КУРСОВА РОБОТА"ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ ТА ПРОВЕДЕННІ ЗАСІДАНЬ ПЕДАГОГІЧНОЇ РАДИ"

Про матеріал
КУРСОВА РОБОТА ПРО ІНТЕРАКТИВНІ ЦІКАВІ ЗАСІДАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ РАДИ В СПЕЦІАЛЬНІЙ ШКОЛІ
Перегляд файлу

1

 

Комунальний вищий навчальний заклад

«Херсонська академія неперервної освіти»

Херсонської обласної ради

 

Кафедра педагогіки й менеджменту освіти

 

                                                          Затверджую

        Завідувач кафедри

__________ В.В. Кузьменко

«____» ___________ 2019 р.

 

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ ТА ПРОВЕДЕННІ ЗАСІДАНЬ ПЕДАГОГІЧНО РАДИ

Курсова робота

 

Виконавці роботи:                                           _____________ Т.М. Федорова

слухач курсів підвищення                             Олешківська спеціальна школа

кваліфікації заступників                                 Херсонської обласної ради

директорів з НВР                                            

 

Науковий керівник:

Доктор педагогічних наук, професор            ___________ І.Я. Жорова

                                                                          «______» ______________ 2019 р.

 

Кількість консультацій                                   __________   години

                                                                          __________    підписи

 

 

 

Херсон 2019 р.

ЗМІСТ

 

ВСТУП ……………………………………………………………………

3

РОЗДІЛ 1. РОЛЬ  та місце педагогічної ради у забезпеченні якості освітнього процесу……………….

 

5

1.1.Поняття та функції педради  як органу внутрішкільного

управління…………………………………………………………………

 

5

1.2.Основні види педагогічних рад……………………………………..

7

РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕНОЛОГІЙ У ПРОВЕДЕННІ ЗАСІДАНЬ ПЕДАГОГІЧНИХ РАД….

 

9

2.1. Сучасні інтерактивні технології підготовки і проведення засідань педрад……………………………………………………………………..

 

9

2.2.Проблеми та шляхи  впровадження інтерактивних технологій у проведенні засідань педрад Олешківської спеціальної школи ХОР…..

 

17

ВИСНОВКИ………………………………………………………………..

24

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ…………………………….

25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Суспільно-політичні та соціально-економічні перетворення, які відбуваються в Україні, інтенсивно впливають на діючу освітню систему: змінюються ціннісні орієнтири, застосовуються нові педагогічні технології, технології управління, що сприяють модернізації змісту освіти, інтенсивному розвитку та впрова­дженню інноваційних процесів, адекватних сучасним вимогам і потребам часу. Школа отримала можливість самостійно оби­рати орієнтири і цільові установки своєї діяльності. В умовах демократизації шкільного життя, переходу до громадсько-державної моделі керівництва навчальними закладами значно зросла роль колективних форм управління і в першу чергу - педагогічної ради [7,c.28].

Сьогодні педагогічну раду слід розглядати як складову частину внутрішкільного управління, орган колективного нестандартно­го мислення, що знаходить вихід із складних ситуацій, приймає рішення, іноді несподівані, ризиковані, але які в більшості ви­падків ведуть до позитивного результату; як орган, що надає можливість реалізації принципу державно-громадського харак­теру управління освітою. Актуальною є проблема: як зробити педради цікавими, які форми педагогічної ради найбільш ефективні, яки­ми засобами педрада може реалізувати ідею формування ко­лективу однодумців. Необхідна конкретизація завдань педагогічної ради, розроблення заходів попередження формалізму в її діяльності.

Домінуючою в шкільній практиці є традиційна форма пед­ради, що має суттєві недоліки: авторитарний стиль, перетворе­ння засідання педради на інструктаж, поверхневе обговорення поставлених проблем, слабкий зв'язок теорії з практикою, абстрактність доповідей, недостатність самостійної діяльності вчителів, низька результативність та ін. Творчий пошук у галузі вдосконалення управління школою в останнє десятиліття змінив характер педагогічних рад, вони стали різноманітнішими за тематикою та формами.

Актуальність обґрунтування доцільності використання ін­терактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради зумовлена колективною сутністю діяльності педагогічного колективу на педраді, яка потребує форм, що дозволяють залучити до роботи більшість педагогів, з'ясувати їхню точку зору, об'єднати їх зусилля на вирішення проблем; певною новизною і складністю вирішення проблем сучасної школи, що вимагають активізації та інтеграції потенціалу всього колективу, що більшою мірою можливо при використанні інтерактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради; спрямованістю їх на вдосконалення її діяльності, здатністю перетворити педраду на справжній суб'єкт внутрішкільного управління.

Мета роботи полягає в обґрунтуванні доцільності використання в сучасній загальноосвітній школі інтерактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради.

Завдання дослідження

  1. розглянути поняття та функції педагогічних рад;
  2. визначити основні види педрад;
  3. охарактеризувати доцільність впровадження та використання інтерактивних технологій у проведенні засідань педрад;
  4. проаналізувати практику використання інтерактивних технологій у проведенні засідань педрад в Олешківський спеціальній школі.

Предмет дослідження – сучасні інтерактивні технології в освітньому процесі.

Об’єкт дослідження – методичні засади впровадження и використання інтерактивних технологій у проведенні засідань педрад.

Структура роботи – курсова робота складається з двох розділів, містить вступ, висновки, список використаної літератури.

 

 

 

РОЗДІЛ 1 

РОЛЬ  та місце педагогічної ради у забезпеченні якості освітнього процесу

 

  1.        Поняття та функції педради  як органу внутрішкільного

управління

 

Статті 96-98 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778, визначають: «Педагогічна рада - постійно діючий колегіальний орган управління закладом» [31]. У сучасній педагогічній практиці її роль значно підвищується: посилюється її методична функція, вона перетворюється на джерело педагогічних ідей, інновацій, стає інструментом колек­тивного управління освітньою установою. Обрана адміністра­цією школи технологія формування єдиного педагогічного колективу через педраду дозволяє сформулювати стратегічну мету - створення нової освітньої практики - і на її основі забезпечити ефективну діяльність педради. Саме на засіданнях педагогічної ради відбувається перебудова поглядів учителів, вони вчаться працювати по-новому, аналізувати свою діяльність, зіставляти її з сучасними вимогами

Педрада має бути вищим колегіальним органом управління школою, а також виявом громадської думки педагогічного колективу. Якщо ж педради планує, готує й проводить тільки адміністрація, - вони не виконують своїх функцій. Саме на педраді має відбуватися колективна рефлексія шкільного життя, виявлення резервів для вдосконалення навчально-виховного процесу, вироблення стратегій розвитку школи. А для цього треба оволодіти майстерністю підготовки та проведення педрад.

Однією з форм науково-методичної роботи та управління навчальним закладом на демократичних засадах є педагогічна рада. Педагогічна рада є постійно діючим органом, який розглядає кардинальні питання навчально- виховного процесу: план роботи школи, методичних об'єднань, інформації та звіти педагогів школи, доповіді педпрацівників різних організацій тощо.

Сьогодні ми отримали достатньо самостійності у виборі своїх орієнтирів і цільових установок. В умовах демократизації й чергового реформування освіти зростає роль колективних форм управління, зокрема й педагогічної ради. Завдання та зміст педагогічної ради змінені й доповнені нормативно-правовими документами незалежної України.

Педагогічна рада розглядає питання:

  •     вдосконалення і методичного забезпечення навчально-виховного процесу;
  •     планування та режиму роботи навчального закладу;
  •     переведення учнів до наступних класів та їх випуск, видачі документів про відповідний освітньо-кваліфікаційний рівень, нагородження за успіхи у навчанні;
  •     підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їхньої творчої ініціативи, впровадження у навчально-виховний процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду;
  •     притягнення до дисциплінарної відповідальності за невиконання учнями своїх обов'язків [13,c.84].

Отже, педагогічна рада сьогодні - колективний орган, покликаний керувати всім навчально-виховним процесом. Одним із головних завдань директора школи  є створення умов для підвищення авторитету та працездатності ради. Рада під його керівництвом займається багатьма питаннями, піддає в окремих випадках критичній оцінці діяльність педагогічного колективу та окремих його працівників, розробляє і затверджує практичні заходи, спрямовані на поліпшення навчання та виховання учнів. Це відбувається шляхом тісного зв'язку педагогічної ради з методичними об'єднаннями, з батьківським активом та окремими членами учнівського колективу.

Одне з головних завдань педагогічної ради - створення дружного, працездатного педагогічного колективу, в якому кожен відчув би себе відповідальним не лише за доручену йому роботу, а й за всю діяльність школи.

Отже, за умов реформування освіти й демократизації управлінської діяльності педрада стала поліфункціональною. Серед функцій, які вона виконує, чітко окреслено такі:

  •         планово-прогностична;
  •        мотиваційно-цільова;
  •        діагностична;
  •        комунікаційна;
  •        методична [13,c.85].

Навчальний заклад поставлений сьогодні в ситуацію самовизначення. Йому надано можливість самостійного вибору мети, форм, методів роботи

тощо. Нова соціально-економічна ситуація висуває нові вимоги перед педрадою. Вона повинна стати педагогічною радою «колективного мислення». Така педрада:

  •         мислить нестандартно й самостійно;
  •        знаходить вихід, здавалося б, із най безвихідніших ситуацій;
  •        докопується до самої суті проблеми, до справжніх причин і наслідків освітнього процесу;
  •        приймає рішення, часом неочікуване, часом ризиковане, але здебільшого таке, що веде до позитивного педагогічного результату.

Саме під час «педради колективного мислення» відбувається зміна й перебудова педагогічних поглядів, пріоритетів та установок. Саме на такій педраді вчитель вчиться мислити і працювати по-новому.

 

  1.        Основні види педагогічних рад

 

Напрями діяльності методичних об’єднань не вичерпують багатогранної діяльності педагогічної ради в реалізації науково- методичної роботи .

За цільовою установою можна виокремити педради:

  •         науково-педагогічні;
  •         психолого-педагогічні;
  •         тематичні;
  •         проблемні;
  •         настановчі;
  •         підсумкові [8,c.56].

Науково-педагогічні педради спрямовані на підвищення науково-теоретичного й методичного рівня викладання основ наук, впровадження нових ідей, досліджень та перспективного педагогічного досвіду в роботу школи.

Психолого-педагогічні педради ознайомлюють викладачів з досягненнями психологічної науки. Вони допомагають удосконалювати виховний вплив на підростаюче покоління, поліпшувати структуру і стосунки між усіма учасниками навчально-виховного процесу.

Тематичні педради розглядають питання ефективного викладання окремих предметів, стан якості знань, умінь і навичок учнів з основ наук.

Проблемні педради обговорюють питання реалізації науково- методичної проблеми в роботі навчально-виховного закладу; розробляють концепцію розвитку школи згідно з обраною проблемою.

Настановчу педраду присвячено аналізу підсумків навчального року; на ній обирають науково-методичну проблему або розробляють подальші стратегії впровадження обраної проблеми; обговорюють і затверджують план роботи школи на рік.

Підсумкова педрада займається переведенням учнів на наступний рік, та випуском учнів зі школи.

Педради можуть бути й комбінованими. Тоді в їхній роботі розрізняють дві сторони: науково-педагогічну (обговорення актуальних питань робота педагогічного колективу) і виробничо-ділову (затвердження річного плану роботи школи, розгляд підсумків роботи навчально- виховного закладу за рік. випуск і переведення учнів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2

МЕТОДИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕНОЛОГІЙ У ПРОВЕДЕННІ ЗАСІДАНЬ ПЕДАГОГІЧНИХ РАД

 

2.1.  Сучасні інтерактивні технології підготовки і проведення засідань педрад

 

Поряд з традиційними з'явилися інтерактивні техно­логії проведення педради, що відрізняються від традиційної організацією, зовнішнім оформленням роботи педагогічного колективу, а не змістовною частиною, оскільки мета і завдання педради не змінюються. Використання інтерактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради поліпшує роботу педагогічних кадрів, підвищує їх професійну кваліфіка­цію: на них обговорюються актуальні проблеми розвитку школи, поліпшення якості освіти, питання теорії та методології освіти, ефективного використання педагогічних технологій і т.д.

Аналіз літератури з теми та досвіду проведення педрад сучасних освітніх закладів свідчить про наявність суперечностей між потребою сучасного соціуму в ре­алізації принципу державно-громадського характеру управління освітою та недостатньою ефективністю педради традиційної форми як органу управління загальноосвітньою школою; між необхідністю її організації на основі досягнень педагогічної науки і неготовністю педагогів до підвищення якості її підго­товки та проведення, використанню позитивного досвіду прове­дення педрад, до участі в педрадах нетрадиційних форм; між важливістю вдосконалення роботи педради та недостатньою розробленістю проблеми використання інтерактивних техно­логій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради [12,c.15].

За методикою підготовки та проведення педагогічні ради бувають традиційні, нетрадиційні.

За формою: традиційні (доповідь з обговоренням; доповідь зі співдоповіддю; серія повідомлень; на основі роботи про­блемних груп; семінар-практикум); нетрадиційні (методичний день; у формі КТС (колективна творча справа); творчий звіт; педрада з елементами тренінгу, педрада - «круглий стіл», педагогічний аукціон, методична панорама, педрада - ділова гра, педагогічна дискусія; багатоступенева та багатоетапна педрада; педагогічно-методичний фестиваль, педагогічний ринг; захист інновацій; конкурс; фестиваль; педагогічний кон­силіум; презентація; прес-конференція; вернісаж педагогічних знахідок; форум тощо) [11,c.65].

Основний недолік традиційної форми педагогічної ради з доповіддю - низька активність педагогів. Цього можна уник­нути, якщо вибрати актуальну проблему та залучити до її обговорення всіх учасників педагогічної ради, організувавши ряд проблемних творчих груп. На нашу думку, завдання директора - знайти найбільш раціональну форму проведення педради відповідно до специфіки теми та умов роботи школи. У будь-якому випадку директору необхідно твердо пам'ятати, що педрада - це не вистава. Ретельність підготовки до неї не означає, що виступати повинні тільки ті, кого визначили. Це призвело б до зниження наукової вагомості педради і нівелю­вання будь-якої дискусії та критики.

Це, перш за все, - рада. Зібрання однодумців.

Проведення засідань педагогічної ради є показником рівня творчої атмосфери в колективі, його професіоналізму.

На зміну традиційним приходять нові форми проведення педрад. Саме ці форми перетворюють педраду на орган, який об'єднує педагогів, батьків, учнів спільною турботою про сьогодення і майбутнє життя, дозволяє відстоювати свою по­зицію, створює умови для підвищення педагогічної майстер­ності, змушує шукати ефективні форми роботи з учнями, нади­хає на творчу співпрацю на підставі особистісно орієнтованого навчання й виховання підростаючого покоління, дає можливість почувати себе Педагогом - і знову сумніватися, шукати, апро­бувати, творити...

Активізація творчої діяльності педагогів можлива через нетрадиційні, інтерактивні методи і форми роботи з педагогами.

Основні педагогічні інновації пов'язані із застосуванням інтерактивних методів. Процес взаємодії організований таким чином, що практично всі учасники виявляються залученими в процес пізнання, обговорення. Вони мають можливість розуміти й рефлексувати з приводу того, що вони знають, розу­міють, про що думають. Інтерактивна діяльність передбачає ор­ганізацію і розвиток діалогового спілкування, яке веде до вза­ємодії, взаєморозуміння, до спільного вирішення і прийняття найбільш загальних, але значимих для кожного учасника зав­дань. У ході діалогового спілкування в педагогів формується вміння критично мислити, міркувати, вирішувати суперечливі проблеми на основі аналізу почутої інформації та обставин. Педагоги вчаться зважувати альтернативні думки, приймати продумані рішення, правильно висловлювати свої думки, брати участь у дискусіях, професійно спілкуватися з колегами. Важ­ливо те, що при такій організації роботи педагог може не тільки висловити свою думку, погляд, дати оцінку, але й, почувши доказові аргументи колег, відмовитися від своєї точки зору або істотно змінити її. У педагогів формується повага до чужої дум­ки, уміння вислуховувати іншого, робити обґрунтовані висновки.

Інтерактивні технології в підготовці та проведенні засідань педагогічної ради досягають своєї мети, якщо в колективі панує доброзичлива обстановка, педагог з радістю йде на роботу, адміністрація розуміє проблеми працівника, завжди допомагає їх розв'язанню, бачить у кожному педагогові та учневі творчу особистість, створює оптимальні умови для плідної роботи.

Нові форми педрад, без перебільшення, перетворюють їх на «мозковий центр», штаб передової думки, лабораторію майстерності педагогів.

Наведемо декілька інтерактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради [11,c.36].

Найбільш проста форма групової взаємодії - «велике коло». Робота проходить у три етапи. Перший етап - педагоги розсідаються у великому колі. Керівник формулює проблему. Другий етап - протягом певного часу (приблизно 10 хвилин) кожен учасник індивідуально на своєму аркуші паперу записує пропоновані заходи для вирішення проблеми. Третій етап - по колу кожен педагог зачитує свої пропозиції, інші мовчки вислуховують (без критики); по ходу проводиться голосування по кожному пункту - включати чи не включати його в загальне рішення, яке в ході розмови фіксується на дошці.

Прийом «великого кола» оптимально використовувати, коли можливо швидко визначити шляхи вирішення проблеми або її складові. За допомогою даної форми можна, наприклад, розробляти інструкції, положення, локальні або нормативно- правові акти.

Педагогічна рада - методичний день містить елементи як семінару, так і практикуму. Розробка педагогічної ради у формі методичного дня починається за 2-3 тижні на засіданні творчої групи. Аналізується робота школи, виділяється проблема, розробляється зміст, складається план підготовки, оформля­ється виставка [11,с. 71].

Дана форма роботи вимагає часткової перебудови розкладу уроків. Робочий день розпочинається ранковим засіданням педагогічної ради (короткий огляд проблем; інструктаж щодо подальшої організації педагогічної ради). Члени учнівського са­моврядування в цей час проводять класні (інформаційні) години.

Протягом другого уроку проводяться відкриті уроки та заходи (практична частина). Розклад відвідувань уроків може бути складено за різними схемами: лінійної, кругової, секційної і т. д. По закінченні уроку організовується 20-30-хвилинна перерва, протягом якої проводиться коротке первинне обго­ворення побаченого. Робляться узагальнення, виділяється позитивний досвід, даються рекомендації.

Далі члени ініціативної групи аналізують і узагальнюють результати діяльності, готуються до післяобіднього засідання, оформляють бюлетені.

Друге пленарне засідання починається із аналізу учите­лями власних уроків з позицій теми педагогічної ради. Потім група дає оцінку того, як дана проблема реалізована на прак­тиці. За підсумками виступів усіх груп оголошуються реко­мендації, приймається рішення.

Таким чином, під час педагогічної ради реалізується голов­на мета - глибокий, всебічний розгляд певної проблеми навчання та виховання як у теорії, так і на практиці.

На педагогічній раді - творчому звіті окремого вчителя або методичного об'єднання узагальнюється передовий педагогіч­ний досвід. Досвід окремого вчителя стає надбанням усіх. Така педрада - один із найважливіших способів підвищити методичний рівень учителів [11, с. 52].

Педагогічна рада - презентація проводиться для офіційного представлення нових програм, підручників, навчальних кабіне­тів, нового досвіду з певної проблеми. Мета презентації - привернути увагу до чого-небудь, ознайомити з новим почи­нанням, дати йому суспільну оцінку.

Педагогічна рада - конкурс ставить за мету підбити

підсумки конкурсів майстерності в педагогічному колективі, визначити кращих. Заздалегідь розробляється положення, умо­ви проведення конкурсу, підбиття підсумків.

Педагогічна рада - конференція передбачає глибоке і все­бічне розкриття теми при активній участі педагогів школи. Творчий обмін досвідом - суть педради-конференції.

Педагогічна рада - аукціон [17, с.32] розглядає безліч представлених ідей (методик, методичних прийомів) з певної проблеми. Учителі «купують» тільки ті, які заслуговують на увагу, більш реальні, життєздатні. Педагогічна рада - аукціон може бути проведена й у формі «захисту проекту», заохочує зростання ініціативи вчителів, їх самостійність і творчість, спробу створити свій неповторний досвід (форму, прийом), свою програму - навчальну, розвивальну.

Педагогічна рада - фестиваль проходить як громадський огляд досягнень, святкування, що супроводжується показом, оглядом форм, методів, прийомів, засобів навчання в різно­манітному художньому оформленні.

Варіантом педагогічної ради - диспуту [11, с. 68] є вирішення педагогічних ситуацій. Адміністрація вибирає банк педагогічних ситуацій, що пропонується колективу. Форма проведення може бути різноманітною: адресною, за допомогою жеребкування, із поділом на групи (табору, команди) та ін.

Педагогічна рада - захист інновацій [9, с.29]. Кожній групі учасників педради (методичній комісії) дано завдання: поперед­ньо підготуватися (ознайомитися з досвідом) і лаконічно (за 10­15 хвилин) викласти ідеї та особливості педагогічної інновації.

Група обирає виконавців таких ролей:

  •               автор-новатор - носій передових ідей, спікер групи;
  •               оптимісти - захисники ідеї, її пропагандисти;
  •               песимісти-консерватори і скептики - противники ідеї;
  •               реалісти-аналітики, що здатні зважити всі «за» і «про­ти», зробити необхідні висновки.

Залежно від кількості людей та обговорюваних інновацій можна виділити творчі групи за рольовими напрямами, а також групи типу «учень - педагог - батьки», «педагог - керівник» тощо. Зрештою, педрада робить висновок про доцільність чи недоцільність інновації.

Метою «Педагогічного рингу» [17, с.32] є вдосконалення професійних знань педагогів, виявлення загальної ерудиції.

Форма проведення - групова робота (визначаються опо­ненти, групи підтримки опонентів, група аналізу).

Методика організації та проведення: варіант - ринг як різновид дискусії при наявності двох протилежних поглядів на одне й те саме питання.

Наприклад, на рингу «Школа без дисципліни, що млин без води» (Я. А. Коменський) для дискусії пропонується питання: «Як я досягаю дисципліни на заняттях - переключенням уваги дітей на інший вид діяльності чи заходами дисциплінарного порядку?» Заздалегідь готуються два опоненти. Кожен із них має групу підтримки, яка допомагає своєму лідеру в разі потреби.

Група аналізу оцінює рівень підготовки опонентів, якість захисту певної версії, підбиває підсумки. Для зняття напруги в паузах пропонуються педагогічні ситуації, ігрові завдання, ін.

ІІ варіант - ринг як змагання педагогічних ідей у реалізації однієї і тієї ж проблеми.

Наприклад, педагогічний ринг за темою «Активізація пізна­вальної (дослідницької) діяльності учнів на уроках природ­ничого циклу» пропонує змагання наступних педагогічних ідей:

  •               застосування ігрових завдань;
  •               використання активних форм навчання.

Метою тренінгу є відпрацювання професійних навичок і вмінь [11, с. 38].

Тренінг - слово англійське - спеціальний, тренувальний режим. Тренування може бути самостійною формою проведення педради або використовуватися як методичний прийом при проведенні семінару.

При проведенні тренінгу широко використовуються педаго­гічні ситуації, роздатковий матеріал, технічні засоби навчання. Тренування доцільно проводити у тренінгових групах чисель­ністю від 6 до 12 осіб.

Основні принципи в роботі тренінгової групи: довірливе та відверте спілкування, відповідальність у дискусіях і при обгово­ренні результатів тренінгу.

Педагогічний КВК. Ця форма сприяє активізації наявних теоретичних знань, практичних умінь і навичок, створенню сприятливого психологічного клімату в групі педагогів. Форму­ються дві команди, журі, решта є вболівальниками. Команди попередньо знайомляться з темою КВК, отримують домашні завдання. Крім того, вони готують взаємні жартівливі вітання з теми даного КВК. Керівник пропонує цікаві завдання, що вимагають нестандартних рішень (у тому числі конкурс капіта­нів), безпосередньо пов'язані з визначеною темою.

Хід гри:

  1.          Привітання команд, ураховується відповідність виступів поданій темі; актуальність; форма подання; час виступу - 10 хвилин.
  2.          Розминка (команди готують по три запитання на знання психології особистості дитини та міжособистісних відносин). Час на обдумування питання - 1 хвилина.
  3.          Домашнє завдання: підготовка ділової гри на подану тему.
  4.          Конкурс капітанів.
  5.          Конкурс мудреців. Вибираються два учасники від коман­ди. Їм пропонується обрати оптимальний метод вирішення даного питання.
  6.          Конкурс уболівальників: рішення педагогічних завдань з практики роботи закладу.

Педагогічний міст. Це різновид дискусії. До проведення цієї форми методичної роботи залучаються педагоги різних освітніх установ району, міста, керівники, батьки. Метою мосту є обмін передовим педагогічним досвідом, поширення іннова­ційних технологій навчання і виховання [17, с. 27].

Сьогодні школа у всьому змінюється, оновлюється і пере­будовується. І педагогічна рада, як орган колективного управління закладу, покликаний змінювати старі педагогічні уявлення та орієнтири. Саме це є основою використання ін­терактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради. Освоєння нових підходів забезпечує наступ­ність і подальший розвиток всього позитивного, передового, що містили в собі традиційні підходи. Варіативність ефективних форм, методів, прийомів при плануванні, організації та прове­денні педагогічних рад незліченна настільки, наскільки нескін­ченні поєднання обставин, умов, характерів, досвіду, позицій і умінь їх організаторів та учасників. І будуть з'являться нові й нові з розвитком суспільства, відповідно до вимог сучасності. Ми живемо в постійному русі.

При цьому слід підкреслити, що представлені інтерактивні технології в підготовці та проведенні засідань педагогічної ради спрямовані на підвищення якості їх проведення через акти­візацію методичної та управлінської функцій в установах освіти. Педагогічна рада реально перетворюється на джерело педаго­гічних ідей, інновацій, а також стає дієвою формою внутрі- шкільного підвищення кваліфікації педагогічного колективу.

Отже, перевагами використання інтерактивних технологій у підготовці та проведенні засідань педагогічної ради є демо­кратизація діяльності педради, створення сприятливого психо­логічного клімату в колективі, позитивний вплив на профе­сійно-педагогічну діяльність учителів, вдосконалення роботи педколективу в цілому, обумовлене позитивним впливом на психологічний стан, поведінку вчителів, їх задоволеністю діяль­ністю педради, досягненням завдань педради, стилем управ­ління на педраді, що сприяє вдосконаленню діяльності педради.

 

2.2. Проблеми та шляхи  впровадження інтерактивних технологій у проведенні засідань педрад Олешківської спеціальної школи ХОР

 

Як переконує практика, педрада - це  спосіб колегіального розв'язання проблем, пусковий механізм мобілізації зусиль педагогічного колективу до інноваційної і гуманістичної діяльності, трибуна передового педагогічного досвіду.

У зв’язку з цим постає низка проблем:

  •     як зробити, щоб група педагогів, яка впроваджує у своїй роботі новітні технології, стала центром у процесі творчого пошуку?
  •     як сформувати колектив однодумців?
  •     чи можна цього досягнути за допомогою вдосконалення педагогічної ради. Якщо так. то що саме потрібно вдосконалити: її тематику, структуру, форму, процес ухвалення рішень, щось інше? Що нас не влаштовує в підготовці та проведенні традиційних педрад ? Чи дають вони можливість розв’язати проблеми розвитку навчального закладу?
  •      що потрібно для активізації діяльності пошукової роботи педагогів? Як залучити кожного учасника педради до обговорення питань і виконання ухвалених рішень?
  •     які проблеми варто виносити на педраду, а для яких потрібні інші форми обговорення?

У роботі педрад Олешківської спеціальної школи тематику засідань педагогічної ради плануємо відповідно до цих завдань.

У нашому навчальному закладі практикуються різні інтерактивні форми проведення педагогічних рад, що визначаються залежно від їх завдань (мети) і змісту. Найпоширеніші: педрада-консиліум, педрада-конференція, педагогічний турнір, педрада - «круглий стіл», педрада «мозковий штурм», педрада «ділова гра», педрада - тренінг тощо.

Розглянемо  досвід проведення інтерактивних педагогічних рад.

Звичайно, підготувати і провести педраду - це велика робота всього педагогічного колективу. Вже декілька років ми проводимо одну інтерактивну педраду в рік. Засідання починаємо готувати за півтора місяці до самої педради. Перш за все створюється робоча група, яка і бере на себе організацію підготовки.

Демократичність педради проявляється в дотриманні вимог до процедури ведення засідання, активності і організованості членів педради: засідання педради починається у визначений час повідомляється про кількість присутніх та відсутніх членів ради, причини відсутності; представляються запрошені на засідання не члени педради; оголошується порядок денний засідання педради, затверджується регламент роботи відкритим голосуванням; обирається аналітична група для формування проекту рішення педради; надається слово доповідачу, виступаючим; стеження за реакцією членів ради, їхньою увагою, дисципліною; в ході засідання ділова репліка промовця, спрямовується на обговорення теми педради, якщо він відійшов від неї у своєму виступі; не допускаються некоретні зауваження, не обриваються критичні виступи, сприяється плюралізм думок членів педради; підбиваються підсумки після обговорення доповіді та співдоповіді, плануються конкретні шляхи поліпшення справ в школі, зачитується проект рішення педради й, після внесених доповнень, уточнень, його затверджують відкритим голосуванням.

Однією з ефективних умов проведення засідання педради є чітке визначення часу (не більш як 2,5 години) та дотримання виступаючими вимог до процедури ведення та регламенту засідання.

Вимоги до виступів членів педради:

  1.   Дотримуйтеся встановленого регламенту.
  2.   Виступ відповідно до змісту й теми педради готується заздалегідь, письмово.
  3.   Вносячи конкретні пропозиції щодо поліпшення справи, створюйте ділову й спокійну атмосферу роботи педради.
  4.    Критичні зауваження обґрунтовуйте, використовуючи достовірну інформацію, проголошуючи їх доброзичливим тоном.
  5.   Розвивай самокритику.

Провести таку раду не одну в рік дуже складно, тому протягом останніх років ми проводимо одну таку раду, яка проходить у листопаді чи грудні, починаємо готуватися (вересень, жовтень). За ці роки розглянуті на педраді - педагогічний турнір питання «Спільна робота класного керівника з групою учнів», педрада-конференція «Вплив науково-методичної підготовки та професійної майстерності викладача, вчителя  на результати освітнього процесу», педрада-конференція «Проблеми формування мотивації освітньої діяльності учнів спеціальної школи в сучасних умовах», педрада майстер-клас з проектних технологій. Активну участь у підготовці і проведенні таких педагогічних рад бере психолог, дефектологи та соціальний педагог школи, які допомагають з визначенням тестів, підготовкою теоретичного матеріалу до виступів.

В кінці таких педрад практикуємо психологічні тести, які сприяють розрядці учасників педради, іноді веселі, жартівливі, в залежності від питань які розглядались на педагогічній раді.

Педагогічна рада- конференція. Педагогічна рада - конференція проводилась за темою «Адаптація першокласників  до умов навчання у спеціальній школі». Мета педради була - привернути увагу педагогічного колективу до проблем, які виникають у першокласників, осмислення педагогами їх впливу на першокласників.

Для цього була розроблена програма в яку входило:

  •         анкетування учнів на схильність до стресу;
  •         створення робочих творчих груп;
  •         організація виставки тематичної літератури;
  •          оформлення аудиторії, в якій буде проводиться педагогічна рада.

Кожна група повинна: обрати лідера групи; дати відповідь на поставлені запитання, підкріплюючи прикладами з уроків колег (можливі й відео сюжети); розробити план виступу; підготувати пункти до проекту рішення педради; здати матеріали              відповідальному за педраду.

Бібліотекарю школи потрібно було підібрати літературу з даного питання й оформити в методичному кабінеті виставку.

Відвідати уроки педагогів, організувати і проконтролювати взаємовідвідування.

Творчим групам педагогів розглянути для обговорення такі питання:

Група № 1 «Особистість учня»:

  • Чим визначається особистість учня з особливими освітніми потребами?
  • Чи може впливати особистість учня на пристосування до умов навчання?
  • Чи може вплинути педагог на особистість учня з особливими освітніми потребами і яким чином?
  • Чи може вплинути група на особистість учня?

Група № 2 «Методи навчання і виховання»

  •       Що таке метод?
  •       Чи існує зв'язок між методами і засобами?
  • Чи завжди ми обираємо достатню кількість методів для досягнення мети.
  • Особливості підбору методів і засобів для реалізації якісного освітнього процесу в умовах спеціальної школи.

Група № 4 «Особистість педагога»

  •       Чим визначається особистість педагога?
  •       Чи може впливати особистість педагога на процес адаптації учня в освітньому закладі?
  •       Які на ваш погляд найефективніші методи повинен застосовувати педагог, щоб розкрити себе як особистість?

Група № 5 «Правильна організація життєдіяльності учнів»

  •       Суть організації життєдіяльності учнів.
  •       Як організація життєдіяльності учнів з особливими освітніми потребами впливає на навчання?
  •       Хто повинен навчити учнів правильно організовувати свій

навчальний і позаурочний час?

Група № 6 «Результат навчання і виховання»

  •       Що таке результат?
  •       Чи існує зв'язок між методами навчання та виховання і результатом?
  •       Як визначити результат діяльності педагога?
  •       Корекційно-розвивальний, реабілітаційний та абілітаційний вплив засобів, форм та методів, які застосовує у своїй діяльності вчитель спеціальної школи.

Створюється робочий план проведення педагогічної ради і роздається кожній групі.

Основною з ефективних інтерактивних технологій проведення засідань педради є  «Мозковий штурм».

Тема: «Звіт про роботу педагогічного колективу за 2018-2019 н. р.

Планування роботи на наступний навчальний рік».

Форма проведення:

  •                  ділова гра за інтерактивною технологією “Мозковий штурм”
  •                  Тема: Вироблення пропозицій до плану роботи на 2019-2020 навчальний рік
  1.          Попередня робота: видається наказ по школі  про створення ініціативної творчої групи.

До складу призначаються: представники адміністрації, голови творчих груп та методичних об’єднань, психолог, соціальний педагог.

  1. Проведення засідання:
  •                   Обирається ведучий та секретар гри.
  •                   Нагадуються правила гри ( вивішуються на дошку):

Учасники гри.

Мають право: висувати ідеї (не більше однієї за один виступ), вносити доповнення, уточнення, критикувати ідеї.

Забороняється: перебивати виступаючого, порушувати регламент, критикувати автора ідеї, повторювати вже висунуті ідеї.

Бажано: формулювати пропозиції стисло, аргументовано, конкретно.

Підготовчий або організаційний етап гри.

Перший етап гри - накопичення ідей.

Оскільки вони стосуються всіх розділів річного плану. То краще це зробити за розділами, а саме:

  1. Організаційні заходи.
  2. Теоретичне навчання
  3. Виробниче навчання
  4. Організація позаурочної роботи.
  5. Методична робота підвищення кваліфікації
  6. Контроль за навчальним процесом
  7. Профорієнтаційна робота.
  8. Господарча робота
  9. Охорона праці.
  10. Удосконалення навчально-матеріальної бази.

Пропозиції називаються ще раз і розкладаються на названі групи. Третій етап гри - обговорення ідей.

Присутні вносять доповнення.

Підсумок гри.

Отже, у своїй роботі Олешківської спеціальної школи, використовуючи інтерактивні та нестандартні форми проведення педагогічних рад, ми притримуємось основних вимог до: актуальності тематики педагогічних рад, коли проблема, яку розглядаємо актуальна для всіх і вирішення її потребує всебічного колективного обговорення: перспективності, як націленість на розвиток, на майбутнє, але не втрачаємо зв'язок з минулим, коло проблем, які обговорюються на педагогічних радах, періодично повторюються, наша задача спланувати та придати цьому процесу розвиваючий характер; концептуальності- застосовуємо до планування як вихід на філософські, психологічні, дидактичні та соціально-педагогічні позиції; системності, системний підхід методологічна основа планування педагогічної ради.

Система педагогічних рад, яка забезпечує цільові орієнтації, органічно взаємопов’язана освітньою технологією навчального закладу (особистісно- орієнтованою) є нормативною базою методичної та навчально-педагогічної діяльності. Всі педагогічні ради пов’язані логікою, визначають перспективи наступних засідань, це відображається у перспективному плані роботи за єдиною методичною проблемою «Особистісно професійний розвиток і саморозвиток педагога та учня».

 

 

ВИСНОВКИ

 Педрада – це вищий  колегіальний орган управління школою, а також вияв громадської думки педагогічного колективу. Саме на педраді має відбуватися колективна рефлексія шкільного життя, виявлено резервів для вдосконалення навчально-виховного процесу, вироблення стратегій розвитку школи. А для цього треба оволодіти майстерністю підготовки та проведення педрад.

Нетрадиційні форми проведення педрад досягають своєї мети, якщо в школі панує доброзичлива обстановка, вчитель з радістю йде на роботу, адміністрація розуміє проблеми вчителя, завжди допомагає їх розв`язанню, бачить у кожному педагогові та учневі творчу особистість, створює оптимальні умови для плідної роботи.

Суть інтерактивного навчання: навчальний процес організований так, що всіх учасників залучено до процесу пізнання, формування висновків, створення певного результату, де кожен робить індивідуальний внесок, обмінюється знаннями, ідеями, способами діяльності. Відбувається цей процес в атмосфері доброзичливості та взаємо підтримки. Це дозволяє не тільки отримати нові знання, а й розвиває пізнавальну діяльність, переводить її в більш високі форми кооперації та співробітництва. Інтерактивне навчання дозволяє розв`язати одразу кілька завдань: розвиває комунікативні вміння й навички, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виконання завдання, оскільки змушує працювати в команді, прислухатися до думки кожного. Використання інтерактиву знімає нервове напруження, дає можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.

В Олешківський спеціальній школі активно використовуються інтерактивні технології проведення засідань педрад. Найпоширеніші: педрада-консиліум, педрада-конференція, педагогічний турнір, педрада - «круглий стіл», педрада «мозковий штурм», педрада «ділова гра», педрада - тренінг тощо

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

 

  1. Ампілогова, Л. П. Педагогічна рада: формування інноваційного векторного поля вчителя / Л. П. Ампілогова, В. В. Зибіна // Завучу. Усе для роботи. – 2012. – № 21-22. – С. 54–59.
  2. Безмінова, І. Педагогічна рада / І. Безмінова, Т. Ємельяненко // Директор школи. – 2009. - № 35. – С. 20-22.
  3. Бережнова Л. Педагогический совет – эффективная организационно-управленческая технология / Л. Бережнова // Метод. работа в шк. — 2014 . — № 2 . — С.3-15.
  4. Білоус, І. Педагогічна рада – тренінг / І. Білоус // Завуч. – 2013. - № 5. –  С. 16-28.
  5. Білоус, І. Педагогічна рада як семінар-практикум / І. Білоус // Завуч. - 2010. - №29. – вкладка.
  6. Білоус, І. Педагогічна рада-тренінг / Інна Білоус // Завуч. Шкільний світ. – 2013. – № 5. – С. 16–28.
  7. Використання інтерактивних методів проведення педагогічних рад // Завуч. Усе для роботи. – 2010. - № 11-12. – С. 26-36.
  8. Все про педраду / упоряд. М.Голубенко. - К. : Шкільний світ, 2007. 128 с. - (Б-ка «Шк. світу»).
  9. Вердіна С.В., Панченко А.Г. Педагогічна рада: нестандартні форми.
  10. Х. : Видавнича група «Основа», 2007. - 176 с.
  11. Готуємось до педради/ упоряд. І.Рожнятовська, В.Зоц. 2-ге вид., стереотипне.- К. : Ред. загальнопед. газ., 2005. - 128 с
  12. Кисляк Н. Ще раз про педагогічну майстерність // Директор школи. 2010. - №14-15
  13. Люшин, М. Технологічний супровід підготовки та проведення засідання педагогічної ради навчального закладу / М. Люшин // Управління школою. – 2013. - №34-36. – С. 83-87.
  14. Мараховська, Т. Педколектив + батьківська громада: педагогічна рада на тему: «Співпраця батьківської громадськості та педколективу як одна з умов успішної самореалізації особистості учня» / Т. Мараховська // Соціальний педагог. – 2008. - № 8. – С. 25-27.
  15. Михайлик, Л. Технологія підготовки нетрадиційних форм засідань педради / Л. Михайлик // Школа. – 2008. - № 8. – С. 30-36.
  16. Ніколюк, Л. Нетрадиційні форми педагогічної ради / Л. Ніколюк // Завуч. – 2012. - № 9. – С. 17-18.
  17. На допомогу методисту / Укладач: Дячковська Людмила Кирилівна, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Миколаївській області, 2012 р.
  18. Нормативно-правові документи щодо діяльності педагогічної ради // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 6. – С. 4-13.
  19. Організація засідань педагогічної ради // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 1. – С. 18-29.
  20. Особливості проведення засідань педагогічної ради // Практика управління дошкільним закладом. – 2013. - № 6. – С. 15-17.
  21. Пам’ятка «Інтерактивні методи роботи з учасниками засідання педагогічної ради» // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 6. – С. 24-32.
  22. Пам’ятка «Підготовка до засідання педагогічної ради» // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 6. – С. 18-19.
  23. Педагогічна рада – колективний орган управління методичною роботою // Директор школи. – 2014. - № 1. – С. 13-20.
  24. Педагогічна рада у формі ділової гри // Підруч. для директора : посіб. з управлін. компетентності. - 2011. - № 4. - С. 19-25.
  25. Педагогічна рада: основні терміни і поняття // Практика управління дошкільним закладом. – 2013. - № 6. – С. 78-79.
  26. Педагогічна рада: що та як // Підручник для директора. – 2011. - №4. –                С. 2-29.
  27. Перехейда, О. М. Дайджест педагогічних рад / О. М. Перехейда // Завуч. – 2011. - № 23-24. – С. 2-52.
  28. Перехейда, О. М. Педагогічна рада як колективна форма самоуправління педагогічного колективу / О. М. Перехейда // Управління школою. – 2012. - № 22-24. – С. 25-37.
  29. Перехейда, О. М. Рішення педагогічних рад / О. М. Перехейда // Управління школою. – 2012. - № 31-33. – С. 65-81.
  30. Порядок проведення педагогічної ради // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 6. – С. 20-22.
  31. Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. №778
  32. Потєхіна, Н. О. Нетрадиційні методи і форми проведення педагогічних рад / Н. О. Потєхіна // Педагогічна майстерня. — 2015 . —№ 1. — С.19-24.
  33. Сарай, В. Проведення засідань педагогічної ради : інтерактивні методи / В. Сарай // Методист. — 2015 . — №5 . — С.52-65.
  34. Сивоха, Е. Педсовет – лаборатория педагогического мастерства /                      Е. Сивоха // Завуч. – 2012. - № 2. – С. 20-23.
  35. Складання порядку денного засідання педагогічної ради // Практика управління дошкільним закладом. – 2013. - № 6. – С. 66-67.
  36. Складання та оформлення порядку денного засідання педагогічної ради // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 6. – С. 67-69.
  37. Солошенко, Т. Нестандартні засідання педагогічної ради / Т. Солошенко // Сучасна школа України. – 2013. - № 5. – С. 18-42.
  38. Функції педагогічної ради // Практика управління закладом освіти. – 2013. - № 6. – С. 14-17.
  39. Халецька, Л. Педагогічна рада як фактор створення ситуації успіху /                  Л. Халецька // Директор школи. – 2011. — № 25. – С. 22-31.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Матеріали для друку
Інкл
Додано
22 січня 2020
Переглядів
1755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку