Тема: Л. Глібов – відомий український поет і байкар. Віршовані загадки «Химерний, маленький», «Що за птиця?», «Хто вона?».
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Л. Глібова; розкрити поняття його оригінальних творів – акровіршів, їхню фольклорну основу; удосконалювати вміння читати художній твір емоційно, вкладати у слово частинку світла, яке йде від серця; розвивати творчу уяву, фантазію; виховувати любов до художнього слова, рідної мови.
Тип уроку – вивчення нового матеріалу.
Теорія літератури: віршована загадка, акровірш, підтекст.
Обладнання: портрет письменника, виставка книг Л. Глібова, плакати; ілюстрації до творів, тестові завдання.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, іноземні мови, музика, народознавство, біологія.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ
Споконвіку у суспільстві розум, ерудиція, кмітливість, широкий кругозір та інтелект людини високо цінуються. Розумну людину поважають, їй довіряють та питають у неї поради. А за рахунок чого ж людина збагачує свою ментальну сферу? Певно, на це впливає багато чинників. Я прочитаю інформацію про один зі способів збагачення людського інтелекту, а ви спробуєте вгадати, про що йде мова.
В давнину вміння відгадувати їх було свідченням мудрості і розуму. Через це, напевно, вони стали таким поширеним і популярним видом усної народної творчості. Вони допомагають нам задуматися над певним предметом або явищем, а також також розвивають допитливість, спостережливість, увагу і кмітливість. Проте не кожен зможе правильно загадати їх. Вони - це також джерело народної мудрості. І чим більше ми їх знаємо, тим краще для нас. Лише тоді людину можна назвати розумною, коли вона вміє загадувати і, головне, відгадувати їх.
- Про що йдеться? – Про загадку.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. ФРОНТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ
Що таке загадка? - це стислий поетичний, часто ритмізований вислів, що треба відгадати, у якому в прихованій формі зашифрований якийсь предмет чи явище.
- Яким темам присвячено загадки? (Людині, її побуту, знаряддям праці, явищам природи, світу рослин і тварин тощо)
- Що таке прислів’я, приказка?
- Яка різниця між прислів’ям і приказкою?
2. Перетворення прислів’я на загадку
Від своєї тіні не втечеш.
Сором пече без вогню.
Правда у вогні не горить, у воді не тоне
ІV. ЕМОЦІЙНИЙ ПОЧАТОК ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
— Загадки, складені народом, — це дуже велика і розмаїта частина фольклорних творів. Загалом усна народна творчість завжди надихала й надихає письменників, дає їм і мотиви, і теми, і навіть форму творів. Не залишила вона байдужим і дідуся Кенара, творчість якого ми вивчатимемо сьогодні.
- Заплющіть, будь ласка, діти, на хвильку очі і уявіть…
…Село Горби на Полтавщині. Довга низенька хата в саду. Перед хатою клумби з квітами. На них між роєм бджіл порається русявий хлопчик. Він перший вітає гостей, що йдуть до батька – Івана Назаровича чи матері – Орини Гаврилівни. А йому з усмішкою відповідають:
Так ласкаво зустрічали знайомі закоханого у квіти хлопчика, майбутнього українського байкаря й поета Леоніда Івановича Глібова.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Отже, як ви вже здогадалися, сьогодні на уроці ми ознайомимося із життям і творчістю поета-байкаря, зокрема з його оригінальними віршованими загадками. Запишіть до зошитів тему (Л. Глібов – відомий український поет і байкар. Віршовані загадки «Химерний, маленький», «Що за птиця?», «Хто вона?»).
Очікувані результати:
- Вдивімося в портрет поета… Високе відкрите чоло свідчить про мудрість людини. Міцно стиснуті губи, виразне підборіддя, що трохи виступає вперед, говорить про її мужній і стійкий характер. І дивні очі. Ніби добрі й лагідні, проте якісь далекі, відчужені, без живого вогника. Немов погасли. Дійсно, це очі людини, яка вже майже нічого не бачить.
Десь після 50-ти років Леонід Глібов почав сліпнути, і на старості літ майже був сліпим. Послухайте, який цікавий початок в одній із загадок:
Ануте, діти, ось сідайте!
Я загадку за хвіст піймав:
Подумайте і розглядайте,
Чи я диковину придбав.
Ну й дивовижа!
Хто ж бо з нас не захоче після таких слів читати загадку до кінця: що ж воно там буде? А дідусь тільки усміхається собі, погладжуючи бороду, рівненько розчесану на два боки: читайте, малята, мені того й треба! Ну й хитрющий! І дотепний, і мудрий, і лукавий, а що вже витівник і жартун: навіть ім'я собі взяв — дідусь Кенар!
Хто ж бо він? Хочете знати? Ім'я автора цих книг — Леонід Глібов. Так, він і є дідусь Кенар! Дітвора позаминулого століття зачитувалась дитячим журналом «Дзвінок», який, щоправда, виходив аж у Львові і був єдиним дитячим журналом на всю Україну — Лівобережну і Правобережну, і в якому Леонід Іванович Глібов друкував свої твори під загальною назвою «Загадки і жарти дідуся Кенара».
А чому ж він дідусь Кенар? Кажуть, що його батько купив собі такого співучого кенара, що послухати спів птаха сходилися сусіди. На запитання, куди йдуть, вони казали: «До Івана Кенара». Так і прозвали по-вуличному — «Кенар».
- Детальніше про життя і творчість байкаря ми зараз дізнаємось із розповідей учнів-біографів.
1 учень
Народився 5 березня 1827р. у селі Веселий Поділ на Полтавщині в родині управителя поміщицьким маєтком. Дитинство минало в селі Горби Кременчуцького повіту, куди переїхав батько разом зі своїм паном.
Хлопчик дуже любив всілякі рослини. Вдома охоче доглядав за квітами, за що його прозвали «квітчастим королем».
2 учень
Льолик, який жив біля панського двору, жахався від катування селян, обурювався цьому. Він співчував потерпілим, часто просив за них пана. На все життя хлопець зненавидів жорстокість і насилля.
Початкову освіту здобув удома: на сьомому році читати навчила мати, писати пан Родзянко, місцевий священик арифметики, латинської, грецької мов і Закону Божого. У 1840 році Леоніда відвезли до Полтавської гімназії.
3 учень
Він був не дуже успішним учнем, особливо важко давалася йому математика і фізика, але з предмета «Російська словесність» завжди отримував найвищі оцінки. У гімназії він захопився книгами, які відкрили йому новий світ поезії і краси. Зачарований і натхненний, Леонід сам починає писати вірші.
У 1847р. у Полтаві вийшла перша збірка поетичних творів, під назвою «Стихотворения Леонида Глебова», за це він одержав догану від гімназійного керівництва, бо гімназист не мав права щось робити без дозволу начальства.
4 учень
Хлопець був дуже хворобливим, часто пропускав заняття, тому його залишили на другий рік у шостому класі. Батьки забрали сина додому на хутір, де юнак займався самоосвітою, багато читав, писав вірші. Улітку 1848р. до поета потрапили «Кобзар» Тараса Шевченка та «Приказки» Є. Гребінки. Вражений прочитаним, він почав писати українською мовою.
5 учень
У 1849 р. вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Однак нещасливий випадок змусив Глібова перервати навчання: його батько, переїжджаючи через Дніпро, провалився під лід, застудився й раптово помер. Невдовзі померла й мати. Закінчив ліцей Леонід Глібов уже одруженим чоловіком і знаним байкарем у 1855р.
Закінчивши ліцей, він працює вчителем на Поділлі, потім у Чернігові. Колишні учні відзначали, що Глібов був надзвичайно вимогливим учителем, але завжди поважав учнів, піклувався про них, давав мудрі поради. Його учнем був Петро Косач – батько Лесі Українки.
6 учень
З 1858 року в стінах Чернігівської гімназії з'явився Леонід Глібов, який прибув сюди після вчителювання на Поділлі. У гімназії Леонід Іванович до 1863 року викладав географію.
Учитель
З 1861 р. почав видавати газету «Черниговский листок»: був і редактором, і автором, і коректором. Свої дописи вміщував під псевдонімом Простодушний.
З 1867 р. стає управителем земської друкарні, продовжує активну творчу працю, готує збірки своїх байок, видає книги-метелики, друкує фейлетони, театральні огляди, публіцистичні статті, поезії російською мовою, твори для дітей.
У 1893 р. стан здоров'я значно погіршилося, поет не виходив з дому, друкарнею керував через сина Олександра, твори продовжував писати під лінійку з лупою. За п'ять днів до смерті поет продиктував близькому приятелеві останню байку "Огонь і Гай", якій судилося стати своєрідним заповітом байкаря. Леонід Глібов помер 10 листопада 1893р. Похований у Чернігові поблизу Троїцького монастиря.
7 учень
Твори Леоніда Глібова 107 байок, 50 віршованих загадок, 14 акровіршів, поеми, казки, вірші та ін.
8 учень
Твори Леоніда Глібова друкувалиись у дитячому журналі «Дзвінок», і підписувався він «Дідусь Кенир».
Учитель
Поезія «Журба» Леоніда Глібова була покладена на музику відомим українським композитором Миколою Лисенком і стала народною піснею.
Учитель
Як бачите, Леонід Глібов був багатогранною особистістю: любителем квітів, поетом, байкарем, учителем, редактором, коректором, майстром віршованих загадок та акровіршів.
4. ВІРШ-ЗАГАДКА «ХИМЕРНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ» с. 152 підручника
Літературна зАгадка – це короткий твір, що подає інформацію про дійсність, закладену в художню форму, яку потрібно відгадати.
Літературні зАгадки мають:
- Загадки Леоніда Глібова такі ж чудові, як і народні, зокрема «Химерний, маленький», яка була надрукована в журналі «Дзвінок» в 1891 році.
Ця загадка містить окремі слова, значення яких потрібно пояснити. В цьому нам допоможе довідкове бюро.
Довідкове бюро
Химерний – дивний, чудний, дивовижний, чудернацький;
Бокастий – бокатий, пузатий, животатий, череватий;
Шкандибати – кульгати.
Загадковий лайнворд
(У тісто прибрався; в окропі купався; маслом умився; в макітрі скакав)
Пестливі слова - це слова із відтінком зменшуваності або ніжності: сонечко, качечка, котик, зайчик, вареничок. Знайдіть їх у тексті – маленький, товстенький, коханчик.
Учитель
Оскільки основними ознаками віршованої мови є рима і ритм, спробуйте підібрати рими.
- Як називається внутрішній вміст вареника 1 словом? – НАчинка.
ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ
Пам'ятник варенику у Черкасах — перший в Україні (зараз демонтований) пам'ятник варенику, що був встановлений у 2006 році біля готелю «Росава» у Черкасах. Ініціатором створення став директор готелю Микола Петренко.
Скульптура являла собою козака Мамая, який їсть вареники. За його спиною розміщений величезний вареник у вигляді півмісяця. Автор пам'ятника однієї з класичних страв української кухні — скульптор, заслужений художник України Іван Фізер. Висота пам'ятника, виготовленого з кераміки, становила 2,5 м. До його відкриття був приготований справжній вареник вагою близько 70 кг.
У 2013 році у приміщенні колишнього готелю розташувався Апеляційний суд Черкаської області. У зв'язку з тим, що пам'ятник не відповідає статусу закладу, було вирішено демонтувати його 16 жовтня 2013 року.
ФРАЗЕОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА
як варе́ник у ма́слі (у смета́ні) - дуже добре, безтурботно або заможно.
Учитель
- У вареників є нАчинка, яка робить його смачним, а в наших учнів є знання, якими наповнені їхні голівки, вони роблять їх розумними та обізнаними.
Крім звичайних віршів-загадок, у Леоніда Глібова є особливі. Це – акровірші, або їх ще називають акростихами.
(Вчитель зачитує вірш поета Миколи Романченка)
Ось і вийшло слово з них, це, дідусю, акростих.
ДОВІДКОВЕ БЮРО
А к р о в і р ш – це зАгадка, відгадка якої читається за першими літерами кожного
рядка вірша. (запис визначення до зошитів).
АКРОВІРШ «ЩО ЗА ПТИЦЯ?»
Між людьми, як пташка, в’ється,
У людей і їсть, і п’є;
Ходить старець, просить, гнеться,
А у неї всюди є.
БЕСІДА ЗА ПРОЧИТАНИМ
ВПРАВА «МАРКУВАННЯ»
ФРАЗЕОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА
ПРЕДСТАВЛЯЄМО ВАМ ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО МУХ (ПРАЦЮЄ ГРУПА УЧНІВ-БІОЛОГІВ)
1. Всього налічується близько 750 тис. видів представників цих комах. Однак, це зовсім не кінцеві цифри. Вчені, проводячи щорічні дослідження, знаходять все нові й нові різновиди мух.
Учень 1
До речі, тверду їжу мухи не їдять, адже в них немає зубів, натомість вони харчуються рідинами, які вони всмоктують за допомогою хоботка.
Цікаво, що у мух та метеликів смакові рецептори розташовані … на лапках.
Учень 2
Чималу небезпеку для людини становить муха цеце. У Центральній Африці водиться цілих 20 різновидів мухи цеце. Ця комаха харчується кров’ю теплокровних тварин і людини.
Учень 3
Деякі з мух цеце є збудниками небезпечної “сонної хвороби”. Найчастіше цю муху можна зустріти у прибережних чагарниках рік та озер, а також в саванах і тропічних лісах. Цікаво, що активніше мухи цеце нападають на людей, які носять темний одяг.
4. Чи знаєте ви, що зебри — єдині представники тваринного світу, яких муха цеце ніколи не зачепить?
Учень 4
За одну секунду муха може здійснювати до 200 «акробатичних етюдів». Це щось неймовірне, якщо придивитися до дій комахи. Вона може літати і вперед, і назад, і верх ногами, і головою вниз — як тільки захоче.
Учень 5
Мухи мізерно малі за своєю вагою. Так, якщо 1000 штук цих комах покласти на ваги, то їх маса складатиме близько 25-30 грам.
Учитель
Ми не робитимемо з мухи слона, якщо скажемо, що англійською та німецькою мовами слово «муха» звучить? – Муха – англ. Fly від літати – to fly, нім. – eine Fliege – від літати - zu fliegen.
АКРОВІРШ «ХТО ВОНА?»
Ластівка приносила нашим пращурам ключі від весни, безпосередньо спілкувалася з сонцем, служила символом воскресіння, нового життя і добра.
Учитель
Ластівки поділяються на сільських та міських.
ФРАЗЕОЛОГІЧНА ХВИЛИНКА
Пе́рша ла́стівка - початок у появі, становленні чого-небудь.
ХВИЛИНКА РЕЛАКСАЦІЇ (прослуховування співу ластівки)
Народні прикмети про ластівку
Ластівка символізує щасливе родинне життя, ласку, любов і ніжність. Вважається, що ластівки в'ють гнізда лише на будинках добрих господарів.
За народними віруваннями, ця пташка оберігає оселю від грому, блискавки й пожежі.
Ранні ластівки – врожайний рік.
Якщо ластівки весело щебечуть – буде ясна погода.
Ластівки вилітають – погоду обіцяють.
Ластівки високо літають – на суху погоду.
Ластівки ввечері літають низько – завтра буде хмарна погода.
Учитель
Після плідної роботи першою ластівкою у закріпленні здобутих знань стануть тестові завдання, які я підготувала для вас.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Тестування
1. Журнал, в якому Л. Глібов друкував свої твори для дітей:
а) «Дзвінок»; б) «Соняшник»; в) «Билина».
2. Яким псевдонімом підписувався Л. Глібов?
а) Чижик; б) голуб; в) кенар.
3. У чому купався вареник?
а) сиропі; б) окропі; в) теплій воді.
4. В якому посуді скакав вареник?
а) макітрі; б) горщику; в) глечику.
5. Вареник був виготовлений із:
а) пшеничного борошна; б) житнього борошна; в) гречаного борошна.
6. Невідомий птах між людьми в’ється, як:
а) стрічка; б) пташка; в) хустина.
7. «Птиця ця» у людей:
а) шкодить городині; б) виводить пташенят; в) їсть і п’є.
8. Про кого йде мова в акровірші «Хто вона»?
а) про ластівку; б) про зозулю; в) про сороку.
ФОТОКОД ТВОРЧОСТІ ЛЕОНІДА ГЛІБОВА
Учень обирає картинку, кріпить її на дошці і називає подію, факт чи явище із життя автора, пов’язану із цим зображенням.
1. Леонід Глібов – це…
2. Льолик – Квітчастий королик…
3. Кенар – це…
4. Дзвінок – це…
5. Вареник – це… відгадка до віршованої загадки «Химерний, маленький».
6. Муха – це … відгадка до акровірша «Що за птиця?»
7. Ластівка - це … відгадка до акровірша «Хто вона?»
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Діти, чи справдилися ваші сподівання від сьогоднішнього уроку, чи досягли ми очікуваних результатів?
«Оцінка уроку»
5–6 балів – мінімально задоволений(а);
7-8 балів - задоволений(а);
9-10 балів – добре;
11-12 балів – дуже добре.
Заключне слово вчителя
VІІІ. Домашнє завдання (диференційоване)