(Інформація, яку можна розмістити на листку-програмі)
Квест – вид інноваційного навчання та виховання з елементами традиційного виду навчання (проблемного), в якому використовують методи стимулювання засобами рольової гри.
За джерелами «Вікіпедії», квест (від англ. guest – пошук, пошук щастя (знань), істини, пошук пригод) – інтелектуальне змагання з елементами рольової гри, підгрунтям якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими учасниками.
Використання квесту:
Квест «Ми роду козацького діти»
Мета: формувати та розвивати інтелектуальні здібності учнів; вчити доводити свою думку; розвивати кмітливість, ерудованість, увагу, вміння міркувати, працювати в команді розвивати фізичні здібності учнів; виховувати інтерес до навчання, виховувати почуття гордості за історію свого народу та свого рідного краю.
Завдання: відвідавши 15 станцій, почувши легенду керівника станції, виконати завдання і отримати відповідну кількість балів у маршрутному листі. Перемагає команда, яка в ході гри-подорожі отримає найбільшу кількість балів.
Важливо пам’ятати!
Хід заходу.
Ведуча. Доброго дня усім присутнім, а також всім, хто готовий спробувати свої сили у краєзнавчому, історичному, спортивному, жартівливому, захоплюючому квесті «Ми роду козацького діти»!
Ведучий. Найрозумніші, найерудованіші, найспритніші сьогодні вступають у боротьбу за звання команди – «Найкращі нащадки козаків». Отже, я вітаю усіх розумників і розумниць, уболівальників і гостей нашого квесту.
Ведуча. Козак – це вільна військова людина. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком. Є думка, що слово «Січ» походить від слова «сікти».
Ведучий. Січ то була простора площа на Дніпровому острові Хортиця. Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші.
Ведуча. Хто хотів стати козаком, мав наперед служити три роки в старого козака за джуру (помічника). Джура робив усяку роботу й носив за козака другу рушницю й потрібні йому клунки.
Ведучий. Козаки вбиралися просто: в грубу сорочку, в кирею. За широким поясом носили пістолі й люльку.
Ведуча. Їли сушену рибу й печене м’ясо та юшку з рибою.
Ведучий. Жінок на Січі не було і ніхто не міг мати на Січі жінку, навіть сам отаман.
Ведуча. Січове військо ділилося на полки. Полк на п’ять сотень по сто люду; сотня мала десять десятків по десять люду.
Ведучий. Січчю командував кошовий. Козаки билися до останку, кажучи «Або перемога, або смерть!»
Ведуча. Сьогодні нашим учасникам будуть потрібні витримка, ерудиція, логіка та життєвий запас знань! Отже, познайомимося з героями сьогоднішнього змагання! Вітаємо оплесками команди-квестори: курінь «Січовики», курінь «Побратими», курінь «Отамани», курінь «Гетьмани», курінь «Булава», курінь «Червона калина», курінь «Чайка», курінь «Довгий вус» …
Ведучий. Нам залишилося тільки побажати учасникам виявити себе якнайкраще і заробити максимум балів у кожному коші!
Словникова робота.
Кіш - 1. Військовий козацький табір в Україні в ХVІ-ХVIII столітті.
2. Кіш Запорозької Січі — центральний орган управління в Запорозькій Січі, що відав адміністративними, військовими, фінансовими, судовими та іншими справами. Кіш виник з часу заснування Січі (ХVІ ст.) і зазнав тієї ж еволюції, що й сама Січ.
Курінь - 1. Військова одиниця Запорозької Січі, що складалася з кількох сот козаків.
2. Назва будівлі, в якій жили козаки.
(Одночасно зустрічаються дві команди-курені. Реквізит для виконання завдання – стіл і два стільці.)
Щоб мужньо боронити свій народ, свою неньку-Україну, козаки повинні мати силу в руках. Отже починаємо змагання силачів. Запрошуємо по три представника від кожного куреня. Вони будуть здобувати для куреня звання «Силачів».
Завдання: за допомогою вправи армреслінг (змагання на руках) перемогти суперника. Кожен переможець приносить своєму куреню по 3 бали.
Козаки були розумні люди, могли придумати як обхитрувати ворога. От і ми перевіримо вашу мудрість.
Завдання: зі слова «тулумбас»(стародавній музичний інструмент) скласти нові слова. За кожне нове слово – 1 бал. (бас, баул, сам, тумба, тулуб, Тула, Сула, ас, ум, ам, бал, Балу…)
Козаки були швидкі та спритні. Тож до цього коша запрошуються сміливці.
(Одночасно змагаються два куреня. Переможець приносить своєму куреню 1 бал.)
Завдання:
Хвеська . Добрий день, моя дорога сусідочка!
Ганна. Дуже рада вас бачити…
Хвеська. (говорить швидко перебиваючи співбесідницю.) «З хорошою людиною, хоч в ліс, хоч по дрова, хоч в поле орати,» - кажуть у нас. Я рада, що ви живі-здорові! А ще я зустріла Катерину – бігла на базар. Вискочила із-за рога вулиці, то я аж злякалася. Ну достеменно чорт із пекла. Хвалилася, що на базар поспішає. Роздайся море, бо жаба лізе. А ще показувала мені бурячки, морквочку, молочко – все таке паршиве. Хвальби повні торби, а вони порожні.
Ганна. Катерина, її чоловік, та її діти дуже вже…
Хвеська.(перебиває співбесідницю). Не кажіть, не кажіть! Хвалилася вівця, що у неї хвіст, як у жеребця, та ніхто тому не вірить. А ще спідницею новою хвалилася. Розпустила її переді мною. Хвартухом почала махати. Квочка, та й годі. А милується собою, як чорт писанкою. А ще, знаєте, своїх сина і дочку хвалила. Що там за дочка? Подивилися ви б на неї! Ані Богу свічка, ані чорту кочерга! А син! Такий гарний, як свиня у моркві! Кожна лисиця свій хвостик хвалить.
Ганна. Її дочку хоче сватати…
Хвеська. Чула! Чула. Не тільки чула, але й бачила, що Катерина не зугарна ані спекти, ані зварити. А вже як почне, що-небудь розповідати, то три дні! Над кожним словом міркує, наче вона за нього гроші платить. Ой заговорилася я з вами… ось до мене ж гості прийшли, а я все своїм язиком…
Ой, доброго ж дня, мої хороші, які ви всі гарні, високі, кругленькі, низенькі, пухленькі та смачненькі, як мої поросяточка! А у мене і качки є, і індичатка, і курчатка, і корова, і чоловік. А який у мене чоловік! Таких чоловіків вже на світі нема, один у мене лишився. Він у мене такий…, ніяк мене переговорити не може. А ви зможете? Га??? Зможете??? Осьо вам скоромовочки, вибирайте, читайте і розказуйте. Може переговорите мене, га? Переговорите?
(Кожен курінь повинен розповісти по 3 – 5 скоромовок, кожна з яких оцінюється в 2 бали.)
Приклади скоромовок:
Усі козаки вміли вправно стріляти. І зараз наші гравці покажуть свою вправність зі стрільби із лука та попадання м’ячиком у ціль.
(Учасники по черзі стріляють із лука, а потім попадають м’ячиком у бочку. Кожен учасник має три спроби. За кожне влучне попадання курінь отримує 1 бал.)
Козаки були розумні та кмітливі. Зараз перевіримо і ваші знання. Отже приготуйтеся уважно слухати і швидко давати відповіді на запитання. Кожна правильна відповідь 0,5 бала.
Козаки були майстрами своєї справи, тому коли ходили ловити рибу, то ніколи не верталися з пустими руками, а приносили гарний улов. От і ми сьогодні будемо ловити рибу, але у нас риба не проста. На кожній рибині є номер – це номер запитання на яке повинен дати відповідь кожен риболов куреня. Кожна виловлена рибина – це 0,5 бала, правильна відповідь на запитання – 0,5 бала. В сумі ми маємо для одного учасника 1 бал.
Запитання:
1. Яка річка в Україні найдовша? (Дніпро)
2. Людина, яка керує колективом музикантів? (Диригент)
3. Урочиста пісня, що є офіційним символом держави? (Гімн)
4. Народні пісні, приурочені до зустрічі Різдва. (Колядки)
5. Автор музики гімну України.(М. Вербицький)
6. Засновник української класичної музики. (М.Лисенко)
7.Засновник української естрадної пісні. (В.Івасюк)
8. Народні пісні, приурочені зустрічі Нового року. (Щедрівки)
9. Столиця України. (Київ)
10. Козацькі човни.(Чайки)
11. Місце розташування козаків, табір. (Кіш)
12. Виборний ватажок козацького загону. (Отаман)
13. Український народний струнний інструмент.(Кобза)
14. Де відбулася перша битва в ході визвольної війни? (Під Жовтими Водами.)
Щоб ворог не зміг зрозуміти повідомлення, які передавалися під час військових дій, то їх зашифровували. Ваше завдання розшифрувати зашифровані слова:
28,7,21,3,19,18,1 15,1,16,11,18,1 (червона калина)
10,1,20,19,21,12,10,31,15,1 22,12,28 (Запорізька Січ)
Дешифратор
А1 |
Б2 |
В3 |
Г4 |
Г5 |
Д6 |
Е7 |
Є8 |
Ж9 |
З10 |
И11 |
І12 |
Ї13 |
Й14 |
К15 |
Л16 |
М17 |
Н18 |
О19 |
П20 |
Р21 |
С22 |
Т23 |
У24 |
Ф25 |
Х26 |
Ц27 |
Ч28 |
Ш29 |
Щ30 |
Ь31 |
Ю32 |
Я33 |
(Одночасно змагаються два куреня. Команда-переможець приносить своєму куреню 1 бал.)
А зараз перевіримо, чи й справді нащадки козаків вправні, дружні та швидкі.
З кожного куреня беремо по 3 учасника.
Реквізит: по два комплекти мотузок, які скріплюються по три штуки разом біля опор. Довжина мотузок повинна бути однаковою.
Завдання: кожен учасник бере у руки по одній мотузці і перебігаючи з місця на місце потрібно заплести косу.
Козаки любили й пожали рідний край. Тому зараз перевіримо ваші знання з історії рідного краю. Кожна правильна відповідь на запитання дає вам 1 бал.
Козаки були не тільки сміливі та відважні, а й розумні та кмітливі. Вміли розгадати любу загадку ворога. Тому зараз ваше завдання буде відгадати загадки. Кожна правильна відповідь 0,5 бала.
Що воно за диво, хто з вас відповість? (Вершник на коні)
І міцні, немов дуби,
А на головах росли в них
Оселедці…. Це…. (Вільні козаки)
А проти ворога ордою? (Козаки)
Козаки були не тільки спритні, сміливі та відважні, вони ще займалися різними бойовими мистецтвами, зокрема полюбляли бойовий гопак. Бойов́ий гопáк — українське бойове мистецтво, розроблене на основі елементів традиційного козацького бою, що збереглися в народних танцях. Ось і зараз завдання учасників вашого куреня буде затанцювати якомога оригінальніше любий український танок: гопак, козачок, аркан та ін.
(Виконувати завдання може як 1 учасник, так і вся команда. Оцінюється оригінальність виконання танцю. Оцінки виставляються за п’яти бальною системою, гран-прі – 10 балів)
Бачу добрі до мене козаки й козачки мандрують. Зараз вам пропоную пограти у гру-змагання «Побудуй міст». Усі гравці команди шикуються в колону по одному. Перший гравець з м’ячем у руках біжить , тобто, перепливає річку до фінішної лінії та кидає м’яч своєму товаришеві на той берег, ніби будує міст. Той, у свою чергу, біжить до лінії фінішу і кидає м’яч наступному. Коли всі гравці перетнуть фінішну лінію – гру закінчено.
(В отриманні балів враховується швидкість виконання завдання. В маршрутному листі записується час виконання завдання. По закінченню гри бали виставляються, починаючи з найкращого часу виконання завдання – 10 балів, хто витратив більше часу – 9 балів і т.д.)
Палажка. Доброго здоров’я, сусідонько!
Параска. Доброго, якщо це правда.
Палажка. А чого це ви такі сердиті?
Параска. Вона ше й питає! Чи ти забула, клята Палажко, як підбила мого підсвинка, коли він заліз до тебе в город! Ти тоді так роззявила рота, що показала свої залізні зуби.
Палажка. Ах ти ж, клята Параско! Та твій негідний підсвинок заліз у мій город та поїв усю мою цибулю, жодної не лишив!
Параска. А бий тебе сила Божа, ще я не чула, відколи живу на світі, щоб свині цибулю їли. Та ти ж після цього усю мою цибулю вирвала й продала!
Палажка.А тьху на тебе і на твого батька з твоєю цибулею! Що мені на світі божому робити? Не можна, не можна за лихими сусідами на селі втриматися!
Параска. Це ти мені, тьху? Та я ж зараз як візьму тебе за чуприну, та як брякну об землю, той очі повилазять!
(Закачує рукава сорочки та й іде на Палажку, поставивши руки в боки.))
Палажка. А я зараз заверещу, заверещу! Ось дивись уже й люди почули, прийшли…
Параска. Ой і справді прийшли… Та шо ми з тобою, Палазю, як ті клоуни – все лаємось та й лаємося. Ну ж бо помиримось, сусідонько!
Палажка. Помиримось (обіймаються, цілуються)… Чи на довго? А давай Парасю, краще пісні якоїсь заспіваємо, нашої народної.
Параска. А люди добрі нам допоможуть. Ваше завдання: потрібно заспівать українських народних пісень, як кажуть: «Чим більше, тим краще» можна навіть по 1 куплету та приспіву. Кожна пісня 1 бал.
Курені, підходячи до цього коша, віддають свій маршрутний лист журі. Поміж учасників ходить циганка і підходить до любого учасника чи учасниці і гадає.
Циганка. Красунечко, позолоти ручку – всю правду скажу: що було, що буде, на чому серце заспокоїться. (Розглядає руку.) Лежить на твоєму серці велика туга. Та-ак… (уважно розглядає долоню). Але вже не довго тобі сумувати. Щойно оцією рукою напишеш, що семінар у нас пройшов на найвищому рівні, станеш великим начальником. Ані тобі по семінарах їздити, ані лекції читати, тільки сидиш і керуєш… ось тобі амулет на щастя, щоб благополучно все закінчилось і все недобре зникло.
(Переходить до директора школи) О, я відчуваю надзвичайно сильну ауру! Це напевно, козирна дама, чи козирний туз!! О, пардон, директор школи! Азо, давай яйце! (Аза подає куряче яйце.) Та ні, Азочко, це ж директор школи… (Аза подає гусяче.) Я ж тобі кажу, що це директор школи…(Аза дістає глобус і подає циганці.) Оце якраз підійде! (Бере в руки глобус, качає по плечах директора і приказує) Щоб руки не терпли, особливо права, коли ти, голубчику (голубонько), будеш виставляти «12». Та пильно стеж, щоб у класних журналах було поменше одноцифрових оцінок, а все двоцифрові та двоцифрові. Роби так, щоб учителям було добре біля тебе. Тоді усе буде гаразд і порча сама пропаде. Позолоти ручку за це! (Простягає рук…) Ай-на-на-ана-на! (І йде. Звучить циганська музика.)
Підведення підсумків та нагородження куренів грамотами.
(за звання: «Силач куреня», «Влучне око», «Золотий голос куреня», найкращий танцюрист куреня, найспритніший козак і т .д.)
Ведучий. На веселім квесті ми побували.
Одні позмагались, інші відпочивали,
Співали, сміялись та ще й жартували
Та про предків наших славних з шаною згадали.
Ведуча. Здоров’я і щастя всій нашій родині,
А цвіту і плоду усій Україні.
Щоб був достаток на столі
У кожнім місті та селі.
Ведучий. Запросили ми гостей до нашого району
Подивитись, які в нас люди всі чудові.
Жартували, танцювали, весело співали,
Щоб в майбутньому до нас ви ще завітали!
Використані джерела
1