Квест «У пошуках козацьких скарбів»
МЕТА КВЕСТУ:
виховання учнів у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, виховання в дітей інтересу до української народної спадщини, зокрема до історії козацтва;
систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках історії, української літератури;
формування в учнів високих морально-психологічних якостей – рішучості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності, навичок працювати у команді, згуртованості в учнівських колективах;
організація змістовного дозвілля учнів.
УЧАСНИКИ: команди учнів 5 класів (по 5 осіб кожна).
ТРИВАЛІСТЬ КВЕСТУ: 45 хв.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: приміщення школи.
ОБЛАДНАННЯ:
пазли картини І.Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»;
ребуси;
назви козацьких речей та їх зображення;
маршрутні листи для команд.
МАРШРУТНИЙ ЛИСТ (СТАНЦІЇ):
«Стройова підготовка» ( спортивний зал)
«Вірю-не вірю» ( кабінет психолога)
«Чумацький шлях» ( кабінет історії)
«Мистецька» ( кабінет біології)
«Гонка за лідером» (бібліотека)
«Як козаки кулінарію вивчали» (столова)
«Битва розумів» (географія)
Сценарій проведення козацького квесту
«У пошуках козацьких скарбів»
Звучить козацький марш. На майданчик виходять стройовим кроком рої-учасники квесту.
1 ведучий: Дорогі діти й шановні дорослі! Сьогодні, напередодні Дня українського козацтва та Дня захисника України, ми проводимо Козацький квест «Пропала булава»
2 ведучий: Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.
1 ведучий: Указом Президента України 14 жовтня оголошено Днем українського козацтва. Це свято дуже важливе для нашого народу, адже козацтво відігравало вирішальну роль у становленні нашої держави.
2 ведучий: Народ будь-якої країни береже спогади про власне минуле, пишається своєю історією, перекази про звитяжні вчинки предків передаються із покоління в покоління.
1 ведучий: Для святкування Дня українського козацтва не випадково обрано День святої Покрови, бо вона здавна була покровителькою козаків.
2 ведучий: Отже, розпочинаємо наш квест. Вам доведеться пройти через сім випробувань. Це більша половина порогів, яких колись було на Дніпрі (10). В давні часи ці пороги були страшною перешкодою на шляху до того, хто плив Дніпром на Січ. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги.
1 ведучий: Отож, шановні учасники, правила квесту!
1. Всі учасники квесту діляться на команди (рої), обирається капітан (ройовий).
2. Кожна команда отримує свій маршрутний лист і проходить станції згідно свого маршруту.
3. Координатори на кожній станції, після виконання завдання, роблять відмітку у маршрутному листі (час виконання завдання або кількість набраних балів).
4. Квестери повинні дотримуватись правил гри.
5. Для того, щоб команда стала переможцем, усім її членам потрібно першими пройти усі «зупинки», виконати завдання правильно і якомога швидше та дістатися фінішу.
6. Завдання від координатора квесту команда отримає лише тоді, коли усі її члени будуть присутні на пункті! Тому не відставай і допомагай іншим!
7. Якщо команда не має відповіді або відповідає неправильно, є можливість «купити» підказку, виконавши творче завдання, наприклад, розказати улюблений вірш (кожним учасником).
8. За кожне виконане завдання команди отримують бали у залежності від складності та «ціни» запитання. Координатор фіксуватиме командний залік.
9. Після проходження станцій команда повинна здати маршрутний лист координаторам гри. Перша команда, яка виконала всі завдання, отримає підказку про місце находження кладу.
2 ведучий: Наказую провести змагання двох роїв, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва! Ройові, шикуйте рої!
Представлення роїв (кожен рій представляє назву, девіз), оцінювання однострою.
1 ведучий: Бажаємо всім учасникам вдалих стартів і наполегливої боротьби у змаганнях, доброго настрою і чудових вражень від нашої спільної праці, перемоги і миру!
2 ведучий: Ройові, отримайте маршрутні листи.
Ройові отримують маршрутні листи і рої приступають до виконання завдань квесту.
1 ведучий: Ось і закінчився наш конкурс. Всім цікаво хто ж переміг?
Звучить марш. Вчитель підводить підсумки.
2 ведучий: Наша пам'ять про славне минуле українського війська повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми, як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.
1 ведучий: Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти.
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти.
Землі українській привіт.
Разом: Хай козацькому роду не буде переводу!
2 ведучий: Слава Україні! (Відповідь – Героям Слава!)
Українському козацтву слава!
(Всі учасники – Слава! Слава! Слава!)
Додаток 1
Завдання для станцій
Станція «Стройова підготовка»
Правильно впорядкуйте виконання стройової підготовки (за кожний правильний крок 1 бал та вказати час виконання).
1. Вихід, шикування рою.
2. Рапорт ройового.
3. Виконання команд «Рівняйсь», «Струнко».
4. Повороти на місці (праворуч, ліворуч, кругом).
5. Перешикування з 1 шеренги у 2 (і навпаки).
6. Рух стройовим кроком.
7. Стройова пісня.
Станція «Вірю – не вірю»
На цій станції зачитується коротка інформація, а учасники повинні відповісти лише одним словом «вірю» або «не вірю» ( 10 балів ).
1. Козаки не мали права одружуватись (не вірю, запорозьке військо ділилося на січових і тих, хто жив у зимівниках. Січовики були люди безшлюбні, а зимівники мали сім’ю, займалися господарством, а усі разом вони складали одне військо).
2. До українських козацьких загонів міг приєднатися чоловік будь-якої національності і роду-племені, прийнявши козацькі звичаї та перейшовши в православну віру (вірю).
3. Число козаків у курені складало 200 чоловік (не вірю, у різні часи було різним – від кількох десятків до сотні).
4. На козацьких чайках, крім веслярів могли розміститися 50-70 озброєних козаків та 2-4 невеликі гармати, порох, свинець, ядра, харчові продукти (вірю).
5. Дмитро Байда-Вишневецький був завзятим воїном і великим полководцем. Одну з перемог над ворогом він здобув навіть жодного разу не змахнувши шаблею! (вірю).
6. Вантажні вітрильні судна прибережного плавання козаки називали дубами(дуб) (вірю).
7. Військо Запорозьке зазвичай поділялося на 38 куренів (частин війська) (вірю).
8. Іван Підкова отримав таке прізвище тому, що вмів кувати підкови для коней (не вірю, мав рідкісну фізичну силу: запросто міг розгинати підкови).
9. Військова старшина – кошовий отаман, суддя, писар, осавул – мали окреме від простих козаків житло (не вірю, вони обідали й спали у своїх куренях разом з простими козаками).
10. Коли у козака народжувався син, то батько сипав у купіль пороху, щоб син був хоробрий і твердий (вірю).
Станція «Чумацький шлях»
Потрібно встановити відповідність між назвами речей козаків та їх зображенням (за кожну правильну відповідність 1 бал та вказати час виконання).
Печатка
|
|
Козацька чайка
|
|
Люлька
|
|
Пістолі
|
|
Гармата
|
|
Пернач
|
|
Литаври
|
|
Бунчук
|
|
Порохівниця
|
|
Каламар
|
|
Булава
|
|
Станція «Мистецька»
Скласти пазл репродукції картини І. Рєпіна «Як козаки листа писали турецькому султану» (5 балів та вказати час виконання).
Станція «Гонка за лідером»
Дати якнайбільше правильних відповідей на запитання (одна правильна відповідь – 1 бал).
1. Кого називали козаком? (Вільну людину).
2. Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).
3. Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
4. Де розташовувались козацькі табори? (Запорізька Січ).
5. Відсутність у козака страху перед небезпекою, невідомим. (Відвага)
6. Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
7. Невелика легка тимчасова будівля, у якій жили козаки. (Курінь)
8. З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею).
9. Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...).
10. Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)
11. Якого кольору був стяг у Запорізькій Січі? (Малиновий)
12. Козацький бойовий танець. (Гопак)
13. А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
14. Як називалися судна, на яких плавали запорозькі козаки? (Чайки)
15. Острів, на якому була розташована Запорозька Січ. (Хортиця)
16. Висока споруда, за допомогою якої козаки мали змогу спостерігати за ворогом і передавали сигнали. (Вежа)
17. Юний зброєносець у козацької старшини. (Джура)
Станція «Як козаки кулінарію вивчали…»
(одна правильна відповідь – 1 бал)
Як писав син славетного Івана Яковича Франка «Харчувалися запорожці скромно, але їжа їх, без сумніву, мала бути здоровою, якщо в часи Запорозької Січі козаки були найкращими лицарями в Європі». Харчові традиції запорожців формувалися залежно від способів приготування їжі.
Послухайте уважно, які саме страви споживали козаки:
– козацька тетеря – одна з найвідоміших перших страв (різновид юшки з житнього борошна);
– братко – різновид пшоняної каші;
– рибна юшка;
– саламур – рибний соус з товченим часником;
– куліш – смачна козацька юшка. Сало, пшоно, картопля – основні інгредієнти страви;
– свиняча голова з хріном – загальновідома м'ясна страва козаків;
– мамалига – дуже круто заварена каша з кукурудзяної крупи або муки;
– пастрема – шматок баранини, висушений або зав’ялений із сіллю;
– загреби – коржі з житнього борошна, назва яких походить від того, що їх клали в напалену піч або багаття і загрібали гарячим попелом;
– гречані галушки;
– затірка – традиційна козацька страва;
– смажений карась у сметані;
– борщ;
– капусняк;
– потапці – підсмажені скибочки житнього хліба натерті часником
ви помітили, яке різноманіття…аж слинка потекла.
Завдання згадати і записати якомога більше страв козацької кухні (з перерахованого).
Станція «Битва розумів»
Відгадайте ребуси. (За кожну правильну відповідність 1 бал та вказати час виконання)
БУЛАВА
ГОПАК
КОЗАК
ГЕТЬМАН
КУЛІШ
ШАРОВАРИ
Додаток 2
Маршрутний лист рою____________ класу
Назва рою________________________________________
Ройовий__________________________________________
№ станції |
Кількість балів |
Час |
Координатор станції |
Примітки |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
Додаток 3
Маршрутний лист рою 5 – Б класу
Розшифруйте назви кабінетів та зупинок, в яких ви будете виконувати завдання квесту. Будьте уважними! Удачі Вам!
1. Ваша перша зупинка – кабінет, назва якого зашифрована у вірші:
Тут містяться всілякі карти –
Півкуль, країн, материків.
Тут компаси кладуть на парти,
Готують тут мандрівників.
(Кабінет географії)
2. У цьому кабінеті знаходяться педагоги, з якими ви в будь-який момент можете поговорити «по душам».
(Кабінет психолога)
3.
Вивчають тут живих істот,
Щоб дати їм роки в дарунок,
Для чого очі, вуха, рот,
Для чого мозок, серце, шлунок.
Рослини теж вивчають тут,
Для чого їм насіння, корінь,
Із чого листя, гілка, ґрунт,
Як утворились ріки, гори.
(Кабінет біології)
4. Наступна загадка вам підкаже дорогу до потрібної вам станції. Читайте та будьте УВАЖНИМИ!
У неї мільйони історій,
Але не може їх розповісти,
Всю світову мудрість береже вона,
Здогадайтесь що за кабінет?
(Бібліотека)
5. Ту завжди рух – стрибки, пробіжки. Тут м’яч летить у сітку, ціль. Драбини, трос тут є, доріжки Тут кріпне м’яз і никне біль.
(Спортзал)
6. Щоб знайти місце проведення даного етапу квесту, ми підготували для вас повідомлення про нього. Але… Трапилась маленька неприємність, у посланні загубилися усі голосні. Але ж ви не злякаєтесь такої перешкоди)) Розшифруйте послання та прямуйте швидше виконувати завдання))
НЙСПРТНШ! ШВДШ БЖТЬ ДО СТЛВ! ТМ ВС З НТПРПННМ ЧКТЬ!!
УДАЧІ ВАМ!!)))
(Столова)
7. Місце проведення наступного етапу – кабінет, у якому вивчають предмет, описаний у вірші:
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаєм,
І краще рідну землю нашу знаєм.
(Кабінет історії)
Маршрутний лист рою 5 – А класу
Розшифруйте назви кабінетів та зупинок, в яких ви будете виконувати завдання квесту. Будьте уважними! Удачі Вам!
1. Щоб знайти місце проведення даного етапу квесту, ми підготували для вас повідомлення про нього. Але… Трапилась маленька неприємність, у посланні загубилися усі голосні. Але ж ви не злякаєтесь такої перешкоди)) Розшифруйте послання та прямуйте швидше виконувати завдання))
НЙСПРТНШ! ШВДШ БЖТЬ ДО СТЛВ! ТМ ВС З НТПРПННМ ЧКТЬ!!
УДАЧІ ВАМ!!)))
(Столова)
2. Наступна загадка вам підкаже дорогу до потрібної вам станції. Читайте та будьте УВАЖНИМИ!
У неї мільйони історій,
Але не може їх розповісти,
Всю світову мудрість береже вона,
Здогадайтесь що за кабінет?
(Бібліотека)
3. Ту завжди рух – стрибки, пробіжки. Тут м’яч летить у сітку, ціль. Драбини, трос тут є, доріжки Тут кріпне м’яз і никне біль.
(Спортзал)
4. У цьому кабінеті знаходяться педагоги, з якими ви в будь-який момент можете поговорити «по душам».
(Кабінет психолога)
5. Вивчають тут живих істот,
Щоб дати їм роки в дарунок,
Для чого очі, вуха, рот,
Для чого мозок, серце, шлунок.
Рослини теж вивчають тут,
Для чого їм насіння, корінь,
Із чого листя, гілка, ґрунт,
Як утворились ріки, гори.
(Кабінет біології)
6. Місце проведення наступного етапу – кабінет, у якому вивчають предмет, описаний у вірші:
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаєм,
І краще рідну землю нашу знаєм.
(Кабінет історії)
7. Ваша перша зупинка – кабінет, назва якого зашифрована у вірші:
Тут містяться всілякі карти –
Півкуль, країн, материків.
Тут компаси кладуть на парти,
Готують тут мандрівників.
(Кабінет географії)
1