ЗАПОРІЗЬКА МІСЬКА РАДА
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
Шевченківського району
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №65
Тема:
«Використання спортивних та рухливих ігор на уроках фізичної культури».
З досвіду педагогічної діяльності
Автор досвіду –
Вовк Е.П.
Запорізької області
Науковий керівник –
Аксьонова Олена Петрівна,
кандидат педагогічних наук,
доцент, майстер спорту СРСР
Запоріжжя
Лютий, 2017
НАУКОВИЙ КЕРІВНИК ПРОЕКТУ – АКСЬОНОВА ОЛЕНА ПЕТРІВНА
Контактні данні Аксьонової О.П.
Аксьонова Олена Петрівна М.т.: +380679014908 |
|
Електронна адреса |
|
Блог «ЛІДЕР»: віртуальне МО |
|
Блог «Школа розумного руху» (експеримент) |
|
Сайт УРОК (методика) |
|
Відео-канал «ROZUM_RUH» |
https://www.youtube.com/watch?v=q3aWalwzsEg&list=PLxkLopsz5HAqiZ3dVNi1FO2wM1R3fWkEO |
Зміст
1. Інформація про автора досвіду __________________________________________ 4
2. Анотація досвіду______________________________________________________ 5
3. Постановка проблеми _________________________________________________ 6
4. Аналіз останніх досліджень ____________________________________________ 8
5. Мета та завдання роботи _______________________________________________ 9
6. Виклад основного матеріалу роботи _____________________________________ 10
7. Результативність впровадження досвіду __________________________________ 12
8. Репрезентація ________________________________________________________ 13
Перелік посилань _____________________________________________________ 14
Додатки _____________________________________________________________ 15
Додаток 1 ________________________________________________________ 15
Додаток 2________________________________________________________ 15
Додаток 3________________________________________________________ 17
Додаток 4________________________________________________________ 18
Додаток 5________________________________________________________ 18
Додаток 6________________________________________________________ 21
Додаток 7________________________________________________________ 23
Науково-теоретична база досвіду________________________________________ 25
Інформація про автора досвіду:
Вовк Євгенiй Петрович,
вчитель фізичної культури ЗЗШ №65,
спеціаліст І категорії
Анотація досвіду
Тема досвіду: «Використання спортивних та рухливих ігор на уроках фізичної культури».
Провідна педагогічна ідея досвіду
Створення системи ігрових занять та вправ для дітей з різними фізкультурними групами здоров'я.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Правильно підібрана і правильно проведена спортивна гра приносять очікуваний результат не тільки у розв’язанні поставлених завдань уроку, але й сприяють розвиту фізичного і духовного в людині, це спосіб життя і спосіб формування цілісної особистості.
Науково-теоретична база досвіду
На необхідність використання різноманітних ігор у вихованні здавна звертали увагу видатні вчені, педагоги: Ян Амос Каменський, А.С. Макаренко, К.Д. Ушинський, В.О. Сухомлинський. Про окремі аспекти рухливих ігор у вихованні дітей говориться у працях Вільчковського Е.С., Воробей Г.В., Мудрика С.Б., Цьося А.В., які розкривають вплив ігор на гарт, як діалектичну єдність фізичної та духовної стійкості школярів.
Стисла анотація досвіду
На своїх уроках ми впроваджуємо різноманітні завдання для учнів з різними групами здоров'я. Зокрема, використовуємо активні форми та методи навчання: проблемні лекції, застосування комп’ютерних технологій, випереджуючі завдання для учнів, сюжетно-рольові уроки.
Результативність впровадження досвіду
Підвищення зацікавленості учнів з підготовчою та спеціальною групою здоров'я в заняттях фізичною культурою як на уроках, так і у вільний час. Зміцнення стану здоров'я та отримання значних результатів в змаганнях різних рівнів у підлітків з основною групою.
Репрезентація досвіду
Педагогічна рада ЗЗШ № 65, методична виставка ЗЗШ№65, «Методична скарбничка»
на сайті ЗЗШ№65.
Посилання на матеріал: http://metodskarb65.blogspot.com/p/blog-page_54.html
Постановка проблеми
Щорічно знижується зацікавленість дітей заняттями фізичною культурою та спортом. Діти надають перевагу не активному відпочинку, а іграм за комп’ютером, спілкуванню по мобільному телефону чи через інтернет. Віртуальні спортивні ігри міцно ввійшли у повсякденне життя дітей.
Наслідком цього є зниження рухової активності, що призводить до затримки фізичного розвитку організму та ряду захворювань. У сучасних умовах життя при значному зниженні рухової активності значення фізичних вправ та раціонального рухового режиму зростає у багато разів.
Сучасний розвиток педагогічної науки в Україні характеризується пошуком та вдосконаленням шляхів формування особистості підростаючого громадянина. В Законі України "Про освіту”, розпорядженні Кабінету міністрів України № 828-Р від 31.08.12011 "Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту на 2012-2016 роки" наказах Міністерства освіти і науки України № 486 від 21.07.2003 "Про систему організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи в дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладах" та № 458 від 02.08.2005 "Про затвердження положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України" визначено, що сьогодні особливої ваги набуває єдність виховних впливів на дитину протягом усього періоду розвитку, починаючи з раннього дитинства. I1I. З огляду на це, актуальним є питання належного фізичного виховання дітей, їх повноцінного розвитку та стабільного стану здоров’я.
Для нинішнього покоління України ця орієнтація життєво необхідна проти зростаючої небезпеки девіантної поведінки: наркоманії, алкоголізму, нікотинової залежності. Заняття фізичною культурою в школі вчать школяра самоконтролю, самокритики, тобто цінувати час, організовувати розпорядок дня, без чого неможливе нормальне життя будь-якої людини.
Сучасне життя сьогодення нагадує біг з бар'єрами, постійно потрібно долати ці перепони. А пройти подібні труднощі дозволить тільки міцне здоров'я, сила волі і швидкість мислення.
Сучасний зміст предмета фізичної культури в школі має виходити з таких умов :
- Фізична культура повинна задовольняти інтересам суспільства у всебічному фізичному розвитку школярів;
- Фізична культура повинна використовуватися як засіб організації здорового способу життя людини, зміцнення здоров'я і підтримки довголіття;
- Фізична культура повинна сприяти індивідуальному розвитку культури власного тіла школяра, можливості активно включатися в різноманітні трудові, фізкультурно-спортивні та культурні заходи;
- Фізична культура повинна забезпечувати формування знань, умінь і навичок в організації та проведення самостійних форм занять, щоб використовувати фізичні вправи
для цілеспрямованого розвитку фізичних якостей, рухової підготовки та культури рухів, формування постави і статури;
- Фізична культура повинна розвивати мислення, навчити міжособистісному спілкуванню, повазі до себе і оточуючих, давати можливість для самовираження і сприяти самовизначенню.
Виходячи з цього можна зробити висновки, наскільки важлива роль фізичної культури у формуванні особистості учнів, їхніх інтересів і творчих здібностей, у вдосконаленні рухових і психофізіологічних якостей, у зміцненні здоров'я та профілактики захворювань школярів. Фізична культура - це розвиток фізичного і духовного в людині, це спосіб життя і спосіб розвитку цілісної особистості.
Тому в структурі загальної середньої освіти предмет фізична культура повинен займати одне з провідних місць серед інших предметів і сприяти вирішенню важливих загально-педагогічних завдань. Фізична культура не повинна бути лише шкільним предметом, вона повинна бути образом життя дітей. Але щоб зацікавити дітей займатися фізичною культурою і вести здоровий спосіб життя, необхідно подолати застарілі традиційні форми, методи і засоби педагогічної діяльності, при яких наша фізична культура залишалася б у шкільній освіті лише як процес фізичної підготовки та засіб зміцнення здоров'я школярів. Вирішуючи традиційні завдання з формування рухових навичок, виховання фізичних якостей і координаційних здібностей, багато вчителів часто забувають про формування позитивного ставлення та інтересу школярів до занять фізичними вправами і уроків фізичної культури.
Існує безліч способів урізноманітнити проведення уроків:
-Використовувати фронтальну, групову або кругову організацію занять;
-Включати різні нові фізичні вправи;
-Міняти обстановку, умови уроку (наприклад, переходити зі спортивного залу на повітря);
-Використовувати ігровий і змагальний методи, командні спортивні ігри для підвищення рухової активності та досягнення задоволеністю уроками фізичної культури.
Гра – це особливий вид діяльності людини, що виникає у відповідь на соціальну потребу підготовки підростаючого покоління до життя.
Процес становлення освіти й виховання в Україні створюють умови збереження і розвитку національної культури, зокрема, впровадження і застосування рухливих ігор у системі фізичного виховання. Будучи важливим засобом надбання і передачі соціального досвіду, ігри повинні увійти сьогодні у всі сфери виховної роботи, емоційно збагачуючи особистість, викликаючи потребу до творчої діяльності та підвищення фізичної працездатності.
Гра більше, ніж інший засіб фізичного виховання, відповідає потребам дитячого організму та в силу притаманній їй психологічній особливості, викликає сильний емоційний відгук в учнів. Тому, граючи, учні, з одного боку, покращують свій фізичний стан, а з іншого, роблять це із задоволенням та без примусу.
Правильно підібрана гра і правильно проведена спортивна гра приносять очікуваний результат у розв’язанні поставлених завдань уроку.
Аналіз останніх досліджень
Процес становлення освіти й виховання в Україні створюють умови збереження і розвитку національної культури, зокрема, впровадження і застосування ігор у системі фізичного виховання школярів. Будучи важливим засобом надбання і передачі соціального досвіду, ігри повинні увійти сьогодні у всі сфери виховної роботи, емоційно збагачуючи особистість, викликаючи потребу до творчої діяльності та підвищення фізичної працездатності.
На необхідність використання різноманітних ігор у вихованні здавна звертали увагу видатні вчені, педагоги: Я. А. Коменський, А.С. Макаренко, К.Д. Ушинський, В.О. Сухомлинський.
Про окремі аспекти рухливих ігор у вихованні дітей говориться у працях Вільчковського Е.С., Воробей Г.В., Мудрика С.Б., Цьося А.В. та ін.
Г.В. Воробей, Мудрик С.Б. розкривають вплив ігор на гарт, як діалектичну єдність фізичної та духовної стійкості школярів.
Цьось А.В. звертає увагу на необхідність застосування народних ігор у навчально-виховному процесі . Про ефективність уроків фізичної культури ігрової спрямованості викладено в роботах А.Є. Дубового, О.В. Загрядской, А.П. Матвєєва (2003), Л.М. Чащевой та ін. Однак, незважаючи на те, що ігрова діяльність розглядається як найбільш природна діяльність підлітків, за допомогою якої дитина пізнає світ шляхом активної реалізації і присвоєння структури, норм, відносин, правил на всіх рівнях людського пізнання: освітньому, культурному, особистісному, соціальному (Кравців Ю.І.,; Шмаков С.А.,)
Таким чином, слід відмітити велике соціальне та педагогічне значення ігор, а також необхідність їх застосування у фізичному вихованні дітей. На думку В.О. Сухомлинського, «Гра – це величезне світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається живлючий потік уявлень, понять про навколишній світ. « Гра – це іскра, що засвічує вогник допитливості.»
Мета та завдання роботи
В даній роботі презентовано деякі форми та методи проведення сучасного уроку фізичної культури. Виділеною основні цілі та завдання, а саме:
- Формувати стійкий інтерес до уроків фізичної культури, здорового способу життя шляхом залучення учнів до змагально-ігрової діяльності.
- Створювати умови для підвищення рухової активності школярів на уроках фізичної культури
- Сприяти покращенню на уроках фізичної культури атмосфери співпраці, співчуття, взаємної підтримки.
В той же час необхідно акцентувати увагу на необхідності впровадження нових завдань. Наприклад, створення ситуації успіху на уроках фізкультури для дітей та підлітків з вадами фізичного розвитку, або для таких, які мають особливі потреби. Здебільшого ці учні отримали довідки, якими встановлена спеціальна група здоров'я. Їх залучення до загальних справ повинно сприяти розвитку гармонійної особистості.
Виклад основного матеріалу роботи
В основі уроків фізичної культури з використанням рухливих та спортивних ігор використовується метод гри та метод змагань. Всі учні, включаючи звільнених, присутні на уроці у спортивній формі та спортивному взутті. Звільнені діти грають у шахи чи шашки. Діти, які мають спеціальну медичну групу виконують спеціальні комплекси для розминки. В основній частині уроку діти виконують спортивні вправи з полегшеними навантаженнями, вивчають правила гри, допомагають у судійстві гри, розгадують спортивні кросворди, допомагають вимірювати ЧСС та будувати фізіологічну криву навантаження дітей, які займаються в основній групі. (Додаток №1.) На кожному занятті в основній групі використовуються ігри та змагання різного спрямування.
Враховуючи вікові особливості учнів на другому ступені навчання, разом з розвитком рухових умінь, формуються навички самооцінки та самоконтролю при виконанні вправ, учні вивчають правила командних ігор, де кожен гравець діє з урахуванням дій партнера. Даються зразки уроків за темою «Волейбол» та «Баскетбол», коли виховуються почуття колективізму, рішучості, витримки, цілеспрямованості,, здібності керувати своїми емоціями, тому що саме ці якості необхідно прищеплювати дітям в середній ланці.
Підбір ігор вчителями здійснюються в залежності від матеріалу, що вивчається на уроці, а також від конкретно поставлених задач перед учнями на тому чи іншому рівні. Володіючи традиційними прийомами та методами викладання предмету «Фізична культура» (словесні методи, метод наочності, метод вправ), використовуються активні форми та методи навчання: проблемні лекції, застосування комп’ютерних технологій, випереджуючі завдання для учнів, сюжетно-рольові уроки.
На уроках фізичної культури вивчаючи гандбол, використовуються наочні посібники, в яких проводилась аналогія в правилах законами біоміханічного додавання сил при виконанні передачі м'яча, законам взаімодії сил у мурашок при перетягуванні ноші і законам додавання сил при любій колективній односпрямованої дії при застосуванні казки «Ріпка».
Детально дітям пояснюється правило додавання сил по напрямку. Була демонстрація правильної передачі м'яча у гандболі, при якій повинні працювати усі м'язи, і в першу чергу — ноги, так як це найбільша составна в сумі дійових сил в даному русі. М'язи правильно включаючись в рух, создають силу, яка сприяє точності і сили при посиланні м'яча у ціль.
В якості аналогії з живої природи приводиться приклад спільного перетягування мурахами ноші, коли додаються напрямки сил дій всіх мурах. Як мурахи можуть швидко перенести ношу в потрібне місто тільки додав свої зусилля, так і м'язи можуть виконувати сильну і точну дію, працюючи погоджено. Доцільно сгибати ноги при передачі м'яча, так, як при цій дії включаються найбільш великі м'язи, м'язи нижніх кінцівок и забезпечує швидко - силові аспекти при виконанні даного прийому.
Приведення приклада з казки «Ріпка», в якій коли додалися напрямки дій усіх сил, т.є. «діда», «бабки», «онучки», «ріпка витяглась». При передачі м'яча м'язи ніг — це як би «дід» у казці, м'язи тулуба, плеча, передпліччя — це «бабка», «Жучка» і т.п. А м'язи кисті — це «мишка». Тому, щоб передача була сильною і точною, повинні погоджено спрацювати усі м’язи тулуба. (Додоток №2.)
Вчителями фізичної культури встановлений взаємозв’язок між підвищенням фізичного розвитку учнів та успішністю гри через дію фізичних навантажень на організм школярів з урахуванням особистісно-орієнтованого підходу.
Підвищилась зацікавленість школярів до самостійних занять ігровими видами спорту у вільний час.
Спостерігається гармонійний розвиток всіх ланок опорно-рухового апарату, формування правильної постави, удосконалення рухових навичок, виховання рухових якостей та розвиток психічних здібностей та емоційної сфери.
Удосконалення теоретичного компонента педагогічної діяльності на уроках фізкультури, аналізуючи досвід попередніх і сучасних, заслужених тренерів і педагогів фізичної культури, шляхом розробок уроків, організації позакласних заходів. Це заняття в Секціях з волейбол, баскетболу. ( Додаток №3)
Навчання та розвиток фізичних якостей у таких видах спорту, як легка атлетика, волейбол, гандбол, футбол, баскетбол, при допомозі контрольних нормативів. (Додаток №4 ).
Нами впроваджується метод «форсованого тренування», тобто не від простого до складного, а від складного до простого. Слідуючи цим методом на уроках, додаткових заняттях (тренуваннях) діти дуже швидко розвиваються в усіх напрямках : фізичному, технічному, і, що дуже важливо в розумовому, а точніше, поліпшуються аналітичні здібності, збільшується швидкість мислення і швидкість реакції.
До свідомості постійно задаються високі вимоги і у дітей зростає ігровий інтелект. Швидко навчаючись, діти відчувають велику радість. Завдяки цьому, наша школа займає перші міста у щорічній районній спартакіаді. Приймають участь у районих Олімпіадах .
Працюючи за таким принципом, ми маємо велику варіативну можливість не змушувати дітей займатися на уроках фізичної культури, а зробити так, що б вони самі захотіли займатися.
На змаганнях, присвячених дню фізкультурника, ми пропонуємо спілкування та взаємодію учнів з запрошеними до школи діючими спортсменами.
У нас в місті часто проходять змагання з гандболу, і ми з дітьми відвідуємо ігри. Спостерігаємо тренувальні процеси команд вищих ліг, що дозволяє напрацьовувати новий досвід і застосовувати його на уроках.
Не секрет, що є діти не схильні до ігрових видів спорту, в цьому випадку, ми намагаємося підібрати такі вправи, в яких би і вони розвинули свої найкращі спортивні якості. Це і в легкої атлетиці, «веселі старти», «старти надій». (Додаток№5).
Проаналізувавши ефект впливу спортивних ігор, баскетболу та волейболу на різні сфери життя дитини, можно зробити висновки: що ці спортивні ігри є і будуть найбільш шкільними видоми спорту, тому що охоплюють більшу аудиторію учнів різних вікових груп. Легкість і доступність правил з технік ціх ігор дозволяє дітям швидко пристосуватися і взаємодіяти з однолітками. Використовуючи баскетбол та волейбол, як основу шкільної програми з фізичної культури, наша школа стала займати більше призових місць на районних та міських спартакіадах. Підготовка та участь учнів у районних та обласних спортивних заходах. (Додаток №6)
Електронний звіт по семестрам в якому підраховується (на підставі оцінок) учителями фізичної культури рейтингове місце кожного класу. В кінці року звіти зводяться в єдиний звіт, за яким визначається рейтингове місце класу в школі, формується рейтингова діаграма Додаток №7.
Результативність впровадження досвіду.
Процес організації шкільних уроків по фізичній культурі з використанням спортивних ігор дозволяє нам у майбутньому досягти наступних результатів:
1. Зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою.
2. Розширити можливості візуального навчання матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів, здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу для бази своєї фізичної підготовки.
3. Індивідуалізувати процес навчання в спеціальних медичних групах за рахунок наявності різнорівневих завдань, як самостійно так і погрупово працювати з навчальним матеріалом, використовуючи зручні способи сприйняття шкільного матеріалу, що визиває в учнів позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви.
4. Самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, коригувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв’язку, в результаті чого удосконалюються навички самоконтролю.
5. Здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність (у спортивному житті школи; брати участь у спортивних шкільних, районних змаганнях; розвивати свою фізичну підготовку; моделювати фізичні вправи на уроках фізичної культури).
Репрезентація.
Прогнозовані результати досвіду були предметом розгляду на районних та на шкільних методичних об’єднаннях
Вчителя фізичної культури приймали участь у науково-методичному семінарі для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів в ЗЗШ №4, метою якого була тема «Підвищення рівня педагогічної майстерності вчителів фізичної культури в процесі навчання технічним діям в баскетболі.
На сайті http://metodportal.com/node/38993 та http://school65.zp.ua/ була проведена публікація спортивної діяльності вчителя фізичної культури Вовк Є.П.
Перелік посилань
http://metodportal.com/node/38993
http://school65.zp.ua/
Додатки
Додаток №1.
Фізіологічна крива реакції ЧСС учнів на фізичне навантаження.
Додаток №.2
Вивчення гандболу, використовуючи наочні посібники, в яких проводилась аналогія в правилах законами біомеханічного додавання сил при виконанні передачі м'яча.
Додаток №3. Секції: Баскетбол. Волейбол.
Додаток №4
Розвиток фізичних якостей у таких видах спорту, як легка атлетика, волейбол, гандбол, футбол, баскетбол, при допомозі контрольних нормативів.
Додаток №5
«Веселі старти».
«Старти надій» серед старшокласників, батьків та вчителів присвячені «Дню здоров’я».
Додаток №6
Районні змагання з волейболу - дівчата
Районні змагання з баскетболу – дівчата.
Районні змагання з баскетболу –хлопці.
Районні змагання з шах «Біла тура»
Додаток №7
Електронний звіт по семестрам в якому підраховується (на підставі оцінок) учителями фізичної культури рейтингове місце кожного класу. В кінці року звіти зводяться в єдиний звіт, за яким визначається рейтингове місце класу в школі., формується рейтингова діаграма.
Звіт з предмету фізична культура по семестрах за 2014-2015
навчальний рік вчителя : Вовк Є.П.
Порівняльний графік звіту з предмету фізична культура по семестрах за 2014-2015
навчальний рік учителя : Вовк Є.П.
Науково-теоретична база досвіду:
1. Закон України "Про освіту”, розпорядження Кабінету міністрів України № 828-Р від 31.08.12011 "Про схвалення Концепції Загальнодержавної цільової соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту на 2012-2016 роки"
2. Наказ Міністерства освіти і науки України № 486 від 21.07.2003 "Про систему організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи в дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладах"
3. Наказ Міністерства освіти і науки України та № 458 від 02.08.2005 "Про затвердження положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України"
4. Аксьонова О.П. Матеріали майстер класу . Мелітополь. 2014
5. Виговська О. Які шляхи до особисто орієнтованої педагогіки?// Освіта.-№3, 2003.-С.3.
6. Спортивні ігри. (Під загальною редакцією Н.П. Воробйова).
7. Біблія баскетболу: 1000 баскетбольних вправ / Гомельський А.Я/.
8. Доведи правоту перемогою / Гомельський А.Я. /
9. Технічні засоби навчання в спортивних іграх / Гомельський А.Я. / /
Теорія і практика фіз. культури.
10. Дубогай О.Д. Пангелов Б.П., Фролова Н.О., Горбенко М.І. Інтеграція пізнавальної і рухової діяльності в системі навчання і виховання школярів, - К.:Оріяни, - 2001.-С.29.
11. Кудряшов В.А., Мірошникова Р.В. Технічні прийоми гри в баскетбол.
12. Токар Ю. Підвіщення якості уроків фізичної культури. Методичні рекомендації.// газета «Шкільний світ». №4