Квест-урок
на тему «Трипільська культура»
Мета уроку:
• сформувати уявлення про життя та культуру трипільців, ознайомитися з їхніми релігійними віруваннями,
• формувати навички роботи з картками, хронологічні вміння,
• формувати вміння добувати необхідну інформацію, працюючи з ІКТ та ілюстративним матеріалом,
• розвивати вміння аналізувати, синтезувати та викладати історичний матеріал,
• виховувати повагу до історії свого народу.
Тип уроку: урок-проект у формі квесту
Обладнання: карта України, телевізор, фільм «Трипілля», 4 комп'ютери або планшети, мультимедійні презентації для двох груп, виготовлені як випереджаюче завдання 4 учнями, роздатковий матеріал – ілюстрації, документи, підручники різних авторів, олівці, 3 аркуші ватману, ножиці, клей.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Постановка проблемної та навчальної задач.
Перегляд презентації (міні-фільму) про знахідку В. Хвойки.
В Україні існує 10 музеїв, присвячених трипільцям, написано десятки книг про цей народ, ведуться запеклі дискусії археологів та істориків про історію та долю цього народу.
Чому ж давній народ, який 5 тисяч років тому зник у глибині часів, викликає такий інтерес? Чи залишили трипільці ще якусь спадщину українцям?
Ми сьогодні не можемо побувати в жодному музеї – це дуже далеко. Але нам на допомогу завжди може прийти Інтернет. Всесвітня мережа дає нам можливість не лише організувати своє дозвілля та спілкування, а й значно розширює можливості пізнання світу.
Ви вмієте працювати з Інтернетом? А чи знаєте, що таке квест?
Сьогодні я пропоную вам провести квест-урок, тобто, долаючи труднощі та перепони на своєму шляху, досягти нового рівня знань, отримати в нагороду хороші оцінки та вміння працювати в команді.
Давайте створимо музей трипільців самі, для себе та своїх товаришів, і в процесі створення спробуємо розібратися, чому трипільці викликають такий інтерес у вчених.
Створюючи музей, що ми повинні знати та чого навчитися:
- Що таке музей?
- Ким і навіщо він створюється?
- Які експозиції (виставки) мають бути у нашому музеї, тобто про що ми хотіли б зберегти пам'ять та розповісти іншим?
Мозковий штурм. Учні пропонують назву музею та його експозицій.
Наприклад: Назва «Біля витоків української історії».
Експозиції: «Загальні відомості про трипільську культуру»,
«Господарство трипільців»,
«Організація життя та побут»,
«Духовна культура та вірування».
Чому ми навчимося в процесі роботи (освітні завдання):
- створювати музей,
- проводити екскурсії, тобто складати цікаву та коротку розповідь про вивчене,
- дізнаємося про трипільці більше,
- навчимося працювати з картками,
- продовжимо вчитися використовувати різні джерела для здобуття знань, у тому числі інтернет ресурси,
- розвивати дослідницькі навички.
ІІІ. . Створюються 4 творчих робочих групи. Їм вручаються завдання та комплект джерел.
Завдання для групи №1.
1. Прочитайте текст § 7, п.1 за підручником.
2. Перегляньте запропоновану презентацію, складену на основі інтернет-ресурсів вашими товаришами.
3.Дослідіть документи та текстовий матеріал.
4. Вивчіть карту підручника та презентації, позначте на карті України найбільші поселення трипільського періоду.
5. Складіть експозицію, яка стане введенням у музей трипільської культури.
6. Підготуйте та проведіть екскурсію по цій експозиції.
Завдання для групи №2
Прочитайте текст параграфу
2. Перегляньте запропоновану презентацію, складену на основі інтернет-ресурсів вашими товаришами.
3. Дослідіть ілюстрації та текстовий матеріал.
4. Оформіть експозицію про господарство трипільців.
6. Підготуйте та проведіть екскурсію по цій експозиції.
Завдання для групи №3
1. Прочитайте, як було організовано побут трипільських племен.
2. Розгляньте ілюстрації.
3. Сформуйте своє уявлення про життя прадавнього народу
4. На основі свого уявлення сформуйте експозицію нашого музею.
5. Познайомте з нею товаришів.
Завдання для групи №4
1. Прочитайте текст параграфу, п.
2. Виберіть із запропонованих ілюстрацій необхідне, пошукайте потрібні вам ілюстрації в інших групах.
3. За необхідності намалюйте ілюстрацію самі.
4. Знайдені матеріали оформіть як виставку мальованої кераміки.
5. Ознайомте з нею відвідувачів.
ІV. Робота над завданнями ( кожна група матиме «зайві» ілюстрації, якими можна ділитися).
V. Практична робота з оформлення виставки. Її можна зробити на дошці або папері, використовуючи наявні ілюстрації.
VІ. Подання результатів – екскурсія по створеній виставці.
Але мають бути труднощі – вчитель створюватиме їх своїми каверзними питаннями, на які може відповідати вся група. Відсутність відповіді питання – мінус бал всій команді.
Приклади каверзних запитань:
– Де на території нашої області знайдено стоянки трипільців?
- Чи були трипільці християнами?
- Чому у трипільських поселеннях не знаходять залишків мамонтів?
- Чи вміли трипільці танцювати?
- Що спільного було у філософії китайців та трипільців?
- Чи вміли трипільці пекти хліб?
- Покажіть у своїй експозиції свідчення зародження писемності у трипільців.
- Чи їли трипільці свинину, чи ,як багато стародавніх народів, відмовилися від такої їжі?
- Як ви вважаєте, чому фігурки жінок трипільці поміщали в глиняні крісла?
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Відповідь на проблемні завдання та заповнення таблиці оцінювання кожною групою.