КВЕСТ ДО ДНЯ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ
«Мово моя українська»
Мета: навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, розширювати знання про красу і багатство української мови, розвивати логічне і творче мислення; виховувати любов до вивчення мови, рідного краю, його традицій, бажання розмовляти рідною мовою.
Завдання:
Обладнання: конверти з завданнями, маршрутні листи.
Форма проведення: квест-гра
Місце проведення: класна кімната.
ХІД КВЕСТУ
Вчитель: В кожної людини є своя Батьківщина – місце, де вона народилась, росла, вчилась, робила перші кроки в самостійне життя, ставала Людиною. Це місце є святим. Для нас – це є Україна. Тут живемо ми, тут живуть наші батьки, жили наші діди та прадіди. Куди б не закинула нас доля, ми завжди будемо повертатись до рідних нам місць, пам’ятатимемо нашу рідну мову.
Щороку 9 листопада в Україні святкують день української писемності та мови, який пов’язують із Нестором Літописцем. Саме його вважають основоположником писемної мови.
Народна мудрість говорить: «Рідна мова дорога людині, як саме життя». Народ існуватиме доти, доки існує мова. Людина може знати дві, три або більше мов, але рідною залишається материнська мова – українська. Цілий світ визнає, що наша мова – чудова, мелодійна, багата та посідає 3 місце у світі за милозвучністю.
- Діти, а для чого нам потрібна мова? (Щоб спілкуватись з іншими людьми)
Наше завдання — вивчати мову, розмовляти нею правильно і красиво, берегти її, примножувати, не забувати і щиро любити.
Сьогодні пропоную вам позмагатись, взявши участь у квесті «Мово моя, українська». Щоб здобути звання «Найкращого знавця мови», вам потрібно пройти 6 зупинок, на яких ви будете отримувати завдання. За правильно виконані - ви отримаєте слова, з яких потім складете вислів.
Перед тим як почнемо працювати хочу нагадати вам правила роботи в команді:
Отож, до роботи! (Учні об’єднуються у команди, обирають капітанів, отримують маршрутні листи (Додаток 6).
1 зупинка «Лінгвістична розминка»
Гра« Хто більше»
Ваше завдання – якомога більше написати слів з букв слова «ПИСЕМНІСТЬ» .
(Сім, Сем, ніс, неси, спис, нести, міст, мести, сіни, сісти, піст).
За успішне виконання завдання діти отримують слово «ПАРОСТЬ».
2 зупинка « Мовне асорті»
Дати відповіді на запитання:
За успішне виконання завдання діти отримують слово «ПЛЕКАЙТЕ».
Гра «З’єднай»
З’єднай терміни з їхнім поясненням:
Іменник слова, близькі за значенням
Корінь речення, зв’язані за змістом
Текст головна частина основи
Лексикологія найменша одиниця мови
Граматична основа слова, які вказують на дію предмета
Дієслово наука про слова
Звук протилежні за значенням слова
Антоніми підмет і присудок.
За успішне виконання завдання діти отримують слово «ЯК».
4 зупинка «Алфавітний калейдоскоп»
Із перших літер назв картинок скласти слова та розташувати їх в алфавітному порядку
1 рядок – калина, волошка, ірис, тюльпан, конвалія, анемон. (Квітка)
2 рядок – метелик, обруч, веселка, апельсин. (Мова)
|
|
|
|
5 рядок – дитина, іграшка, жук, кущ, ананас. (Діжка)
За успішне виконання завдання діти отримують слово «МОВУ».
5 зупинка «Секретний код»
Розшифруйте прислів’я, використовуючи алфавіт. Кожен символ відповідає букві в алфавіті.
СЕКРЕТНИЙ КОД
О А |
∆ Б |
□ В |
# Г |
◊ Ґ |
V Д |
• Е |
: Є |
/ Ж |
\ З |
+ И |
־ І |
= Ї |
* Й |
( К |
) Л |
< М |
> Н |
; О |
± П |
≤ Р |
≥ С |
÷ Т |
× У |
≠ Ф |
≈ Х |
≡ Ц |
∩ Ч |
∞ Ш |
∟ Щ |
⌂ Ь |
Ω Ю |
↑ Я |
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається
≈÷; <;□+ ≥□;:= ≡×≤ О: ÷⌂≥↑ ≈ О+ ≥ О< ≥•∆• ≥÷+ V О: ÷⌂≥↑
Красне слово – золотий ключ
(≤О≥>• ≥);□; \;);÷+* ( ) Ω∩
За успішне виконання завдання діти отримують слово «ВИНОГРАДНОЇ».
6 зупинка «Мовна математика»
Приклади можна розв’язувати не лише на уроках математики, а й під час уроків української мови. Пропоную вам завдання, у якому потрібно розв’язати мовні приклади, в яких ви будете додавати та віднімати не числа, а букви.
Гра «Мовні приклади»
МАМА-МА+РАМА-МА+ФОН= … (МАРАФОН)
ДЕР+ЖАБА-БА+ВАТА-ТА= …(ДЕРЖАВА)
КІТ-ІТ+НИТКА-ТКА+ГА= …(КНИГА)
СІМ-ІМ+ЛО+ВОДА-ДА = …(СЛОВО)
СОЛОМА-МА+ВЕЖА-ЖА+Й= …(СОЛОВЕЙ)
ПІВЕНЬ-ВЕНЬ+СІК-ІК+НЯ= …(ПІСНЯ)
(За успішне виконання завдання діти отримують останнє слово «ЛОЗИ» та складають вислів «Як парость виноградної лози, плекайте мову!»)
Молодці, діти! Це слова відомого українського поета Максима Рильського. Ми повинні любити, берегти свою мову, адже мова – це важливо! Мова – це ідентичність нашого народу і вона у ваших руках.
Якщо сьогодні хтось щось цікаве пригадав про мову чи дізнався нове, а можливо ще хоче про щось дізнатися чи вивчити, значить цей час ми провели недаремно.