Означення, додаток і обставина як другорядні члени речення (повторення) Прикладка як різновид означення. написання непоширених прикладок через дефіс. прикладки, що беруться в лапки

Про матеріал
сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати уміння сконцентровувати свою увагу та долати труднощі при виконанні завдання; повагу до рідного слова та духовного надбання народу.
Перегляд файлу

Дата 24.10.2019 р.                                    Вчитель        Мандриш Олена Сергіївна   

                                   

Тема:  Означення, додаток і обставина як другорядні члени речення (повторення) ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.

Формування компетентностей:

предметна компетентність:

  • Навчальна: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні;
  • Розвивальна: розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках;
  • Виховна: виховувати уміння сконцентровувати свою увагу та долати труднощі при виконанні завдання; повагу до рідного слова та  духовного надбання народу.

ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою: грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з предмету, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; поповнювати свій словниковий запас;
  • інформаційно-цифрова: діяти за алгоритмом, доводити істинність тверджень
  • основні компетентності в природничих науках і технологіях: формувати вміння послуговуватися технологічними пристроями;
  • інформаційно-цифрова компетентність: діяти за алгоритмом ;
  • соціальна і громадянська компетентності: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі;
  • Ініціативність і підприємливість: відповідальність, упевненість у собі.

 

Очікувані результати:  учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.

Тип уроку:   комбінований

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Дарую серце

Епіграф

У серце увійде лише те, що йде від серця.

Г. Сковорода

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   Сьогодні на уроці ми продовжимо  роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.

1. Мовне спотереження.

Успіх – це перемога (непоширене)

Ми живемо для успіху (поширене)

2.    Фронтальне опитування.

— Назвіть другорядні члени речення.

 (Додаток — другорядний член речення, який означає предмет і в реченні відповідає на питання непрямих відмінків, тобто всіх, окрім називного. Найчастіше додаток, як і підмет, виражається іменником або займенником.

Означення  другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета, відповідає на питання який?чий?котрий? і найчастіше виражається прикметником, зрідка — займенником або іменником.

Обставина  другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як?куди?звідки?коли?чому ?з якою метою?якою мірою?де? Обставини виражаються прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником.)

  • Що спільного в двох реченнях.
  • Що потрібно, аби його досягти.
  • Я бажаю успіху!

ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.

     Мотивація навчальної діяльності школярів.

А зараз я вам зачитаю речення, а ви спробуйте знайти означення.

Ріка Дніпро найдовша в Україні   (Відповіді учнів).

   Діти, ми сьогодні з вами поведемо розмову про ще один вид означення, який називається прикладка та будемо розвивати наші правописні вміння написання прикладок з означуваними словами.

  Отже , вирушаємо в дорогу по темі  ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ.(запис теми до зошитів)

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя

 

 ( Презентація слайдів        )

Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.

2. Робота з підручником

2.1 правило с.124

2.2 коментоване виконання впр.195

2.3 робота в парах, виконання впр.196

3. Вибірковий диктант(слайд                 )

Шевченко народився 9 березня 1814 р. в селі Моринцях у сім’ї селян-кріпаків. Був третьою дитиною після сестри Катерини та брата Микити. 1816 року сім’я переїхала до села Кирилівки. 1822 року Тарас Шевченко почав учитися в дяка Совгиря, у якого створив перший малюнок «Коні». (цей твір, на жаль, не знайдений). Також мав учителів-малярів із села Стеблева. У повісті «Художник» Шевченко розповів про свої дитячі та юнацькі роки.

4. Презентація (слайд                   ). Пишемо через дефіс

Прикладка з означуваним словом пишеться окремо або через дефіс.

1. Якщо спочатку йде родове поняття, а потім видове, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:

трава звіробій       звіробій-трава

/         \                /            \

родове  видове    видове   родове

2. Якщо спочатку йде загальна назва, а потім власна, то прикладка пишеться окремо, якщо ж навпаки - то через дефіс. Порівняйте:

 

Красуня Марія        Марія-красуня

/       \                  /       \

Загальна власна   власна загальна

 

3. В інших випадках прикладка з означуваним словом, як правило, пишеться через дефіс – незалежно від її місця. Це, зокрема, прикладки, які характеризують предмет за якісними ознаками, за віком, за національністю, за місцем проживання, за фахом: учитель-мовник, мовник-учитель, красуня-яблуня, яблуня-красуня.

Але: жук-короїд, льон-довгунець, заєць-русак, гриб-паразит. У цих словах прикладка входить до складу терміна. І ці  прикладки- терміни ви можете чути на уроках  біології

 

5. Розподільний диктант( на слайд       )

Риба карась, вітер пустун, квітка ромашка, нарцис квітка, Полтава місто, поет початківець, журнал «Київ», трава звіробій, народи брати, деревій трава, птах одуд, мати Катерина, рута м’ята, красуня Катерина

6. Презентація (сайд                  ) Пишемо в лапках

Умовні власні назви підприємств, установ, організацій, творів мистецтва, журналів, газет, пароплавів тощо пишуться в лапках. Прикладки, приєднувані до означуваних слів за допомогою слів імені, пам'яті, на ім'я, по імені, в лапки не беруться. Кінотеатр«Київська Русь», журнал «Всесвіт», Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова.

7. Гра Редактор (слайд               )

1. Перше видання збірки кобзар налічувало лише ** творів.

2. тарас григорович написав заповіт у *** році.

3. 1681 році було видано шевченкову книжку Буквар.

  Творча  робота.

До поданих малюнків доберіть і запишіть  прикладки, поясніть їх правопис

8.  Презентація (слайд           ). Узгодження прикладок

Назви міст, сіл, річок узгоджуються в усіх відмінках із родовою назвою.

Наприклад.

Правильно

Неправильно

До міста Львова

За річкою Десною

До міста Львів

За річкою Десна

На горі Говерла

На станції Жмеринка

На горі Говерлі

На станції Жмеринці

 

9. Презентація (слайд             ). Виконати вправу.

Побували біля озера (Лебедине). Доїхали до станції метро («Хрещатик»). Місячне сяйво над річкою (Роставиця). Проїжджали недалеко від міста (Вінниця). Друзі зустрілися в місті (Одеса) на вулиці (Дерибасівська).

V. Систематизація й узагальнення вивченого

Гра Третій зайвий

Дівчина красуня, поет романтик, ріка Дніпро

Льон довгунець, жук короїд, птах ворон

Поема Катерина, село Моринці, вірш Заповіт

VI. Підбиття підсумків уроку

Гра «Вірю – не вірю»

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Дайте відповідь на запитання.

«Що на уроці виявилося для вас цікавим і  найскладнішим?»

VІ. Домашнє завдання

Виконати впр,203

І завершити наш урок я хочу словами Сковороди

Дякую за увагу! Будьте здорові!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Філія ЗСО І-ІІ ст. с. Цекинівка ОНЗ ЗЗСО І-ІІІ ст. с. Велика Кісниця
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бельмега Богдан Богданович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
4645
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку