8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

КУРСОВА РОБОТА з методики роботи з дитячим хореографічним колективом

Про матеріал
Танець - це один з найдавніших та масових видів мистецтва, в ньому знаходять відображення соціальні та естетичні ідеї народу, його історія, побут, традиції, тощо. Народ створює в танці ідеальні образи, до яких він прагне і стверджує в художній формі. Танець передає світосприйняття народу, його сучасне уявлення про прекрасне — це одна з головних особливостей народного танцю. В ньому відображається сучасне розуміння дійсності засобами здавна створеної танцювальної мови, доступної та зрозумілої народу.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

КУРСОВА РОБОТА

з методики роботи з дитячим хореографічним колективом

 

на тему «Дівочий перепляс»

 

 

 

Студентки :

 

Керівник:

 

Оцінка:

Національна шкала:

Шкала ECTS____ Кількість балів____

 

Члени комісії:

_________ ___________________

_________ ___________________

_________ ___________________

_________ ___________________

 

 

Кривий Ріг – 2017

 

ЗМІСТ

 

Обґрунтування вибору теми (актуальність теми)     3

1. Ідейно тематичний план (тема, ідея, конфлікт)    5

2. Балетмейстерсько-постановчий план      6

2.1. Творчий задум (жанр, вид, форма)      6

2.2. Архітектоніка танцювальної композиції. Драматургія   6

2.3. Характеристика дійових осіб (вікова група)    6

3. Композиційна структура        7

3.1. Опис фігур танцювальної композиції,

малюнок танцю (подано в таблиці)       7

4. Хореографічна лексика (опис рухів композиції)    11

5. Втілення задуму (музичне, художньо-декоративне,

світлове оформлення, опис костюмів)      30

Список використаних джерел       31

Додатки           33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОБҐРУНТУВАННЯ ВИБОРУ ТЕМИ

 

Танець - це один з найдавніших та масових видів мистецтва, в ньому знаходять відображення соціальні та естетичні ідеї народу, його історія, побут, традиції, тощо. Народ створює в танці ідеальні образи, до яких він прагне і стверджує в художній формі. Танець передає світосприйняття народу, його сучасне уявлення про прекрасне — це одна з головних особливостей народного танцю. В ньому відображається сучасне розуміння дійсності засобами здавна створеної танцювальної мови, доступної  та зрозумілої народу.

Дуже важливо своєчасно побачити та використати  можливості, закладені природою в різні види мистецтва, зокрема і народний танець. Поставити їх на місце естетичного та морального виховання дітей, молоді та інших категорій населення

Народний танець — творення народу, яке включає в собі його емоційні та художні образи. Народний танець може розповісти різноманітні історії того чи іншого народу, де він народився і процвітав протягом багатьох років. Танець має в собі багаття для морального виховання, він поєднує в собі емоційну сторону мистецтва та приносить радість як виконавцям, так глядачам, розкриває духовні сили, виховує естетичний та художній смаки, любов до прекрасного. Народний танець це яскрава специфічна форма відображення дійсності.

Саме тому я обрала для своєї хореографічної композиції український народний танець. Він називається «Дівочий перепляс». Зазвичай перепляс відносять до російської народної хореографії, але все ж таки сам принцип переплясу в українських танцях зустрічається досить часто. Наприклад, танець «Гопак», чи «Козачок». Вони обидва побудовані на тому, що майже кожен з учасників танцю виконує свою сольну частину, аби показати себе у всій красі, усі свої безмежні можливості та велич. Хлопці неначе змагаються, бажають перетанцювати один одного, показатися кращим за усіх інших.

Але змагальний характер мають не тільки українські парубки, а й дівчата. Навіть у гопаку дівчата змагаються у трюковій частини, зазвичай це оберти. Хто більше й найшвидше зможе обертатися виконуючи чи «обертас», чи «млинці» чи припадання у повороті та інше. Якщо у чоловічому переплясі славиться мужність, швидкість та сила, то у дівчат – це плавність, ніжність та жіночність. Рухи достатньо дрібні,але ретельно відточені та чіткі.

Свій дівочий перепляс я поставила у поліському характері. Цей хореографічний регіон характеризується особливостями географічного розташування – болотиста місцевість. Це пружинні, стрибкоподібні рухи, які виконуються легко, м’яко, жваво із поступовим просуванням. Музичний супровід я обирала відповідний до танцю, музика називається «Український народний танець – дівочий перепляс». Це дуже запальна та енергійна мелодія, прослуховуючи її неможливо всидіти на місці, ноги самі починають рухатися.

Усі рухи, позиції та особливості виконання витримано у рамках цієї місцевості. Адже якщо не дотримуватися певних правил, то увесь колорит, характер та емоційне забарвлення танців Полісся буде втрачено.

Зараз у світі хореографії на досить високому рівні знаходиться сучасний танець, і більшість нових розробок належить саме йому. Але, на мою думку, народний танець є дуже актуальним. Якщо сучасні діти не будуть вивчати народний танець, його основи, то етнічна відмінність кожної нації буде втрачатися, всі народи стануть однаковими у культурному плані,  підростаюче покоління не буде знати побуту, звичаїв, традиції та особливостей життя їх предків. А це дуже велика втрата для культури будь якої нації.

 

 

 

 

  1.               ІДЕЙНО ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН (ТЕМА, ІДЕЯ, КОНФЛІКТ)

 

Тема – «Дівочий перепляс»

Ідея – познайомити глядача з основними традиційними рухами поліського танцю.

Конфлікт – змагання між дівчатами, хто кого перетанцює.

  1.               БАЛЕТМЕЙСТЕРСЬКО-ПОСТАНОВЧИЙ ПЛАН

 

2.1. Творчий задум ( жанр, вид, форма):

Жанр – народна хореографія

Вид – перепляс

Форма – хореографічний номер.

 

 

2.2. Архітектоніка танцювальної композиції. Драматургія:

Експозиція – почерговий вихід танцівників на сцену (танцювальний майданчик) ознайомлення глядачів з танцівниками.

Зав’язка – початок танцювальної дії, дівчата разом починають танець.

Розвиток дії – продовження хореографічної дії, дівчата починають змагатися групами.

Кульмінація – ускладнення хореографічної лексики

Розв’язка – завершення хореографічної дії, фінальна поза.

 

  1.       Характеристика дійових осіб ( вікова група):

Танець виконують вісім дівчат.

Вікова категорія – 17-20 років.


3.КОМПОЗИЦІЙНА СТРУКТУРА

3.1.Опис фігур танцювальної композиції, малюнок танцю

(подано в таблиці)

 

Умовні позначення:

  • Дівчина 1
  • Дівчина 2
  • Дівчина 3
  • Дівчина 4
  • Дівчина 5
  • Дівчина 6
  • Дівчина 7
  • Дівчина 8

 

Музичний розмір 4/4

 

№ з/п

Малюнок танцю

Такти

Фігури танцю

1

 

 

1-2

 

 

 

 

 

3-10

На початок номеру усі танцівники знаходяться за кулісами. Після 2 тактів з’являється перша дівчина.

 

Дівчина виконує 8 тактів комбінації виходу на сцену.

2

 

 

 

11-15

Дівчата 1,2,3 виходять на сцену, виконують комбінацію рухів.

3

 

16-18

До перших трьох приєднуються танцівниці 4,5.

4

 

 

19-22

 

 

 

 

23-26

Дівчата виконують комбінацію рухів просуваючись на центр сцени.

 

Поступовий перехід до наступного малюнка.

5

 

 

27-35

 

36

Усі виконують комбінацію 1.

 

Перебудова у наступний малюнок

6

 

37-39

40-41

Виконуються  10-12 такти комбінації 1.

Перехід до наступного малюнка.

7

 

41-43

Перехід до наступного малюнка.

8

 

 

44

 

 

 

45-50

Останній такт комбінації 1 після завершення перебудови.

 

Комбінація 2

9

 

51-68

Виконується комбінація 3 з постійною переміною між зовнішнім колом і внутрішнім.

10

 

69-72

Виконується перші 4 такти комбінації 4

11

 

 

73-74

 

 

75-76

Дівчата рухаються у двох колах,протилежних за напрямком.

Перехід до наступного малюнка

12

 

 

77-80

 

 

81-84

 

Виконується комбінація 5

 

Перехід до наступного малюнка.

13

 

85-92

Виконується 8 тактів комбінації 6.

Під час виконання 8 такту відбувається поступова перебудова малюнку.

14

 

93-96

Виконується комбінація 6.

15

 

97-101

Завершення останньої комбінації та вихід танцівників за лаштунки.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. ХОРЕОГРАФІЧНА ЛЕКСИКА

(опис рухів композиції)

 

Вихідне положення: танцівниці стоять за лаштунками, 4 дівчини з  однієї сторони, чотири – з іншої.

 

Вихід танцівниць на сцену

1,2 такт:

Пауза, танцівниці стоять за кулісами.

 

3-6 такт:

дівчина1 з-за лаштунків з правого боку вибігає на центр сцени, наводячи навколо себе коло. Цей вихід вона виконує  « бігунцем» (біг, що виконується на трохи зігнутих ногах, наче стелиться, голова залишається на одному рівні не підстрибуючи, перший крок повинен бути найдовшим, наступні два маленькі, наче притупи).

 

7 такт:

Раз – кроку на праву ногу ліворуч, руки на талії.

Два – ліву ногу вивести ліворуч у повітря не високо, підстрибнути на правій нозі і виконати нею невеликий удар по лівій нозі. Під час удару обидві ноги повинні бути абсолютно рівні. Після цього удару ліва нога відскакує трохи вбік, а тільки потім опускається на підлогу. Цей рух має назву «голубець».

Три – два невеликих переступи з правої ноги, праворуч.

Чотири – винести праву ногу у правий бік на повітря не високо, ліву ногу трохи зігнути, руки весь час на талії. Цей рух має назву «вихиляс»

 

 

8 такт:

Виконується чотири припадання на місці у повороті за правим плечем.

 

9, 10 такт:

Дівчина 1 бігунцем йде до куліс з лівого боку і бере за собою ще 2 дівчат (дівчина 2,3)

 

11,12 такт: 

Дівчата 1,2,3, тримаючись за руки виходять  «бігунцем» на центр сцени рівні перших куліс.

 

13 такт:

Раз – ліву ногу вивести вперед на носок, корпус трохи нахиляється до ноги.

Два – змінити ліву ногу на праву.

Три, і, чотири – підряд  виконують тричі таку переміну у ногах (рух1).

 

14 такт:

Раз – притуп правою ногою з високим підняттям коліна.

Два – притуп лівою ногою з високим підняттям коліна.

Три – витягнутися на півпальці, корпус розвернути у третю точку, при цьому не відпускаючи руки одне одного.

 

15 такт:

Дівчата рухаються у третю точку  до куліс «бігунцем».

 

16 такт:

Раз - дівчата розвертаються до глядача, руки, не відпускаючи, підняти вгору, витягнутися на півпальці.

Два,три, чотири – дівчата 1,2.3 витримують паузу у такому положенні. А в цей час дівчата 4, 5 виходять з-за куліс і приєднується до танцю. Дівчина 5 стає між дівчатами 2,3, а дівчина чотири – між дівчатами 1,2.

 

17,18 такт:

Дівчата рухаються у напрямку шостої точки і до дівчини1 приєднуються дівчата 6,7,8.

 

19 такт:

Раз, два  - виконується pas de bask (тинок) праворуч.

Три, чотири – корпус розвернути у сьому точку, виконується 2 припадання по шостій позиції просуваючись спиною назад.

 

20 такт:

Раз, і, два – виконують рух 1 (почергове виведення ноги вперед на носок) у більш швидкому темпі (рух «чосанка») , корпус розвернений у сьому точку.

Три – повернутися обличчям до глядача, стати на праву ногу, коліно трохи зігнуте, ліву ногу зігнуту прижати до правої.

Чотири – поставити ліву ногу на підлогу.

 

21 такт:

Раз, два  - виконується pas de bask (тинок) праворуч.

Три, чотири – корпус розвернути у сьому точку, виконується 2 припадання по шостій позиції просуваючись спиною назад.

 

22 такт:

Раз, і, два – виконують рух 1 «чосанка» (почергове виведення ноги вперед на носок) , корпус розвернений у сьому точку.

Три – повернутися обличчям до глядача, стати на праву ногу, коліно трохи зігнуте, ліву ногу зігнуту прижати до правої.

Чотири – поставити ліву ногу на підлогу.

 

23 такт:

Раз, два  - виконується pas de bask (тинок) праворуч.

Три, чотири – виконується 2 припадання по шостій позиції, просуваючись вперед.

 

24 такт:

Раз, і, два – виконують рух 1 «чосанка», корпус прямо.

Три – стати на праву ногу, коліно трохи зігнуте, ліву ногу зігнуту прижати до правої.

Чотири – поставити ліву ногу на підлогу.

 

 

Комбінація 1

Вихідне положення: танцівниці стоять у малюнку 5 обличчям до центра. Руки на поясі у кулачках.

 

1 такт: виконують дівчата1, 6, 7, 8, а дівчата 2, 3, 4, 5 витримують паузу.

Раз – невеликий крок правою ногою праворуч.

І – поставити ліву ногу вперед навхрест правій напівпалець, коліна трохи зігнуті і спрямовані у сторони, праву ногу трохи відірвати від підлоги.

Два – поставити праву ногу на підлогу. Ліву навпаки – підняти трохи з підлоги, залишаючи попереду правої

І – ліво ногу поставити ліворуч від правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Три – праву ногу поставити напівпалець спереду лівої навхрест, ліву ззаду відірвати від підлоги.

І - ліво ногу поставити ззаду  правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Чотири -  приставити ноги разом у шосту позицію. (увесь 1 такт – рух2)

 

2 такт: виконують дівчата1, 6, 7, 8, а дівчата 2, 3, 4, 5 витримують паузу.

Раз, два –  виконується «голубець» лівою ногою у восьму точку.

Три – зіскок на праву ногу, ліву підігнути під себе.

Чотири – приставити обидві ноги у шосту позицію.

 

3 такт: виконують дівчата 2, 3, 4, 5, а дівчата 1, 6, 7, 8 витримують паузу.

Раз – невеликий крок правою ногою праворуч.

І – поставити ліву ногу вперед навхрест правій напівпалець, коліна трохи зігнуті і спрямовані у сторони, праву ногу трохи відірвати від підлоги.

Два – поставити праву ногу на підлогу. Ліву навпаки – підняти трохи з підлоги, залишаючи попереду правої

І – ліво ногу поставити ліворуч від правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Три – праву ногу поставити напівпалець спереду лівої навхрест, ліву ззаду відірвати від підлоги.

І - ліво ногу поставити ззаду  правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Чотири -  приставити ноги разом у шосту позицію. (увесь 1 такт – рух2)

 

4такт: виконують дівчата 2, 3, 4, 5, а дівчата 1, 6, 7, 8 витримують паузу.

Раз, два –  виконується «голубець» лівою ногою у восьму точку.

Три – зіскок на праву ногу, ліву підігнути під себе.

Чотири – приставити обидві ноги у шосту позицію.

 

5 такт: виконують дівчата1,6,7,8, а дівчата 2,3,4,5 витримують паузу.

Раз – притуп правою ногою попереду  лівої у шосту позицію, корпус трохи нахиляється за ногою.

Два – праву ногу відірвати від підлоги, розвернути коліно у виворітне положення, ступнею притиснути  спереду лівої ноги на рівні кісточки.

 Три, чотири – вихиляс ліворуч. 

 

6 такт: виконують дівчата1,6,7,8, а дівчата 2,3,4,5 витримують паузу.

Раз, два  - вихиляс праворуч.

Три - зіскок на праву ногу,ліву вибити рівну вперед на 20°.

Чотири – стати на ліву ногу, а праву з ударом постивити поруч у шосту позицію.

 

7 такт: виконують дівчата 2, 3, 4, 5, а дівчата 1, 6, 7, 8 витримують паузу.

Раз – притуп правою ногою попереду  лівої у шосту позицію, корпус трохи нахиляється за ногою.

Два – праву ногу відірвати від підлоги, розвернути коліно у виворітне положення, ступнею притиснути  спереду лівої ноги на рівні кісточки.

 Три, чотири – вихиляс ліворуч. 

 

8 такт: виконують дівчата 2, 3, 4, 5, а дівчата 1, 6, 7, 8 витримують паузу.

Раз, два  - вихиляс праворуч.

Три - зіскок на праву ногу,ліву вибити рівну вперед на 20°.

Чотири – стати на ліву ногу, а праву з ударом постивити поруч у шосту позицію.

9 такт: усі починають перебудовуватися у малюнок 6.

Раз, два, три, чотири – виконується чотири припадання на ліву ногу поворотом за лівим плечем на 90°. У цей час кожна дівчина підіймає праву руку і наче «вдягає» її петлею на голову.

 

 10 такт:

Раз, два, три – виконується 3 притупи з високим підніманням коліна. Руки повертаються у попереднє положення.

Чотири – приставити ноги, руки вже опущені внизу.

 

11 такт:

Виконується чотири  припадання на ліву ногу з поворотом за лівим плечем на 90°. У цей час кожна дівчина підіймає праву руку і наче «вдягає» її петлею на голову.

 

12 такт:

Раз, два, три – виконується 3 притупи з підніманням коліна, у цей час руки дівчат підіймаються і повертаються у попереднє положення.

Чотири - приставити ноги, руки поставити на пояс у кулачки.

 

13 такт: перехід до малюнку 7

Виконується чотири припадання на праву ногу, цей рух супроводжується нахилом голови то, праворуч, то ліворуч на кожен удар музики.

 

14 такт:  продовжується перехід до малюнку 7

Виконується чотири притупи з правої ноги,рух супроводжується нахилом голови то, праворуч, то ліворуч на кожен удар музики.

 

15 такт: перехід до малюнку 8

Виконується чотири припадання на праву ногу, цей рух супроводжується нахилом голови то, праворуч, то ліворуч на кожен удар музики.

 

16 такт:  продовжується перехід до малюнку 8

Виконується чотири притупи з правої ноги,рух супроводжується нахилом голови то, праворуч, то ліворуч на кожен удар музики.

 

 17 такт:

Чотири рази підіймаються на півпальці з акцентом вниз.

 

Комбінація 2

Вихідне положення: танцівниці стоять спиною у коло, тримаючись за руки.

1 такт:

Раз – права нога відставляється від лівої на рівень другої позиції, коліно завертається у середину, носок ставиться на підлогу, п’ятка направлена вгору, ліва нога трішки зігнута, корпус розвернений від ноги.

Два – вирівняти коліна, поставити праву ногу на п’ятку, носок направлений вгору, корпус рівний. (1-2 такт – рух 3 )

Три , чотири – бігунець праворуч по колу.

 

2 такт:

Раз – зіскок на праву ногу, ліву ногу вибити рівну і натягнуту вбік.

Два – дівчата відпускають руки і роблять плеск долонями перед собою, лікті не згинаються, корпус трохи нахиляється вперед за руками.

Три – знову дівчата беруться за руки, повертають п’ятки ліворуч, підіймаючись на півпальці.

Чотири – дівчата повертають п’ятки праворуч, підіймаючись на півпальці

 

3 такт:

Раз - ліва нога відставляється від правої на рівень другої позиції, коліно завертається у середину, носок ставиться на підлогу, п’ятка направлена вгору, права нога трішки зігнута, корпус розвернений від ноги.

Два – вирівняти коліна, поставити ліву ногу на п’ятку, носок направлений вгору, корпус рівний.

 Три – зіскок на праву ногу, ліву ногу зігнути, натягнутим носком лівої ноги торкнутися кісточки правої ноги.

Чотири – зіскок на праву ногу, ліву ногу вирівняти вперед.

 

4 такт:

Раз,два, три,чотири – виконується 2 бігунця праворуч по колу, корпус трішки нахиляється вперед.

 

5 такт:

Раз – ліву ногу рівну вивести вперед на носок, корпус трохи нахиляється до ноги.

Два – змінити ліву ногу на праву.

Три, і, чотири – підряд  виконують тричі таку переміну у ногах (рух1).

 

6такт:

Раз – притуп правою ногою з високим підняттям коліна.

Два – притуп лівою ногою з високим підняттям коліна.

Три – високий стрибок з підгинанням ніг під себе, руки зібрати на пояс у кулачки.

Чотири – підняти носки вгору(наче скоротити ступню), не відриваючи п’яток. Корпус трохи нахиляється вперед.

 

 

Комбінація 3

Вихідне положення: завершення попереднього руху.

 

1 такт: виконують дівчата 4,5,6,8, усі інші витримують паузу.

Раз – зіскок на дві ноги у шостій позиції.

Два - виконується крок правою ногою через каблук вперед, виходячи з кола, руки на поясі у кулаках, корпус трохи нахиляється до ноги.

Три, чотири – повернутися за лівим плечем обличчям у коло, ноги зібрати у шосту позицію.

 

2 такт:

Дівчата 4,5,6,8 виконують:

Раз – зіскок на дві ноги у шосту позицію.

Два – ліву ногу рівну вибити у лівий бік на висоту трохи менше 45°.

Три – зібрати ноги зі стрибком у шосту позицію.

Чотири – пауза.

 

Дівчата:1,2,3,7 виконують:

Раз – зіскок на обидві ноги у шостій позиції, залишити коліна трохи зігнутими.

Два – вирівняти коліна.

Три – сковзнути правою ногою вперед підняти зігнутим коліном так, аби ступня правої ноги знаходилася на рівні лівого коліна.

Чотири зібрати ноги у шосту позицію.

 

3 такт:

Раз – невелике присідання, корпус і лікті повернути праворуч.

Два – стати рівно та вирівняти коліна.

Три - невелике присідання, корпус і лікті повернути праворуч.

Чотири - стати рівно та вирівняти коліна.

4 такт:

Раз – невелике присідання, корпус трохи нахилити вперед.

Два – вирівняти коліна, трохи підняти пальці ніг з підлоги.

І - невелике присідання, корпус трохи нахилити вперед.

Три - вирівняти коліна, трохи підняти пальці ніг з підлоги.

І, чотири – два плески долонями перед корпусом з рівними ліктями.

 

5 такт:

Раз, два – pas de basque(тинок) праворуч.

Три, чотири - pas de basque(тинок) ліворуч.

 

6 такт:

Раз – праву ногу винести назад і поставити на пальці,коліна зігнути, праве повернути вниз, корпус не змінює положення.

Два – праву ногу поставити на каблук, пальцями догори, обидва коліна вирівняти, корпус повернути до правої ноги.

Три, чотири – повний поворот за правим плечем.

 

7такт:

Раз – невелике присідання, корпус і лікті повернути праворуч.

Два – стати рівно та вирівняти коліна.

Три - невелике присідання, корпус і лікті повернути праворуч.

Чотири - стати рівно та вирівняти коліна.

 

8 такт:

Раз – невелике присідання, корпус трохи нахилити вперед.

Два – вирівняти коліна, трохи підняти пальці ніг з підлоги.

І - невелике присідання, корпус трохи нахилити вперед.

Три - вирівняти коліна, трохи підняти пальці ніг з підлоги.

І, чотири – два плески долонями перед корпусом з рівними ліктями.

9 такт:

Раз, два – pas de basque(тинок) праворуч.

Три, чотири - pas de basque(тинок) ліворуч.

 

10 такт:

Раз – праву ногу винести назад і поставити на пальці,коліна зігнути, праве повернути вниз, корпус не змінює положення.

Два – праву ногу поставити на каблук, пальцями догори, обидва коліна вирівняти, корпус повернути до правої ноги.

Три, чотири – повний поворот за правим плечем.

 

11 такт:

Раз, два, три,чотири – виконується 2 бігунці, дівчата, що стояли у зовнішньому колі – рухаються у внутрішнє і навпаки.

 

12 такт: (під час виконання танцівниці продовжують мінятися місцями)

Раз – стрибок на лівій нозі, праву поставити у положення coupe (п’ятка правої ноги, притуляється до лівої на рівні кісточки), праве коліно зігнуте у виворітному положенні, руки у кулачках.

Два – випад на праву ногу, коліно зігнути, ліву ногу виставити вперед на каблук, коліно рівне. Корпус трохи нахиляється до ноги.

Три – стати на рівну ліву ногу, праву підігнути до себе, коліном вгору.

Чотири – зібрати ноги у шосту позицію.

 

13 такт: (під час виконання танцівниці продовжують мінятися місцями)

Раз, два – pas de basque(тинок) праворуч.

Три, чотири - pas de basque(тинок) ліворуч.

 

 

 

14 такт:

Раз, два, три, чотири – чотири притупи з правої ноги. Рухаючись до свого місця у малюнку.

 

15 такт:

Раз – невелике присідання, корпус трохи нахилити вперед.

Два – вирівняти коліна, трохи підняти пальці ніг з підлоги.

Три – невелике присідання, корпус трохи нахилити вперед.

Чотири – витягнутися на півпальці і виконати поворот за правим плечем на 180°.

 

16 такт:

Раз – стати на праву ногу праворуч.

І – переступити на ліву ногу на пів палець.

Два – знову стати на праву ногу, а ліву рівну вибити у лівий бік на висоту не більше 45°.

Три – зіскок на ліву ногу, праву підігнути під себе коліном вгору.

Чотири – зібрати ноги у шосту позицію.

 

17 такт:

Раз,два - дівчата підходять до своєї пари звичайним шагом.

Три – дівчина із зовнішнього кола подає ліву руку.

Чотири – дівчина із внутрішнього кола, дає праву руку.

 

18 такт:

Виконується чотири припадання. Обидві дівчини з пари вільною рукою через сторону наводять коло і беруться за руки.

 

 

 

Комбінація 4

Вихідне положення: танцівниці стоять у парах, тримаючись за руки, усі наступні рухи виконуються по колу.

 

1 такт:

Раз, два – pas de basque(тинок) праворуч.

Три, чотири - pas de basque(тинок) ліворуч.

 

2 такт:

Раз, два, три, чотири – 2 бігунця.

 

 3 такт:

Раз, два – pas de basque(тинок) праворуч.

Три, чотири - pas de basque(тинок) ліворуч.

 

4 такт:

Раз, два, три, чотири – 2 бігунця.

 

5,6 такт:

Дівчата пускають руки одне одного, ті що стояли у зовнішньому колі продовжують рухатись у тому ж напрямку бігунцем, а ті, що були у внутрішньому колі, повертаються за правим плечем і починають рухатися бігунцем у зворотному напрямку. Усі тримають руки рівними опущеними вниз.

 

7,8 такт:

Дівчата, рухаючись бігунцем переходять до наступного малюнка.

 

 

 

Комбінація 5

Вихідне положення: дівчата стоять спиною у коло, тримаючись за руки.

1 такт:

Виконується чотири галопи праворуч, тримаючись за руки.

 

2 такт:

Раз – невеликий крок правою ногою праворуч.

І – поставити ліву ногу вперед навхрест правій напівпалець, коліна трохи зігнуті і спрямовані у сторони, праву ногу трохи відірвати від підлоги.

Два – поставити праву ногу на підлогу. Ліву навпаки – підняти трохи з підлоги, залишаючи попереду правої

І – ліво ногу поставити ліворуч від правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Три – праву ногу поставити напівпалець спереду лівої навхрест, ліву ззаду відірвати від підлоги.

І – ліво ногу поставити ззаду  правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Чотири -  приставити ноги разом у шосту позицію.

 

3 такт:

Виконується чотири галопи праворуч, тримаючись за руки.

 

4такт:

Раз – невеликий крок правою ногою праворуч.

І – поставити ліву ногу вперед навхрест правій напівпалець, коліна трохи зігнуті і спрямовані у сторони, праву ногу трохи відірвати від підлоги.

Два – поставити праву ногу на підлогу. Ліву навпаки – підняти трохи з підлоги, залишаючи попереду правої

І – ліво ногу поставити ліворуч від правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Три – праву ногу поставити напівпалець спереду лівої навхрест, ліву ззаду відірвати від підлоги.

І – ліво ногу поставити ззаду  правої напівпалець, праву підняти спереду лівої.

Чотири -  приставити ноги разом у шосту позицію.

 

5-8 такти:

Дівчата беруться за обидві руки зі своєю парою таким чином, що дівчата повернуті обличчям до глядача,  а руки перехрещуються перед ними. Припаданням на праву ногу танцівниці переходять до малюнку 13.

 

Комбінація 6

Вихідне положення: дівчата стоять у парах, обличчям до глядача. Наступну комбінацію дівчата виконують дзеркально до своєї пари.

 

1 такт:

Дівчата 1,2,6,7:

Раз, два – голубець на ліву ногу.

Три,чотири  - 1 вихиляс праворуч.

 

Дівчата 3,4,5,8:

Раз, два – голубець на праву ногу.

Три,чотири  - 1 вихиляс ліворуч.

 

2 такт:

Дівчата 1,2,6,7:

Чотири припадання у повороті на праву ногу за правим плечем. За один повний поворот виконується два припадання.

Дівчата 3,4,5,8:

Чотири припадання у повороті на ліву ногу за лівим плечем. За один повний поворот виконується два припадання.

 

3,4 такт:

Дівчата беруть за руки у пару і вдвох утворюють коло. Виконують 4 бігунці, рухаючись по цьому колу по лінії танцю.

 

5 такт:

Дівчата 1,2,6,7:

Раз, два – голубець на ліву ногу.

Три,чотири  - 1 вихиляс праворуч.

 

Дівчата 3,4,5,8:

Раз, два – голубець на праву ногу.

Три,чотири  - 1 вихиляс ліворуч 

 

6 такт:

Дівчата 1,2,6,7:

Чотири припадання у повороті на праву ногу за правим плечем. За один повний поворот виконується два припадання.

 

Дівчата 3,4,5,8:

Чотири припадання у повороті на ліву ногу за лівим плечем. За один повний поворот виконується два припадання.

 

7,8 такт:

Дівчата беруть за руки пару і вдвох утворюють коло. Виконують 2 голубці, рухаючись по цьому колу по лінії танцю. А під час виконання останніх 2 голубців дівчата переходять до наступного малюнку 14.

 

9 такт:

Раз – притуп правою ногою попереду  лівої у шосту позицію, корпус трохи нахиляється за ногою.

Два – праву ногу відірвати від підлоги, розвернути коліно у виворітне положення, ступнею притиснути  спереду лівої ноги на рівні кісточки.

 Три, чотири – вихиляс ліворуч. 

 

10такт:

Раз, два  - вихиляс праворуч.

Три - зіскок на праву ногу,ліву вибити рівну вперед на 20°.

Чотири – стати на ліву ногу, а праву з ударом поставити поруч у шосту позицію.

 

12 такт:

Раз – притуп правою ногою попереду  лівої у шосту позицію, корпус трохи нахиляється за ногою.

Два – праву ногу відірвати від підлоги, розвернути коліно у виворітне положення, ступнею притиснути  спереду лівої ноги на рівні кісточки.

 Три, чотири – вихиляс ліворуч. 

 

13 такт:

Раз, два  - вихиляс праворуч.

Три - зіскок на праву ногу,ліву вибити рівну вперед на 20°.

Чотири – стати на ліву ногу, а праву з ударом поставити поруч у шосту позицію.

 

14 такт:

Під час виконання цього такту танцівниці, описаними нижче рухами, переходять до малюнку 15.

 

Дівчата 1,3,4,5:

Раз – крок на ліву ногу вперед на пів палець, руки на поясі у кулаках. Ліве плече трохи повертається вперед за ногою.

І – невелике переступання  без зміни положення на праву ногу на півпалець, яка знаходиться позаду, корпус і руки незмінні.

Два – знову повернути вагу тіла на ліву ногу.

Три – крок правою ногою вперед на півпалець, праве плече трохи повертається за ногою вперед.

І – перенести вагу тіла на ліву ногу на півпалець, що стоїть позаду.

Чотири – повернути вагу тіла на праву ногу.

 

Дівчата 2,6,7,8:

Раз – крок на праву ногу назад на півпалець, руки на поясі у кулаках. Праве плече трохи повертається назад за ногою.

І – невелике переступання  без зміни положення на ліву ногу на півпалець, яка знаходиться позаду, корпус і руки незмінні.

Два – знову повернути вагу тіла на праву ногу.

Три – крок лівою ногою назад на півпалець, ліве плече трохи повертається за ногою назад.

І – перенести вагу тіла на праву ногу на півпалець, що стоїть позаду.

Чотири – повернути вагу тіла на ліву ногу.

 

15 такт:

Виконується чотири притупи на місці з правої ноги.

 

16,17 такти:

Дівчата знов беруть за руки свою пару, усі повертаються у сьому точку і заходять за лаштунки.

 

  1. ВТІЛЕННЯ ЗАДУМУ (МУЗИЧНЕ, ХУДОЖНЬО-ДЕКОРАТИВНЕ, СВІТЛОВЕ ОФОРМЛЕННЯ, ОПИС КОСТЮМІВ)

 

Музичне оформлення український народний танець «Дівочий перепляс»

Музичний розмір – 4/4.

 

Світлове оформлення – на сцені присутні яскраві кольори, які налаштовують на веселий грайливий настрій.

 

Опис костюмів – дівчата одягнені в український національний одяг, який носили мешканці Полісся. Детальний опис подано у додатках.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.               Борзов А. А. Народный танец на самодеятельной сцене: учебно-методическое пособие / А. А. Борзов. – М.: Искусство, 1986. – 186 с.
  2.               Василенко К. Лексика українського народно-сценічного танцю / Кім Василенко. – К.: Мистецтво, 1996. – 286 с.
  3.               Верховинець В. Теорія українського народного танцю / Володимир Верховинець. – К.: Музична Україна, 1990. – 400 с.
  4.               Габрилович М. Сочинение танца. Страницы педагогического опыта / М. Габрилович. – М.: Искусство, 1977. – 235 с.
  5.               Горленко В. Ф. Перша етнографічна програма на Україні / В. Ф. Горленко // Народна творчість та етнографія. № 4, 1957. – С. 14-17.
  6.               Гуменюк А. Народне хореографічне мистецтво України / А. Гуменюк. – К.: Академія наук України, 1969 – 546 с.
  7.               Гусев Г. П. Методика преподавания народного танца  / Г. П. Гусев. – М.: ВЛАДОС, 2002. – 207 с.
  8.               Гусев Г. П. Методика преподавания народного танца (танцевальные движения и комбинации на середине зала) / Г. П. Гусев. – М.: ВЛАДОС, 2004. – 207 с.
  9.               Зайцев Є. Основи народно-сценічного танцю / Є. Зайцев. – К: Мистецтво, 1975. – 256 с.
  10.          Камін В. О. Народно-сценічний танець: навч.посіб. / В. О. Камін. – К.: ДАККіМ, 2008. – 151 с.
  11.          Кривохижа А. М. Гармонія танцю / А. М. Кривохижа. – Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2005 – 92 с.
  12.          Майорова О. Українські танці / О. Майорова // Мистецтво та освіта. № 4, 2000. – С. 12-16.
  13.          Петипа М. Народные танцы / Маріус Петіпа. – Л.: Искусство, 1971. – 420 с.
  14.          Ткаченко Т. Народные танцы / Т. Ткаченко. – М.: Искусство, 1975. – 770 с.
  15.          Ткаченко Т. Народный танец / Т. Ткаченко. – М.: Искусство, 1967. – 775 с.
  16.          Український народний танець. – К.: Академія наук України, 1962. – 356 с.
  17.          Уральская В., Соколовский Ю. Народная хореография / В. Уральская, Ю. Соколовский. – М., 1972. – 160 с.

 

ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ:

  1.               http: // www. russianballet. ru /
  2.               http: // www. abt. org/
  3.               http: // bejart. ch/
  4.               http: // www. vasiliev.com./
  5.               http: // www. bolshoi. ru/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

http://www.ruta-studio.com/images/polissja.jpg

 

На Поліссі формувався комплекс одягу, що відбивав давню культурно-побутову спільність різних народів. У зв’язку з вище означеними причинами поліський костюм традиційно сформувався в окремі етно-локальні комплекси вже в кінці ХІХ – на початку ХХ століття.

Комплекс – повний комплект одягу, який включає в себе натільний одяг, нагрудний і поясний, а також додаткові елементи – пояси, головні убори, взуття і прикраси. Комплекси поділяються на кілька різновидів, які в свою чергу уособлюють стильові принципи народної творчості. Ці локальні різновиди і виокремлюються, як окремі територіальні строї. Вони різняться тільки окремими елементами костюма, характером оздоблення (технікою виконання орнаменту), колоритом, а також способами носіння частин костюма. Щодо того, з чим носилася сорочка в літньому жіночому вбранні, і виділяються чотири основні комплекси:

 Зі спідницею і лляним фартухом-запаскою.

 Зі спідницею, лляним фартухом-запаскою і корсетом-безрукавкою.

 Зі спідницею, до якої пришитий ліф-корсет, і лляним чи перкалевим фартухом.

 З плахтою (поньовою) і суконним фартухом-запаскою та поясом.

Правобережне Полісся України, як і Західне Полісся Білорусі найдовше зберегло стародавні традиції в одязі. Так, для цих поліських регіонів характерні уставкові жіночі сорочки, виготовлені з трьох частин домотканого полотна, додільні, з прямими уставками, пришитими по поробку, з викладеним коміром. Носили ще й сорочки з широкими вишиваними манішками, які застібалися збоку. Рукава при зап’ясті в одних місцевостях мали широкі манжети, а в інших закінчувались вишитою оборкою («зонтиком», «бриликом»), наприклад Кобринський район села Астромічи, Яромічи, Варатинічи – все Білорусь.

Лівобережне українське Полісся мало свою специфіку. Тут так самопобутували уставкові жіночі сорочки з викладеним коміром, але уставки пришивалися по пітканню. Пазухи сорочки, як і рукава, мали тканий смугастий орнамент червоного кольору, рідше – синього. В північних районах Українського Полісся, а так само і на Східному білоруському Поліссі сорочки оздоблювали тканим і вишитим орнаментом.

Окрім крою, локальну своєрідність сорочкам додавала їх орнаментація. Матеріал, мотиви, колористика, техніка виконання, розташування орнаменту сорочки нерозривно пов’язані з іншими елементами одягу і костюма в цілому, його функціональним призначенням. Орнаментація являється одним з важливих проявів специфіки культури і психології кожного народу, відображає його етнічну історію, локальні особливості, а також риси, спільні з іншими народами, етнокультурні взаємовпливи.

Орнаментація сорочок Полісся виконувалась технікою ткацтва та вишивки. Декоративно-технічні засоби оздоблення регіонів волинського Полісся України і Західного Полісся Білорусі дуже різноманітні: заволікання (заволікування, затягання), хрестик, ткані узори (перетик), настилування, ажурне вирізування, тощо. Узори Волинського Полісся здебільшого нескладні, з частим використовуванням мотивів ромбів, восьмикутних зірок та косих хрестів. Ці мотиви також характерні для оздоблення сорочок Західного Полісся Білорусі, зокрема Кобринського строю. У південній частині Волині частіше застосовували новіші рослинні узори, виконані хрестиком. На цих вишивках переважав червоний колір, до якого часто додавали трохи чорного, а вже пізніше – синього.

Орнаментальні композиції розміщували на уставці, вздовж рукавів та на манжетах, інколи це були окремі, довільно розкидані елементи, або горизонтальні і вертикальні ряди. Характерною рисою узорів було те, що вишивка на рукавах, манжетах та комірі була різною щодо техніки виконання і орнаментальних мотивів. Ця риса притаманна сорочкам усього Полісся – і українського, і білоруського.На сорочках найбільше орнаментальне навантаження мала уставка, а на рукавах часто повторювалися окремі уставкові мотиви. Вишивки пазух на жіночих сорочках здебільшого виконані хрестиком.

Основним поясним одягом народного жіночого костюма як українців, так і білорусів є спідниця. Тільки на південному сході білоруського Полісся (Каліновицький район) і на півночі українського Лівобережного Полісся (Чорнобильський район) зустрічаються більш давні види поясного одягу – «плахти» і «поньови», які являються спільними для східних слов’ян формами одягу і означають «плат», «полотнище».Найбільш поширеною по всьому Поліссі зшитою формою поясного одягу була спідниця (андорак, літник, саян, бурка), яка виготовлялася із домотканих зшитих полотнищ вовняного, напів-вовняного, полотняного матеріалу, пізніше – із фабричних тканин.

Андараки – спідниці із вовняної або напів-вовняної матерії, частіше червоного кольору, шилися із 3-4 пілок з закладеними по спині складками. По низу обшивалися широкою смугою тканого малюнка. Андараком також називалася спідниця зі смугастої тканини.

Бурка – вид спідниці, характерний для регіонів Західного Полісся Білорусі, зокрема Малоритському і Кобринському районам. Старовинним способом оздоблення цього полотна були ткані узори. Основою ткацької орнаментики був червоний колір, у поєднанні з білим і вкрапленнями невибіленого льону, який вводився у візерунок для підсилення ефекту. Орнаменти цих тканин геометричні, як того і вимагала сама техніка ткання. Специфіка виконання полягає у тканому орнаменті по всій висоті спідниці. Іноді бурки зустрічаються на території Рівненської області (с. Зарічне Гощанського району) і в північних районах Волині (Правобережне Полісся).

Юбку-літник шили із 3-4 поздовжньо розмішених пілок з грубої домашньої вовняної чи полотняної тканини у горизонтальну або вертикальну смужку яскравих кольорів: червоного, чорного, жовтого, білого, синього, але з переважанням червоного кольору. Іноді літником і андораком називають один вид спідниці.

Саяни – це спідниці, які виготовлялись з лляних домотканих матеріалів і характерною особливістю яких був картатий малюнок червоного і чорного кольорів.

До спідниць і плахт одягався фартух. Для України й Білорусі характерні фартухи з зав’язками на поясі. Матеріалом для їх виготовлення служили вовна, домоткане полотно, ткане килимовою технікою в прості ритмізовані смужки, або різними геометричними узорами чи стилізованими рослинними орнаментами. В залежності від ширини домотканого полотна вони шилися з одного або двох полотнищ-пілок, у талії призборювались у дрібні збори або складки на вузькому пояску-обшивці з того ж самого матеріалу, майже завжди оздоблювались вишивкою, або тканим орнаментом, розміщеним горизонтально.

Зустрічаються фартухи, ткані як у вертикальну (с. Дамачове Брестського району РБ), так і у горизонтальну (Рівненська, Волинська область, Малоритський район РБ) смужку, або поєднання цих смуг (с. Добрає Кобринський район РБ).

На початку ХХ сторіччя основою фартухів стала фабрична тканина переважно білого кольору, по якій вишивалися рослинні орнаменти у поздовжні смуги як хрестиком, так і гладдю, а також стилізовані птахи та букети квітів, посередині вставлялось фабричне широке мереживо.

Як нагрудний одяг на Поліссі відомі безрукавки – шнуровиці, ґарзети – приталені, або з дещо заниженою талією, виготовлені з фабричних вовняних одноколірних або квітчастих тканин. Зустрічалися види безрукавок, у яких до лінії талії доточувалась баска з двома боковими розрізами, або низ безрукавки оформлювався фестонами. Безрукавки застібалися спереду на гаплички, стягувалися тасьмою, а пізніше застібались на ґудзики. Вони відзначалися великою різноманітністю оформлення – вишивка в’юном геометричних форм, аплікації, настрочування кольорових стрічок, як повздовж, так і навскісно, по пілочках, закладання і настрочування стрічок в дрібні складочки, використання паєток, а також перламутрових ґудзиків для декорування.

Особливою оригінальністю відзначалися жіночі головні убори, які свідчили про вік, майновий та сімейний стан особи. В головних уборах також помітна велика різноманітність, яка тягла за собою різні способи носіння згаданих уборів. У дівчат різноманітні вінки: плетений, обручик, на каркасі, вінок-шапочка, пов’язки-скіндочки. Стрічки на території усього Полісся зустрічаються тільки у весільних вінках.З жіночих головних уборів слід відзначити старовинні намітки – серпанок (суцільно біла), убрус (з тканими узорами на кінцях) і "акалястыя платы" (вишиті з трьох боків старовинною технікою «натяг».

Останні з перелічених характерні тільки для Малоритського району Брестської області. Вони пов’язувались так, щоб орнамент розташовувався навкруг голови і обрамляв обличчя з усіх боків. Крім наміток старші жінки носили ткані хустки прямокутної форми з доморобного полотна у червоні, сині, жовті смуги, вовняні тернові квітчаті хустки з торочками—салісовки. На Лівобережному Поліссі України і у Східному Поліссі Білорусі також зустрічаються білі вишиті хустки. Також відомі на Поліссі і очіпки, які виготовлялися з ситцю, або вив’язувалися з ниток.

Складалися вони з двох частин – причельника із зубцями, або без зубців, і вершка. Ззаду до причельника пришивалися два шнурочки, або дві стрічки для зав’язування. На волосся, сховане під кичку накладали очіпок. Поверх очіпка одягали велику хустку, згорнуту втроє, але так, щоб з-під неї виглядав очіпок.

Взувалися поліщуки у постоли – лозові, липові, прямого плетіння. Вони носилися як взимку, так і влітку. Більш заможні верстви мали чоботи.

Комплекс одягу доповнювався нагрудними прикрасами: намистом з бурштину і пацьорками зі скла,але не більше ніж у три-чотири низки. Характерними нагрудними прикрасами на Східному Поліссі Білорусі були зйомні коміри до жіночих сорочок (ковнір-брижі, або брижі-надіванці). Зібраний у ряси біля горловини шматок полотна (іноді два), усе поле якого було вишите рослинним орнаментом з пришитим стоячим коміром, який застібався на ґудзик – це і є комір-бриж. Краї коміра обв’язувались мереживом, плетеним гачком або вишивались. Також на Східному Поліссі зустрічаються шийні прикраси, плетені з бісеру (плетінка).

Типовим силуетом для поліського одягу як України, так і Білорусі була легко приталена лінія плечових частин та розширена донизу лінія поясного одягу. У літньому костюмі переважав білий колір. Для орнаменту вишивок і узорно-тканих матеріалів характерні горизонтальні смуги та співставлення червоного і невеликої кількості чорного, або синього кольорів (на сорочках, спідницях, хустках). Ткані узори виступали у вертикальних або горизонтальних смугах, або в клітинку. Домінуючим був червоний колір на білому тлі, з додаванням чорних, жовтих або синіх вкраплень. У зв’язку з цим комплекс поліського одягу відзначався однорідністю колориту. На основі порівняльних характеристик народного костюма можна зробити висновок, що поліщуки є однією етнографічною групою, яка розташована на теперішній території Полісся, по обидва боки білорусько-українського кордону.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 лютого
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку