Квест «Чи знаєш ти Шевченка?»
Мета: поширювати знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка, сприяти вихованню національної самосвідомості, формувати у дітей уміння працювати в команді, розвивати здатність до взаємодії, формувати громадянську і загальнокультурну компетентності, бажання читати твори Т. Шевченка, збагачувати словниковий запас, розвивати творчі здібності, виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями, виховувати почуття гордості за Україну.
Вікова категорія: для учнів 5-9 класів.
Наочне оформлення: тематичні плакати, портрети письменника, книжкові виставки на кожній зупинці, роздатковий матеріал та наочний матеріал відповідно до тематичної зупинки.
Реквізит: маршрутні листи для учасників, ручки, папір.
Хід квест-гри
Гра проводиться серед учнів 5-9 класів. Квест органічно переплітає ігрові елементи та біографічні факти з життя та творчості Т.Г. Шевченка.
Команди збираються в кабінеті української мови та літератури. Із вступним словом виступає вчитель, яка пояснює учасникам правила квест-гри та видає маршрутні листи із позначеними зупинками.
У кожного у маршрутному листі зупинки розташовані так, щоб команди одночасно не перебували на одній зупинці. Після проходження останньої зупинки команди повинні повернутися до кабінету української мови та літератури для підбиття підсумків та оголошення результатів квесту. Перемагає команда, що виконала всі завдання, по-перше, швидше за інших, по-друге, отримала найвищі оцінки за пройдені завдання.
Завдання для квесту
1. Завдання: Книга, яка має таку ж назву, яка була укладена і видана коштом Тараса Григоровича Шевченка, відома кожному учневі.
Підказка: книга містила розділи: азбука, склади, цифри, лічба, текстовий матеріал, на якому вчаться читати.
Відповідь: Буквар.
У букварі потрібно знайти маршрутні листи.
Завдання 1. Кабінет української мови.
Гра "Скриня питань". За правильну відповідь 1 бал.
1. Скільки років було Шевченкові, коли його викупили із кріпацтва? (28)
2. Скільки творів входило до першого видання «Кобзаря»? (8)
3. Скільки творів увійшло до «Кобзаря» 1860 року? (286)
4. У якому місті Шевченко навчався на професійного художника? (Петербург)
5. Поема, у якій Шевченко сатирично зобразив царя Миколу I. («Сон»)
6. Вірш, написаний поетом, коли він захворів на запалення легень. («Заповіт»)
7. Балада, яка відкривала перше видання «Кобзаря». («Причинна»)
8. Вірш, у якому Тарас Григорович зобразив свою подружку дитинства. («Мені тринадцятий минало»)
9. Вірш, у якому зображено трудові будні українського села. («Садок вишневий коло хати»)
10. Український художник, що сприяв звільненню Тараса із кріпацтва. (Сошенко)
Завдання 2. Бібліотека.
Озвуч картину
Дібрати поетичні рядки з творів Шевченка, які б відповідали запропонованій ілюстрації.
«…Мені тринадцятий минало,
Я пас ягнята за селом…»
«…За що, не знаю, називають
Хатину в гаї тихим раєм.
Я в хаті мучився колись,
Мої там сльози пролились,
Найперші сльози.»
«По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.»
Завдання 3. Кабінет біології.
Конкурс НЛО (невпізнаний літературний об’єкт)
Вкажіть назву твору.
Та й почула, що я плачу
Прийшла, привітала.»
«Мені тринадцятий минало»
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте…»
«Заповіт»
І чужому научайтесь,
І свого не цурайтесь…»
«І мертвим і живим»
Завдання 4. Кабінет фізики
Склади прислів’я про Кобзаря
1. Кличе добра до «Заповіт» світ Шевченків. (Шевченків “Заповіт” до добра кличе світ.)
2. від мудрість був, здобув народу з народом Шевченко. (Шевченко з народом був, від народу мудрість здобув.)
3. «Кобзар» мудрості буквар народної. (Кобзар” - народної мудрості буквар.)
4. край Т. Шевченка свій знає, кохає той хто. (Хто Т. Шевченка знає, той свій край кохає.)
Розгадай ребус
Відповідь: «Кавказ».
4 = Д
Відповідь: «Гайдамаки».
Відповідь: «Наймичка».
Завдання 5. Кабінет математики
Задача.
Свій цикл поезій «В казематі» Т.Г. Шевченко створив будучи ув’язненим в казематі «Третього відділу» в Петербурзі. Ця подія в його житті відбулася 17 квітня 1847 року. Скільки років, місяців і днів було Шевченкові на той час?
Відповідь: 33 роки 1 місяць 8 днів.
Завдання: скількома кілограмам чистого срібла була еквівалентна сума викупу з кріпацтва Тараса Шевченка?
Підказка: 1 рубль = 0, 018 кг чистого срібла
Відповідь: 2500 рублів = 45 кг чистого срібла
Завдання 6. Учительська
I Task. Recognize the person (Впізнай особу)
His mother died when he was nine years old and his stepmother didn`t take her love to him. Who is this?
(Його мати померла, коли йому було 9 років, а мачуха не додала любові).
Відповідь: Тарас Григорович Шевченко.
II Task. Put the words into correct order (Постав слова у правильному порядку)
Writer, was, a Ukrainian poet, Taras, artist, public and political figure.
Відповідь: Taras was a Ukrainian poet, writer, artist, public and political figure.
III Task. Remind (Пригадайте).
How many children were there in Taras family? (Скільки дітей було у сім'ї Тараса?).
Відповідь: 6.
Завдання 7. Світлиця
Завдання № 1 «Вгадай мелодію».
Вчитель по черзі включає мелодії на вірші Т. Шевченка
Завдання №2: Який тембр голосу мав Тарас Григорович Шевченко?
Підказка: відгадавши ребус, отримаєте назву тембру голосу.
Відповідь: тенор.
Завдання 8. Кабінет української мови. (бонус)
СЕКРЕТНА АБЕТКА
О А |
∆ Б |
□ В |
# Г |
◊ Ґ |
V Д |
• Е |
: Є |
/ Ж |
\ З |
+ И |
־ І |
= Ї |
* Й |
( К |
) Л |
< М |
> Н |
; О |
± П |
≤ Р |
≥ С |
÷ Т |
× У |
≠ Ф |
≈ Х |
≡ Ц |
∩ Ч |
∞ Ш |
∟ Щ |
⌂ Ь |
Ω Ю |
↑ Я |
№1
1.÷О≤О≥;□־ ≥);□О ÷; ±≤О□VО /+□О
Відповідь. Тарасові слова – то правда жива.
№2
1. ÷О≤О≥־□ (;∆\О≤ >О≤;V× □•)+(+* VО≤
Відповідь. Тарасів «Кобзар» - народу великий дар.
№3
1. ÷О≤О≥־□ \О±;□־÷ ;∆)•÷־□ ×□•≥⌂ ≥□־÷
Відповідь. Тарасів заповіт облетів увесь світ.
Гра цікава та незвичайна тим, що діти перебувають в постійному пошуку, відповідають на запитання, відгадують загадки-ребуси, декламують вірші тощо. Учні під час виконання завдань квесту закріплюють вже відомі біографічні факти про життя та творчість великого українського поета та мислителя Тараса Григоровича Шевченка, які були подані їм у новій незвичайній формі. Крім того, методика гри дозволяє залучати у змагання учнів різних класів.
Після підбиття підсумків команди-учасники обов’язково нагороджуються грамотами та мотиваційними призами.
Маршрутний лист
№ |
Кабінети |
Назва етапу |
Бали |
Підпис |
1. |
Кабінет української мови |
Скриня питань |
|
|
2. |
Бібліотека |
Озвуч картину |
|
|
3. |
Кабінет біології |
НЛО |
|
|
4. |
Кабінет фізики |
Склади прислів’я |
|
|
5. |
Кабінет математики |
Задачі |
|
|
6. |
Учительська |
Підказка |
|
|
7. |
Світлиця |
Вгадай мелодію |
|
|
8. |
Кабінет української мови |
Секретна абетка |
|
|
|
|
|
|
|