ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Очно-заочні курси з проблеми «Упровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури як засіб реалізації Концепції «Нова українська школа» для вчителів української мови та літератури
Проект «Я у світі інновацій»
Досвід упровадження інноваційної технології
Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом впровадження елементів технології критичного мислення
Курсова робота
учителя Краматорського ЗЗСО № 22
з профільним навчанням
імені М.М.Крупченка
Степанової О.С.
м. Краматорськ
2020
Вступ. Обґрунтування актуальності обраної технології
Сучасна школа – це сучасна модель суспільства, в якій дитина не повинна залишатися безликим об’єктом процесу навчання. Ми говоримо про права дитини, рівність і свободу, але забуваємо про те, що з учнями потрібно спілкуватися як з партнерами, піднятися в цьому спілкуванні на рівень дітей, зрозуміти, що дитяча особистість є центром усієї діяльності. А це, на мою думку, і є метою більшості інноваційних технологій, що запроваджуються останнім часом.
Педагогічні інновації для наших шкіл є важливими й обумовлюють можливість рівноправних партнерських стосунків між учителем і учнем, організацію продуктивної праці, орієнтацію на бажаний результат, набуття учнями найважливіших компетентностей.
Актуальність обраної теми визначається в тому, що освіта орієнтована на майбутнє, а отже, на розвиток того типу мислення, що дає можливість правильно оцінювати нові обставини та формувати шляхи подолання проблем, які можуть виникнути. Розвиток критичного мислення й надалі продовжує бути досить актуальним в освітній системі. Завдяки такому мисленню виявляються й розвиваються творчі можливості дитини, яка в майбутньому має бути успішною.
Переважна кількість педагогів прагне змінити практику своєї роботи, щоби сприяти розвитку в учнів критичного мислення. Вони готові створити умови для утвердження атмосфери творчості, допомогти учневі знайти себе в житті, а навчально-виховну діяльність спрямовувати на створення такої системи співпраці, головна мета якої – максимальний розвиток творчих здібностей дитини.
Сутність технології критичного мислення
Упродовж кількох років я працюю над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом впровадження елементів технології критичного мислення».
У нових умовах розвитку суспільства перед педагогами постає завдання формувати творчий потенціал особистості. За словами В.Сухомлинського: «Дитина повинна постійно переживати радість успіху, творчого натхнення й подолання труднощів». Учитель на уроках української мови та літератури повинен навчити дітей систематично й послідовно працювати, розвивати творче мислення, формувати вміння й навички свідомо отримувати знання. Якість роботи буде зростати, якщо підхід до неї урізноманітнити новими формами та методами навчання, добирати цікавий дидактичний матеріал, підвищити вимогливість до рівня знань учнів.
Для вчителя-філолога важливо навчити школярів бачити прекрасне в навколишньому середовищі, правильно та образно висловлювати думку, а також вірити в талант і творчі сили кожного вихованця. Метою моєї роботи в цьому напрямку є:
*розвиток індивідуальних здібностей та обдарувань дітей;
*формування креативної особистості, яка вміє творити, бачити й вирішувати нестандартні проблеми.
Працюючи над проблемою розвитку творчих здібностей, я поставила перед собою такі завдання:
*виявлення й спланований розвиток здібностей учнів, створення оптимальних умов для їх розвитку;
*створення ситуації, що сприяє творчій активності школяра, позитивно впливає на появу оригінальних ідей;
*розвиток уяви дитини, асоціативного мислення, прагнення вдосконалюватися, розв’язувати дедалі складніші завдання.
Серед напрямків діяльності перевагу надаю реалізації індивідуальних можливостей через творчість, особистісно зорієнтованому навчанню, роботі з обдарованими дітьми, проблемному навчанню, проектним технологіям.
Критичне мислення називають “ спрямованим мисленням ”, тому що воно спрямоване на одержання бажаного результату. Очікувані мною результати використання на уроках технології критичного мислення:
*вміння ставити запитання, самостійно формулювати гіпотезу;
* вміння вирішувати проблеми;
* вміння самостійно займатись своїм навчанням;
* вміння висловлювати свої думки (усно, письмово) зрозуміло та коректно по відношенню до інших;
* вміння відстоювати свою точку зору;
* вміння брати на себе відповідальність;
* вміння брати участь у колективному прийнятті рішення;
* вміння співпрацювати й працювати в групі тощо.
Досвід упровадження
На мою думку, основною формою організації навчальної діяльності учнів
залишається урок. У своїй педагогічній практиці використовую нетрадиційні уроки, які стимулюють учнів до активізації, розвивають розумову діяльність (урок-казка, урок-подорож, урок-вікторина тощо), а також традиційні з елементами інноваційних технологій. Прикладом може бути урок у 6 класі «Подорож до країни Морфології», де я використовую нетрадиційні елементи, зокрема, казку про утворення країни Морфології, гру-змагання «Хто більше», творче завдання «Твір на одну букву».
На уроках застосовую такі стратегії, як : «Вільний мікрофон», «Займи позицію», «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Так і ні», « Робота в парах і малих групах», «Мозаїка» тощо.
Живий інтерес на уроках мови та літератури в учнів викликає метод проєктів та мультимедійні презентаціі, що сприяють розвитку творчих здібностей, покращують процес засвоєння навчального матеріалу. Зі своїми учнями я презентую різні проєкти:
Творчий проєкт за темою «П.Тичина «Хор лісових дзвіночків»
На уроках літератури часто використовую міжпредметні зв’язки
З метою розвитку мислення , для встановлення мети уроку, щоб привернути увагу до теми , активізую метод “Передбачення”. Починаючи вивчати оповідання О.Стороженка «Скарб», на першому уроці формулюю питання: « Спираючись лише на назву твору, як ви думаєте, про який скарб буде йти мова у творі?» Цим самим підводжу учнів до пошуку та осмислення матеріалу. Надалі підбираю такі форми й методи роботи, щоб школярі аналізували, систематизували матеріал: «Займи позицію», «Підтвердь або спростуй думку», «Аналітичне гроно».
Розвиваючи творчі здібності учнів , навчаю їх працювати з інформацією. Для цього використовую 5 сходинок
На першій сходинці учні навчаються сприймати інформацію
Друга сходинка –навчаються прогнозувати
Третя сходинка – навчаються працювати з текстом
Четверта сходинка – вчаться ставити питання
П’та сходинка – навчаються творчо інтерпретувати інформацію
Ця сходинка – один із улюблених видів роботи на уроках мови та літератури. Учням подобаються пропоновані методи для творчого розвитку їх здібностей. Наприклад:
І.П.Котляревський “Наталка Полтавка”
Телеграма Петру
Маю зробити вибір: ти чи матір. Душа болить, серце розривається!
Але ж я любляча донька!
Леся Українка «Лісова пісня»
Телеграма Мавці
Я душу дав тобі? А тіла збавив!
Залишилась невимовна туга.
Леся Українка «Лісова пісня»
Телеграма Лукашу
Ти ні в чому не винний.
Так хотілося,щоб щастя упало мені до ніг.
Т.Шевченко «Катерина»
Телеграма батькам
Милий батько, люба мати,
Я вас покидаю.
Не слухала речей Ваших,
мушу я страждати
А за запропонованим алгоритмом учні навчаються складати хоку.
Алгоритм
1. Я був кимось або чимось. Я бачив когось або щось.
2. Місце та дія ( де й що робив)
3. Визначення(як?)
Наприклад:
І.Я. Франко “Мойсей”
Я був вождем
Біля земель Палестини
Мужньо приносячи себе в жертву
М.Коцюбинський «Тіні забутих предків»
Я був дев’ятнадцятою дитиною в родині Палійчуків
На берегах шумного Черемоша
Ріс туго, бачив далеке й не відоме нікому
І.Франко «Гімн»
Голос духа
По місцях недолі й сліз
Чути скрізь
У 7 класі під час вивчення теми «Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» використовую ось таку творчу роботу
Урок за темою «В.Винниченко “Федько – халамидник” (ознайомлення учнів з оповіданням)» із використанням технологій критичного мислення надруковано
Виступ на міській конференції учителів української мови та літератури 27.08.19 «Розвиток критичного мислення в контексті вимог НУШ. З досвіду роботи».
Працюючи над цією проблемою, я зрозуміла, що вчителю треба обирати такі технології критичного мислення, які подобаються учням, є зрозумілими для певної вікової аудиторії, викликають бажання працювати, проявляти й розвивати свої здібності.