МІНІСТЕРСВО ОСВІТИ І НАУКІ УКРАЇНИ
Національний авіаційний університет
Аерокосмічний факультет
Кафедра підтриманняльотної придатності
повітряних суден
Дисципліна «ЛЮДСЬКИЙ ЧИННИК»
Курсова робота
На тему: «Аналіз причин льотної подіїї та
розробка заходів щодо їх запобігання»
Київ 2021
ЗМІСТ
1.Аварії на авіаційному транспорті
1.1Основні факти про літак сім’ї Боїнг
1.2Фронологія катастроф Боїнг 737
2.1 Причини і наслідки аварії
2.2 Розслідування
2.3 Двигун чи ні?
Висновок
Список використаної літератури
Вступ.
Аварії на авіаційному транспорті
Необхідність транспорту в наш час не викликає жодного сумніву. Транспортні засоби мають великий позитивний вплив на економіку країни, створюють зручність і комфорт для людей. Розвиток авіації, підвищення її ролі у житті людей супроводжується не тільки позитивним ефектом, а й негативними наслідками, зокрема, високим рівнем аварійності транспортних заходів та повітрянно-транспортних пригод .
Будь-який транспортний засіб – це джерело підвищеної небезпеки. Людина, що скористалася послугами транспортного засобу, знаходиться в зоні підвищеної небезпеки. Це зумовлюється можливістю ДТП, катастрофами та аваріями поїздів, літаків, морських та річкових транспортних засобів, травмами при посадці чи виході з транспортних засобів або під час їх руху.
Аналіз авіаційний катастроф у світовому масштабі показує, що загальний шанс на спасіння в авіакатастрофах при польотах на великих реактивних авіалайнерах значно вищий, порівняно з невеликими літаками. Але і на них шанс вижити дуже малий.
Основні причини загибелі літаків |
|
- посадка з порушеннями або вимушена посадка |
- пожежі; |
- зіткнення; |
- порушення норм експлуатації та правил безпеки; |
- тероризм; |
- помилкові функціональні дії команди тощо. |
Авіакатастрофи нашого часу
Розділ І. Основні факти
1.1. Основні факти про літак сім’ї Боїнг
До складу сімейства Боїнг 737 входять перші модифікації Боїнг 737-100 і Боїнг 737-200, які увійшли до комерційної експлуатації в 1968 році, модифікації серії Classic (Боїнг 737-300, Боїнг 737-400 і Боїнг 737-500), що увійшли до експлуатації в 1980-х роках, а також новітні модифікації серії Next-Generation (Боїнг 737-600, Боїнг 737-700, Боїнг 737-800 і Боїнг 737-900ER), що увійшли до експлуатації в 1998 році. Боїнг 737-300 пасажирський літак для авіаліній малої та середньої протяжності. Боїнг 737-400 — пасажирський літак для авіаліній малої та середньої протяжності. Боїнг 737-500 - пасажирський літак для авіаліній малої протяжності. Він був створений для заміни застарілої моделі 737-200.Боїнг 737-600 - пасажирський літак для авіаліній малої та середньої протяжності. Боїнг 737-700 - пасажирський літак для авіаліній малої та середньої протяжності.
1.2.Фронологія катастроф Боїнг 737
1995
1999
2002
2003
2004
2005
2006
2009
2010
2011
2012
2013
2018
2019
2020
Розділ 2: Причини і наслідки аварії
2.1. Причини
9 січня 2020 року CBS News[en] і Newsweek написали, що літак було збито іранською ракетою ТОР (SA-15 Gauntlet)[77]. Ці дані посилалися на американську й іранську розвідку, що зафіксували постріли з двох ракетнопускових установок[78][79].Видання USA Today повідомило, що фірма IHS Markit[en] у своєму звіті оцінює «фотографії поблизу місця катастрофи начебто з уламками зенітної ракети ТОР короткої дальності, яка приземлилася в сусідньому саду» як достовірні, хоча не може підтвердити їх достовірність[80].
11 січня 2020 року у своїй офіційній заяві керівництво Ірану визнало, що літак було помилково збито їхньою військовою системою ППО[8][83][84][85].За даними офіційних звітів Ірану, під час зльоту літак почав розворот у бік, де знаходиться військовий центр Корпусу вартових ісламської революції. Чергові в центрі ППО помилково сприйняли повітряне судно за «ворожу ціль» і збили його ракетою «земля-повітря»[86][87].
2.2. Розслідування
Іран надіслав слідчу групу до місця катастрофи[34]. Як заявив голова комісії з розслідування катастроф Іранської організації цивільної авіації, повідомлень про надзвичайну ситуацію на борту від екіпажу не надходило[35]. Український уряд заявив про наміри направити експертів для допомоги в розслідуванні.
Представник Міністерства доріг і міського розвитку Ірану заявив, що після займання двигуна літак охопило полум'я, що призвело до втрати контролю над ним і подальшого краху. Майже відразу була виключена версія про теракт на борту[36].
Спочатку ЗМІ повідомили, що Іран відмовився передавати бортові самописці компаніям Boeing до США[37]. Згодом Іран офіційно спростував ці дані, запросивши США та Україну до розслідування катастрофи[38]. Іранський чиновник заявив, що самописці було пошкоджено, однак, на думку спеціалістів, дані на них усе ж таки можна проаналізувати[37]. 10 січня Іран надав представникам України доступ до самописців та до деталей літака[39]. Іранський чиновник, який веде розслідування щодо українського літака, заявив у неділю, що відмовився від планів відправляти реєстратори за кордон.
Спецслужби США заявили, що літак був збитий іранською системою ППО російського виробництва Тор-М1. Прем'єр-міністр Канади Джастін Трюдо підтримав цю версію, посилаючись на «розвідувальну інформацію з багатьох джерел». 9 січня 2020 року пошукова мережа OSINT-розвідки Bellingcat виклала у себе відеоматеріали атаки літака ракетою з прив'язкою до місцевості.
Протягом трьох днів іранська сторона не розголошувала справжню причину катастрофи, відкидаючи версію ракетного удару по літаку — попри докази США, Британії та Канади.
Влада Ірану опублікувала попередні результати розслідування, згідно з якими, літак перед зльотом був технічно перевіреним, пілоти діяли згідно з інструкціями та отримали всі потрібні погодження на виліт від іранської військової та цивільної адміністрацій[75].
20 лютого військова прокуратура Ірану завершила розслідування катастрофи літака МАУ. Наразі готується обвинувальний акт, а справу найближчим часом передадуть до суду[76].
2.3.Двигун чи ні?
"Корпорація Боїнг випустила п'ять тисяч літаків цієї модифікації - Боїнг 737-NG із двигунами CFM 56. І жоден із цих літаків не потрапляв у катастрофу через відмову двигуна на злеті. А саме про таку імовірну причину одразу ж заявили офіційні представники Ірану. На мою думку, така причина є малоймовірною", - заявив Валерій Романенко.
Про це ж каже і кореспондент ВВС з питань транспорту Том Баррідж. Він зазначає, що після злету з аеропорту Боїнг набирав висоту нормально. Але на відстані 2400 м над рівнем моря дані про літак раптово зникли.
"Заяви про відмову двигуна видаються передчасними", - каже він.
Висновок
Український літак рухався з півдня на північ. А іранська система ППО нібито визначила його як ворожу ціль, що пересувалась із заходу на схід. Влада Ірану в своєму звіті про обставини збиття літака наполягає, що знала про ці небезпеки для літаків. І поступово проводила їхню евакуацію із західних коридорів у своєму повітряному просторі. Але при цьому досі не зрозуміло, чому іранська влада взагалі не закрила свій повітряний простір в очікуванні американських обстрілів. Родини загиблих зібрали всі доступні дані щодо того, що ж саме відбувалося в західній частині неба над Іраном. За їхніми даними, евакуація літаків звідти почалася лише за 20 хвилин до збиття українського авіалайнера. Цього часу було замало, щоб усунути ризики для цивільних. Отже, врахуючи вищевикладане ми зясували, що запобігання заходів щодо льотних катостроф ПС - це комлекс заходів, який включає в себе як фаховову підготовку та навченість льотного складу діяти в складних умовах та вчасно приймати виважені рішення в екстримальних ситуаціях так і якісна підготовка повітряних суден до польотів
Література :
1