Тема: «Квітни мово, солов’їна» (до Дня української писемності та мови).
Мета: виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою; формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; пробудити почуття національної гідності.
Обладнання: ноутбук, проектор, розмальовки про рідну мову, відео «Мова наша рідна – найдорожчий скарб», «Українська мова, мова барвінкова» (пісня)
Хід бесіди
І. Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок. Він присвячений Дню української
писемності та мови.
- Ми завжди говоримо, що наша мова солов’їна. Як це зрозуміти?
- Правильно соловейко – це птах ,який гарно співає, а мова наша співоча, мелодійна.
ІІ. Основна частина.
1. Бесіда з елементами розповіді.
-Діти, у якій країні ми живемо? (Україна).
-Яка столиця нашої країни? (Київ).
-Якою мовою люди розмовляють у нашій країні? (українською, російською, польською).
- Так. Найбільше в нашій країні люди розмовляють українською, але інколи ми чуємо російську, польську, німецьку мови.
- Сьогодні ми поговоримо про найріднішу кожному із нас мову – українську.
- Отже тема нашого сьогоднішнього заняття «Квітни мово, солов’їна”».
- Діти, що таке «мова»? ( це засіб спілкування)
- Як у кожної людини є одна мама, так мова рідна – лиш одна. Людина може знати дві, три або більше мов, але рідною залишається материнська мова.
-Діти, а чи потрібна нам мова? (Так)
-Для чого?(Щоб спілкуватись з іншими людьми)
-А як би себе почували люди, якби не мали б мови? (Вони не змогли б розмовляти, передавати свої почуття словами).
2. Гра "Ланцюжок".
- А зараз ми з вами пограємо у гру. Ви будете передавати один одному іграшку і при цьому говорити слово на ту букву, на яку закінчується попереднє слово.
3. Робота в групах
Зібрати прислів'я про мову і пояснити його.
Не кидай слова на вітер.
Від теплого слова і лід розмерзається.
Будь господарем своєму слову.
Гостре словечко коле сердечко.
4. Спробуйте пояснити значення таких висловів
• Майстер на всі руки — ... (людина, яка вміє все робити).
• За холодну воду не братися — ... (нічого не робити).
• Зарубити собі на носі — ... (добре запам'ятати).
• Ґав ловити — ... (бездіяльно проводити час, бути неуважним).
• І комар носа не підточить — ... (немає до чого причепитися, прискіпатися).
• Шукати голку в сіні — ... (неможливість щось знайти, виявити).
• Як сніг на голову — ... (щось несподіване).
-Любов до Батьківщини починається з любові до маленької батьківщини — до місця, де ви народилися, до пам'яті про рідний поріг, стежки дитинства, до мудрої народної казки. Немає у світі людини, яка не любила б або не чула казок. Ви, діти, знаєте багато з них. Чи зможете відгадати деякі? Отже, розпочинаємо вікторину «З якої це казки?».
5. Вікторина «З якої це казки?»
1. Знайшов Півник колосок,
Змолов борошна мішок,
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі,
Мишенят не пригощав,
Бо жоден із них не працював. («Колосок»)
2. «Я за три копи куплена,
У півбока луплена.
Тупу-тупу ногами,
Сколю тебе рогами,
Ніжками затопчу, Хвостиком замету,
Тут тобі й смерть...» («Коза-Дереза»)
3. «Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята
Та й понесіть до батенька.
А в батенька їсти й пити,
Ще й хороше походити». («Івасик-Телесик»)
4. Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить.
Де не взявсь Кабан біжить,
Тут і Вовк іде, й Ведмідь,
Кожен в хатці хоче жить.
Так же тісно їм усім —
Ось-ось-ось порветься дім. («Рукавичка»)
5. «Мій котику, мій братику!
Несе мене лиса
За кленові ліса,
За крутії гори,
За бистрії води...» («Котик і півник»)
6.Метод "Незакінчених тез"
- А тепер настав час усім нам разом віршики складати. Я буду читати вам віршики, а ви останнє слово другого рядочка будете добирати за змістом у риму.
Щоб розумним й мудрим стати
Треба рідну мову… (знати).
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову… (вчити).
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла,…(світанкова).
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така … (багата).
Чарівна і калинова
Наша мова… (веселкова).
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто не… ( забуває)
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, … (материнську).
Молодці!
7. Перегляд відео «Мова наша рідна – найдорожчий скарб»
8. Розмальовки про рідну мову
ІІІ. Підсумок заняття.
- Що вам запам’яталось на занятті?
- Для чого нам мова?
- Якою є наша мова?
- Тож давайте будемо берегти свою мову та пишатися нею!
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Пісня «Українська мова, мова барвінкова»