Урок з фізики "Розв'язування задач на кількість теплоти при охолодженні чи нагріванні"

Про матеріал

Урок з фізики "Розв'язування задач на кількість теплоти при охолодженні чи нагріванні"

На основі конспекту М.М.Гриба

Урок фізики у 8 класі, супроводжується презентацією

Перегляд файлу

Урок 10. Розв’язування задач на розрахунок кількості теплоти.

Мета:

              Освітня . Вчити учнів розв'язувати задачі на обчислення кількості теплоти, питомої теплоємності речовини, маси тіла, дати учням початкові уявлення про закон збереження енергії в теплових процесах

           Розвиваюча. Розвивати   логічне   мислення і увагу учнів.

           Виховна. Виховувати охайність, наполегливість при досягненні мети;

формувати навички колективної праці.

Тип уроку. Урок формування вмінь і навиків .

Прилади  та матеріали: картки для тестового опитування учнів, картки з готовими розвязками для перевірки(робота в групах),  картки «настрою», презентація pptx.

 

Smorodinsky YA.jpgЕпіграф уроку:

Як завжди, розв'язування однієї задачі породжує нові.

 І останньої задачі ніколи не буде.

                                                                                                                                 Я.А.Смородинський

                                                                 

 

 

 

 

 

      Хід уроку

(весь хід уроку супроводжується презентацією формату .pptx)

1.Організаційний момент.

   Вітання з учнями. Перевірка готовності присутніх учнів до уроку.

2.Перевірка домашнього завдання.

  Один учень  на дошці розв’язує домашню  задачу.

 3.Актуалізація опорних знань (застосування  цікавої  форми тестування, за допомогою ІКТ)

Тестова перевірка знань

Учитель читає запитання, а на моніторі учні спостерігають варіанти відповідей і вибирають правильний. На вибір відповіді дається 5 с, після чого правильна відповідь відзначається зірочкою.

  1. Якщо роботу виконує саме тіло, то його внутрішня енергія …  (зменшується)
  2. Назвіть вид теплообміну, при якому енергія переноситься струменями рідини або газу. ( конвекція)
  3. Кількістю теплоти називають внутрішню енергію, яку ….  (тіло отримує або втрачає під час теплообміну)
  4. Як  позначається кількість теплоти? ( Q)
  5. Яка одиниця вимірювання кількості теплоти?(Дж)
  6. Скільком джоулям дорівнює  0,1 МДж? ( 100 000 Дж)
  7. Одиницею кількості теплоти з давніх давен була особлива одиниця….(калорія)
  8. Переведіть у джоулі :  100 кал.   (419 Дж)
  9. Виберіть фізичну величину, яка є зайвою у формулі  кількості теплоти? (Тиск)
  10. Виберіть формулу для пошуку кількості теплоти. ( )
  11. Як  позначається питома теплоємність  речовини? ( с)
  12. Виберіть одиницю вимірювання   питомої теплоємності речовини?  ()

Після тестування учитель просить учнів просигналізувати про свої результати за допомогою зелених карточок.

Учитель :«Підніміть будь ласка карточки у кого

  • 1-3 правильних відповідей;
  • 4-6 правильних відповідей;
  • 7-9 правильнх відповідей;
  • 10-12 правильних відповідей.»

 

Оцінювання учня , який  розв’язував задачу біля дошки.

4.Мотивація навчальної діяльності.

Учитель розповідає учням про  Я. А. Смородинського, який у свою чергу є учнем Л. Д. Ландау . І після оголошення епіграфу  пропонує учням проблемне запитання.

Проблемне запитання:  прочитавши епіграф уроку, як ви думаєте, над чим ми сьогодні будемо працювати?

Учні здогадуються, а  вчитель в цей момент

оголошує тему та мету уроку.

                  Тема: Розв’язування задач на розрахунок  кількості теплоти.

5. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

         Колективне  розвязування задач:

Слово учителя: учитель розповідає учням про аквапарк, демонструючи фотографії атракціонів тернопільського аквапарку «Лімпопо»(Алігатор)

Задача 1.  Яка кількість теплоти потрібна для нагрівання води від 15°С до 25°С в басейні, довжина якого 100м, ширина 6 м, глибина 2 м?

C:\Users\Василь\Desktop\аквапарк.jpgПісля розв`язування задачі, вчитель демонтрує на моніторі її розв`язок, для того,  щоб ще раз перевірити правильність розв`язку.

 

Дано:

 

V=1200 м3

m=1200 м3∙1000 =1 200 000 кг

Q= 

  = 50 400 МДж

 

 

Відповідь:  50 400 МДж

Q −?

http://torg.ogo.ua/images/ads/472041/paphmalu.jpghttp://silver.avtovostok.com/upload/iblock/d03/d03d1f73b01dd6be5d6cb0f2986233e6.jpeglogo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слово вчителя:  Вирощування соняшнику та виробництво олії – один з найдавніших видів сільськогосподарського виробництва на території України, що пов’язано з наявністю необхідних природних та кліматичних ресурсів, розвинутою землеробською культурою населення. Соняшникова олія – національний продукт українців. 

          Робота в групах.

http://stroica.in/wp-content/uploads/2014/07/%D0%BF%D0%B5%D1%87%D1%8C.jpg  Ділимо учнів на три групи за кольорами світлофора. Після виконання завдання червоні відповідають з місця, жовті перевіряють за готовими відповідям, зелені  записують відповідь на дошці.

Завдання для групи «Червоних»

  1. Розрахуйте яку кількість теплоти віддасть цегляна піч, яка складена із 300 цеглин, якщо її охолодити від 70°С до 20°С. Маса однієї цеглини 5 кг.

 

Дано:

 

m=300∙5 кг=1500 кг

Q= 

  = 66 МДж

 

 

Відповідь:  50 400 МДж

Q −?

 

Завдання для групи «Жовтих»

  1. http://metall-stamos.ru/images/tsvetmet/pripoi/olovo.jpgУ результаті охолодження куска олова масою 100 г до температури 32°С виділилось 5 кДж енергії. Визначте температуру олова до охолодження.

Дано:

 

Відповідь:  50 400 МДж

t2−?

 

 

 

Завдання для групи «Зелених»

http://v-z.com.ua/published/publicdata/YANENKOVZ/attachments/SC/images/!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20!%20%D0%B0_%D0%90_%20Otopl_%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%81%203.jpg1.  У радіатори водяного  опалення надходить вода температурою 800С  і  виходить з них температурою 600С.  Яку кількість теплоти віддає за добу вода, якщо за 1 год через радіатори протікає 120 л води?

Дано:

 

 

  

 

 

Відповідь:  241,92 МДж

Q−?

 

 

6.Осмислення об'єктивних зв'язків

Після закінчення роботи в групах проводиться перевірка правильності розв'язання задач. Один учень від групи пояснює, як розв'язана задача за алгоритмом:

  • аналіз фізичної проблеми;
  • запис задачі в скороченому вигляді;
  • розв'язання задачі в загальному вигляді;
  • обчислення значення фізичної величини;
  • оцінка результату;
  • відповідь.

 

Крім того, група здає учителю письмово оформлене розв'язання задачі (від групи одна робота).  А за наявності часу можна ще донести учням деяку інформацію щодо їх задач, а саме:

  • задача червоних – в Україні є небагато великих  цехів по виготовленню цегли; у Тернопільській області таких заводів немає, а в Київській є 3, у Вінницькійє 3 і т.д.
  • задача жовтих на території України, Росії і Білорусії функціонує холдинг, які займаються переплавкою олова; ця компаніє займає провідне місце на території Європи, і вона носить назву «УкрОлово»

Оцінювання роботи груп.

При наявності часу використати додаток №1.

7.Підсумок уроку.

Учитель дає запитання учням:

     Давайте, ще раз повернемося до епіграфу нашого уроку. Як Ви його розумієте зараз?

     Що Вам вдавалося найкраще?

     З якими завданнями виникали труднощі?

 

 

Учитель:   «Оцініть будь ласка зараз свої знання з сьогоднішньої теми за допомогою карток самооцінювання: зелений колір – Ви добре засвоїли матеріал,  а  червоний – ще дещо потрібно опрацювати.»

Учитель повідомляє кілька оцінок учням (3-4) , а інших інформує, що їм також будуть виставленні оцінки, але на основі перевірених тестів і задачі, яка була у їхній групі.

8.Домашнє завдання.

Повторити  параграф  45.    Розв`язати задачі: №390 І варіант,  №395 ІІ варіант  ( ст. 190)

 

 

 

 


Додаток №1:

  1. На скільки градусів можна нагріти алюмінієву деталь масою 400 г за рахунок теплоти, що її виділяють 2 л води при охолодженні від 40°С до 20°С?
  2. Який є об'єм води, для нагрівання якої на 20°С витрачено 84 кДж теплоти?

Додаток №2:

http://dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/3/2931/img8.jpg

Додаток №3: http://vtl.vn.ua/media/images/tabl/getImage6.jpg

 

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Казьміна Тамара Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волошина Марія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Чухлєб Олена Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
19971
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку