійний маршрут „Стежини рідні та знайомі” (І місце)Розроблена науково-дослідницька робота «Історія кобзарства в Україні та Дніпропетровщини» (МАН)Виставка народних умільців «Візерунки з бабусиної скрині»Щорічне проведення екскурсійних маршрутів до Дня Визволення Кривого Рогу та Перемоги
«Гей ви, хлопці, славні запорожці»Проведення інформдайджестів «Українські державотворці», «Від гетьмана до президента» та іншіЗбирання прислів'я, приказок про козаків та створення збірки «Козацька мудрість»Випуск стіннівок до Дня Соборності, Дня Свободи та гідності, Покрови та іншіПроведення вікторин «Козацькі клейноди», «Запорізький літопис» та іншіРобота над проектом членів гуртка «Мелодія» «Запорізькі музики»
знають символіку своєї держави,гімн України;знають, хто такі українські козаки, що таке козацький добрий вчинок;знають кодекси лицарської честі;знають побут козаків, козацькі пісні, елементи гопака;знають, які сторінки з життя козаків пов'язані з нашою місцевістю;знають імена найвидатніших козаків;дбають про загартовування, чистоту і здоров'я свого тіла, виховувати здоровий дух;знають свій родовід. Досягнуті результати на рівні особистості учнів:
створити оптимальні умови для виховання фізично і морально здорової дитини для повної реалізації можливостей розвитку особистості учень-козак;виховувати учнів на засадах української козацької етнопедагогіки (традиції, звичаї, обряди, любов до ближнього, добро, милосердя тощо);відродити і розвинути в сучасних умовах традиції козацької педагогіки, сприяти духовному оновленню суспільства та формуванню в учнів глибокої любові до рідного народу, високої моральності;удосконалити систему учнівського самоврядування через діяльність підлітково-юнацьких самодіяльних організацій;скласти конкретні програми вивчення в школі козацького краєзнавства;активізувати екскурсійну діяльність з метою поглиблення знань про рідний край;активізувати участь учнів в заходах військово-патріотичного напряму;проводити в закладі вечори козацьких забав, історико-літературні вечори, родинні свята з елементами українознавства, організовувати виставки та роботу пошукових загонів. Рекомендації по впровадженню елементів козацької педагогіки у виховний процес навчального закладу