Курсова робота
на тему: «Формування творчих здібностей учнів на уроках української літератури шляхом використання ІКТ»
Вид роботи: презентація власних веб-ресурсів
Пояснювальна записка до веб-ресурсу
1.Тема випускної роботи «Формування творчих здібностей учнів на уроках української літератури шляхом використання ІКТ».
2. Веб-сайт «Semper tiro», https://sites.google.com/view/poschuk-2kam/%D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0%D1%8F
3. Відомості про автора веб-ресурсу .
Шевчук Валентина Іванівна
Освіта – вища.
Спеціальність за дипломом – філолог, викладач української мови та л-ри…
4.Ресурс створений в травні 2018 року. Цільова аудиторія – учні, вчителі.
5. Мета створення та завдання, які виконуються з використанням веб-ресурсу.
Сайт створила з метою взаємодії, співпраці учителя та учня; бажання поділитися з колегами напрацюваннями. За допомогою веб-ресурсу виконуються різноманітні завдання: розміщення корисної інформації для вчителів та учнів, систематизація, збереження і використання різного навчального матеріалу, забезпечення наочності, інтерактивності, об’єктивності контролю успішності, самостійності та індивідуальності навчального процесу.
6. Структура веб-ресурсу, опис його розділів та змісту.
Мені, як і кожному вчителеві, хочеться бути значущою особистістю. З одного боку це вимога часу, а з іншого боку і внутрішня потреба. При нових вимогах, що ставить перед вчителями освітня галузь, я вчуся по-новому ставитися до організації власної педагогічної діяльності. Перші кроки щодо створення веб-ресурсу зроблено. На головній сторінці сайту знаходиться інформація про мене https://youtu.be/mWBEd-j6Dc та прив’язані інші мої ресурси, а саме: блог «Материнка» https://evchanzillja.blogspot.com , блог «Подолянка» http://teofilija.blogspot.com
Блог ШМО https://schewtschuk.blogspot.com , сайт https://podolyanka471.wixsite.com/shevchuk-52?fbclid=IwAR2NyLaNraFdXUhdlsLd0KJWuSJKrQTJGHYqPHu0u68cJYRadaZ_13RMa8g
Друга веб-сторінка – тренінг, третя –спецкурс. Третя сторінка має дві підсторінки, на яких розміщені інноваційні родзинки та методична скринька. Зміст підсторінок – мої наробки. Це вибіркові матеріали (більше їх знаходиться на блогах), які використовую в поурочній діяльності для розвитку творчих здібностей учнів, для підвищення зацікавленості на уроках, для концентрації уваги учнів на навчальному матеріалі…
7.Особливості використання веб-ресурсу в педагогічній діяльності. Практична цінність веб-ресурсу. Третій рік я працюю над проблемною темою: «Формування творчих здібностей учнів на уроках української літератури шляхом використання ІКТ». І це дало мені змогу побачити, наскільки талановиті мої учні, зрозуміти їхнє бажання розвивати свої здібності, наскільки безмежні їхні можливості. Розвиток творчих здібностей учнів з використанням ІКТ має ряд переваг перед вже існуючими технологіями. Переваги використання ІКТ у розвитку творчих здібностей учнів:
- розвивають креативні, дослідницькі здібності учнів;
- підвищують мотивацію навчання;
- активізують пізнавальну діяльність учнів;
- підвищують інтерес до предмета;
-дозволяють індивідуалізувати процес навчання;
- активізують самостійну діяльність учнів.
Використання персонального педагогічного веб-сайту під час уроків та в позаурочний час розширює можливості навчально-виховного процесу, забезпечує нові шляхи подання інформації, дає можливість для випробовування власних ідей та проектів, дозволяє створення навчальних ситуацій, на основі яких можна спостерігати й вивчати недоступні раніше феномени. «Життєдіяльність» сайту чи блогу в навчальному процесі на сучасному етапі стає життєвою потребою, оскільки дозволяють ускладнити зміст навчального матеріалу, збільшити обсяг його теоретичної частини, сприяють виконанню учнями індивідуальних завдань, упровадженню самостійної науково-дослідницької (приклад – роботи МАН з української л-ри https://drive.google.com/file/d/13uKSq4g_3CQ-VRPLq9FHqMO4BxKjrwSk/view?usp=sharing ), дозволяють введення в практику творчих вправ, проблемних питань, проведення мовних спостережень, лінгвістичних ігор (широка можливість ігор – флешкарти https://www.flippity.net/fc.asp?k=1Zr8bSapqIFBJapnwUa1-tQslN_UifdqW9UzqkbSLpxI ), створюють умови для реалізації природних обдарувань особистості тощо. Особливо важливим є те, що сучасні комп'ютерні технології в поєднанні з новітніми освітніми технологіями стають ефективними засобами розвитку мислення обдарованих учнів.
Уроки виразного читання збагачують емоційний світ учнів, розвивають образну пам’ять, уяву, естетичний смак, розумові здібності, художнє мислення. На одному з таких уроків використала інтерактивну електронну книгу поезій, створену спільно з учнями 9 класу
https://www.ourboox.com/books/поезії-одвічна-висота/.
Використання електронної книги сприяло розвитку відтворюючої та творчої уяви, емоційного сприймання твору. Уроки літератури рідного краю сприяють прилученню школярів до духовних скарбів рідної землі, формують почуття патріотизму, національні, загальнолюдські цінності та сприяють розвитку творчих здібностей. Благодатним ґрунтом для цього є художній набуток поетеси Марини Брацило. Урок літератури рідного краю «Стежинами життя і творчості Марини Брацило» проведений у 9 класі. Учні (4) працювали в спільній презентації. https://docs.google.com/presentation/d/1yXkMfpnnV_HjbCzSV-7HJlOD5HstjDw12WLp8sEJSYQ/edit?usp=sharing Переконуюся, що уроки з використанням ІКТ виховують почуття прекрасного, розширюють кругозір учнів, дозволяють за обмежений час дати літературознавчий матеріал. https://www.slideshare.net/ssuser8c909f/ss-86593376.
Щороку мої учні беруть участь в олімпіаді, різноманітних конкурсах. На блозі зібрано і систематизовано завдання за попередні роки, матеріали для підготовки. Опубліковано роботи учнів переможців районного та обласного етапів Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості та інших конкурсів. http://teofilija.blogspot.com/2017/02/normal-0-false-false-false-uk-x-none-x_98.html. Блог «Материнка», сторінка – конкурси http://evchanzillja.blogspot.com/p/blog-page_50.html Сайт індивідуалізує навчання, популяризує учнівські роботи, реалізовує можливості дистанційного навчання.
Сучасний урок української мови та літератури не можна уявити у наш час без комп'ютерних технологій. При вивченні творчості письменників використовую ментальні карти https://www.mindomo.com/mindmap/mind-map-70b6645a73924f1c913316a20e56ae20, інтерактивні плакати https://www.thinglink.com/scene/1012414542220623874 , які візуалізують навчальний процес, дозволяють організувати роботу з усім класом із залученням інтерактивної дошки.
Практична цінність використання веб-ресурсів в тому, що вони дають змогу інтерактивно донести інформацію до учнів незалежно від їх територіального місцезнаходження, активізувати участь учнів в Інтернет-олімпіадах, конкурсах (беремо участь на сайті освітнього проекту «На урок»), краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів ( використовую тести https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd1pQsOY48hfFjsnJI23t5Nf8ZvCK0alymoZppB8j5q3u34yA/viewform ) та підвищити їхній інтерес до навчання, сприяють розвитку творчих здібностей. У своїй практиці ІКТ використовую для
• пояснення нового матеріалу;
• контролю знань учнів;
• організації самостійної роботи учнів на уроці та вдома;
• організації пізнавального дозвілля учнів;
• розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення результатів своєї діяльності.
8. Перспективи розвитку веб-ресурсу.
Зростання цільової аудиторії, постійне наповнення ресурсу потрібним контентом Учитель живе доти, доки вчиться. І в подальшому працюватиму над підвищенням ІКТ-компетентності, мережевий щоденник буде слугувати середовищем розвитку і учнів, і моїм.
9. Система організації зворотного зв’язку. Веб-ресурси є інструментом взаємодії вчителя й учнів. Як отримати від учнів якісний зворотний зв’язок, щоб дізнатися, що вдається їм добре, а що потребує додаткових пояснень? На допомогу приходить пошта, коментар завдань, вміщених на сайті чи на блозі. Зворотний зв’язок забезпечує також активний обмін досвідом з колегами.
10. Список використаних джерел.
1. Вимоги до персонального WEB-сайту вчителя[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ukrom.in.ua/other/9-vimogi-do-personalnogo-web-saitu-vchitelja.html
2. Всеукраїнський конкурс учнівської творчості Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://kaffilosofii.wixsite.com/kafedra-filosofii/blank-gy4x6
3. Інтерактивні завдання, цікаві задачі, ігри[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://learning.ua/ugroups/
4. Когут О. І. Інноваційні технології навчання української мови і літератури. – Тернопіль: Астон, 2005.
5. Менякіна М.С. Педагогічні можливості сервісів Веб 2.0 / М.С. Менякіна // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2009. – № 8. – С. 24
6. Професійно-орієнтовані блоги вчителів української мови та літератури як сучасний засіб взаємодії вчителів, учнів та батьків[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/library/profesijno-orientovani-blogi-vciteliv-ukrainskoi-movi-ta-literaturi-ak-sucasnij-zasib-vzaemodii-vciteliv-ucniv-ta-batkiv-35528.html
7.Персональний сайт вчителя, данина моді чи потреба[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://techerworldlit.at.ua/publ/metodichna_skarbnichka/personalnij_sajt_vchitelja_danina_modi_chi_potreba/10-1-0-96
8. Самостійна робота учнів як важливий елемент у формуванні та розвитку творчих здібностей[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.slideshare.net/OksanaZvirkooks/ss-71868833
9. Сучасний вчитель – компетентний вчитель– Режим доступу: https://www.yakymgymnasia.com.ua/informationforteacher/
10. Українська на щодень: цифровий формат[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/view/ykrzp/спецкурси