Квест "Ми роду козацького діти".

Про матеріал
Мета: формувати та розвивати інтелектуальні здібності учнів; вчити доводити свою думку; розвивати кмітливість, ерудованість, увагу, вміння міркувати, працювати в команді розвивати фізичні здібності учнів; виховувати інтерес до навчання, виховувати почуття гордості за історію свого народу та свого рідного краю.
Перегляд файлу

 (Інформація, яку можна розмістити на листку-програмі) 

Квест – вид інноваційного навчання та виховання з елементами традиційного виду навчання (проблемного), в якому використовують методи стимулювання засобами рольової гри.

За джерелами «Вікіпедії», квест (від англ. guest – пошук, пошук щастя (знань), істини, пошук пригод) – інтелектуальне змагання з елементами рольової гри, підгрунтям якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими учасниками.

Використання квесту:

  • дає змогу учням пізнати одне одного за умов необхідності ухвалення швидких рішень;
  • виявляє приховані якості учнів, потенційних лідерів, інтелектуалів, учнів-логістів, які вміють прорахувати на декілька ходів уперед;
  • розвиває логічне мислення, інтуїцію, пам’ять, увагу, уяву, вміння швидко знаходити вихід зі складної ситуації;
  • дає учням краще ознайомитися з темою, бо всі сценарії мають тематичний характер;
  • проводить аналогії й асоціації між явищами;
  • швидка актуалізація інформації;
  • ігрові етапи дають змогу спільно пережити емоційні сплески, що психологічно зближує учнів, викликають позитивні емоції та радісні спогади,  сприяють розвитку комунікабельності;
  • інтелектуальні етапи розвивають ерудицію та спритність.

 

 

 

 

 

Квест «Ми роду козацького діти»

 

Мета: формувати та розвивати інтелектуальні здібності учнів; вчити доводити свою думку; розвивати кмітливість, ерудованість, увагу, вміння міркувати, працювати в команді розвивати фізичні здібності учнів; виховувати інтерес до навчання, виховувати почуття гордості за історію свого народу та свого рідного краю.

Завдання: відвідавши 15 станцій, почувши легенду керівника станції, виконати завдання і отримати відповідну кількість балів у маршрутному листі. Перемагає команда, яка в ході гри-подорожі отримає найбільшу кількість балів.

 

 

Важливо пам’ятати!

  1. Команда рухається від станції до станції відповідно до маршрутного листа.
  2. Враховується швидкість проходження маршруту та якість виконання завдань.
  3. Керівник коша добирає інваріантні завдання, із урахуванням вікового складу групи.
  4.  Кількість балів, яку можна отримати в одному коші   повідомляє керівник.

 

 

 

 

 

Хід заходу.

Ведуча. Доброго дня усім присутнім, а також всім, хто готовий спробувати свої сили у краєзнавчому, історичному, спортивному, жартівливому, захоплюючому квесті «Ми роду козацького діти»!

Ведучий. Найрозумніші, найерудованіші, найспритніші сьогодні вступають у боротьбу за звання команди – «Найкращі нащадки козаків». Отже, я вітаю усіх розумників і розумниць, уболівальників і гостей нашого квесту.

Ведуча. Козак – це вільна військова людина. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком. Є думка, що слово «Січ» походить від слова «сікти».

Ведучий. Січ то була простора площа на Дніпровому острові Хортиця. Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші.

Ведуча. Хто хотів стати козаком, мав наперед служити три роки в старого козака за джуру (помічника). Джура робив усяку роботу й носив за козака другу рушницю й потрібні йому клунки.

Ведучий. Козаки вбиралися просто: в грубу сорочку, в кирею. За широким поясом носили пістолі й люльку.

Ведуча. Їли сушену рибу й печене м’ясо та юшку з рибою.

Ведучий. Жінок на Січі не було і ніхто не міг мати на Січі жінку, навіть сам отаман.

Ведуча. Січове військо ділилося на полки. Полк на п’ять сотень по сто люду; сотня мала десять десятків по десять люду.

Ведучий. Січчю командував кошовий. Козаки билися до останку, кажучи «Або перемога, або смерть!»

Ведуча. Сьогодні нашим учасникам будуть потрібні витримка, ерудиція, логіка та життєвий запас знань! Отже, познайомимося з героями сьогоднішнього змагання! Вітаємо оплесками команди-квестори: курінь «Січовики», курінь «Побратими», курінь «Отамани», курінь  «Гетьмани», курінь «Булава», курінь «Червона калина», курінь «Чайка», курінь «Довгий вус» …

Ведучий. Нам залишилося тільки побажати учасникам виявити себе якнайкраще і заробити максимум балів у кожному коші!

 

Словникова робота.

Кіш - 1. Військовий козацький табір в Україні в ХVІ-ХVIII столітті. 
2. Кіш Запорозької Січі — центральний орган управління в Запорозькій Січі, що відав адміністративними, військовими, фінансовими, судовими та іншими справами. Кіш виник з часу  заснування Січі (ХVІ ст.) і зазнав тієї ж еволюції, що й сама Січ.

Курінь - 1. Військова одиниця Запорозької Січі, що складалася з кількох сот козаків.

2. Назва будівлі, в якій жили козаки.

 

  1. Кіш «Козацька сила».

(Одночасно зустрічаються дві команди-курені. Реквізит для виконання завдання – стіл і два стільці.)

Щоб мужньо боронити свій народ, свою неньку-Україну, козаки повинні мати силу в руках. Отже починаємо змагання силачів. Запрошуємо по три представника від кожного куреня. Вони будуть здобувати для куреня звання «Силачів».

Завдання: за допомогою вправи армреслінг (змагання на руках) перемогти суперника. Кожен переможець приносить своєму куреню по 3 бали.

 

  1. Кіш «Складальний»

Козаки були розумні люди, могли придумати як обхитрувати ворога. От і ми перевіримо вашу мудрість.

Завдання: зі слова «тулумбас»(стародавній музичний інструмент)  скласти нові слова. За кожне нове слово – 1 бал. (бас, баул, сам, тумба, тулуб, Тула, Сула, ас, ум, ам, бал, Балу…)

  1. Кіш «Взуй, козаче, козака»

Козаки були швидкі та спритні. Тож до цього коша запрошуються сміливці.

(Одночасно змагаються два куреня. Переможець приносить своєму куреню 1 бал.)

Завдання:

  • Одночасно змагаються по 1 учаснику з кожного куреня.
  • Кожному учаснику зав’язують очі.
  • Учасник присідає біля перевернутих догори ніжками стільців, біля яких лежать 5 пар різного взуття.
  • Завдання кожного учасника швидше, ніж його суперник, «взути» одну пару взуття на ближні ніжки стільця, іншу пару – на дальні. (Взуття має вирізнятися дизайном, формою, а не кольором, бо із зав’язаними очима учасники колір взуття не розрізняють.)
  • Коли учасник упорався із завданням, він підводиться, тим самим показавши, що завдання виконане.

 

  1. Кіш «Язиката Хвеська»

Хвеська . Добрий день, моя дорога сусідочка!

Ганна. Дуже рада вас бачити…

Хвеська. (говорить швидко перебиваючи співбесідницю.) «З хорошою людиною, хоч в ліс, хоч по дрова, хоч в поле орати,» - кажуть у нас. Я рада, що ви живі-здорові! А ще я зустріла Катерину –  бігла на базар. Вискочила із-за рога вулиці, то я аж  злякалася. Ну достеменно чорт із пекла. Хвалилася, що на базар поспішає. Роздайся море, бо жаба лізе. А ще показувала мені бурячки, морквочку, молочко – все таке паршиве. Хвальби повні торби, а вони порожні.

Ганна. Катерина, її чоловік, та її діти дуже вже…

Хвеська.(перебиває співбесідницю). Не кажіть, не кажіть! Хвалилася вівця, що у неї хвіст, як у жеребця, та ніхто тому не вірить. А ще спідницею новою хвалилася. Розпустила її переді мною. Хвартухом почала махати. Квочка, та й годі. А милується собою, як чорт писанкою. А ще, знаєте, своїх сина і дочку хвалила. Що там за дочка? Подивилися ви б на неї! Ані Богу свічка, ані чорту кочерга! А син! Такий гарний, як свиня у моркві! Кожна лисиця свій хвостик хвалить.

Ганна. Її дочку хоче сватати…

Хвеська. Чула! Чула. Не тільки чула, але й бачила, що Катерина не зугарна ані спекти, ані зварити. А вже як почне, що-небудь розповідати, то три дні! Над кожним словом міркує, наче вона за нього гроші платить. Ой заговорилася я з вами… ось до мене ж гості прийшли, а я все своїм язиком…

 Ой, доброго ж дня, мої хороші, які ви всі гарні, високі, кругленькі, низенькі, пухленькі та смачненькі, як мої поросяточка! А у мене і качки є, і індичатка, і курчатка, і корова, і чоловік. А який у мене чоловік! Таких чоловіків вже на світі нема, один у мене лишився. Він у мене такий…, ніяк мене переговорити не може. А ви зможете? Га??? Зможете??? Осьо вам скоромовочки, вибирайте, читайте і розказуйте. Може переговорите мене, га? Переговорите?

 (Кожен курінь повинен розповісти по 3 – 5 скоромовок, кожна з яких  оцінюється в 2 бали.)

Приклади скоромовок:

  1. Ішов хлопець із ярмарку, по колоді через воду.
    Тільки став він на колоду, бовть у воду.
    Викис, вимок, виліз, висох, став на колоду.
    Та знов — бовть у воду.
  2. Їхали крамарі, стали на горі
    та й забалакались про Прокопа,
    про Прокопиху і про маленькі Прокопенята.
  3. Пилип прилип, прилип Пилип.
    Пилип плаче.
    Пилип посіяв просо,
    Просо поспіло,
    Пташки прилетіли,
    Просо поїли.
  4. Пік біля кіп картоплю Прокіп.
    Прийшов Прокіп, налляв окріп.
    Іде Гаврило — ще не зварилось,
    Прийшов Денис — налляв сім мис.
    Прийшов Тарас — з’їв все враз.
  5. Семен сказав синам «Скосіть сіно».
    Сини скосили сіно.
    Старий Семен сказав синам «Спасибі».

 

  1. Кіш «Влучне око»

Усі козаки вміли вправно стріляти. І зараз наші гравці покажуть свою вправність зі стрільби із лука та попадання м’ячиком у ціль.

(Учасники по черзі стріляють із лука, а потім попадають м’ячиком у бочку. Кожен учасник  має три спроби. За кожне влучне попадання курінь отримує 1 бал.)

 

  1. Кіш «Інтелектуальний»

Козаки були розумні та кмітливі. Зараз перевіримо і ваші знання. Отже приготуйтеся уважно слухати і швидко давати відповіді на запитання. Кожна правильна відповідь 0,5 бала.

  • Синонім слова карта (мапа)
  • Чим відрізняються плани від карт? (Масштабом)
  • Модель землі. (Глобус)
  • Що одночасно роблять люди на всій нашій планеті? (Дихають)
  • Найвища гора України.(Говерла)
  • Зачіска козака (Оселедець)
  • Який одяг носили козаки? (Шапки з китицею, червоні або сині шаровари, сорочка, жупан, барвистий пояс.)
  • Як називалася головна база козаків? (Запорізька Січ)
  • Якого кольору був стяг у Запорозькій Січі? (малиновий)
  • Яким чином козаки повідомляли на далеку відстань про небезпеку. (Запалювали бочки, били в литаври)
  • Навіщо козаки випалювали високу траву? (Щоб нікуди було сховатися ворогові)
  • Які символи влади гетьмана України ви знаєте? (Булава, бунчук)
  • Хто був останнім гетьманом України? ( Кирило Розумовський)
  • Міста, які названі на честь великих українців. (Івано-Франківськ, Хмельницький та ін. )
  • Моря, які омивають береги України (Азовське, Чорне)
  • На який термін обирався кошовий отаман або просто кошовий у Запорозькій Січі? (На один рік)
  • Помічник козака, молодший воїн.(Джура)
  • Як називалося наймогутніше державне утворення на території сучасної України? (Київська Русь)
  • У якому році Україна стала незалежною державою? (1991 році)
  • Перший президент сучасної України? (Л. К;равчук)

 

  1. Кіш «Злови рибку»

Козаки були майстрами своєї справи, тому коли ходили ловити рибу, то ніколи не верталися з пустими руками, а приносили гарний улов. От і ми сьогодні будемо ловити рибу, але у нас риба не проста. На кожній рибині є номер – це номер запитання на яке повинен дати відповідь кожен риболов куреня. Кожна виловлена рибина – це 0,5 бала, правильна відповідь на запитання – 0,5 бала. В сумі ми маємо для одного учасника 1 бал.

Запитання:

1.  Яка річка в Україні найдовша? (Дніпро)

2. Людина, яка керує колективом музикантів? (Диригент)

3. Урочиста пісня, що є офіційним символом держави? (Гімн)

4. Народні пісні, приурочені до зустрічі Різдва. (Колядки)

5. Автор музики гімну України.(М. Вербицький)

6. Засновник української класичної музики. (М.Лисенко)

7.Засновник української естрадної пісні. (В.Івасюк)

8. Народні пісні, приурочені зустрічі Нового року. (Щедрівки)

9. Столиця України. (Київ)

10. Козацькі човни.(Чайки)

11. Місце розташування козаків, табір. (Кіш)

12. Виборний ватажок козацького загону. (Отаман)

13. Український народний струнний інструмент.(Кобза)

14.  Де відбулася перша битва в ході визвольної війни? (Під Жовтими Водами.)

 

 

  1. Кіш «Шифрувальний».

Щоб ворог не зміг зрозуміти повідомлення, які передавалися під час військових дій, то їх зашифровували. Ваше завдання розшифрувати зашифровані слова:

28,7,21,3,19,18,1       15,1,16,11,18,1  (червона калина)

     10,1,20,19,21,12,10,31,15,1    22,12,28  (Запорізька Січ)

Дешифратор

А1

Б2

В3

Г4

Г5

Д6

Е7

Є8

Ж9

З10

И11

І12

Ї13

Й14

К15

Л16

М17

Н18

О19

П20

Р21

С22

Т23

У24

Ф25

Х26

Ц27

Ч28

Ш29

Щ30

Ь31

Ю32

Я33

 

 

  1. Кіш «Заплети косу»

(Одночасно змагаються два куреня. Команда-переможець приносить своєму куреню 1 бал.)

А зараз перевіримо, чи й справді нащадки козаків вправні, дружні та швидкі.

З кожного куреня беремо по 3 учасника.

Реквізит: по два комплекти мотузок, які скріплюються по три штуки разом біля опор. Довжина мотузок повинна бути однаковою.

Завдання: кожен учасник бере у руки по одній мотузці і перебігаючи з місця на місце потрібно заплести косу.

 

 

  1.  Кіш «Краєзнавчий»

Козаки любили й пожали рідний край. Тому зараз перевіримо ваші знання з історії рідного краю. Кожна правильна відповідь на запитання дає вам 1 бал. 

  1. Поблизу Запоріжжя знаходиться найбільший острів на р. Дніпро…? (Хортиця.)
  2. Ким створена перша Січ в середині ХІV ст.? (Д.Вишневецьким)
  3. Назвіть імена засновників Києва (Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь)
  4. Скільки в нашому місті православних церков? (4)
  5. В якому році засноване наше місто Хорол? (1083р.)
  6. Що зображено на гербі нашого міста? (Щит, меч і стріла)
  7. Як називається річка, яка протікає поблизу міста Хорол? (р. Хорол, що в буквальному розумінні означає «швидкий»)
  8. Як називається Основний закон України? (Конституція)
  9. Назвіть дату звільнення нашого міста та району від німецько-фашистських загарбників. (18 – 23 вересня 1943 р.)
  10.  Назвіть прізвище директора Хорольської гімназії. (Копайгора М.М.)

 

 

  1.  Кіш « Загадковий»

Козаки були не тільки сміливі та відважні, а й розумні та кмітливі. Вміли розгадати любу загадку ворога. Тому зараз ваше завдання буде відгадати загадки. Кожна правильна відповідь 0,5 бала.

  1. Дві голови має та один лиш хвіст, а ніг має шість.

Що воно за диво, хто з вас відповість? (Вершник на коні)

  1. Хто то? Лицарі відважні

І міцні, немов дуби,

А на головах росли в них

Оселедці…. Це…. (Вільні козаки)

  1. Хто за народ горою,

А проти ворога ордою? (Козаки)

  1. Що означає слово «козак»?
    (Вільна людина)
  2. Чи відомо вам, як називали козаків, які зналися на травах та вміли ворожити?
    (Характерник)
  3. Назви найвідоміший козацький танок.
    (Гопак)
  4. Кому заборонявся вхід на територію Запорозької Січі?
    (Усім жінкам)
  5. Назви ім’я відомого козака, який брав участь у більш ніж п’ятдесяти битвах.
    (ІванСірко)
  6. Щоозначає для козака слово «чайка»?
    (Човен)
  7. Як називається народний співець, який оспівував подвиги козаків.
    (Кобзар)
  8. Про яку деталь козацького одягу говорили: «Широкі, як Чорне море»?
    (Шаровари)
  9. Назвіть найвідомішу козацьку страву, яку дуже полюбляли козаки.
    (Куліш)
  10. Яке церковне свято козаки вважають своїм і коли воно відзначається? (Покрова Пресвятої Богородиці, 14 жовтня)
  11. Як звуть українського військового, політичного та державного діяча. Гетьмана Війська Запорозького, очільника Гетьманату (1648–1657), якого зобразили на купюрі номіналом в 5 гривень?(Богдан Хмельницький)
  12. Кого вважаликозаки і батьком, і матір’ю, дружиною, і товаришем? (Вітер)

 

  1. Кіш «Танцювальний»

 Козаки були не тільки спритні, сміливі та відважні, вони ще займалися різними бойовими мистецтвами, зокрема полюбляли бойовий гопак. Бойов́ий гопáк — українське бойове мистецтво, розроблене на основі елементів традиційного козацького бою, що збереглися в народних танцях. Ось і зараз завдання учасників вашого куреня буде затанцювати якомога оригінальніше любий український танок: гопак, козачок, аркан та ін.

(Виконувати завдання може як 1 учасник, так і вся команда. Оцінюється оригінальність виконання танцю. Оцінки виставляються за п’яти бальною системою, гран-прі – 10 балів)

  1. Кіш. «У козацькому тілі козацький дух»

Бачу добрі до мене козаки й козачки мандрують. Зараз вам пропоную пограти у гру-змагання «Побудуй міст». Усі гравці команди шикуються в колону по одному. Перший гравець з м’ячем у руках біжить , тобто, перепливає річку до фінішної лінії та кидає м’яч своєму товаришеві на той берег, ніби будує міст. Той, у свою чергу, біжить до лінії фінішу і кидає м’яч наступному. Коли всі гравці перетнуть фінішну лінію – гру закінчено.

(В отриманні балів враховується швидкість виконання завдання. В маршрутному листі записується час виконання завдання. По закінченню гри бали виставляються, починаючи з найкращого часу виконання завдання – 10 балів, хто витратив більше часу – 9 балів і т.д.)

 

  1. Кіш «Заспіваймо пісню веселеньку»

Палажка. Доброго здоров’я, сусідонько!

Параска. Доброго, якщо це правда.

Палажка. А чого це ви такі сердиті?

Параска. Вона ше й питає! Чи ти забула, клята Палажко, як підбила мого підсвинка, коли він заліз до тебе в город! Ти тоді так роззявила рота, що показала свої залізні зуби.

Палажка. Ах ти ж, клята Параско! Та твій негідний підсвинок заліз у мій город та поїв усю мою цибулю, жодної не лишив!

Параска. А бий тебе сила Божа, ще я не чула, відколи живу на світі, щоб свині цибулю їли. Та ти ж після цього усю мою цибулю вирвала й продала!

Палажка.А тьху на тебе і на твого батька з твоєю цибулею! Що мені на світі божому робити? Не можна, не можна за лихими сусідами на селі втриматися!

Параска. Це ти мені, тьху? Та я ж зараз як візьму тебе за чуприну, та як брякну об землю, той очі повилазять!

(Закачує рукава сорочки та й іде на Палажку, поставивши руки в боки.))

Палажка. А я зараз заверещу, заверещу! Ось дивись уже й люди почули, прийшли…

Параска. Ой і справді прийшли… Та шо ми з тобою, Палазю, як ті клоуни – все лаємось та й лаємося. Ну ж бо помиримось, сусідонько!

Палажка. Помиримось (обіймаються, цілуються)… Чи на довго? А давай Парасю, краще пісні якоїсь заспіваємо, нашої народної.

Параска. А люди добрі нам допоможуть. Ваше завдання: потрібно  заспівать українських народних пісень, як кажуть: «Чим більше, тим краще» можна навіть по 1 куплету та приспіву. Кожна пісня 1 бал.

 

  1. Кіш « Твоя доля»

Курені, підходячи до цього коша, віддають свій маршрутний лист журі. Поміж учасників ходить циганка і підходить до любого учасника чи учасниці і гадає.

Циганка.  Красунечко, позолоти ручку – всю правду скажу: що було, що буде, на чому серце заспокоїться. (Розглядає руку.) Лежить на твоєму серці велика туга. Та-ак… (уважно розглядає долоню). Але вже не довго тобі сумувати. Щойно оцією рукою напишеш, що семінар у нас пройшов на найвищому рівні, станеш великим начальником. Ані тобі по семінарах їздити, ані лекції читати, тільки сидиш і керуєш… ось тобі амулет на щастя, щоб благополучно все закінчилось  і все недобре зникло.

(Переходить до директора школи) О, я відчуваю надзвичайно сильну ауру! Це напевно, козирна дама, чи козирний туз!! О, пардон, директор школи! Азо, давай яйце! (Аза подає куряче яйце.) Та ні, Азочко, це ж директор школи… (Аза подає гусяче.) Я ж тобі кажу, що це директор школи…(Аза дістає глобус і подає циганці.) Оце якраз підійде! (Бере в руки глобус, качає по плечах директора і приказує) Щоб руки не терпли, особливо права, коли ти, голубчику (голубонько), будеш виставляти «12». Та пильно стеж, щоб у класних журналах було поменше одноцифрових оцінок, а все двоцифрові та двоцифрові. Роби так, щоб учителям було добре біля тебе. Тоді усе буде гаразд і порча сама пропаде. Позолоти ручку за це! (Простягає рук…) Ай-на-на-ана-на! (І йде. Звучить циганська музика.)

Підведення підсумків та нагородження куренів грамотами.

(за звання: «Силач куреня», «Влучне око», «Золотий голос куреня», найкращий танцюрист куреня, найспритніший козак і т .д.)

 

Ведучий.  На веселім квесті ми побували.

  Одні позмагались, інші відпочивали,

  Співали, сміялись та ще й жартували

  Та про предків наших славних з шаною згадали.

 

Ведуча.  Здоров’я і щастя всій нашій родині,

  А цвіту і плоду усій Україні.

  Щоб був достаток на столі

  У кожнім місті та селі.

 

Ведучий. Запросили ми гостей до нашого району

  Подивитись, які в нас люди всі чудові.

  Жартували, танцювали, весело співали,

  Щоб в майбутньому до нас ви ще завітали!

 

 

 

 

 

 

 

 

    Використані джерела

  1. Божко Т.М. Супер-козак класу. журнал Класному керівнику. №6, червень 2018 р.;
  2. Божко Т.М. Веселі вечорниці з Параскою і Палажкою. журнал Класному керівнику. №6, червень 2018 р.;
  3. Верещак В. Ми – роду козацького нащадки. Шкільний світ. №5, березень 2018р.;
  4. Жеревко І.В. Ми – українці. КВК. журнал класному керівнику. № 6, червень 2015 р.;
  5. Кравець Н.В. Квестоманія. журнал Класному керівнику. №5, травень 2018 р.;
  6. Медвідь О.М. Музичний брейн-ринг для учнів 7-х класів. журнал Мистецтво в школі. №5, травень 2018 р.;
  7. Станкевич Н. В., Гура Т.Д. Часник Т.М., Рафалюк З.Д., Сергієнко Н. В. Етнофольклорний фестиваль «Народні традиції Поділля. Веселий український ярмарок». журнал Мистецтво в школі. №6, червень 2018р.

1

 

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Сценарії
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку