Учень знає будову денсиметра та його види. Вміє вимірювати густину рідини за допомогою денсиметра і користуватися ним. Розвиток умінь виконувати найпростіші класифікації за їх суттєвими ознаками. Розвиток умінь переносити у практичні ситуації засвоєнні на уроці уміння і навички інтелектуальної діяльності.
7 клас Дата __________________________________________________
Лабораторна робота №10
Вимірювання густини рідин за допомогою денсиметра
Мета роботи: навчитися вимірювати густини рідин за допомогою денсиметра і користуватися ним.
Прилади і матеріали: денсиметр; посудина з водою; посудина з розчином солі.
Вказівки до роботи.
1. Ознайомтеся з правилами вимірювання густини рідини денсиметром.
ПРАВИЛА ВИМІРЮВАННЯ ГУСТИНИ РІДИНИ ДЕНСИМЕТРОМ
1. Денсиметр має плавати в посудині, діаметр якої більший за діаметр денсиметру в 2 рази.
2. Посудина, в якій плаває денсиметр, повинна стояти вертикально.
3. Під час вимірювання опускати денсиметр у рідину треба повільно, поки він не почне плавати.
4. Показники денсиметра слід знімати так, щоб напрям був перпендикулярним до шкали приладу.
2. Опустіть денсиметр у посудину з водою (мал.1).
Виміряйте густину води. Густина води становить _______________ кг/м3.
3. Опустіть денсиметр у посудину з розчином солі. Виміряйте густину розчину солі. Густина розчину солі
становить ______________кг/м3.
мал.1
4. За малюнком 2 ознайомтеся з різними видами денсиметрів.
Види денсиметрів.
1. Денсиметр для вимірювання густини рідин, які мають меншу густину ніж вода.
Межі вимірювання: 800-1000 кг/м3.
2. Денсиметр для вимірювання густини рідин, які мають густину більшу ніж вода. Межі вимірювання: 1000-1200 кг/м3.
3. Денсиметри для вимірювання густини рідин, які мають густину більшу ніж вода. Межі вимірювання:
1000-2000 кг/м3.
4. Спиртометр. Межі вимірювання:
0-95 %.
5. Лактометр. Має такі позначки: «Чисте молоко» -
«1/4 води» - «1/3 води» - «1/2 води».
Мал.2
Виконуємо вправи
1. Набираючи з колодязя воду, відро легко піднімати вгору доти, поки воно у воді, і значно важче при витягуванні його з води. Як пояснити це явище?
2. Для виконання підводних робіт водолази взувають черевики з свинцевими підошвами, а іноді ще на груди і спину чіпляють важкі свинцеві пластинки. Для чого вони це роблять?
3. Де судно з однаковим вантажем буде більше занурюватися у воду: в морі чи на річці? Чому?
4. Користуючись малюнком 3, визначте: вагу тіла в повітрі; вагу тіла у воді; виштовхувальну силу.
Мал.3
5. Візьміть гумовий м’яч, тенісний м’яч, корок з коркового дерева, сталеву кульку, скляний кубик. Покладіть їх у посудину з водою. Що ви будете спостерігати?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Для чого призначений плавальний міхур у риб?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Почистіть картоплину. Її частинку покладіть у воду. Насипте у воду сіль, розмішуючи її до тих пір, поки картопля не спливе. Як пояснити це явище?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Виготовте модель денсиметра з пробірки. Для цього візьміть пробірку
і покладіть у неї шматочки свинцю (сталеві кульки) стільки, щоб пробірка трималась на воді вертикально.
Відмітьте межу (рівень води) між підводною і надводною частинами пробірки (мал.4). Виконайте те
ж саме, занурюючи пробірку в розчин солі,
цукровий сироп, яблучний сік, чай.
мал.4
Проведіть дослід
Поставте на стіл три скляні банки (мал. 5): 1 л, 1 л,
2 л.
Обидві менші банки наповнені приблизно на три чверті: одна - чистою водою, інша - міцним розчином кухонної солі; велика банка - порожня. В одну меншу банку опустіть яйце — воно відразу опуститься на дно. В іншій меншій банці яйце тримається на поверхні, і, коли ви стараєтеся його втопити, воно спливає.
Покладіть яйце у велику банку і потроху наливайте в неї воду то з однієї меншої банки, то з іншої. Яйце буде то спливати, то опускатися майже на дно. Коли вода буде перелита у велику банку з обох малих банок повністю, то яйце зупиниться приблизно посередині між дном і поверхнею води.
Чим пояснити таке дивне явище?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
мал. 5