Квітковий вернісаж рідної України. (УРЗМ № 2) Тема: Письмовий твір – опис предмета (квітки)

Про матеріал
Дана методична розробка містить 2 частину УРЗМ з теми "Квітковий вернісаж рідної України.Тема: Письмовий твір – опис предмета (квітки)"
Перегляд файлу

Загальноосвітня  школа І – ІІ ступенів    21

Торецької  міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель української мови  та  літератури

 ( 1 категорія)

Савіна  Вікторія  Володимирівна

Урок № 2 Квітковий  вернісаж рідної  України.

(урок  розвитку  зв’язного  мовлення, 5 клас)

Тема: Письмовий твір – опис предмета (квітки)

Комунікативна  тема: Квіти – символи  України.

Мета: сформувати  у  п’ятикласників  вміння будувати  текст – опис в 

 художньому  стилі, використовуючи  знання, здобуті  на  попередньому 

 уроці;

 розвивати  образне  мислення, творчу  уяву  та  здібності, вміння 

 бачити  красу  рідної  Батьківщини;

виховувати  шанобливе  ставлення  до  природи  України, а  саме 

квітів – символів.

Обладнання: презентації, відеофільми, фотографії, малюнки  та  творчі 

 роботи  учнів.

Тип  уроку: урок  розвитку  зв’язного  мовлення.

    ХІД   УРОКУ:

  1. Організація  класу. 1 хв.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

  1. Оголошення   теми  та  мети  уроку. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів. 8 хв.
  1. Вчитель  виразно читає вірш  В’ячеслава  Семенко.

Хто вперше на землі своїх нащадків юних
із квітами так влучно порівняв?
Хто серед різнокольорових плям
побачив те, чого не бачать інші люди?

Як погляд малюка з дитячої колиски,
не затуманений людським гріхом -
отак і квіти на землі кругом
вдивляються в людей, довірливо і чисто.

Таке живе різномаїття пелюсткове,
і кожна – свій характер, лад, і ряд.
Від пишності півоній і троянд -
до скромності конвалій, ніжних  загадкових.

У кожної людини в цьому світі ,
як оберіг від чар і злих недуг,
призначений в житті зелений друг -
своя подоба у строкатій книзі квітів.

Я бачив, як з господарем страждали квіти.
жовтіли , падали листки на діл,
коли біда постукала у дім.
І руки опускались.І хворіли діти…

Та все минало і світлішало у хаті
від жартів друзів, усмішок гостей.
І оживляв веселий настрій цей-
з людьми раділи їх беззвучні сестри й браття.

Дитя народиться, щасливій мамі квіти.
Вінок прощальний з квітами несуть
коли проводять у останню путь…
Без квітів нам у цьому світі не прожити!

  1. Перегляд  відеофільму про  лілію.
  2. Мозкова  атака:
  • Діти, що  зображено в даному  ролику?
  • Які  почуття  у  вас  викликав  цей  фільм?

Вчитель: Отже, як  ви  зрозуміли  мова на  уроці  піде  про  квіти, точніше  про  квітку, яку  ви  досліджували  на  минулому уроці. Але  ми  її  будемо  розглядати  вже  не  як  символ України, а  як  предмет  для  опису, спостереження. Ми  будемо  вчитися  створювати твір - опис лілії.                 

( Запис  числа, теми  у  зошити)

  1. Складання  асоціативного  куща « Лілія»

Спробуйте  підібрати  іменники, які  у  вас асоціюється  з  цією  квіткою.

( На дошці, на  підготовлених пелюстках квітки  вчитель  записує  дитячі  асоціації, а  діти  записують  в  скарбничку  «Золоте слово». )

УВАГА! Скарбничку  «Золоте слово» учні  створюють  протягом  уроку  на  заздалегідь  підготовлених  вчителем  аркушах.

  1. Актуалізація  опорних знань. 1 хв.
  1. Бесіда  з  учнями:
  • Діти, пригадайте , будь  ласка, що  таке  опис?
  • Що означає описати щось?
  • На  яке основне  запитання  відповідає  опис?
  • Яка  частина  мови  найчастіше  слугує  для  опису  чогось?
  1. Основна  частина  уроку.  15 хв.

 

  1. Колективне ознайомлення з планом – схемою  будови твору - опису, обговорення  плану.

  Кожна  творча  робота  має  свою  побудову. Я  пропоную  вам зараз  обговорити   план – схему  написання  твору – опису лілії, що поданий  на  слайді.

План – схема:

  1. Період  цвітіння  квітки.
  2. Ваша  квітка  польова  чи  домашня ( декоративна)  рослина?
  3. Вона  любить  затінок  чи  сонячний бік?
  4.  Якого  вона  кольору?
  5. Які  вона  має  пелюсточки, листочки?
  6. Чи  має  квітка  запах?
  7. Що  ти знаєш  про  її  біологічні ( лікарські)  властивості.
  8. Вона є  символ України? Розкажи про це.
  9. Які  почуття  вона  в  тебе  викликає?
  1. Слово  вчителя.

 І  так, діти, ми  визначилися  з  вимогам  до  написання  твору, описувати  ми  будемо  лілію. Ви  вже , певно, уявили  її? Тому  пропонує  вам  перейти  на  новий  етап  нашої  роботи. Ви  згодні?

  1. Гра « Поліглот»

Вчитель: Діти, яка  ж вона – лілія? 

Вам слід  записати   якомога більше  епітетів до  вашої  квітки. Для  цього  ви  попрацюєте  в  групах, запишете  слова  в  зошити, до  скарбнички  « Золоте  слово»  , а  спікери  команд  озвучать  потім  ці слова. Перемагає та  команда, яка найбільше  підбере  епітетів.  

  1. Перегляд  відеофільму « Лілії…»

Вчитель: Діти, це  не  просто  фільм, це  уривок  з  життя  лілії, героїні  нашого  уроку.

  1. Проблемне  питання:
  • Подумайте, які  асоціації  виникли  у  вашій  уяві, коли  ви  дивились  фільм? (довільні  відповіді  учнів)
  1. Поповнення  скарбнички « Золоте  слово». Письмова  робота.

Вчитель: Запишіть  найкращі  думки, словосполучення  та  речення  ваших  однокласників.

  1. Вправа « Вірш  за  метафорою»

Схема:

1 Лілія – пора року

2 Лілія – колір

3 Лілія – зовнішність

4 Лілія – запах

5 Лілія – символ  України

6 Лілія – почуття

8. Самостійне складання вірша « Я – лілія» за  зразком.

Уяви  себе  лілією. Розкажи  про  себе.  Підготовлений  вірш  запиши  у  скарбничку.

Зразок:

Я – підсніжник
З-під  снігу  з’явився
Я – підсніжник -
Розсипи  неба  на  снігу
Я – підсніжник -
Вісник  весни
Я – підсніжник -
Ніжність,  свіжість,  краса.

   Вірш « Я – лілія»

Я – лілія

______________________________

Я – лілія

______________________________

Я – лілія

______________________________

Я – лілія

_______________________________

  1. Самостійна  робота учнів  над  твором  - описом лілії. Запис  твору у  зошит. 10 хв.
  2. Презентація   твору – опису  лілії ( 2-3 роботи). Рецензування  робіт  учнями та  вчителем.  5 хв.
  3. Рефлексія. 3 хв.
  1. Заключне  слово  вчителя.

Любі  діти, сьогодні  ми  погралися  зі  словами, доторкнулися  до  прекрасного,  відчули  красу  ніжної  лілії, з’ясували  її  роль  в   українській  символіці. Я  сподіваюсь, що  цей  урок  навчив  вас  цінувати  красу  навколишнього  світу. Я  вірю, що  під  час  перевірки  ваших  робіт  порину  в  світ  гармонії  людини  з  природою.

Мені  дуже  хотілося  б  , щоб  ці  квіти,  з  якими  ви  познайомилися  на  цих  уроках,  розквітли  не  лише  на  сторінках  ваших  творів та   у  ваших  садках,  але  і  у  ваших  дитячих  добрих  душах!

  1. Метод « Незакінчене  речення».

На  уроці  я  навчився…

Я знаю, що  лілія…

Я  зрозумів…

Мені  сподобалось…

  1. Оцінювання, аналіз  оцінок.
  1. Домашнє  завдання. 2 хв.

Обов’язково  допиши  твір – опис  лілії  у  зошит  і  виконай  одне  із  завдань:

1)намалюй  лілію  вдома і  подаруйте  її  тому,

     кого  любите.

2) склади  сенкан  « Лілія».

docx
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку