Сценарій проведення квесту до Дня козацтва
Мета: розширити знання учнів про козаків; виховувати в дітей любов до рідного краю, бажання бути гідними синами України, прагнути стати сильними, здоровими, розумними; домагатися створення дружнього колективу.
Місце проведення: шкільний кабінет української мови та літератури, шкільне подвір’я.
Учасники: учні 5 класу та їх батьки.
Організаційний момент.
1. Літературно-музична композиція « Слава козацька»
( Діти співають пісню «На нашій Україні».)
1.Сьогодні свято, конкурс нині,
Сьогодні учні наші тут,
Навкруги всіх радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.(Горлов Р).
2.Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти
І сонце нам шле свій привіт. (Долгих К).
3.Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
Хай, добрі люди, вам щастя буде
Хай буде доля на все роздолля.
А до того – літ пребагато на добро і згоду
Хай не буде переводу козацькому роду! (Дудник М).
4. Розселив Господь людей по всьому світу і кожному народові дав землю. Богом дана земля є святою і рідною, тому її захист – це найперший обов'язок народів.
Для українців такою землею є Україна. Вона полита потом і кров'ю сотень поколінь, їхніх працелюбних і героїчних предків. Шануймо героїчну історію нашого великого народу. (Іванова О).
(Звучить пісня у виконанні дівчат та їхніх матусь « Це край, де я родилась..»)
5. Починаючи з 2014 року, 14 жовтня українці святкують День захисника Вітчизни. А з 2023 року День захисника і захисниць, День українського козацтва святкують першого жовтня. Силу нескорених продемонстрували українські воїни, які відстоюють незалежність та суверенітет України у війні з російським агресором. (Калатай П.)
Пісня « Тільки в нас на Україні»
6.З цього року православні християни усього світу святкують величне свято - Покров Пресвятої Богородиці першого жовтня. Народилося це свято ще дуже-дуже давно в Греції. На столицю цієї країни – місто Константинополь – напали вороги, жорстокі воїни. Відчувши небезпеку, жителі міста заховалися від нападників у церкві і щиро благали Божу Матір про допомогу.( Рущак Д).
7. Тоді у високості з’явилася Пречиста Діва. Вона тримала у руках свій Покров, яким вкрила християн. Ворогам не вдалося протистояти силі Божій і вони залишили місто, так і не захопивши його. Новина про чудо, яке сталося тоді, обійшла увесь світ. Кожен хто чув її, дивувалися Величі Господній. (Глуховеря О).
8.Як і кожне релігійне свято, Покрова має свою дохристиянську природу, тісно пов’язану з сільськогосподарським календарем. Адже саме від роботи на землі залежало тодішнє життя селян. Вважалось, що до Покрови слід завершити усі польові роботи, адже саме в цей день земля вкривається першим снігом. Казали, що 14 жовтня осінь зустрічається з зимою. (Рютін М.)
8.На Покрову розпочиналось навчання у школах, а дівчата готувались до весілля. Недарма шуткували: «Прийшла Пречиста – несе старостів нечиста». Пора весіль і гулянь тривала аж до початку Різдва. Взагалі, свято Покрови завжди було дівочим днем. Юні красуні звертались до Богородиці з проханням швидше зустріти судженого і вийти заміж. (Міненко М.)
9. Священною для кожного козака на Січі була Покровська церква, від порога якої січовики вирушали на захист рідної землі і куди з подякою за порятунок поверталися після походів. Козаки настільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці , що впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву – Козацька Покрова. (Мельникова С.)
10. Саме 14 жовтня (за старим календарем 1 жовтня) відбувалась Велика Рада, чи як її ще називали Козацька Рада. В цей день обирали отамана і вирішували, як жити на наступний рік. А з 1999 р. свято Покрови в Україні відзначається ще й як День українського козацтва. (Пастухов К.)
11.Запорізька Січ! Мабуть немає жодної людини на нашій багатостраждальній Україні, яка б не знала про славну Запорізьку Січ, про січове лицарство, про героїчні звитяги, про інші походи і подвиги славних козаків. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком. (Пастухова Д.)
12. Січ – то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці. Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші, або курені.
Козаки билися до останку, кажучи: "Або перемога, або смерть!".-Кобзар А.
( діти виконують пісню « Ми українці»)
2. Квест-ігра
Дві команди дітей та одна команда батьків збираються на подвір’ї школи. Ведучий пояснює учасникам правила квест-гри та пояснює маршрутні листи із позначеними станціями (у маршрутних листах зупинки розташовані так, щоб команди одночасно не перебували на одній зупинці). На кожній станції після виконання завдання командам будуть нараховуватися бали і записуватися у маршрутний лист. (До проведення квесту залучені старші учні школи, які відповідають за роботу кожної станції.
Після проходження останньої зупинки команди повертаються до місця старту для підбиття підсумків та оголошення результатів квесту. Перемагає команда, що виконала всі завдання швидше за інших та отримала найвищі бали за пройдені завдання.
Ведучий
Отже, починаємо свято-квест «Козацьці розваги». Командири команд (роїв), отримайте маршрутні листи і за командою розпочинаймо квест.
Звучит козацький марш – початок ігри-квесту.
Станція № 1 «Козацька підготовка»
Команда шикується у шеренгу, командир називає назву команди(рою), команда говорить свій девіз. Кожна команда (рій) виконуватиме команди. Виграє та , яка найбільше чітко і правильно виконає команди.
Команди: «Праворуч», «Ліворуч», «Сісти», «Встати», «Підстрибнути», «Підняти праву руку», «Підняти ліву руку», «Кругом».
Станція № 2 «Мішень»
Команда (рій) шикується в колону. Навпроти команди (рою) обруч. Гравці команди по черзі кидають м’ячі в обруч. За кожне попадання 1 бал.
Станція № 3 «Спостережливий»
На історичних аракчеєвських будівлях, що знаходяться на території шкільного парку, є дати, необхідно знайти їх та записати.
Станція № 4 «Бережи голос»
Дуже незвичайне завдання. Пішло воно здавна, ще коли козаки ніяких засобів зв’язку не мали. І тоді вони … свистіли. Так от тепер і ми позмагаємось за звання найкращого свистуна. З кожної команди (рою) по два учасники. Треба якомога голосніше свиснути.
Станція № 5 «Козацька спритність»
Учасники команди (рою) поділяються парами, руки заводять за спини. Грудьми учасники затискують м'яч. Пари рухаються кроком до визначеного місця , а потім назад до своєї команди (рою). Естафету передають, поклавши м'яч між грудьми наступної пари.
Станція № 6 «Козацька кмітливість»
Кожна команда (рій) отримує аркуш із запитаннями. За кожну правильну відповідь учасники отримують один бал.
1. Кого називали козаком? (Вільну людину).
Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).
Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
Де розташовувались козацькі табори? (Запорізька Січ).
Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
2. Як називалась козацька зачіска? (Оселедець).
З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею).
Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...)
А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
Що таке булава? (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)
3.Як називали козацький човен завдовжки близько 20 м? (Чайка)
Звідки прийшло слово «козак»? (Зі сходу)
Хто становив основу козацьких полків? (Піхота)
Який стан посідав привілейоване становище в Гетьманщині? (Козаки)
Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
Станція №7 «Козацька пісня».
Прослухати пісню «Ой у лузі червона калина» ( плюс) і проспівати перший куплет (мінус)
Станція № 8 «Козацька джигітовка».
Один учасник їде на велосипеді, долаючи лінію перешкод, на ходу підбираючи стрічки з землі, не зупиняючись.
Станція № 9 « Болото».
За допомогою трьох дошок переправитися на інший кінець переправи, жодного разу не ступивши на землю, а назад – стрибати по умовних купинах. За кожний заступ по землі знімаються штрафні бали.
Станція № 10 « Вежа»
Ваше завдання змайструвати з паперу літачки і по команді запускають літачки.
Літачок має потрапити на викладений вежею хмиз.
Станція №11 «Бойове мистецтво»
Гопак має 14 рухів бойового мистецтва, учасникам за 1 хвилину треба відтворити 4 руху гопака.
Після проведення квесту судді визначають переможця.
( Друга команда батьків, що не проходила квест, за цей час зварила козацьку кашу). Після нагородження переможців діти разом з батьками танцюють
Флешмоб « Перлина Україна»
Маршрутний аркуш
Козацький рій _________________________
Порядок проходження квесту
Суддя :
Назва станції |
Бал |
Бал виконання |
Станція № 1 «Козацька підготовка» |
10 |
|
Станція № 2 «Мішень» |
6 |
|
Станція № 3 «Спостережливий» |
5 |
|
Станція № 4 «Бережи голос» |
4 |
|
Станція № 5 «Козацька спритність» |
3-5 |
|
Станція № 6 «Козацька кмітливість» |
5 |
|
Станція №7 «Козацька пісня». |
5 |
|
Станція № 8 «Козацька джигітовка». |
10 |
|
Станція № 9 « Болото». |
12 |
|
Станція № 10 « Вежа» |
6 |
|
Станція №11 «Бойове мистецтво» |
14 |
|
Список використаних джерел
1. Абрамова // Історія України. Шкільний світ. — 2008. — № 3.
2. Кожем’яка О.Л. Інтелектуальні ігри на уроках історії. – Харків, Основа, 2005.
3. Кириленко О. В. Козацька педагогіка: розробки занять, сценарії виховних заходів, методичні рекомендації. – Х.:Вид.група «Основа»:Триада 2008. – 192с. – (Серія «Виховання в школі»)
4. Wisely [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.wisely.info/?p=4992
5. На урок [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/scenariy-svyata-de-kozak-tam-i-slava-do-dnya-kozactva-32596.html
1