Лабораторна робота для дистанційного навчання, з використанням електронної симуляції фізичного процесу.
Лабораторна робота "Перевірка закону Ома і визначення опору провідника за його геометричними і фізичними параметрами"
Мета уроку: експериментально перевірити взаємозв'язок між напругою, опором і силою струму за допомогою закону Ома та зв'язок між питомим опором, довжиною, площею поперечного перерізу і опором провідника за допомогою віртуальних дослідів у інтерактивній лабораторії PHET.
Тип уроку:удосконалення знань, формування практичних навичок та вмінь.
Наочність і обладнання: платформа для онлайн навчання (вказати – яку
використовуєте), комп’ютер (ноутбук) або мобільні пристрої з доступом до мережі Інтернет; підручник, електронна презентація, віртуальні досліди, Інтерактивна лабораторія PHET. І. Актуалізація опорних знань.
Повторіть тему " Електричне коло"
(вказати параграф та сторінки підручника, який використовуєте; лінк на відео, якщо підручник онлайн, то вказати посилання на нього).
Наприклад: Перегляньте параграф 6, (стр. 40-44) з підручника:
https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-11-klas-2019/18-fizyka-ta-
astronomiya-11-klas/phys-11-holovko-i-co.pdf
Перегляньте відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=-jJYj73ewd4&t=169s
ІІ. Дайте відповіді на кілька запитань:
(організувати онлайн опитування, наприклад: з використанням гугл форми)
1. Електрична плитка при вмиканні в мережу 220 В споживає силу струму 2 А. Який опір спіралі плитки?
• 440 Ом
• 110 Ом
• 11 Ом
• 44 Ом
2. Напруга на затискачах електричної праски 220 В. Опір нагрівального елемента праски 50 Ом. Чому дорівнює сила струму в нагрівальному елементі?
• 1,1 А
• 44 А
• 4,4 А
• 11 000 А
3. Визначте зміну опору провідника за зменшення його довжини в 3 рази
• зменшиться у 3 рази
• збільшиться у 3 рази
• збільшиться у 9 разів
• зменшиться у 9 разів
4. Як зміниться сила струму в ділянці кола, якщо її опір збільшити в 7 разів? Напруга на ділянці постійна.
• зменшиться в 7 разів
• збільшиться в 7 разів
• зменшиться в 14 разів
• збільшиться в 49 разів
• не зміниться
5. Питомий опір речовини, з якої виготовлений провідник показує...
• опір провідника довжиною 1 м і радіусом 1м
• опір провідника довжиною 1 м і діаметром 1 м
• опір провідника довжиною 1 м і площею поперечного перерізу 1 мм2
• опір провідника довжиною 1 м і площею поперечного перерізу 1 м2
• правильної відповіді немає
6. Номером 9 на схемах електричних кіл позначається...
• Резистор
• Реостат
• Запобіжник
• Лампочка
7. Опір провідника залежить від...
▪ напруги та сили струму в провіднику
▪ від довжини провідника
▪ площі поперечного перерізу провідника
▪ від роду речовини провідника
▪ від напруги
8. На рисунку подано вольт-амперні характеристики двох провідників. Опір якого провідника більше?
• 1
• 2
• Опір однаковий
Пропонується експериментально перевірити взаємозв'язок між напругою, опором і силою струму за допомогою закону Ома за допомогою комп'ютерної симуляції PHET, яка значно полегшує спостереження та дослідження процесу.
1. Запишіть у зошиті дату виконання роботи, Ваше Прізвище та Ім'я, назву та тему роботи. Наприклад:
10 грудня 2020 року Шевченко Тарас клас: 10а
Лабораторна робота №___ "Перевірка закону Ома і визначення опору провідника за його геометричними і фізичними параметрами"
2. Перейдіть за посиланням:
https://phet.colorado.edu/sims/html/ohms-law/latest/ohms-law_uk.html
3. Спробуйте змінювати напругу на провіднику і його опір та спостерігайте залежність сили струму від цих змін.
4. Зафіксуйте якісь значення напруги, опору і сили струму та запишіть їх в зошит.
5. Підставте (у зошиті) у формулу закону Ома для ділянки кола отримане значення напруги і сили струму та обрахуйте значення сили струму.
6. Порівняйте отримане значення по формулі і з симуляції (зверніть увагу на переведення одиниць сили струму у систему СІ).
7. Зробіть висновок про справедливість закону Ома.
Пропонується експериментально перевірити взаємозв'язок між між питомим опором, довжиною, площею поперечного перерізу і опором провідника за допомогою комп'ютерної симуляції PHET, яка значно полегшує спостереження та дослідження процесу.
2. Перейдіть за посиланням:
https://phet.colorado.edu/sims/html/resistance-in-a-wire/latest/resistance-in-a-wire_uk.html
3. Спробуйте змінювати питомий опір, довжину і площу поперечного перерізу провідника та спостерігайте залежність його опору від цих змін.
4. Зафіксуйте якісь значення питомого опору, довжини і площі поперечного перерізу та запишіть їх в зошит.
5. Підставте (у зошиті) у формулу залежності опору провідника від його геометричних фізичних параметрів отримані значення питомого опору, довжини і площі поперечного перерізу та обрахуйте значення опору.
6. Порівняйте отримане значення по формулі і з симуляції (зверніть увагу на переведення одиниць питомого опору, довжини і площі поперечного перерізу у систему СІ).
7. Зробіть висновок про справедливість формули залежності опору провідника від його геометричних фізичних параметрів.
V. Аналіз результатів дослідження
Проаналізуйте експерименти і їх результати. Сформулюйте висновок, у якому зазначте:
які величини ви вимірювали та визначали, якими є результати вимірювань та обрахунків; у чому причина розбіжності при порівнянні значень.
Висновок ________________________________ VI. Творче завдання:
Опишіть інші способи визначення сили струму, напруги, опору, довжини, площі поперечного перерізу та питомого опору провідників.
VII. Здача роботи для оцінювання.
Завантажте файл або світлини з результатами через обраний ресурс онлайн обміну інформацією.
У результатах мають бути: дата виконання роботи, назва роботи, прізвище та ім'я, група, виконані необхідні записи та розрахунки, висновок до роботи та виконане творче завдання (за бажанням).