«Культуру буде врятовано тоді, коли будуть врятовані люди»

Про матеріал
Урок спрямований на залучення учнів до тісної співпраці з учителем. Шляхом вирішення проблемних запитань вдосконалюється вміння аналізувати, співставляти, формулювати чітко свої думки, судження. Довільна форма при виконанні завдань сприяє творчому підходу до справи.
Перегляд файлу

«Культуру буде врятовано тоді, коли будуть врятовані люди»

                                                                                                                        Б. Брехт

(Життя і творчість Б.Брехта. сутність брехтівської реформи драми)

Мета уроку:  простежити життєвий і творчий шлях драматурга; визначити особливості його творчого доробку, теорії «епічного театру»; виховувати активного  читача, осудливе ставлення до війни; акцентувати увагу на значенні високих моральних і духовних цінностей.

Наочність: фотопортрети Брехта, плакати і колаж на антивоєнну тему, тексти віршів «Легенда про мертвого солдата», «Спалювання книг», музичні твори С. Прокоф'єва «Танець рицарів», Моцарта «Реквієм».

Тип уроку: урок вивчення біографії письменника.

                    Доки людина бореться, вона сильніша за власну долю.

                                                                                                                          Е.М.Ремарк

Зміст уроку

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

На фоні музики Прокоф’єва «Танець  рицарів» вчитель пише на дошці слово БАЙДУЖІСТЬ і пропонує учням розпочати урок з визначення такого поняття як  байдужість.

1.Що криється за цим словом?

2. Яким чином поняття «байдужість» пов’язане з темою нашого уроку: «Культуру буде врятовано тоді, коли будуть врятовані люди»?

(Учні висловлюють власні судження навколо змісту слова «байдужість. Вчитель свирає це слово з дошки)

ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях Б.Брехта за таким планом:
  • Дитинство й бунтівна молодість драматурга;
  • Еміграція (вигнання) і визнання за кордоном;
  • Повернення на батьківщину. Останні роки життя і творчості. (Завдання учні виконували в довільному форматі. Наприклад, власна презентація, хмаринка, леп бук…)
  1. Вчитель прикріплює на дошці плакати «Обличчя фашизму» «Апофеоз війни», «Ні». Виразне читання вчителем «Легенди про мертвого солдата». Учні залучаються до роботи над співставленням вірша і плакатів (обличчя війни, велика кількість жертв, кольори, настрій…)
  2. Робота з епіграфом уроку: «Доки людина бореться, вона сильніша за власну долю»
  • Чому саме ці слова звучать як епіграф нашого уроку?
  • Що єднає Е.М.Ремарка і Б.Брехта? (Німеччина, І світова війна, активна громадянська позиція, антивоєнна спрямованість творчості…)

4.Сутність брехтівської реформи драми

Слово вчителя про  те, що хоча Брехт, як митець, починався з лірики в світі його знають як драматурга, який зумів здійснити в театрі революційний переворот.

Повідомлення учня «Спроба революційного перевороту в театрі»:

  • Заперечення усталених театральних традицій;
  • Теорія нового театру, що визначався драматургом як «епічний театр»;
  • Притчевий характер його сюжетів;
  • «ефект очуження» - найяскравіше художнє відкриття.

Робота над таблицею (порівняння драматичної форми театру з епічною формою)

5.Робота з літературознавчими термінами: «ефект очуження», «епічний театр» (записують визначення в словники; в робочий зошит прикріплюють порівняльну таблицю).

ІІІ. Закріплення учнями навчального матеріалу:

1.Завдання типу «Продовжіть речення»: Бертольт Брехт – німецький поет, ….

2. Учням роздаються роздруковані афоризми, що спонукає до роздумів:

-   Бути вірним обов’язку в любій ситуації – то велика справа. Демокріт.

-  Ненависть супроти підлоти також спотворює обличчя. Брехт.

-  Нещасна та країна, у якої немає героїв. Брехт.

-  За свого життя я не раз був вражений і приголомшений, довідавшись, що ми, люди, можемо виробляти одне з одним…Голдінг

-  Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду. Яка вона є, правду багрову, наче кров, наче спалахи гарматного вогню, наче зойки жаху. В.Борхерт

ІV.  Підсумок уроку.

  • Учні роблять висновки і підсумки з прочитаного і почутого.
  • Вчитель виразно читає вірш «Спалювання книг», звучить «Реквієм» Моцарта.
  • Читання учнями уривку з поезії «До нащадків».

V . Читати п’єсу «Матінка Кураж та її діти».

docx
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку