Мета: поглибити знання учнів відомостями про рідну мову, показати її красу і багатство; перевірити вміння учнів практично застосовувати знання , здобуті на уроках української мови; розвивати логічне й образне мислення, увагу, спостережливість, усне мовлення, кмітливість, творчі здібності, удосконалювати вміння працювати в команді; виховувати відповідальність, лідерські якості, колективізм, прагнення до самовдосконалення; плекати любов і повагу до рідної мови, прагнення вивчати її, досліджувати і збагачувати.
Обладнання: ілюстрації , маршрутні листи, конверти із завданнями.
Хід квесту
І. Організаційна частина.
Учитель. Дорогі друзі! Я рада вас сьогодні вітати на святі, присвяченому Дню української писемності та мови. День украї́нської писе́мності та мо́ви - свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. За православним календарем, це день ушанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця - послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія. Свято встановлено 9 листопада 1997 року, коли Президент України Леонід Кучма на підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства видав Указ № 1241/97 «Про День української писемності та мови».
Сьогоднішній день ми присвятимо її величності УКРАЇНСЬКІЙ мові, щоб ще раз підкреслити, що слово є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Тому пропоную вам, діти, здійснити цікаву мандрівку лабіринтами країни МОВИ , де ви повинні будете продемонструвати свої знання з мови, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови. Сьогодні я пропоную вам стати учасниками квесту
«Я ЛЮБЛЮ УКРАЇНСЬКУ МОВУ»
Свято сьогодні у нас незвичайне.
Хай буде воно урочисте, повчальне.
Пригадайте найщиріше слово,
Щоб заграла веселково наша рідна мова!
Пригадаймо ж що таке квест? (Квест (від англ. quest — пошук; жанр інтелектуально-логічних ігор, суть якого полягає в розгадуванні різноманітних загадок, пошуку відповідей на запитання, виконанні завдань).
Прошу представників кожної команди отримати маршрутні листи, де вказано всі зупинки. Останньою зупинкою маршруту стане станція «ТРІУМФ» де ми підіймемо підсумки та ви отримаєте нагороди. А тепер починаймо! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову!
ІІ. Проведення квесту
Зупинка « СЕКРЕТНА АБЕТКА».
О А |
∆ Б |
□ В |
# Г |
◊ Ґ |
V Д |
• Е |
: Є |
/ Ж |
\ З |
+ И |
־ І |
= Ї |
* Й |
( К |
) Л |
< М |
> Н |
; О |
± П |
≤ Р |
≥ С |
÷ Т |
× У |
≠ Ф |
≈ Х |
≡ Ц |
∩ Ч |
∞ Ш |
∟ Щ |
⌂ Ь |
Ω Ю |
↑ Я |
Гра «Розшифруй слова»
Учитель вивішує таблички зі знаками та таблицю з абеткою , за якою потрібно розшифрувати слова. Потрібно записати всі слова буквами.
Матеріал для гри:
∆×≤↑(
□• V< ־ V⌂
(О) +> О
< ; □ О
≥(О≤∆
/+÷÷↑
Зупинка « МАЙСТЕР СЛОВА»
Гра« Хто більше»
Написати якомога більше слів з букв слова «жайворонок ». «акваріум»
● акваріум (мак, кава, міра, кара, мука, рама, ріка, віра, кір, рука, крам, вік);
Зупинка « ЕРУДИТ»
Гра «Запам’ятай за 1 хвилину»
Часто нам доводиться швидко діставати потрібну інформацію.А тому ми маємо вміти щвидко читати й писати.
У даній таблиці записані слова. Ви повинні прочитати їх протягом 1 хвилини і записати всі слова, що запам’ятали, протягом 1 хвилини.
Київ зерно
Україна совість
день читання
пісня весна
щука калина
Карпати мова
учень вишиванка
поле народ
Зупинка« Мовне асорті»
Дати як можна більше відповідей на запитання.
- Державна мова України / українська/.
- Назвіть головні члени речення / підмет та присудок/.
- Як називаються літери, що записані у певному порядку? / алфавіт/
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Скільки голосних в українській мові? (6)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
- Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)
- Словник, з якого дізнаємося значення слова (тлумачний)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення ( крапка)
- Частина слова перед коренем (префікс)
- Розмова двох осіб (діалог)
Зупинка «Мовні перлинки»
Завдання. Скласти і записати із слів прислів’я
а) Хліба, а, слово, на, бережи, обід, на, відповідь.
б) Не, горобець, випустиш, слово, спіймаєш, не.
Зупинка «Кмітлива»
Гра «Нове слово»
Скласти з даних слів нове слово таким чином: взяти з першого слова звук і позначити його буквою, з другого — другий, із третього — третій, із четвертого — четвертий і т. д.
Матеріали для гри
● зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
● мало, дим, сир (мир);
● молоко, вікно, тісто, карта, озеро (місто);
● пара, перо, він, мама, канал (пенал);
● заєць, лис, ломи, собака (зима);
● звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
● рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
● лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон);
● лак. колос, наша, диван (лоша);
● молот, сито, ваше, каша (миша);
● тато, вхід, прізвище, ребро (тхір);
● кіно, дід, кашка, ліжко, думка (кішка);
Зупинка « Шифрувальна »
Розв’язати граматичні приклади
1) СОН+ТИН+ЦЕ – Н – ТИ =
2) КІТ+НИ З+ГАЙ – ЗІТ – Й=
3) ГОЛ+РОМА+ХА – МАЛА=
4) МРІЙ+ ОВЕС+РІКА-РІЙ-ЕС-РІК=
Зупинка «ТРІУМФ»
Ведучий. Ну, що ж… Усі зупинки квесту пройдено. Пора підводити підсумки.
Підсумки гри. Визначення та нагородження переможців.
Заключне слово вчителя.
Усе минає, а слово залишається. Слово залишається і несе крізь час голос людської душі. Тож хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова! Щастя, добра, нових здобутків в ім’я України!
До побачення, дорогі мої шанувальники рідного слова! До нових зустрічей!
Разом: Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – це невмирущий голос України!